Miten kahvihetki voi maksaa 150 markkaa?
Siis onko tässä eurossa enää mitään järkeä: Näin kaupan kassalla lahjkortteja, joilla saa "kahvihetken kahdelle". Hinta järkyttävä 25 € eli 150 markkaa!!!
Vielä markka-aikaan tuolla rahalla sai ravintolassa ruoat ja kahvin, nykyään vain sen kahvin!
Kommentit (73)
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:38"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:30"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:27"][quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:24"] Kyllähän hintoihin on tullut euron myötä paljon ilmaa. Mielestäni Suomeen pitäisi myös ehdottomasti saada sentit ja kaksisenttiset käyttöön. Citymarketin kahviossa kahvi muuten maksoi taannoin 40 snt, kun se keskustan kahviloissa maksaa 2,30 eurosta ylöspäin. [/quote] Kerro, mitä hyötyä ja kenelle olisi 1 ja 2 sentin kolikoiden käyttöön ottamisesta. [/quote] Käteismaksajille.
[/quote]
Käteismaksajalle ja kaikille muille, senttien pyörittäminen ympäri Suomen tulisi maksamaan aika paljon. Kaikki ne kulut perittäisi mutkien jälkeen kuluttajilta. Kaikesta käteisestä menee maksuja, toki korttijärjestelmistäkin menee. Sanokaas pankki-ihmiset, eikös käteinen kuitenkin se kalliimpi ole? Eikös sen pyöristyssäännön pitäisi ajan myötä tasoittaa ne senttierot? Kortilla ostajahan tosiaan maksaa sentilleen aina.
[/quote]
Käteinen on kaikkein kalleinta rahaa. Setelien ja kolikoiden valmistaminen, varastoiminen, turvakuljettaminen, laskeminen ja lajittelu kaupoissa ja pankeissa on sekä kallista että hidasta verrattuna digitaaliseen maksamiseen.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:12"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:06"]
Ihan pakko kysyä että minne kahvipaikkaan niitä lahjakortteja oikein myydään? Viimeksi kun kävin kahvilla niin kahvi taisi olla 1,8e ja siihen ruisleipä päälle, hinta jotain 3e.
[/quote]
En ole ap, mutta tässä linkissä lueteltu kahvilat ja mitä kortilla saa.
http://www.gift4you.fi/tuoteryhmat/ruoka/kahvihetki/
[/quote]
Tässä on kyllä siinä mielessä vähän huijauksen makua, että useimmissa noissa paikoissa kaksi erikoiskahvia ja kaksi kakkupalaa tuskin maksaisivat kahtakymmentäviittä euroa normaalisti ostettuina. Oma kokemukseni on, että tuommoisista vähän "hienommista" kahviloista (ei huoltoasemien baareista) normaalin kahvin saa pyöreästi kahdella eurolla, erikoiskahvin 3-4 eurolla, pullan 2-3 eurolla ja kakkupalan 4-5 eurolla. Sanoisin, että tuon lahjakortin oikea arvo on jossain 10 ja 20 euron välillä. Onhan siinä tietysti se etu, että saaja voi valita, missä kaupungissa ja missä kahvilassa sen käyttää, mutta jos lahjanantaja haluaa vähän säästää rahaa ja tietää, mistä kahvilasta saaja tykkää, niin kannattaa ostaa lahjakortti mieluiten suoraan kahvilasta.
Minä järkytyin kahvikupin hinnasta huoltoasemalla jo kymmenen vuotta sitten. Siihen aikaan olin juonut jonkun aikaa vain yliopiston kahvilan kahveja.
Kahviloita ja vastaavia pitäisi onnitella loistavasta onnistumisesta vuonna 2002. Vedettiin hintoja raskaalla kädellä ylös, ja kansa haukkui euroa eikä hintojen nostajia. Asiaan kuului, että kiivaat euron vastustajat alkoivat muistella saaneensa kahvikupillisen markalla vielä hetki sitten. Todellinen hinta vuonna 2001 oli esim. huoltoasemilla moninkertainen.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:16"]
Markka-ajasta on 15 vuotta!!!!!
