Se on TÄHTISADETIKKU! Sade, ei säde!
Mikä tässä on niin vaikeaa? Vuodesta toiseen ihmiset puhuvat tähtisädetikuista, vaikka tuotteen nimi on tähtisadetikku. Opetelkaa suomea.
Kommentit (168)
Tahtisädetikku! Siis kuten Zen Cafen biisissä "Piha ilman sädettäjää".
Olen myös 70-luvun lapsi ja meillä kaupungissa että isovanhempien luona maalla noita sanottiin aina sädetikuiksi. Eihän niistä mitään tähtiä edes sada, vaan säteitä ja joskus lentää kipinä lattialle. Yhtään tähteä en ole vielä nähnyt tähän päivään mennessä. Lisäksi tikut sähisevät, luultavasti nimitys sädetikku on siten myös osittain onomatopoeettinen. Sade on yleensä märkää, vesisadetta, semanttisesti siis täysin eri asia kuin palovaaralliset SÄDETIKUT.
Meillä sanotaan jatkossakin sädetikut - paitsi jos tikkuja muutetaan niin, että niistä tosiaan sataa ALASPÄIN tähtiä. Niin kauan kuin niistä lentää säteittäin kipinöitä joka suuntaan, ei kyseessä ole sade, vaan sädehtiminen.
Sähinätikku olisi paras nimitys niin tästäkin ongelmasta päästäisiin.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 09:04"]Olen myös 70-luvun lapsi ja meillä kaupungissa että isovanhempien luona maalla noita sanottiin aina sädetikuiksi. Eihän niistä mitään tähtiä edes sada, vaan säteitä ja joskus lentää kipinä lattialle. Yhtään tähteä en ole vielä nähnyt tähän päivään mennessä. Lisäksi tikut sähisevät, luultavasti nimitys sädetikku on siten myös osittain onomatopoeettinen. Sade on yleensä märkää, vesisadetta, semanttisesti siis täysin eri asia kuin palovaaralliset SÄDETIKUT.
Meillä sanotaan jatkossakin sädetikut - paitsi jos tikkuja muutetaan niin, että niistä tosiaan sataa ALASPÄIN tähtiä. Niin kauan kuin niistä lentää säteittäin kipinöitä joka suuntaan, ei kyseessä ole sade, vaan sädehtiminen.
[/quote]
Arghh!!! Vereni kiehuu!!! Voiko sädetikkuilijoita oikeasti olla?!? Se on tähtisadetikku!!
Jos ovat sadetikkuja, niin kyse on kyllä harhaanjohtavasta mainonnasta. Ei niistä mitään minnekään sada!
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 19:55"]
Tähtisädetikku. Koettakaa nyt vaan hyväksyä.
[/quote]
No miksei sitten nyky-suomen sanakirja tunne tuota sanaa, mutta tähtisadetikun tuntee?
Tähtisadetikkuja ne on. Joka muuta väittää, on trolli.
Täälläpä se on säjetikku. Varmaan menetit nyt yöunesi.
No eikä ole, vaan tähtisädetikku, oletko vähän "yksinkertainen".
Olkoon vaikka tahtipuikko tai pitkä tikku, ihan sama.
Minä sanon sädetikku, eikä oikeastaan voisi vähempää kiinnostaa se, että sinua se ärsyttää.
Pitäsköhän ostaa tänä vuonna tahtisädetikkuja?
Meillä on kaksi pakettia eri merkkejä. Toisessa lukee tähtisadetikku ja toisessa tähtisädetikku. Itse käytän jälkimmäistä. :)
Väliäkö sillä, jos oot aikuinen ja normijauhoinen, ja ymmärrät kuitenkin mitä tarkoittaa.
Olen samaa mieltä! Edellinen ketju tosin poistettiin (mode otti itseensä?) joten sama kohtalo voi olla tälläkin ketjulla...
http://www.rakettikauppa.com/product/44/jatti-tahtisadetikut
Noh, tossa kuten lähes kaikkialla muuallakin se on tähtiSÄDEtikku..
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:44"]
No eikä ole, vaan tähtisädetikku, oletko vähän "yksinkertainen".
[/quote]
http://www.lakkapaa.com/lakka_fi/servlet/FetchImage?id=6410410107666&size=3
http://www.rakettitukku.fi/kuvat/raketit/thtisadetikku-pitk.png
Luepa uudestaan.
Samapa tuo miksikä sitä kutsutaan. Tähtisäde sopii yhtä hyvin kuin tähtisade, niin mitä väliä?
Itse kutsun raejuustoa raijuustoksi, eikä ketään näytä haittaavan vaikka railla ei näytä yhtään rakeelta. En tosin edes tiedä miltä rai näyttää.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 04:44"]
OMG!!!!!
First world problems ja niin eespäin.
[/quote]
Halusit kai sanoa:
OMG! Third world problems!