Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen excel teillä on kodin kk-budjetin seuraamiseen?

Vierailija
24.10.2021 |

Yritin eilen ekaa kertaa elämässäni tehdä excel-taulukon kodin kuukausibudjetin seuraamiseen. Tulot ja menot oli helppo kirjata kuukausittain, mutta ymmärrys loppui siihen kun yritin lisätä säästötilien liikennettä. Esim. asuntolainojen ekstralyhennyksiä jotka osittain meni säästötilin summasta ja osin kuukausituloista, tai lomarahoja jotka laitoin säästötilille eri kuussa kuin ne tuli käyttötilille. Miten tuollaiset on fiksuinta laittaa kirjanpitoon? Haluaisin että taulukosta näkyisi selvästi miten paljon olen säästänyt, maksanut, ja hurvitellut per kuukausi. Ja miten saldot ovat tämän seurauksena kehittyneet.

Osaatteko edistyneemmät budjettigurut kuvailla millainen excel teillä on kulunseurantaan? Mitä summia laskette ja onko siinä vain tulot ja menot vai myös tilien saldot ja asuntolainat?

Kiitos jo etukäteen :)

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Microsoft Excel 2021 for Mac

Vierailija
2/11 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot on mitä on ja menoista asuminen vie leijonanosan. Eikä niihin kuluihin voi juurikaan vaikuttaa. Myös auto ottaa melkoisen paljon ilman mitään säästömahdollisuuksia. Eli se, mitä oikeasti pystyy itse vaikuttamaan, on melko merkityksetöntä. Syödä on pakko, joten ruokaankin menee rahaa. Se, pystyykö ruuat tekemään esim. 10% halvemmalla jotenkin säätämällä, ei vaikuta kokonaisuuteen mitenkään. Eli tuollaisen budjetin väsäily on melko turhaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää ensin määritellä ne asiat, joita tahdot seurata. Sitten excel rakentuu sen mukaisesti. 

Vierailija
4/11 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan pankkitilille jää joka kuukausi tonni säästöön/sijoittamiseen.

Vierailija
5/11 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen monta vuotta käyttänyt tätä marttojen sivuilta löytyvää excel-pohjaa. https://www.martat.fi/marttakoulu/omat-rahat/talouden-suunnittelu/

Vierailija
6/11 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleen "henkilökohtainen budjetti excel" ja tulee valmiita pohjia. Niitä voi sitten muokata omien tarpeiden mukaiseksi. 

Vierailija
7/11 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen monta vuotta käyttänyt tätä marttojen sivuilta löytyvää excel-pohjaa. https://www.martat.fi/marttakoulu/omat-rahat/talouden-suunnittelu/

Minulla myös tämä vähän muokattuna.

Vierailija
8/11 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrys loppui siihen kun yritin lisätä säästötilien liikennettä. Esim. asuntolainojen ekstralyhennyksiä jotka osittain meni säästötilin summasta ja osin kuukausituloista,

Näistä tietysti merkitään kummallekin tilille se summa, joka sieltä menee. Esim. Kokonaislyhennyt 200€ menee puoliksi säästötililtä ja puoliksi kuukausituloista laitetaan kumpaankin sarakkeeseen -100€

tai lomarahoja jotka laitoin säästötilille eri kuussa kuin ne tuli käyttötilille.

Nämä käyttötilille tulona siinä kuussa, kun tulevat ja käyttötilille menona sille päivälle, kun lähtevät säästötilille. Säästötilille tietysti tulona sille päivälle, kun sinne siirtyvät. Esim.

Lomaraha (1500€) tulee 15.10. -> käyttötilille 15.10. +1500€

Lomarahat siirretään säästötilille 1.11. -> 1.11. käyttötilille -1500€ ja säästötilille +1500€. Tähän mukaan selite niin ei tule ihmettelyä, mikä meno/tulo kyseessä.  

Vierailija
9/11 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan mielenkiinnosta siirtoja yhteiselle taloustilille saadakseni käsityksen, paljonko meillä menee vuodessa asumiseen, ruokaan ja yhteisen auton kuluihin. Lisäksi vielä niistä erikseen nimenomaan asumiskuluja. Ne tiedot riittävät itselleni. En tiedä, seuraako puolisoni omia menojaan tai tulojaan,

Vierailija
10/11 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppohan se on, sarakkeet tulot, menot, talous, luotto, yhteensä, säästö ja kumulatiivinen. 

Sitten kaavat eli tulot-menot-talous-luotto=yhteensä-500=säästö+ed kk=kumul.

Siirrän kaiken muun säästötilille kuin tuon 500 joka on kuukauden ns. käyttövara (jaettuna eri tileille).

Vierailija
11/11 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut excel jo yli 20v käytössä. Omalla excelillä:

asuntolaina

vesi

sähkö

jätemaksu

auton leasing

bensa