Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten te pitkän matkan työmatkakulkijat jaksatte?

Vierailija
30.12.2014 |

Muutettiin pois Helsingistä jossa kyllä käyn edelleen päivittäin töissä, nyt tosin työmatka 50 km suunta ja kestää linja-autolla reilun tunnin suunta. Joskus menee puolitoista tuntiakin, riippuen ruuhkasta. En tahdo jaksaa. Miten te jaksatte?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kävelymatka töihin enkä vaihtaisi sitä pois. On todella helpottavaa kun ei tarvitse miettiä keliä tai ruuhkia tms. Aina pääsee kävellen.

Vierailija
22/39 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee vähintään 1,5 tuntia suuntaansa Brysselissä, eli min. 3 tuntia päivässä. Kuljen omalla autolla. Matka ei ole pitkä, mutta käsittämättömät ruuhkat tekevät työmatkasta painajaisen. Julkisilla kestäisi vielä kauemmin. Parhaimmillaan olen jonottanut yhteen suuntaan lähes 5 tuntia. Joo, kyllä menee hermot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanutkaan. Mulla työmatkaa 100km/suunta ja käytin julkisia, jolloin työmatkoihin meni  reilu 4t/pvä. Pari vuotta jaksoin tuota rumbaa, jossa aamulla ylös klo 4.30, bussiin 5.30, töissä 7.30-16.00, kotona n. klo 18 ja nukkumaan viimeistään 22, että jaksoi taas nousta kukonlaulunaikaan ylös seuraavana aamuna. Elämä pyöri yksinomaan työn ympärillä, mitään muuta elämää mulla ei ollut.Terveyskin alkoi jo kärsiä, kun ei ehtinyt juurikaan harrastaa liikuntaa tai mitään muutakaan.

Tänä syksynä vuokrasin asunnon työpaikkakunnalta, jossa yövyn viikot, kotona kaksi teiniä ja mies. Ei ole ihanteellinen ratkaisu tämäkään, mutta lähempää ei töitä ole yrityksistäni huolimatta löytynyt ja mies&lapset eivät halua muuttaa. Ehkä vielä joskus saamme olla koko perhe saman katon alla koko ajan...

Vierailija
24/39 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu aika paljon siitä, millaista työtä tekee. Minulla menee työmatkaan omalla autolla 3 tuntia, junalla vaihtoineen 3,5 ja bussilla 4. Komromissina kuljen junalla, koska matkan aikana voi käydä samalla aamupalalla ja tehdä töitä kannettavalla. Samalla lueskelen nettilehdet, jos VR-junaverkko sattuu toimimaan. Tällä tavalla voin käyttää matka-ajan hyödyksi. Bussilla pääsisin ilman vaihtoja, mutta istumatyöläisenä liika istuminen käy hermojen päälle, enkä tarkoita tällä päänuppia ;) Iskiashermo menee herkästi jumiin jos en jaloittele yhtään matkan aikana. Junassa tulee liikuttua edes jonkin verran.

Aikaisemmin kuljin edestakakaisin joka päivä, mutta nykyisin minulla on työpaikkakunnalla vuokrakämppä. Mielummin nukkuisin yöt kotona, mutta jokapäiväinen matka edestakaisin on minulle liikaa.

Nostan teille hattua, jotka jaksatte kulkea pitkää työmatkaa edestakaisin.

Olisi todella hyvä, jos työpaikalla voitaisiin tulla vastaan näissä asioissa. Työvuorojen ja työpäivien suunnittelut ja etätyöpäivät olisivat ihan perusasioita, jos vain työ ne mahdollistaa.

Kannattaa myös itsensä säästämiseksi miettiä työasunnon vuokraamista. Jos matkaa on yli 100 km, siitä saa verovähennyksen 250 eur kuukaudessa.

Vierailija
25/39 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 07:22"]

On yllättävän paljon ihmisiä jotka kulkevat junalla töihin Tampereelta Helsinkiin joka päivä. Siinä menee helposti kotiovelta työpaikalle 3h per suunta! Sekä nykyisessä ettö entisessä työpaikassani on molemmissa yksi tällöinen henkilö, muuten en uskoisi.

[/quote]

Pendolinolla matka Tampere-Helsinki kestää puolitoista tuntia. Voi siihen kolmekin tuntia saada kulumaan, jos on kummassakin päässä pitkä matka perille. Toisaalta pendosta voi jäädä pois Pasilassa tai Tikkurilassa, jos ovat lähempänä työpaikkaa.

Vierailija
26/39 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
27/39 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko tämä ei pitkä matka sitten on? 20km? Mikset vaihda pyörään?

Vierailija
28/39 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
29/39 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 10:05"]

Kannattaa myös itsensä säästämiseksi miettiä työasunnon vuokraamista. Jos matkaa on yli 100 km, siitä saa verovähennyksen 250 eur kuukaudessa.

