Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskotko Jumalaan?

Vierailija
24.10.2021 |

Moni kirkkoon kuuluvistakin on ns. tapakristitty, olisi kiinnostavaa tietää, kuinka moni suomalainen oikeasti uskoo jumalaan.

Uskotko Jumalaan?

Vaihtoehdot

Kommentit (211)

Vierailija
201/211 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suorastaan mahdotonta olla uskomatta, kun katsoo mikroskooppikuvia lumihiutaleista. Niin upeita, yksilöllisiä ja täydellisiä, kauniita kuin taideteokset. Ja taiteellahan pitää aina olla Luojansa.

https://www.treehugger.com/macro-photos-snowflakes-show-impossibly-perf…

Jumala geometrisoi. Ja kyllä, uskon Jumalaan. En voi olla uskomatta näehän hänen "kätensä" jäljen kaikkialla.

Vierailija
202/211 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä uskon ja Herramme Jeesuksen pelastukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/211 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus nussi aasia

Vierailija
204/211 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala on maailmankaikkeus.

Ei se ole mikään ukkeli tuolla jossain joka hallitsee. Niinhän ne uskovaiset edelleen luulee.

Vierailija
205/211 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoinen uskovaisten palsta tämä :D Ilmankos monet mielipiteet monista aiheista ovat aika konservatiivisia.

Vierailija
206/211 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiinnostavaa kuulla niiltä, jotka ovat vastanneet kyllä, että mikä heidät oikein saa uskomaan johonkin, jonka olemassaolosta ei ole mitään todisteita. Vai johtuuko ”uskominen” vain siitä, että niin on lapsena opetettu.

On henkilökohtaisia "todisteita", hengellisiä kokemuksia =) Mutta tietenkin ne voi selittää psykologisilla sun muilla tekijöillä, eli aivan turha edes yrittää todistella mitään kenellekään. Toisaalta varmasti jokainen ateistitkin uskoo johonkin, mitä ei varsinaisesti pystytä todistamaan.

Mutta elän uskoani todeksi. Joka hetki Jeesus on läsnä sydämessäni, mm. pyydän apua ja kiitän jatkuvasti asioista. Se on siis täyttä totta minulle, asia jota hengitän <3  Mutta ymmärrän, että tätä ei voi ymmärtää, jos ei ole kokenut samaa. 

Sitä kutsutaan harhassa elämiseksi. Ihmismieli on sen verran jännä, että ihminen pystyy luomaan itselleen sopivan utopian, kun vain päättää uskoa johonkin asiaan kunnolla ja ruokkii tätä omaa uskoansa, niin siitä tulee sitten ihan tosi asia. Eikä tässä ole oikeastaan mitään vikaa. Voit elää onnellisesti oman elämäsi harhassa :)

Itsellä on ollut vaikka millä mitalla ns. yliluonnollisia kokemuksia. Toki voi tietysti miettiä mikä on harhaa ja mikä ei, mutta minulla on noissa kokemuksissa ollut aina todella paljon logiikkaa mukana. Olen esim. pyytänyt Jumalalta jotain tiettyä merkkiä ja olen saanut sen muutaman päivän sisällä. Eli pyydä esim. näkeväni koiran, joka on pukeutunut sinivalkoraidalliseen villapaitaan ja sitten sellainen tulee vastaan ja sellainen kävelee vastaan seuraavana päivänä. Nuo merkit, jota pyydän ovat aina olleet sellaisia mitä ei kuitenkaan ihan joka päivä näe.  Universumi lähettää sinulle merkkejä ihan joka päivä, mutta niitä pitää vaan oppia tulkitsemaan. Samoin olen meditoidessa ja unien kautta saanut neuvoa ja konkreettista opastusta elämän vaikeisiin tilanteisiin enkeleiltä ja henki-oppailtani. Yksi henkiopas esiintyy minulle aina eräänä tiettynä eläimenä. 

Maailmankaikkeuden Luoja ei esiinny eläimenä. Se oppaasi ei ole Jumalasta.

Näin ateistina yllättää, että tunnen kristinuskoa paremmin kuin uskova. Ei pyhä henki kyyhkysenä lentämässä sano mitään?

Eri

Vierailija
207/211 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiinnostavaa kuulla niiltä, jotka ovat vastanneet kyllä, että mikä heidät oikein saa uskomaan johonkin, jonka olemassaolosta ei ole mitään todisteita. Vai johtuuko ”uskominen” vain siitä, että niin on lapsena opetettu.

Ei. Jo lapsena olin niin riippumaton henkisesti aikuisten auktoriteetista ja mielipiteistä, ettei uskottelu tehonnut.

Tarkkailemalla luontoa tajusin, että Jumala on olemassa. Se oli sisäinen varma tieto. Näkemykseni ei ole muuttunut.

Jännä, mulle taas oli jo lapsesta saakka selvää, ettei Jumalaa ole, nimenomaan luontoa tarkkailemalla. 

Kuinka perustelet sen?

Olen eri, mutta perustelisin asian niin, että luonto on niin ihmeellinen ja monimutkainen, mutta toimii silti täydellisenä elämän kiertokulkuna, jossa kaikella on paikkansa, ettei kukaan ole tietoisesti voinut sitä luoda, vaan se on syntynyt yrityksen ja erehdyksen myötä evoluution prosessien kautta.

Vierailija
208/211 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään yliluonnollista ei ole olemassa! Kuinka vaikeaa se on ymmärtää?!

Moni sellainen asia, joka oli keskiajalla yliluonnollista, on sittemmin pystytty tieteellisesti selittämään ihan luonnolliseksi asiaksi.

Mistä sen voi tietää, vaikka jumaluuden olemassaolokin jonain päivänä pystyttäisi selittämään tieteellisesti.

Fysikaalisen olevaisuuden selittäminen tieteellisesti on vielä aika pahasti kesken. Eli olemmeko oikeasti olemassa, vai pelkkä illuusio.

Vierailija
209/211 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään. Jo pienenä lapsena ajattelin, että kyse on samanlaisesta leikistä kuin joulupukki-tarinat.

Menetin luottamukseni aikuisiin kun ymmärsin jossain vaiheessa, että he todella pitävät näitä lapsellisia tarinoita totena.

Vierailija
210/211 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
211/211 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko satuhahmoihin.

Jumala ei ole pilven reunalla keikkuva mahtihahmo ensinkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi