Miten kahvihetki voi maksaa 150 markkaa?
Siis onko tässä eurossa enää mitään järkeä: Näin kaupan kassalla lahjkortteja, joilla saa "kahvihetken kahdelle". Hinta järkyttävä 25 € eli 150 markkaa!!!
Vielä markka-aikaan tuolla rahalla sai ravintolassa ruoat ja kahvin, nykyään vain sen kahvin!
Kommentit (73)
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 15:22"]
Tässä vähän käppyrää ja taulukkoa palkkatulojen kehityksestä 2000-luvulla. Kokoaikaisesta työstä saatava palkka on noussut 2000-2011 keskimäärin 46 prosenttia. http://tilastokeskus.fi/til/pra/2011/pra_2011_2013-04-05_tie_001_fi.html
[/quote]
Suurimmalla osalla on palkka noussut, joillakin ei.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 10:36"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:24"]Kyllähän hintoihin on tullut euron myötä paljon ilmaa. Mielestäni Suomeen pitäisi myös ehdottomasti saada sentit ja kaksisenttiset käyttöön. Citymarketin kahviossa kahvi muuten maksoi taannoin 40 snt, kun se keskustan kahviloissa maksaa 2,30 eurosta ylöspäin. [/quote] Cittarin kahvio onkin just se paikka jossa haluan kahvilahetkeni viettää!
[/quote]
Nämä nykyiset kalliit kahvilat ovatkin paljon viihtyisimpiä kuin 15 vuotta sitten olleet halvemmat.
Häh, enitenhän juuri säästää kun ei ole 1 ja 2 senttisiä. Nyt voi nimittäin maksaa kortilla silloin kun summa pyöristettäisiin ylöspäin ja rahalla silloin kun se pyöristetään alaspäin, toisin sanoen säästöä.
Kyllä sentit ovat käyttökelpoista rahaa, kauppiaan täytyy vain selkeästi ilmoittaa ellei kelpuuta niitä maksuvälineinä.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:16"]
Tämän päivän 25 euroa ei ole 150 markkaa, vaan ainoastaan noin 125 markkaa. Siis jos kyse on viimeisistä eli vuoden 2001 markoista. Eikö jo voitaisi lopettaa kuudella kertominen ja jakaminen? Samalla voitaisiin lopettaa vanhojen markkahintojen muisteleminen raskaasti alakanttiin. Moni nyt haikailee, miten vuonna 2001 sai Espoosta komean omakotitalon miljoonalla markalla. Ei saanut, sillä sai Kivenlahdesta 4h-k kerrostaloasunnon. Voitaisiin myös vertailla markka-ajan ja tämän päivän tuloja, vaikka tietenkään joidenkin mielestä palkat eivät ole nousseet yhtään sitten vuoden 2001.
[/quote]
Ei minulla ole tulot nousseet ovat laskeneet. Sairastuin ja jouduin työkyvyttömyyseläkkeelle nuorena. Ei siihen aikaan kun töitä tein minulle kertynyt eläkettä.
Äänestäkää jaloillanne. Eli älkää ostako kalliita kahveja ja leivonnaisia.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:18"]Rahanarvo toki on muuttunut, mutta palkat eivät ole nousseet samassa suhteessa hintojen nousuun.
[/quote]
Häh? :D jotain lähdettä?
Markka-ajan lopussa Helsingin keskustassa pitsa + juoma maksoi 25 mk.
Kuinka monessa paikassa vielä saa pitsan + juoman 4,20 eurolla? :D Rahaa menee ainakin 10 € tänä päivänä.
Euroaika on siis tuplannut pitsan hinnan. Ei ihme, että suomalaiset syövät niin vähän ulkona.
Juuri ennen kun markka vaihtui euroon, kantakahvilassani maksoi kahvikuppi 2,50 mk. Yhdessä yössä hinta muuttui 1 euroksi ja vastaava tuntui tapahtuvan muissakin kahviloissa. Ylipäänsä kaikki pienet hinnat, sellaiset jotka olivat ennen markan tai 50 penniä tuntuivat vaihtuvan suoraan euroksi/50 sentiksi.
Osallistumismaksu Helsinki-maratonille tulevana kesänä on 500 markkaa. Aika kova hinta siitä, että saa juosta kaupungissa ja juoda mehua. :(
Vierailija kirjoitti:
Siis onko tässä eurossa enää mitään järkeä: Näin kaupan kassalla lahjkortteja, joilla saa "kahvihetken kahdelle". Hinta järkyttävä 25 € eli 150 markkaa!!!
Vielä markka-aikaan tuolla rahalla sai ravintolassa ruoat ja kahvin, nykyään vain sen kahvin!
25 euroa ei ole 150 markkaa eikä sinne päinkään. Oletteko kuulleet semmoisesta asiasta kuin inflaatio tai rahan arvon muuttuminen. Suomen Pankin mukaan vuoden 2017 25 euroa vastaa juuri ennen euroon siirtymistä 75 markkaa, eli kerroin vuosituhannen vaihteen ja vuoden 2017 välillä on noin kolme, eikä kuusi, joka oli muunnoskerroin silloin kun euroihin vaihdettiin. Jos rahatalouden perusasiatkin tuottaa hankaluuksia, niin ei kannata ehkä höpöttää mistään markoista vaan kysyä vain että miten kahvihetki voi maksaa 25 euroa. Eli jos tuo hinta olisi pysynyt rahan arvoon nähden vakiona, niin se maksaisi tällä hetkellä 25 euroa, euroon siirtymishetkellä 12,5 euroa ja juuri ennen euroon siirtymistä 75 markkaa.
Ja ihan helposti se voi maksaa 25 euroa, jos molemmat ottaa vaikka jonkun jättikaakaon ja kakkupalan ja sitten vielä jotain jälkiruokaa. Ei "kahvilla käydessä" ole pakko juoda vain yhtä kuppia peruskahvia
Aloitin opiskelut 1999 ja kaupungin halvin kahvi maksoi 5 mk. Ei Se kahvi silloinkaan ilmaista ollut, vaikka monen muistoissa kahvi maksoi silloinkin vaan markan...