Rattaissa istuvat 3+ -vuotiaat
Oikeastaan vanhempansa. Miksi?
Rattaat natisee ja paukkuu liitoksistaan, kun tuupataan vankkureita eteenpäin. Lapsella jalat laahaa maata ja polvet hakkaa leukaa. Tosi hullun näköistä.
Kommentit (506)
Vierailija kirjoitti:
Pahaa tekee katsoa isoja lapsia rattaissa, joita selvästi jo hävettää niissä istua.
Pikkusielu!
Siis kolmevuotiaan alla natisee rattaat liitoksistaan? 3v on pieni, painaa alle 15kg ja useimmissa rattaissa on painoraja ihan vähintään 18kg. Lisäksi useimmat 3-vuotiaat nukkuu päiväunet, juoksetteko te kaikki aina kykkimään niiden ajaksi kotona?
Onneksi oma on jo 7v, mutta ihan hyvä ja tavallisen liikkuvainen lapsi tuli vaikka nukkui päiväunet rattaissa melkein 5-vuotiaaksi.
Mä kerran laivaa odottaessa katselin, kun n. 7-vuotias lapsi istui rattaissa. Hetken kuluttua tämä sama lapsi sai jonkun huutohepulin, ei tainnut olla päästään ihan normaali lapsi. Ihmettelin vain, miten sille penskalle ei oltu hankittu vähän tukevampaa menopeliä, kun jalat melkein raahasivat maata.
Yksi maratonhirmu-äippä kuljettaa kahta lastaan kärryissä aina. Tärkeintä on treenata itse, lapset kärryssä antaa vaan vähän lisävastusta lenkillä. Vanhempi lapsista on jo eskarissa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi maratonhirmu-äippä kuljettaa kahta lastaan kärryissä aina. Tärkeintä on treenata itse, lapset kärryssä antaa vaan vähän lisävastusta lenkillä. Vanhempi lapsista on jo eskarissa.
Mäkin tiedän yhden tällaisen äidin. Hän treenaa vaunujen kanssa sen matkan, kun hän vie lapset jalistreeneihin ja jatkaa treenien ajan ilman rattaita, sit taas rattailla takaisin. Kaikki ei ole aina sitä mitä sä luulet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin tiedän yhden tällaisen äidin. Hän treenaa vaunujen kanssa sen matkan, kun hän vie lapset jalistreeneihin ja jatkaa treenien ajan ilman rattaita, sit taas rattailla takaisin. Kaikki ei ole aina sitä mitä sä luulet.
Minäkin tunnen yhden tällaisen maanisen maratoonariäidin, ja hän ei ainakaan vie lapsiaan yhtään mihinkään treeneihin. Sen voi jo päätellä siitä, että hän juoksee aina pöheikköön päin ja ylpeilee tullessaan, miten monta kilometriä tuli taas juostua.
Vierailija kirjoitti:
Sitten ihmetellään, kun päivähoidossa huomautetaan lapsen kömpelyydestä ja passiivisuudesta. Jeeaa
sähkörullatuolit lapsille päiväkoteihin on jo tilauksessa.
Olimme risteilyllä ystäväni kanssa, meillä oli mukana samanikäiset lapset jotka olivat tuolloin 3. Olin ottanut rattaat mukaan sillä silmällä että lapsi varmaan väsyy Tukholmaa kierrellessä. Ystävälläni ei ollut rattaita matkassa. Tuli sitten tosi rentouttava Tukholman kierros, kun ystävä veti kädestä itkua tuhertavaa lasta ja sihisi "Kävele! Mä jätän sut tähän!" Lopulta nostin lapsen rattaisiin ja omani olkapäille, oli muuten kädet ja hartiat per""een kipeät seuraavina päivinä!
Rattaat nyt vielä tajuan mutta tiedän naisen joka änkesi neljävuotiasta pyörän lastenistuimeen, oli melkoista hupia omaa muksua päiväkodista autolla hakiessa katsella, miten äiti junttaa hiki päässä isoa tyttöä pyöränistuimeen. Ja tiesin tasan tarkkaan tytön iän, ei ollut mikään "pitkä 2vee".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rattaissa istumisen ohella muu liikkumattomuus on hyvin huolestuttavaa. Moni lapsi luistelee ja hiihtää tai leikkii mitään ulkoiluleikkejä ekan kerran vasta eskarissa tai koulussa.
