Ravintola-alalla on työvoimapula, bruttopalkka keskimäärin 1 820 euroa
Nyt tarvitaan pikaisesti halpaduunareita ulkomailta ravintola-alalle, ettei palkat vain pääse nousemaan.
”Ravintoloilla on nyt suuri työvoimapula. Tämä voi johtaa siihen, että myös alan yleinen palkkataso alkaa hiljalleen nousta.
Houkuttimena muualle voi olla myös parempi palkka. Palvelualojen ammattiliiton PAMin jäsenkyselyn mukaan ravintolatyöntekijä ansaitsi viime vuonna bruttona keskimäärin 1 820 euroa kuukaudessa. Palkkahaitari on suuri, riippuen muun muassa siitä, työskenteleekö esimiestehtävissä.
PAMin sopimusasiantuntijan Raimo Hoikkalan mukaan tällä hetkellä ravintolatyöntekijän saaminen tessin pohjapalkalla voi olla vaikeaa, varsinkin pääkaupunkiseudulla.
– Meille tulee sellaista viestiä, että työehtosopimuksen palkoilla työntekijöitä on hyvin vaikea saada. On maksettava vähimmäispalkkoja enemmän, jotta henkilökuntaa löytyy, Hoikkala sanoo.
S-RYHMÄÄN kuuluvalla HOK-Elannolla on ravintoloita sekä pääkaupunkiseudulla että Uudellamaalla, yhteensä lähes kahdeksankymmentä.
Aluejohtaja Satu Rytkösen mukaan HOK-Elanto pyrkii siihen, että työtä tekemällä elää ja tulee toimeen. Nollatuntisopimuksia ei ole ja noin 65 prosenttia työntekijöistä on kokoaikaisia.
– Ravintola-alan palkkojen kehityksessä toivomme, että yleisesti edetään siihen suuntaan, että alan houkuttavuus paranisi, Rytkönen sanoo.”
Kommentit (52)
Muiistan kun olin opiskeluaikana työharjoittelussa yhden kaupungin ydinkeskustassa ja annettiin itsenäisyyspäivänä ns päätsiifin rooli siiihen. Hyvin meni, mutta se vaaan katselin että kaksi ihmistä häärii siinä rinnalla joiista toinen jo tuhertaa itkua ja kokoaika miettii allergioita ja sitä että ruoat menee bongejen mukaan pöytiiin. AIkamoiinen tulikaste mutta toki mikä siinä on palkitsevaa on se endorfiiini alkaa nousta ja sitäkautta mielihyväntunne sitä mukaaan kun painaa menemäään.
Vierailija kirjoitti:
Muiistan kun olin opiskeluaikana työharjoittelussa yhden kaupungin ydinkeskustassa ja annettiin itsenäisyyspäivänä ns päätsiifin rooli siiihen. Hyvin meni, mutta se vaaan katselin että kaksi ihmistä häärii siinä rinnalla joiista toinen jo tuhertaa itkua ja kokoaika miettii allergioita ja sitä että ruoat menee bongejen mukaan pöytiiin. AIkamoiinen tulikaste mutta toki mikä siinä on palkitsevaa on se endorfiiini alkaa nousta ja sitäkautta mielihyväntunne sitä mukaaan kun painaa menemäään.
Varmaaan auttoi kun suomen nhl pelaajien ja parhaimpien käsipalloilijoiden kansssa lapsena samoissa urheilujoukkueissa kasvaneiina jo 5 vuotiaasta saakka.
Mielenkiintoista on sekin, et ei pääse töihin ilma alan koulutusta, eri passeja ja monen vuoden kokemusta.
Tarvitaan paikallista sopimista, saadaan palkat laskettua heti 20% vähintään. Jaa työvoimapula, ei mitään käsitystä mistä johtuu. No tuodaan ulkomailta 80 000 vuodessa, halpatyö siis työvoimaa.
Kuka hetkellä töissä ja millainen on palkka ja tehtävät? Miksi työnantajat eivät ole itse valmis kouluttamaan?
Vierailija kirjoitti:
Kuka hetkellä töissä ja millainen on palkka ja tehtävät? Miksi työnantajat eivät ole itse valmis kouluttamaan?
Ei niillä riitä ammattitaito.
Vierailija kirjoitti:
Mikä nettopalkka on? 1820 eurosta ei taida paljoakaan mennä veroja? Esim 3000 tienaava saa nettona noin 2000e, 4000e tienaava noin 2500e eli ei suuremmilla palkoillakaan paljoa enemmän taida jäädä käteen?
Tämä usein unohtuu pienistä palkoista ulisijoilta ettei suurempipalkkaisetkaan nettona saa juurikaan enemmän.
Kyllä sitä veroa menee ihan riittävästi. Palkkani on tällä hetkellä vähän yli 2000 euroa (kahdet ikälisät!), työtunteja 90h/ kolme viikkoa ja palkkaa jää käteen alle 1500 euroa. Tervetuloa vaan alalle: kyllä siellä vaurastuu. Itse etsin uutta työtä.
Vierailija kirjoitti:
Minä voisin lähteä tiskaamaan, jos täällä minun asuinkunnalla tarvittaisiin tiskaria. Muuta en halua tehdä. En halua olla kassalla, enkä viedä ruokia tarjolle tai tehdä salaattia tms. Haluan vaan työskennellä yksin enkä halua ruoka- ja kahvitauolla puhua kenenkään kanssa, vaan olla yksin. Syy tähän on se, että kaikki aiemmat kokemukseni sosiaalisista tilanteista on ihan PASKOJA. Haluan olla yksin.
Lähde siivoamaan. Itse suoritin osatutkinnon siivousalalta (3 kk kesti) ja nyt teen itsenäistä työtä yksin. Kesti jonkun aikaa kunnes sopiva työ löytyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä yks ala joka rikkoo ihmisiä ja perheitä. Ravintolatyöntekijä on aina töissä; illat ja viikonloput ihan erityisesti, vuoro loppuu usein vasta yötä vasten. Työ on raskasta, kuumassa keittiössä jalkojen päällä koko vuoro, kiire ja paine niskassa, asiakkaat on raskaita. Ja kaikesta tuosta palkka AIVAN PASKA
t. entinen kokin vaimo
Tehtävän vaativuuden mukaan se palkka maksetaan. Kuka vain osaa kokata. Insinööri voi tehdä kokin työt, mutta kokki ei insinöörin, simple as that!
+olisko kokki hämmentänyt ihmissuhdesoppaa samalla, josta pikkuvaimo ei ole tietoinen
Mielestäni sinulla on vanhanaikainen ajattelutapa. Kyllä voisi maksaa ns. Tylsän työn lisää, vaikka työ olisi vähempää koulutusta tai osaamista vaativaa kuin lakimiehellä tai lääkärillä.
Tylsän työn lisää voisi hyvin maksaa hommista, joissa on:
- ikävät työajat (viikonloput, illat, yöt)
- fyysisesti raskasta (raksamies, siivooja)
- ikävät asiakkaat ja vttuilua (asiakaspalvelija)
- vaarallista (erityisope, sosiaalityö, vankilatyöntekijä, poliisi)
- yksitoikkoinen työnkuva (postinlajittelija, kerääjä, tiskaaja)
Ihan oikeasti: jos tällaiset hommat ei kiinnosta ketään, niin pakkohan sitä palkkaa ja työnkuvaa on parantaa! Näitä tekijöitä tarvitaan yhteiskunnassamme.
Mun entinen työpaikka just soitteli mulle tulisinko takaisin. En mennyt. Maaliskuusta 2020 on vedetty matto niin monesti alta sillä alalla, että sillä palkalla en enää halua jäädä katsomaan kauanko tällä kertaa saadaan olla auki. Viimeisimmän sulun aikana etsin varmemman työpaikan ja otin loparit. Loparit otti myös moni muu.
Juu ei mene paljon veroja mutta on sillä yksilölle pirun iso merkitys jääkö käteen 1500e vai 2000e. 2000e nettotuloilla on esim mahdollisuus asuntolainaan.