80-luvun alussa nallekarkki maksoi kiskalla pennin... kaksikymmentä vuotta myöhemmin 10 penniä.
[/quote]
10 ihmistä peukuttaa ihan simona vaikka vuodet ja vuosikymmenet päinhonkia. Ei todellakaan ole vielä 15 vuotta siitä, kun eurot tuli, ne kun tuli vuonna 2002.
Penninkarkkeja taas ei ole saanut enää sitten 60-luvun. 80 luvulle tultaessa halvimmatkin irtokarkit maksoi 10 penniä kipale.
Euro tuli vuonna 1999, käteiseuro 2002. Ja käteispennit tosiaan poistuivat vuonna 1979. Mikään ei sen jälkeen maksanut alle 5 penniä.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:50"]
Kahviloita ja vastaavia pitäisi onnitella loistavasta onnistumisesta vuonna 2002. Vedettiin hintoja raskaalla kädellä ylös, ja kansa haukkui euroa eikä hintojen nostajia. Asiaan kuului, että kiivaat euron vastustajat alkoivat muistella saaneensa kahvikupillisen markalla vielä hetki sitten. Todellinen hinta vuonna 2001 oli esim. huoltoasemilla moninkertainen.
[/quote]
Oikeasti hintoja pitäisi hilata ylös käytännössä jatkuvasti. Raaka-aineiden hinnat nousevat, tilavuokrat nousevat, palkat ja sitä myötä myös sivukulut nousevat, kaikki nousevat. Yrittäjälle ei vain ole millään tavalla järkevää ja mielekästä nostaa hintoja koko ajan. Parempi on nostaa niitä reippaammin aina muutaman vuoden välein, ja esimerkiksi arvonlisäverojen muutokset ja euroon siirtyminen ovat siihen hyvin sopivia ajankohtia, koska hinnastoa on muutettava joka tapauksessa.
Ei se voikaan. Sinua on huijattu! Markat poistuivat käytöstä jo vuonna 2002.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:39"][quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:30"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:27"][quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:24"] Kyllähän hintoihin on tullut euron myötä paljon ilmaa. Mielestäni Suomeen pitäisi myös ehdottomasti saada sentit ja kaksisenttiset käyttöön. Citymarketin kahviossa kahvi muuten maksoi taannoin 40 snt, kun se keskustan kahviloissa maksaa 2,30 eurosta ylöspäin. [/quote] Kerro, mitä hyötyä ja kenelle olisi 1 ja 2 sentin kolikoiden käyttöön ottamisesta. [/quote] Käteismaksajille.
[/quote]
Niin, että kun lasku on 19,57 euroa, saisitkin maksaa 19,57 euroa etkä 19,55 euroa niin kuin nyt. Missä se hyöty on?
[/quote]
Ahaa, pyöristäminen tapahtuu siis aina alaspäin? Kiitos tiedosta, en tajunnut aiemmin!
No mitä tuohon hintaan sisältyy. Mietis kuinka paljon palkat ovat nousseet. Itse sain aikanaan 6000mk kuussa ja nykyään saan 3200€ kuussa. Joten aika kova on myös suhteessa palkan nousu.
Miksi joku miettii jotain markkoja. Saathan sinä pizzan kympillä ravintolasta, joten edelleen sillä 25€lla syö oikein hyvin.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 15:10"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:50"]
Kahviloita ja vastaavia pitäisi onnitella loistavasta onnistumisesta vuonna 2002. Vedettiin hintoja raskaalla kädellä ylös, ja kansa haukkui euroa eikä hintojen nostajia. Asiaan kuului, että kiivaat euron vastustajat alkoivat muistella saaneensa kahvikupillisen markalla vielä hetki sitten. Todellinen hinta vuonna 2001 oli esim. huoltoasemilla moninkertainen.
[/quote]
Oikeasti hintoja pitäisi hilata ylös käytännössä jatkuvasti. Raaka-aineiden hinnat nousevat, tilavuokrat nousevat, palkat ja sitä myötä myös sivukulut nousevat, kaikki nousevat. Yrittäjälle ei vain ole millään tavalla järkevää ja mielekästä nostaa hintoja koko ajan. Parempi on nostaa niitä reippaammin aina muutaman vuoden välein, ja esimerkiksi arvonlisäverojen muutokset ja euroon siirtyminen ovat siihen hyvin sopivia ajankohtia, koska hinnastoa on muutettava joka tapauksessa.
[/quote]
Me vasemmistolaiset olemme sitä mieltä, että hintoja pitäisi pikemminkin laskea jatkuvasti. Se onnistuisi, kun esim. juuri kahvilayrittäjät edes hiukan tinkisivät törkeistä miljoonavoitoistaan. Kahvikuppi 50 senttiä ja kahvilan työntekijöille 4000 e/kk, niin olisi edes vähän oikeudenmukaisuutta tässä kapitalismissa. Yrittäjä voisi tyytyä ostamaan uuden Mersun vain joka toinen vuosi.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 15:11"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:39"][quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:30"] [quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:27"][quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:24"] Kyllähän hintoihin on tullut euron myötä paljon ilmaa. Mielestäni Suomeen pitäisi myös ehdottomasti saada sentit ja kaksisenttiset käyttöön. Citymarketin kahviossa kahvi muuten maksoi taannoin 40 snt, kun se keskustan kahviloissa maksaa 2,30 eurosta ylöspäin. [/quote] Kerro, mitä hyötyä ja kenelle olisi 1 ja 2 sentin kolikoiden käyttöön ottamisesta. [/quote] Käteismaksajille. [/quote] Niin, että kun lasku on 19,57 euroa, saisitkin maksaa 19,57 euroa etkä 19,55 euroa niin kuin nyt. Missä se hyöty on? [/quote] Ahaa, pyöristäminen tapahtuu siis aina alaspäin? Kiitos tiedosta, en tajunnut aiemmin!
[/quote]
Jäikö peruskoulu käymättä? Sentit pyöristetään joko alaspäin (1, 2, 6 ja 7 senttiä) tai ylöspäin (3, 4, 8 ja 9 senttiä).
Tässä vähän käppyrää ja taulukkoa palkkatulojen kehityksestä 2000-luvulla. Kokoaikaisesta työstä saatava palkka on noussut 2000-2011 keskimäärin 46 prosenttia. http://tilastokeskus.fi/til/pra/2011/pra_2011_2013-04-05_tie_001_fi.html
Perushintoja:
Kahvi 2,5e x 2
Pulla 3,5e x 3
Mehu 1,5e
= 17e, kahden aikuisen ja yhden lapsen kitkerät peukkusumpit ja käntyt
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 15:14"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 15:10"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:50"]
Kahviloita ja vastaavia pitäisi onnitella loistavasta onnistumisesta vuonna 2002. Vedettiin hintoja raskaalla kädellä ylös, ja kansa haukkui euroa eikä hintojen nostajia. Asiaan kuului, että kiivaat euron vastustajat alkoivat muistella saaneensa kahvikupillisen markalla vielä hetki sitten. Todellinen hinta vuonna 2001 oli esim. huoltoasemilla moninkertainen.
[/quote]
Oikeasti hintoja pitäisi hilata ylös käytännössä jatkuvasti. Raaka-aineiden hinnat nousevat, tilavuokrat nousevat, palkat ja sitä myötä myös sivukulut nousevat, kaikki nousevat. Yrittäjälle ei vain ole millään tavalla järkevää ja mielekästä nostaa hintoja koko ajan. Parempi on nostaa niitä reippaammin aina muutaman vuoden välein, ja esimerkiksi arvonlisäverojen muutokset ja euroon siirtyminen ovat siihen hyvin sopivia ajankohtia, koska hinnastoa on muutettava joka tapauksessa.
[/quote]
Me vasemmistolaiset olemme sitä mieltä, että hintoja pitäisi pikemminkin laskea jatkuvasti. Se onnistuisi, kun esim. juuri kahvilayrittäjät edes hiukan tinkisivät törkeistä miljoonavoitoistaan. Kahvikuppi 50 senttiä ja kahvilan työntekijöille 4000 e/kk, niin olisi edes vähän oikeudenmukaisuutta tässä kapitalismissa. Yrittäjä voisi tyytyä ostamaan uuden Mersun vain joka toinen vuosi.
[/quote]
Tämä on varmaan huumoria tai provo, mutta vastataan silti. Keskimääräisen kahvilan liikevaihdosta menee työntekijöiden palkkoihin ja sivukuluihin kolmasosa, voittoa omistajalle jää 5-10 % liikevaihdosta. Työntekijät siis saavat jo nyt kahvikupillisesta suuremman siivun kuin omistaja.
Ja vuokrakaan ei voi olla normi perheasunnosta yli 6000 mk/kk.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 15:07"]
Euro tuli vuonna 1999, käteiseuro 2002. Ja käteispennit tosiaan poistuivat vuonna 1979. Mikään ei sen jälkeen maksanut alle 5 penniä.
[/quote]
Niin, 2002 vaihtui kaupoissa hinnat euroiksi, siihen asti mentiin markoilla. Sillä, että euro oli jo valuuttana olemassa ei ole mitään tekemistä sen kanssa, milloin se otettiin vähittäismyynnissä käyttöön.
Sillä, että pennejä ei hyväksytty enää maksuvälineeksi vuoden 1979 jälkeen, ei ole mitään tekemistä pennin maksavien tuotteiden kanssa. 70-luvun lopulla ei todellakaan ollut enää vuosiin ollut saatavilla mitään pennin tuotteita, ei edes kahden pennin.
60-luvun lopulla myytiin pennin nallekarkkeja ja kahden pennin kahden palan purkkaa, siis niitä tyynypurkkia missä tyynyt oli eri värisiä ja läpinäkyvässä muovipaketissa. Niiden jälkeen tuli jenkkipurkat, jotka tullessaan 70-luvun alussa maksoi 5 penniä.
Mitähän vitun väliä paljon se on MARKOISSA? Mietitkö myös paljon se on ruplissa, pesoissa yms..
Kävin tänä aamuna Fazerilla kahvilla, kun jäi aamiainen väliin ja maha alkoi matkalla kurnia. Tavallinen kahvi ja voisilmäpulla 7 euroa. Ei ole halpaa, ei. Mutta pitäisi muistaa, että vuonna 2002 hinnat ei olleet kahviloissa samoja kuin vuonna 1992, ja nyt on sentään jo vuosi 2015 alkamassa. Sama palkoissa. Kyllä ne numerot vaan muuttuu. Eikä se 2002:kaan ollut mielestäni halpaa se kahvilassa istuskelu. Ehkä jossain hikibensahuoltamolla tai Mikon kioskilla....ei niitä voi suoraan markoiksi muuttaa, ilman että ottaa inflaation huomioon.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:30"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:27"][quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:24"] Kyllähän hintoihin on tullut euron myötä paljon ilmaa. Mielestäni Suomeen pitäisi myös ehdottomasti saada sentit ja kaksisenttiset käyttöön. Citymarketin kahviossa kahvi muuten maksoi taannoin 40 snt, kun se keskustan kahviloissa maksaa 2,30 eurosta ylöspäin. [/quote] Kerro, mitä hyötyä ja kenelle olisi 1 ja 2 sentin kolikoiden käyttöön ottamisesta. [/quote] Käteismaksajille.
[/quote]
Niin, että kun lasku on 19,57 euroa, saisitkin maksaa 19,57 euroa etkä 19,55 euroa niin kuin nyt. Missä se hyöty on?