Onneksi on vielä niitäkin lapsia, keiden kanssa on ulkoiltu myös kotona ja lapsen ei kammoa kaikkea liikkumista.
Lasten liikkumattomuus on ongelma, se ei liity rattaisiin tai niiden käyttämättömyyteen.
Sitten se ei varmaankaan myöskään liity autoon tai sen käyttämättömyyteen.
Kun ei tuhlaa aikaansa lasten tahtiin taapertamiseen niin ehtii opettaa sen lapsen hiihtämään ja luistelemaan jo pienenä :) jos aikaa ulkoiluun on vaikkapa 2 tuntia ja matkaa luistelukentälle 2 kilometriä, ei lasten tahtiin kävelijä ehdi luistella ollenkaan mutta rattailla tai autolla menijä ehtii.
Siirtymissä ymmärrän kyllä sekä rattaat että auton käytön, mutta jos tarkoituksena on huolehtia lapsen ulkoilusta, 10 km rataslenkki palvelee sitä tasan yhtä hyvin kuin 50 km autolenkki. Uni voi tulla, mutta siinäpä se.
10km rataslenkki onkin vanhemman ulkoilua, ei lapsen. Ihan hyvä on jos vanhemmatkin pitää kunnostaan huolta niin jaksaa paremmin olla lasten kanssa. Siihen, miksi lasta ei voi jättää kotiin toiselle vanhemmalle lenkin ajaksi voi taas olla monta ihan hyvää syytä.
Mutta onhan se kurjaa, jos päivittäinen 2 h ulkoilu on aina vanhemman ulkoilua. Kuitenkaan niitä vuorokauden tunteja ei ole kuin rajattu määrä.
Eiköhän ne vanhemmat ulkoiluta lapsiaan erikseen. Et vaan huomaa sitä, kun silloin ne lapset ei ole rattaissa.
Vierailija kirjoitti:
Rattaat nyt vielä tajuan mutta tiedän naisen joka änkesi neljävuotiasta pyörän lastenistuimeen, oli melkoista hupia omaa muksua päiväkodista autolla hakiessa katsella, miten äiti junttaa hiki päässä isoa tyttöä pyöränistuimeen. Ja tiesin tasan tarkkaan tytön iän, ei ollut mikään "pitkä 2vee".
Aika huono istuin jos 4v ei mahdu siihen. Meidän 3,5-vuotiaalla on vielä reilusti kasvun varaa ihan perus mallin istuimessa. Isommille tehtyjä istuimia on myös olemassa, semmoisia joissa menee pieni kouluikäinenkin.
Minä kuljetin erityislapseni pitkään rattaissa. Oli vaan pakko, kun lapsi karkkaili ja oli uhmakas silloin myös kijui kiimeästi, kun ei osannut puhua.
Kyllä monet tuijottivat ja arvostelivat ääneen kun lapsi häirikköi eikä väsynyt äiti osannut mitään.
Olkaa terveiden lasten vanhemmat onnellisia, kun kelpaatte tälle yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Rattaissa istuen matka pöiväkotiin on 15 min. Kävellen lapsen vauhtia jotain 30 min ja 2 h väliltä. Aamua olisi hankala aikatauluttaa.
Arvelen, että kysyjälle ei tullut tämä mieleen, koska ei käy töissä eikä ole ehkä muitakaan velvoitteita elämässä, joten ei ymmärrä mitä kaikkea äidit hanskaavat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rattaissa istumisen ohella muu liikkumattomuus on hyvin huolestuttavaa. Moni lapsi luistelee ja hiihtää tai leikkii mitään ulkoiluleikkejä ekan kerran vasta eskarissa tai koulussa.
Onneksi on vielä niitäkin lapsia, keiden kanssa on ulkoiltu myös kotona ja lapsen ei kammoa kaikkea liikkumista.
