Se on TÄHTISADETIKKU! Sade, ei säde!
Mikä tässä on niin vaikeaa? Vuodesta toiseen ihmiset puhuvat tähtisädetikuista, vaikka tuotteen nimi on tähtisadetikku. Opetelkaa suomea.
Kommentit (168)
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 00:50"][quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 00:45"]Rairuoho vai raeruoho? Lettu vai lätty?
[/quote] niin, tää meiän ap kun ei tajua, että eri puolilla suomea on eri tavat sanoa asioita.
[/quote] jota siis murteeksikin kutsutaan. Mutta ap:n mielestä kaikkien varmaan tulisi puhua pelkkää kirjakieltä.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 22:19"][quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:46"]
normijauhoinen
[/quote]
:)
[/quote]
Koko ketjun paras :'D X'D
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 00:50"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 00:45"]Rairuoho vai raeruoho? Lettu vai lätty? [/quote] niin, tää meiän ap kun ei tajua, että eri puolilla suomea on eri tavat sanoa asioita.
[/quote]
Mitä murretta on raeruoho? Onko se ruoho muodoltansa jotenkin rakeista?
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 00:43"]
Tähtisädetikuttajat kuuluvat samaan kastiin kuin he, jotka kutsuvat pianoa pienoksi. Argh!
[/quote]
Joo siis voi argh kyllä ottaa pikku nuppiin <3
Mä en edes oikeasti sano "sädetikku" mutta teitä paskantärkeilijöitä on kiva härnätä.
Koska suomen kielessä noudatetaan vokaalisointua, eli ei yhdistellä etu- ja takavokaaleita keskenään on suomalaisen luontevampaa sanoa tähtisäde ja tahtisade, kuin tähtisade. Toisaalta taas tahtisäde onnistuu ihan hyvin, koska yhdyssanan ensimmäinen osa päättyy i-vokaaliin, joka on neutraali. Kyse on siis suomen kielen ominaisuudesta, ei tyhmyydestä.
Kaiken tämän paskan keskellä, juuri tämä aihe saa sun veres kiehumaan. Onko tämä tosiaan tärkeä asia? Voisiko tämän meuhkaamisen ja siihen kuluvan ajan käyttää johonkin hyödylliseen? Vai viihdytätkö vain itseäsi ottaen taukoa niistä merkittävistä asioista mitä maailmassa saat aikaan.
"Se on sade, ei sädetikku!" - AP, 2014
Minusta se tikku palaessaan säteilee, kuin tähti, -ei siitä mitään alas sada.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 22:01"][quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:49"]
http://www.rakettikauppa.com/product/44/jatti-tahtisadetikut
Noh, tossa kuten lähes kaikkialla muuallakin se on tähtiSÄDEtikku..
[/quote]
Jos miljoona ihmistä kirjoittaa sanan väärin, se on silti väärin kirjoitettu. TähtiSADEtikusta SATAA tähtiä. Siksi sillä on sellainen nimi.
[/quote] Ne ei sada alas, nehän menee säteittäin. Sädetikku!
Kirjoitetaanko tämän palstan nimi aieh vaapa vai ahei vappaa?
se on sädetikku, on aina ollut ja tulee olemaan, kauppanimestä viis.
OMG!!!!!
First world problems ja niin eespäin.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 03:18"]Koska suomen kielessä noudatetaan vokaalisointua, eli ei yhdistellä etu- ja takavokaaleita keskenään on suomalaisen luontevampaa sanoa tähtisäde ja tahtisade, kuin tähtisade. Toisaalta taas tahtisäde onnistuu ihan hyvin, koska yhdyssanan ensimmäinen osa päättyy i-vokaaliin, joka on neutraali. Kyse on siis suomen kielen ominaisuudesta, ei tyhmyydestä.
[/quote]
Aamen.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 22:01"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:49"]
http://www.rakettikauppa.com/product/44/jatti-tahtisadetikut
Noh, tossa kuten lähes kaikkialla muuallakin se on tähtiSÄDEtikku..
[/quote]
Jos miljoona ihmistä kirjoittaa sanan väärin, se on silti väärin kirjoitettu. TähtiSADEtikusta SATAA tähtiä. Siksi sillä on sellainen nimi.
[/quote]
Ei siitä mitään sada. Nimi ei edes ole oikea.
Oikeinkirjoitus tulee juuri siitä miten ihmiset sen kirjoittaa. Ihmiset päättävät mikä on oikein kirjoitettu ja mikä ei. Kieli on muuttuva ja se on ihmisiä varten ei ihmiset kieltä varten
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 00:27"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 00:09"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 00:02"][quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 23:49"] [quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 23:44"]Sivistyssanakirjan mukaan: http://www.suomisanakirja.fi/t%C3%A4htisadetikku http://www.suomisanakirja.fi/t%C3%A4htis%C3%A4detikku On se kumma, ettei tätä 70-luvun lasten "normaalia" tähtisädetikkua tunne sanakirja, mutta tämän muka uuden tähtisadetikun tuntee. Yleensä sanakirjat kuitenkin ottavat uudissanat hitaammin käyttöön kuin puhuttu kieli. Olisiko siis kuitenkin niin, että tähtisädetikku ei ole oikein. Kuten ei se raijuustokaan eikä raeruoho. [/quote] voi jumalauta ku sä jaksat!! Pitäiskö venäjän sun mielestä olla Neuvostoliitto kun on joskus ollu? Eli mikään ei muutu eikä saa koskaan muuttua? [/quote] Ei sinun ole pakko palata lukemaan tätä ketjua, jos et jaksa olla väärässä. Voit ihan rauhassa jatkaa elämääsi kuvitellen, että se on aina ollut tähtisädetikku. [/quote] minä en luule mitään kun mulle on se ja sama kummin sitä kutsuu. sinä se tässä väärässä olet, niinkun näkyy sun aloituksen peukuistakin, niin suurimmalle osalle on yks hailee kummin se sanotaan ja sekös sua vituttaa kun jaksat nostaa tätä naurettavaa ketjua vieläkin. Hanki vaikka elämä, oisko mitään?
[/quote]
Minulle on yksi hailee, kuka peukuttaa ja mitä ja miten, sillä se ei liity varsinaisesti itse asiaan. Eihän tämä ole mikään äänestyskysymys. Aihetodisteiden perusteella se sana on tähtisadetikku. Teitä sädetikkuilijoita vituttaa, kun olette väärässä, jolloin esitätte, että se on "yks hailee".
[/quote]
Olet aika säälittävä ihminen kun jankkaat jostain tikun nimestä tuntitolkulla jossain nettipalstalla. Kasva aikuiseksi
Voi AP-raukan elämää...
Kieli muuttuu puhekielen myötä. Jos joku tuote on joskus ollut tähtisadetikku ja nykyisin tähtisädetikku, niin sehän on vain merkki siitä, että kieli on kehittynyt!
Ethän käytä muistakaan sanoista niiden alkuperäisiä muotoja, vaan niitä muotoja, jotka ovat nyt vakiintuneesti käytössä.
Et varmaan käytä muotoa torg, korg tai glögg, vaan muotoja tori, kori ja glögi. Etkä kutsu tietotekniikkaa ATK:ksi tai radiota langattomaksi lennättimeksi, kuten aiemmin tehtiin.
Televisiokaan ei ole enää näköradio, kuten vielä 1950-luvulla. Farmarihousutkin ovat vuosien saatossa muuttuneet ihan farkuiksi vaan.
Kaikki olutkin on nykyisin kaljaa, vaikka oikeasti kaljaa on vain kotikalja. Ja kuka ostaa kaupasta sytyttimen? Ei kukaan, sanoisi kassaneiti, vaan kaikki ostavat sytkärin. Jotkut jopa stendarin. Savukkeitakin aika harva lähtee ostamaan - tupakkaa tai röökiä sitäkin useampi. Vaikka oikeasti ostavatkin niitä tupakan lehtiä sisältäviä savukkeita.
Ja niin edelleen.
Kun minä olin 1970-luvulla lapsi, poltimme paljon tähtisädetikkuja. Muita ilotulitteita ei ollutkaan saatavilla. Jos edeltävät sukupolvet polttivat tähtisadetikkuja, niin toivottavasti he nauttivat niistä yhtä paljon kuin minä olen nauttinut tähtisädetikuista viimeisen 40 vuoden aikana! :)
En tiennyt. En tiedä tai muista millä oon kutsunut sadetikkuja nuoruudessani. Mutta säde ainakin kuulostaa omaan korvaan luonnollisemmalta. No en menetä yö unia moisesta. Kiva oppia edes yksi uusi asia vuodessa.
Tässä on kyse siitä, että moni ei ole edes huomannut, mitä tähtisadetikkupaketissa lukee. Ovat aina ajatelleet siinä lukevan tähtisädeplaaplaa, joku on sen heille ehkä sanonut väärin, ennen kuin ovat itse osanneet lukea. Heille tuote on aina ollut tähtisäde, ei tähtisade. No, nyt kun joku tahtoo asiasta huomauttaa, olisi fiksu tapa reagoida vaikka näin: " Oho, enpä ole koskaan huomannutkaan, että asia on näin. Kiitos tiedosta. Mutta ei kai asialla kovin suurta väliä ole, vai mitä?" Ei tullut riitaa, taivas ei pudonnut niskaan, kukaan ei tunne itseään lytätyksi.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 07:32"]Tässä on kyse siitä, että moni ei ole edes huomannut, mitä tähtisadetikkupaketissa lukee. Ovat aina ajatelleet siinä lukevan tähtisädeplaaplaa, joku on sen heille ehkä sanonut väärin, ennen kuin ovat itse osanneet lukea. Heille tuote on aina ollut tähtisäde, ei tähtisade. No, nyt kun joku tahtoo asiasta huomauttaa, olisi fiksu tapa reagoida vaikka näin: " Oho, enpä ole koskaan huomannutkaan, että asia on näin. Kiitos tiedosta. Mutta ei kai asialla kovin suurta väliä ole, vai mitä?" Ei tullut riitaa, taivas ei pudonnut niskaan, kukaan ei tunne itseään lytätyksi.
[/quote] Eiiii! Ei täällä myönnetä jos jotain ei tiedetä. Täällähän on vaan akateemisia "eliittikumppaneita".
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 07:18"]En tiennyt. En tiedä tai muista millä oon kutsunut sadetikkuja nuoruudessani. Mutta säde ainakin kuulostaa omaan korvaan luonnollisemmalta. No en menetä yö unia moisesta. Kiva oppia edes yksi uusi asia vuodessa.
[/quote] Joo uus asia mulle. Säde se on ollu mulle aina. Ei kehtaa kyl kavereille alkaa asiasta vänkää. Kaverit; "taas sitä nippeli tietoo, mitä sä tolla tiedolla teet? mitä välii" Ja myöhemmin aattona; sse oooh säde vittuuu.
.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 00:45"]Rairuoho vai raeruoho? Lettu vai lätty?
[/quote] niin, tää meiän ap kun ei tajua, että eri puolilla suomea on eri tavat sanoa asioita.