Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkomaanmatkalle yksin?

Vierailija
30.12.2014 |

En saakaan seuraa matkalle, jota olen pari kuukautta mielessäni hahmotellut ja harmittaa. En haluaisi peruakaan matkaa, vaikka mitään varauksia ei ole tehty. Lähteäkö yksin? Btw, en ole Tallinnaa lukuunottamatta ollut missään.

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen ap olet? :)

Minä olen reissannut yhden kerran Kaakkois-Aasiassa ja silloin kävin Kiinan, Indonesian, Malesian, Thaimaan, Vietnamin, Filippiinien ja Malesian eri paikoissa. Olin reissussa välillä yksin ja välillä ulkomaalaisen kaverin kanssa. Pakettimatkoille ja turistirysiin en halunnut. Yksin matkustaessa kaikki meni hyvin, vaikka välillä oli pari pelottavaa hetkeä (nämä johtuivat liian vilkkaasta mielikuvituksestani ja vaikeudesta luottaa joihinkin ihmisiin, jotka kuitenkin osoittautuivat luottamisen arvoisiksi). Olen niin onnellinen siitä, että lähdin ja monta kokemusta rikkaampi. Olen varma, että sinä et kadu päätöstäsi! Tsemppiä! :)

Vierailija
42/81 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene vain, jos kiinnostaa! Jännitystä saa purettua huolellisella suunnittelulla. Vaikka Madventures-tyypit varmaan etsiikin ensimmäisen yöpaikkansa vasta perillä joltain mummolta, ei ole kiellettyä käyttää netin varauspalvelua ensimmäisille öille. Jos haluaa vaihtaa majapaikkaa reppureissarityyliin, on se helpompaa, kun on ensin tutustunut maahan ja ympäristöön huoletta pari päivää. 

Me oltiin miehen kanssa kesällä roadtripillä Amerikassa, ja kyllähän ensimmäinen iso reissu jännitti. Mä vastasin yksin järjestelyistä, joten siinä mielessä miehestä ei ollut apua reissun suunnittelussa. Hyvää matkaseuraa oli kumminkin. Me varailtiin lähes kaikki yöpaikat etukäteen edellisestä majapaikasta, se jotenkin helpotti, kun tiesi minne pyrkii päivän aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei mäkin olen lähdössä ekaa kertaa yksin! Älkää nyt kivittäkö, mutta vähän pelkään koska olen vaalea, parikymppinen,nätti, hoikka ja mulla on blondit pitkät hiukset. En sano tätä koska haluasin lesota, vaan sen takia että oon lueskellut että noilla etelän Juaneilla on joku sakras fiksaatio blondeja naisia kohtaan. Oon tosi varovainen ihminen ja pahin painajainen on että tulisin raiskatuksi tai ryöstetyksi. Luin jo täältä hyviä vinkkejä (sormus sormeen!) Mutta olis kiva kuulla vielä kokemuksia. Saako yksikseen liikkuva vaalea nuori nainen olla rauhassa esim. Italiassa?

Vierailija
44/81 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäät kyllä. Avoimella asenteella ja ystävällisellä mielellä, niin saat ystäviä matkan varrella, ja paikalliset auttavat. Lennot ja lentokentät ovat helppo nakki, kun niillä kyllä neuvotaan. Ota tarpeeksi vaihtoaikaa, itse inhoan liian tiukkoja vaihtoja.

Jos jännität englannin puhumista, kuten sanot, niin ota huomioon, että iso osa ihmisistä ei puhu englantia :D, ja silti sinun on vaan tultava (ja tulet) toimeen.

Ota asioista etukäteen selvää, tärkeimpänä näistä turvallisuus. Minne nyt oletkin menossa, niin mahdolliset rokotukset. Passista paperikopio mukaan ja sen lisäksi passi skannattuna omaan sähköpostiin, samoin mahdolliset viisumit, ne saa tarvittaessa sieltä. Kaksi luottokorttia, joista toinen aina joko majapaikassa, tai siirtymillä sellaisessa paikassa, että jos sinut ryöstetään, on todennäköistä että se säilyy. Netistä löytyy kyllä hyviä vinkkejä. Ja katso alustavasti  Suomen ulkoministeriöt, mistä löytyy.

Vierailija
45/81 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso itsellesi suorat lennot, sillä lennon vaihto ei ole kaikista herkullisimpia tilanteita ekakertalaiselle kiireessä. Ota huomioon itäänpäin matkustaessa, että aikaerorasitus on aika iso osa parin ekan päivän aikatauluissa. Jos olet ekaa kertaa kaukolennolla, niin saattaa olla, ettei tule uni silmään lentokoneessa istuessa, ja olet sen väsymyksen takia "pois pelistä" pari ekaa päivää. älä suunnittele heti aloittavasi mitään haastavampaa hommaa tai pitempää kiertomatkaa, vaan lepäilet hotellissa ihan vaan tasoittelun vuoksi ensin. Siksi kannattaa varata pari ekaa yötä valmiiksi, ettei tarvitse unenpuutteessa mennä ensimmäiseen taksikuskin suosittelemaan paikkaan. Ota hotelli, missä on huonehintaan kuuluva aamiainen, niin saat syötyä kunnolla vähemmän eksoottisesti. Aloita jo Suomessa gefilus tms. maitohappotablettikuuri, niin et saa mahatautia heti ekoina päivinä.

Vierailija
46/81 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on 25v ja miettii kohteeksi Indonesiaa, Lombokia, Balia ja Gilin saaria. (tai saa nyt nähdä, koska kahdella saarista taitaa olla lähinnä pariskuntia ja yksi "bilesaari "). Kiva kuulla kokemuksia reissaamisesta! Indonesiaan ei ikävä kyllä taida olla suoria lentoja :/ Balistakin olen kuullut hyvin ristiriitaisia kommentteja, mutta minulle se olisi lähinnä välietappi. Ap

Vierailija
47/81 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin olisi tarkoitus lähteä yksin matkalle ja itseäni jännittää eniten nuo käytännön asiat. Esim raha-asiat, koska en ole matikassa hyvä. Pitääkö koko ajan olla joku puhelimen valuuttamuunnin-sovellus esillä, etten tule huijatuksi :D

Vierailija
48/81 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 20:05"]Minullakin olisi tarkoitus lähteä yksin matkalle ja itseäni jännittää eniten nuo käytännön asiat. Esim raha-asiat, koska en ole matikassa hyvä. Pitääkö koko ajan olla joku puhelimen valuuttamuunnin-sovellus esillä, etten tule huijatuksi :D
[/quote]
Minuakin mietityttää nuo rahajutuista! Ja ihan sellainenkin, paljonko tulee kustannuksia pelkästä rahan nostamisesta ja pärjääkö ilman luottokorttia :D ehjä pitää tutkia mm pallontallaajia. Ap

Vierailija
49/81 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole ollut Tallinnaa kauempana, älä lähde.

Itse reissasin nuorempana pitkin Itä-Eurooppaa yksin. Vaatii tiettyä luonnetta...

Vierailija
50/81 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 11:55"]Hei mäkin olen lähdössä ekaa kertaa yksin! Älkää nyt kivittäkö, mutta vähän pelkään koska olen vaalea, parikymppinen,nätti, hoikka ja mulla on blondit pitkät hiukset. En sano tätä koska haluasin lesota, vaan sen takia että oon lueskellut että noilla etelän Juaneilla on joku sakras fiksaatio blondeja naisia kohtaan. Oon tosi varovainen ihminen ja pahin painajainen on että tulisin raiskatuksi tai ryöstetyksi. Luin jo täältä hyviä vinkkejä (sormus sormeen!) Mutta olis kiva kuulla vielä kokemuksia. Saako yksikseen liikkuva vaalea nuori nainen olla rauhassa esim. Italiassa?
[/quote]
Saa olla. Ehkä enemmän viheltelyä voit saada osaksesi, mutta muutoin et saa sen enempää huomiota kuin muutkaan naiset. :) nää etelän miehet kyllä lähestyy helpommin, mutta esim. Ite (blondi ja nuori myös) en täällä etelä-Ranskassa asuessa ole vielä joutunut miehiä kimpusta hätistelemään, tai kokemaan epämieluisaa kohtelua, mutta esim. Suomeen verrattuna täällä deittikutsuja satelee vähän väliä. :D

Vierailija
51/81 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kuulostaa hurjalta, jos ilman matkustuskokemusta lähtee samantien pitkälle omatoimimatkalle ulkomaille. Kannattaisiko suosiolla harkita vaikka lyhyttä, halpaa, omatoimimatkaa Euroopassa ennen sitä? Lyhyellä lomalla on hyvä parannella kielitaitoa ja hankkia rohkeutta. Myös matkavarusteet tulee samalla testattua ja oppii välttämään alkeellisimman virheet (esim. huono matkalaukku/reppu voi osoittautua helvetilliseksi valinnaksi pitkällä matkalla). 

Lisäksi on hyvä huomata, että luottokorttia vaaditaan joissakin majapaikoissa. Se toimii "takuuna" esim. jos vieras hajottaa huoneen ja häipyy paikalta vähin äänin. Tämäkin on hyvä ottaa huomioon ja selvittää, millaisia majoitusmahdollisuuksia maassa on luottokortittomalle. Osa hostelleista saattaa hyväksyä esim. käteispantin luottokortin sijasta. Esim. Debit- kortit eivät toimi monessa maassa ollenkaan maksuvälineenä, missään. Electron ei toimi yleensä, jos tietoliikenneyhteydet ovat puutteelliset.

Vierailija
52/81 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

W

Vierailija
53/81 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 22:16"]Jos et ole ollut Tallinnaa kauempana, älä lähde.

Itse reissasin nuorempana pitkin Itä-Eurooppaa yksin. Vaatii tiettyä luonnetta...
[/quote]
No miksi ei? Joskus se on jonnekin lähdettävä, jos ulkomaille mielii. Jos on aikaa ja rahaa tehdä harjoitusreissuja, niin hieno juttu. Monilla pienen budjetin reissaajista tuskin on.

Vierailija
54/81 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kokeilet jos yhtään houkuttaa! Jos sitten huomaat ettei ole sinun juttusi niin kotiin aina pääsee ja sitten et vaan enää matkusta yksin. Ei kannata pelätä jonkun toisen kokemia pelkotiloja, monet reissaavat yksin ja nauttivat siitä. Normaali maalaisjärki vaan matkaan ja tyhmänrohkeus jätetään kotiin. :) Eli ei kannata lähteä vaarallisiin kaupunginosiin tai vaellella autioilla sivukaduilla keskellä yötä :D Pidä hauskaa ja nauti!

Vierailija
55/81 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 22-vuotias ja matkustanut pari-kolme vuotta sitten yksin Egyptiin, Dubaiin, kaksi kertaa Norjaan ja vuosi sitten kolme kertaa Italiaan :) Olen tutustunut uusiin ihmisiin eikä mitään pahaa ole tapahtunut. Päinvastoin, oli ihana tunne istua lentokoneessa yksin ja tietää, että seuraavan viikon omistaa itselleen ja voi tehdä mitä haluaa :) ihania reissuja ollut, vaikkakin nykyään matkustelen mieluiten ystävien tai poikaystävän kanssa. Yksin matkustaminen opettaa uusia puolia itsestä vaikka se kliseiseltä kuulostaakin. Sain innoitettua puheillani muutaman ystävänikin lähtemään yksin matkalle, sellaiset hieman ujomman puoleiset, ja heilläkin oli mennyt kaikki hyvin :) Toinen kävi Saksassa ja toinen Lontoossa.

Vierailija
56/81 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
57/81 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks jotkut kateelliset alapeukuttaa?

Vierailija
58/81 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole ikinä varaa matkustaa, siksi tunnen olevani katkera :/

Vierailija
59/81 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:00"]

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 12:55"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 11:55"] Hei mäkin olen lähdössä ekaa kertaa yksin! Älkää nyt kivittäkö, mutta vähän pelkään koska olen vaalea, parikymppinen,nätti, hoikka ja mulla on blondit pitkät hiukset. En sano tätä koska haluasin lesota, vaan sen takia että oon lueskellut että noilla etelän Juaneilla on joku sakras fiksaatio blondeja naisia kohtaan. Oon tosi varovainen ihminen ja pahin painajainen on että tulisin raiskatuksi tai ryöstetyksi. Luin jo täältä hyviä vinkkejä (sormus sormeen!) Mutta olis kiva kuulla vielä kokemuksia. Saako yksikseen liikkuva vaalea nuori nainen olla rauhassa esim. Italiassa? [/quote] Italiassa miehillä - vielä lähempänä 100v on silmää naiskauneudelle:) Sormus sormessa on hyvä, ja jos joku lähentelee voi hyvin kiittää kohteliaisuudesta mutta flirttaamatta. Ei siihen tarvitse lähteä mukaan.Normaaleja ihmisiä nekin on. Rantaleijonat on historiaa. [/quote] Oi että kiitos vastauksista! Italia oli ehkä vähän huono esimerkki, se on kuitenkin eurooppalainen turistimaa. Mites etelämmässä?

[/quote]

Egyptiä en suosittele sinulle yksin matkustettavaksi. Tulevat liikaa iholle kiinni vaikka olisi puoliso vierellä! Sen sijaan Aasia ei ole ongelma kuten platinablondista tyttärestäni jo aiemmin kirjoitinkin.

Toki jossain Balilla aussipojat oli seonneet täysin mutta onneksi tytär on sen verran "tiukkis" että oli pannut pojat kuriin alkumetreillä. Aussit on Aasian brittejä.... jos ymmärrät mitä tarkoitan - aina kännissä, kovaäänisiä ja naisenkaipuussa. Siis juntteja örveltäjiä pahimmillaan.

Vierailija
60/81 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

W