Lasten liikkumattomuus on ongelma, se ei liity rattaisiin tai niiden käyttämättömyyteen.
Kun ei tuhlaa aikaansa lasten tahtiin taapertamiseen niin ehtii opettaa sen lapsen hiihtämään ja luistelemaan jo pienenä :) jos aikaa ulkoiluun on vaikkapa 2 tuntia ja matkaa luistelukentälle 2 kilometriä, ei lasten tahtiin kävelijä ehdi luistella ollenkaan mutta rattailla tai autolla menijä ehtii.
Siirtymissä ymmärrän kyllä sekä rattaat että auton käytön, mutta jos tarkoituksena on huolehtia lapsen ulkoilusta, 10 km rataslenkki palvelee sitä tasan yhtä hyvin kuin 50 km autolenkki. Uni voi tulla, mutta siinäpä se.
10km rataslenkki onkin vanhemman ulkoilua, ei lapsen. Ihan hyvä on jos vanhemmatkin pitää kunnostaan huolta niin jaksaa paremmin olla lasten kanssa. Siihen, miksi lasta ei voi jättää kotiin toiselle vanhemmalle lenkin ajaksi voi taas olla monta ihan hyvää syytä.
Mutta onhan se kurjaa, jos päivittäinen 2 h ulkoilu on aina vanhemman ulkoilua. Kuitenkaan niitä vuorokauden tunteja ei ole kuin rajattu määrä.
Eiköhän ne vanhemmat ulkoiluta lapsiaan erikseen. Et vaan huomaa sitä, kun silloin ne lapset ei ole rattaissa.
Vain täysin ulkopuolinen mistään lapsiarkeen liittyvästä voi edes kuvitella, että vanhempi ulkoiluttaa kolmevuotiasta päivittäin vaunuissa 2 tuntia, itse kävellen. Sitähän se jokainen äiti haluaa tehdä…Not
meillä istuu rattaissa 23 v tyttö ja 35 v poika. imevät tuttia joka hetki eivätkä luovu siitä.
huutavat heti jos ei tutti suussa.
kun saavat suklaata niin johan loppuu huuto.
tyttö on niin lutunen rattaissaan. nallemekkonsa kanssa.
poika hermona useimmiten. kurahaalareiden kanssa. ei halua niitä pitää. kun istuu rattaissa.
Kävely matkoja saattaa helpostikki tulla päivän aikana yhteensä 5-7kilsaa eikä 4v niin paljoo jaksa tai ei ehtis..osan matkoista kuljetaa välillä juostenkin..
Hyvin mahtuu rattaisiin kun painaa noin 15kg ja rattaiden painoraja 22.
Vaikka kulkee rattaissakin nii paljon myös kävelee ja juoksee esim osan matkasta tai muuten päivän aikana.
Lastenhoitaja ivaili että olin 4-vuotiaana vielä rattaissa. Olen syntynyt lonkkavammaisena ja äiti ei kestänyt kun itkin kipua kauppamatkalla joka oli pitkä (ei autoa ja äiti ei voinut jättää mua kotiinkaan). Sain terapiaa ja kuntoutusta mutta olen edelleen hidas ja saan bursiitin helposti. Tuntuu pahalta että tuntemattomat Karenit pyörittelivät silmiään ja pitivät äitiäni huonona kasvattajana.
Minä kuljin päiväkotiin lastenvaunuissa vielä nelivuotiaana. Siis ihan vaunussa, en edes rattaissa. Matkaa oli pari kilometriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain täysin ulkopuolinen mistään lapsiarkeen liittyvästä voi edes kuvitella, että vanhempi ulkoiluttaa kolmevuotiasta päivittäin vaunuissa 2 tuntia, itse kävellen. Sitähän se jokainen äiti haluaa tehdä…Not
Ja vielä kuvittelee, että se 10km lenkki rattaissa olisi lapsen ainoa ulkoilu. Juu ei ole. Ellei lapsi ole esim. kuumeessa, silloin olen saattanut ulkoiluttaa rattaissa että saa edes raitista ilmaa, mutta ei rasita itseään.