Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukiosta matematiikkaa vähemmäksi tai jonkinlainen "superlyhyt matikka?"

Vierailija
03.12.2014 |

Voisiko lyhyttä matikkaa vielä vähän lyhenntää tai ottaa vaikka rinnalle sellaisen keskimatikan? :)

ajatuksia? 

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta vois kuitenkin olla esim. 3 pakollista kun esim. fysiikassa ja kemiassa on vaan yks (mikä on hyvä) 

Vierailija
2/33 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 13:38"]

Jos lyhyt matematiikka käy yli hilseen, suosittelen siirtymistä vaikkapa ammattikoulun ompelijalinjalle.

[/quote]

No jaa. Mulla se kävi siinä iässä ihan yli hilseen motivaatio-ongelmien takia. Jotenkuten sain suoritettua sentään mutta vaikealta tuntui. Opiskelin ensin sairaanhoitajaksi, mutta mikä yllättävämpää, päälle kolmekymppisenä diplomi-insinööriksi. Siis vaikka olin pitänyt itseäni niin matemaattisesti lahjattomana että se lyhyt matematiikkakin oli lähes ylivoimaista. Kyse oli vain tahdosta ja motivaatiosta, ja niin luulen useimmilla olevan. Jos matematiikka ei oikeasti kiinnosta, ja tuntuu turhalta, osan ihmisistä on vaikea pakottaa itsensä oppimaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin ironista, että pakollista matematiikkaa on enemmän kuin pakollista äidinkieltä. Kuinka moni tarvitsee esimerkiksi derivointia arjessaan?

Vierailija
4/33 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle olis kelvannut keskipitkä matikka. Pitkä oli liian vaikea ja lyhyt liian helppo. Jotkut muut taas olis tarvinneet superlyhyen tai superpitkän.

Olishan se kivempaa, jos eri aineiden määrät sais säätää itselle sopivaksi. (Toisaalta olen itse ollut aina kiinnostunut vähän kaikesta mahdollisesta, niin sikäli pakollisten aineiden monipuolisuus oli hyvä juttu mulle.)

Vierailija
5/33 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lyhyt matematiikka käy yli hilseen, suosittelen siirtymistä vaikkapa ammattikoulun ompelijalinjalle.

[/quote]

Mielelläni. Mutta kuinka olisin voinut sieltä kirjoittaa kolme laudaturia ja kolme magnaa? Kas kun kielet ja lukuaineet luistavat kyllä. Itse taas en ymmärrä niitä "matematiikka L - pitkä enkku A" -tyyppejä, kuinka hitossa se kieli ei päähän jää?

Tai jos me ollaankin vaan kaikki erilaisia? Jännää.....

Vierailija
6/33 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 13:28"]

Pitkän matikan käyneenä poistaisin lyhyen, kaikille pitkä. Matikkaa pitäs olla enemmän peruskoulussa. Samoin kieliä. Kieltenopetusta pitäs painottaa puhumiseen ja käyttämiseen punakynän käytön sijaan. Muusta turhasta voitaisiin vähentää, kuten musiikki ja askartelu ja käsityöt. Uskonto ja historia voidaan siirtää kokonaan yläasteelle.

[/quote]

Olen eri mieltä siinä, että uskonto ja historia siirrettäisiin kokonaan yläkouluun. Lukion uskonto on nimenomaan uskontotiedettä ja uskontohistoriaa eikä missään nimessä mitään tunnustuksellista käännyttämistä. Samoin historiassa käsitellään paljon laajempaa aikaväliä kuin yläkoulussa, jossa on aiheena suurin piirtein viimeiset 200 vuotta. Kumpikin näistä aineista ovat tärkeitä kulttuurimme ja maailman nykytilanteen ymmärtämiselle. Musiikki ja kuvaamataito voitaisiin kyllä poistaa lukiosta kokonaan pakollisina. Nythän niitä saa joissain lukioissa ottaa myös valinnaiseksi. Joissain lukioissa voi ottaa myös kotitaloutta, ja sen pitäisi minusta olla pakollista edes yhden kurssin verran.