[/quote]

Mutta se ei ole rahassa 250 euroa, tämä pitää muistaa. Se tarkoittaa sitä, että verotettavasta tulosta vähennetään 2500 euroa vuodessa + kerran viikossa edestakainen kotimatka, eli 250*12-500 euron omavastuu. Matkavähennykset joko halvimman julkisen mukaan tai oma auto. itselläni hyväksytään oma auto, koska matka on pitkä ja matka-ajassa säästyy useita tunteja. Matkavähennykset vähennetään myös verotettavasta tulosta, ei niitä sellaisenaan saa. Siitä en omavastuun määrää muista ja siinä on myös katto. Itselläni tuo euroissa tarkoittaa ehkä n. 150 euroa/kk yhteensä, eli sen verran saan hyvitystä verottajalta pitkästä matkasta ja kakkosasunnosta, laskin tämän veronpalautusten määrästä. 

Vierailija
30/39 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulinpa tähän ketjuun kertomaan, että verovähennyksen omavastuu asunnosta on jatkossa 750 euroa. 

Vierailija
31/39 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole pitkä, itselläkin saman verran

Vierailija
32/39 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt työmatka 56 kilometriä sivu, kanta ja moottoritietä, ajassa n. 1,5 tuntia talvella, reilu tunti kesällä.ei paha. Entinen työpaikka n. 145 kilometriä sivu, 3,5 tuntia, tuota tuli hinkattua 6 vuotta päivittäin. Joskus teilun vuoden oli 190 km suunta ja vielä pikkuteitä mutta palkka oli niin hyvä että kannatti. Aina olen yksin autolla kulkenut

Vierailija
33/39 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 08:21"]

Mulla työmatka 800m enkä jaksaisi lähteä pakkaseen kävelemään....mutta Se on kyllä lyhyt ja osaan arvostaa sitä,mitä järkeä elämässä olisi jos menisi elämää hukkaan matkusteluun yli 1h???

[/quote]

Samaa mieltä! Eihän tuossa jää ollenkaan elämää, jos työhön menee matkoineen 10-12 tuntia päivässä. Varmasti useimmille olisi järkevää ostaa/vuokrata työpaikan vierestä asunto, ja asua siellä työviikot. Rahaa voisi mennä jokunen kymppi tai satanen enemmän, mutta se on pieni hinta elämästä.

Vierailija
34/39 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 11:06"]

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 08:21"]

Mulla työmatka 800m enkä jaksaisi lähteä pakkaseen kävelemään....mutta Se on kyllä lyhyt ja osaan arvostaa sitä,mitä järkeä elämässä olisi jos menisi elämää hukkaan matkusteluun yli 1h???

[/quote]

Samaa mieltä! Eihän tuossa jää ollenkaan elämää, jos työhön menee matkoineen 10-12 tuntia päivässä. Varmasti useimmille olisi järkevää ostaa/vuokrata työpaikan vierestä asunto, ja asua siellä työviikot. Rahaa voisi mennä jokunen kymppi tai satanen enemmän, mutta se on pieni hinta elämästä.

[/quote]

No mulla on työpaikan ja kotipaikkakunnan välimatka melkein 400 km. Töissä sitten on asunnolta matkaa 2 km. Keskustassa olisi saanut asunnosta maksaa 150 euroa enemmän ja ihan työpaikan lähellä en halua asua, se on paikoitellen levotonta aluetta. En siis erikoisemmin pidä työpaikkanikaan sijainnista, mutta päiväsaikaan menettelee. 

Vierailija
35/39 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle määräävämpi on matkaan kulutettu aika kuin kilometrit. Aikoinaan autottomana mulla meni työmatkaan Helsingin sisällä 55 min, nyt 33km ei tunnu missään. Hitaimmillaankin huonolla kelillä tuohon menee 40 min.

Toisaalta olen nauttinut tuosta työmatkasta, se on mun omaa aikaa. Jos en itse aja voin lukea tai vaan olla ja ajatella omiani.

Vierailija
36/39 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 11:00"]

Ei tuo ole pitkä, itselläkin saman verran

[/quote]

No kuinka jaksat tuon? Ap

Vierailija
37/39 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
38/39 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun entinen työmatka ei ollut linnuntietä edes kovin pitkä, mutta julkisilla sitäkin rasittavampi. Aamuvuoro alkoi seitsemältä, jouduin heräämään viideltä ja kävelemään noin kilometrin matkan juna-asemalle. Siitä 15 minuuttia junalla asemalle, josta vaihdoin bussiin. Aikataulut menivät just niin, että myöhästyin edellisesti bussista minuutilla tai kahdella ja jouduin odottamaan lähes 20 minuuttia seuraavaa. Sitten puolisen tuntia bussilla köröttelyä jonka jälkeen noin puolitoista kilometriä kävellen töihin.

Varsinkin talvipakkasilla oli kyllä helvetin rasittava matka ja olin työpäivien jälkeen ihan loppu.

Vierailija
39/39 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 07:06"]

Vain tunti ja sekin bussilla! En ole nyt ihan varma, pitäisikö itkeä vai nauraa, jos tuo on sinusta pitkä.

Tule tänne pohjoiseen ja aja päivittäin omalla autolla noin sata kilometriä suuntaansa kelillä kuin kelillä. Tee vielä vuorotyötä vaikka hoitoalalla, ja mene myöhäisen iltavuoron jälkeen aamuksi töihin

Tule sen jälkeen keskustelemaan enemmän pitkästä työmatkasta, ja samalla myös hoitoalan työvoimapulasta.

[/quote]

Luulisi pohjoisessa löytyvän asunto lähempää työpaikkaakin. Sanoisin silti, että jokainen tekee omat valintansa.