Siinä olen kyllä samaa mieltä, että yläkoulussa pitäisi olla matikkaa paljon enemmän. Nyt moni tipahtaa matikasta alakoulusta yläkouluun siirryttäessä, kun matikka muuttuu abstraktimmaksi, ja kun täytyy lyhyessä ajassa käydä paljon osa-alueita läpi, monelta jää matikka oppimatta kokonaan. Jos matikan tunteja olisi enemmän, voitaisiin edetä hitaammin ja selkeämmin.

Vierailija
7/33 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap sitä mieltä, että jos kaikki yhdeksän Itämeren reunavaltiota vähentäisivät päästöjään neljä prosenttia, se tekisi yhteensä 36 prosenttia?

Vierailija
8/33 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 16:36"]

[/quote]

No jaa. Mulla se kävi siinä iässä ihan yli hilseen motivaatio-ongelmien takia. Jotenkuten sain suoritettua sentään mutta vaikealta tuntui. Opiskelin ensin sairaanhoitajaksi, mutta mikä yllättävämpää, päälle kolmekymppisenä diplomi-insinööriksi. Siis vaikka olin pitänyt itseäni niin matemaattisesti lahjattomana että se lyhyt matematiikkakin oli lähes ylivoimaista. Kyse oli vain tahdosta ja motivaatiosta, ja niin luulen useimmilla olevan. Jos matematiikka ei oikeasti kiinnosta, ja tuntuu turhalta, osan ihmisistä on vaikea pakottaa itsensä oppimaan.

[/quote]

Saman tunnistan itsessäni, silti sain itseni kauppakorkekouluun opiskelemaan vaikka pidin itseäni täysin lahjattomana matematiikassa. Lukio matematiikka harvoin antaa valmiuksia tietyille aloille vaikka hyödyllistä onkin. Tietyt oman alani laskut käsiteltiiin lukiossa muutamalla tunnilla, kun taas yliopistossa tietystyyppisiä laskuja saatetaan käsitellä useampi harjoitustyö, jolloin asian sisäistääkin helpommin.

Vierailija
9/33 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 16:36"]

[/quote]

[/quote]

Ja siitä syystä matikan rimaa pitäisi vielä entisestään laskea lukiossa? Siitähän tässä ketjussa on kyse. Esimerkkisi näyttää hyvin, että matikasta selviää, jos on tahtoa selvitä. Tai sitten pitää vaihtaa vähän toisenlaisiin kouluihin.

Vierailija
10/33 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät ole hyviä kaikessa, mutta ei se silti tarkoita sitä, etteikö olisi syytä opetella ja osata niitäkin asioita, joissa ei ole hyvä ja joista ei pidä. Lukio on yleissivistävä oppilaitos, joten kyllä siellä pitää jonkinlaiset minimivaatimukset olla perusasioiden opetukselle. Suurimmalla osalla ihmisistä kyse on lähinnä asenteesta ja motivaatiosta ja jos pystyy kirjoittamaan laudaturin jostain aineesta, pystyy kyllä selviämään muidenkin oppiaineiden pakollisista kursseista.

Matematiikan osalta minusta on surullista, että edelleenkin esiintyy sellaisia asenteita, että tytöt eivät voi sitä oppia saati olla matemaattisesti lahjakkaita. Lisäksi monet tytöt on jo pienestä pitäen kasvatettu siihen, että matikka on jotain ihan liian vaikeaa eivätkä he voi sitä mitenkään oppia. Ei varmasti kukaan tuollaisella asenteella mitään opikaan.

Vierailija
11/33 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 16:41"]

Jotenkin ironista, että pakollista matematiikkaa on enemmän kuin pakollista äidinkieltä. Kuinka moni tarvitsee esimerkiksi derivointia arjessaan?

[/quote]

Kuka tarvitsee runoanalyysiä tai retoristen keinojen erittelyä arjessa?

Vierailija
12/33 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

HUONO ajatus. Matematiikka kehittää loogista ajattelua ja onhan siitä käytännön hyötyäkin.

Vierailija
13/33 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä ehdolla, että fysiikkaa vastaavasti lisätään. 

Vierailija
14/33 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 16:51"]

[/quote]

Mielelläni. Mutta kuinka olisin voinut sieltä kirjoittaa kolme laudaturia ja kolme magnaa? Kas kun kielet ja lukuaineet luistavat kyllä. Itse taas en ymmärrä niitä "matematiikka L - pitkä enkku A" -tyyppejä, kuinka hitossa se kieli ei päähän jää?

Tai jos me ollaankin vaan kaikki erilaisia? Jännää.....

[/quote]

Minä kuulun näihin "pitkä matikka 10, ruotsi 4, äikkä 5, filosofia 5, historia 6, psykologia 6" ihmisiin. (Olen nyt lukion tokalla)

Siihen on kaksi syytä.Humanistiset aineet ovat aina olleet minulle vaikeita, ja motivaatiokin on vähän hakusessa. Myönnän sen auliisti mutta haluan tehdä muutakin kun opetella vuosilukuja tai jotain filosofien nimiä, ruotsin epäsäännöllisten  verbien listoista nyt puhumattakaan. 

Matematiikka on siitä kaunista että se on aina loogista ja säännöt yleensä ainakin näin vielä lukiotasolla toimivat aina määrätylle joukolle. Kielissä taas eteen lyödään sääntö ja sitten eteen lyödään ne 100 poikkeusta. Matematiikassa poikkeukset ovat perusteltuja kuten esim. miksi nollalla ei saa jakaa. 

Toinen syy on että luen kaikki mahdolliset matematiikat, fysiikat, kemiat ja biologiat ja jos niitä sattuu pari samaan jaksoon minun pitää vähän priorisoida mistä aineista haluan saada hyviä numeroita.

Matemaattiset aineet myös ovat ainakin minun mielestäni jotenkin helpposelkoisempia kun esim. kielet :/ tosin enkku mulla onkin 10 ihan vaan koska käytän sitä aika paljon ja minulla on englanninkielisiä sukulaisia.

Vierailija
15/33 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 13:53"]Esim turun klassillisessa lukiossa, jos on ilmaisulinjalla ja suorittaa 12 ilmaisutaidon kurssia niin saa ottaa 8 pakollista kurssia pois, kuitenkin max. puolet kyseisen aineen pakollisista kursseista. Eli klassillisessa joudut käymään vain 3 kurssia (+ 5 muuta saa ottaa pois toisista aineista), mutta pitää käydä ne 12 ilmaisutaidon kurssia.
[/quote]

Oulussa Madetojan musiikkilukiossa sama. Olen jättänyt pois 6 pakollista kurssia (mm.liikunnasta ja kuviksesta, mielestäni melko turhia lukiossa) ja sen takia olen jaksanut pakertaa läpi pitkän matikan ja fysiikan. Joistain aineista, kuten yhteiskuntaopista ja bilsasta olen käynyt myös kaikki kurssit vaikken kirjoitakkaan niitä, ihanaa kun saa erikoislukiossa opiskella sitä mikä kiinnostaa enemmän ja sitten jättää muita pakollisia pois :)

Vierailija
16/33 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

böö !

Vierailija
17/33 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim turun klassillisessa lukiossa, jos on ilmaisulinjalla ja suorittaa 12 ilmaisutaidon kurssia niin saa ottaa 8 pakollista kurssia pois, kuitenkin max. puolet kyseisen aineen pakollisista kursseista. Eli klassillisessa joudut käymään vain 3 kurssia (+ 5 muuta saa ottaa pois toisista aineista), mutta pitää käydä ne 12 ilmaisutaidon kurssia.

Vierailija
18/33 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse todellakaan, sillä sitä ei kuitenkaan ole pakko kirjoittaa ollenkaan.

Vierailija
19/33 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi? Lyhyttä matikkaahan on muutenkin vain kuusi pakollista :D

Vierailija
20/33 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se lyhyt matematiikka jo aika lyhyt... Ja kyllä nyt sen verran matemaattista sivistystä lukiolaisen päähän pitää saada että kahlaa edes sen lyhyen pakollisen oppimäärän läpi. Siinähän on pelkkiä perusjuttuja!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme