Miten kahvihetki voi maksaa 150 markkaa?
Siis onko tässä eurossa enää mitään järkeä: Näin kaupan kassalla lahjkortteja, joilla saa "kahvihetken kahdelle". Hinta järkyttävä 25 € eli 150 markkaa!!!
Vielä markka-aikaan tuolla rahalla sai ravintolassa ruoat ja kahvin, nykyään vain sen kahvin!
Kommentit (73)
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 15:24"]Perushintoja:
Kahvi 2,5e x 2
Pulla 3,5e x 3
Mehu 1,5e
= 17e, kahden aikuisen ja yhden lapsen kitkerät peukkusumpit ja käntyt
[/quote]
Kuulostaa siltä, että sun kannattaa vaihtaa kahvilaa...
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 11:08"][quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 15:22"]
Tässä vähän käppyrää ja taulukkoa palkkatulojen kehityksestä 2000-luvulla. Kokoaikaisesta työstä saatava palkka on noussut 2000-2011 keskimäärin 46 prosenttia. http://tilastokeskus.fi/til/pra/2011/pra_2011_2013-04-05_tie_001_fi.html
[/quote]
Suurimmalla osalla on palkka noussut, joillakin ei.
[/quote]
Köyhyys on vakava ongelma, mutta kahvilat ja muut yritykset eivät voi hinnoitella sen mukaan, että joillakin on pienet tulot.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 11:36"][quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:16"]
Tämän päivän 25 euroa ei ole 150 markkaa, vaan ainoastaan noin 125 markkaa. Siis jos kyse on viimeisistä eli vuoden 2001 markoista. Eikö jo voitaisi lopettaa kuudella kertominen ja jakaminen? Samalla voitaisiin lopettaa vanhojen markkahintojen muisteleminen raskaasti alakanttiin. Moni nyt haikailee, miten vuonna 2001 sai Espoosta komean omakotitalon miljoonalla markalla. Ei saanut, sillä sai Kivenlahdesta 4h-k kerrostaloasunnon. Voitaisiin myös vertailla markka-ajan ja tämän päivän tuloja, vaikka tietenkään joidenkin mielestä palkat eivät ole nousseet yhtään sitten vuoden 2001.
[/quote]
Ei minulla ole tulot nousseet ovat laskeneet. Sairastuin ja jouduin työkyvyttömyyseläkkeelle nuorena. Ei siihen aikaan kun töitä tein minulle kertynyt eläkettä.
[/quote]
Ikävää, että sairastuit, mutta tässä ketjussa ei puhuta sinusta, vaan keskiarvoista. Sinulla ei ehkä ole tulot nousseet, mutta keskimäärin ihmisillä on.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:16"]
Markka-ajasta on 15 vuotta!!!!!
80-luvun alussa nallekarkki maksoi kiskalla pennin... kaksikymmentä vuotta myöhemmin 10 penniä.
[/quote]
Kyllä se maksoi 10 penniä jo 80-luvun alkupuolella, taidat muistella 70-lukua.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:10"]
Ihan turha enää verrata johonkin markkoihin, johan tässä on rahanarvossakin tapahtunut muutosta sitten markka-ajan.
[/quote]
Vaan eiväthän nämä markka-ajoista jauhavat apinat sitä ymmärrä. Saatika sitä, että markka-aika kesti 140 vuotta, jonka aikana markkakin itsessäänkin jo kertaalleen muuttui eli mihin vuoteen nämä arvon vertailijat haluaisivat nämä euro-markka vertailunsa kohdistaa?
Aulangolla kylpylässä olut,viini 2 pientä suolaista leipää 31 €. että silleen.
"Setelien ja kolikoiden käytöstä pitäisi luopua kokonaan. Ladattva arvokortti tilalle."
Se on jo keksitty. Pankeilla yleensä nimellä pankkikortti.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:49"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 11:36"][quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:16"] Tämän päivän 25 euroa ei ole 150 markkaa, vaan ainoastaan noin 125 markkaa. Siis jos kyse on viimeisistä eli vuoden 2001 markoista. Eikö jo voitaisi lopettaa kuudella kertominen ja jakaminen? Samalla voitaisiin lopettaa vanhojen markkahintojen muisteleminen raskaasti alakanttiin. Moni nyt haikailee, miten vuonna 2001 sai Espoosta komean omakotitalon miljoonalla markalla. Ei saanut, sillä sai Kivenlahdesta 4h-k kerrostaloasunnon. Voitaisiin myös vertailla markka-ajan ja tämän päivän tuloja, vaikka tietenkään joidenkin mielestä palkat eivät ole nousseet yhtään sitten vuoden 2001. [/quote] Ei minulla ole tulot nousseet ovat laskeneet. Sairastuin ja jouduin työkyvyttömyyseläkkeelle nuorena. Ei siihen aikaan kun töitä tein minulle kertynyt eläkettä. [/quote] Ikävää, että sairastuit, mutta tässä ketjussa ei puhuta sinusta, vaan keskiarvoista. Sinulla ei ehkä ole tulot nousseet, mutta keskimäärin ihmisillä on.
[/quote]
Palkkojen nousua pitäisi nimenomaan verrata samasta työstä. Ei tietenkään tulot ole eläkeläisellä samat kuin palkansaajilla. Olen ollut saman työantajan palveluksessa ja tehnyt samaa työtä vuodesta 1996. Silloin tuntipalkkani oli 40mk, nyt se on n. 15€, eli suoraan 6:lla kerrottuna 90mk, eli enemmän kuin tuplasti. Sitä kai tässä nyt tarkoitetaan.
Kylläpä täällä taas muistellaan markkoja...
Kyllä tuo 25 € on 150 vuoden 2014 markkaa (markka ja euro on sidottu toisiinsa kiinteästi --> inflaatio molemmilla sama).
150 markkaa kahvista, onneksi olkoon.
Varsinkin pk-seudulla ihmiset pitävät sitä hienona, että maksaa paljon (vaikka kahvi ja itse kahvila olisivatkin karmeita).
Ei ihme, että velkaongelmaisten määrä kasvaa kiihtyvällä tahdilla! Sekö on kahvin tarkoitus?
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:24"]Kyllähän hintoihin on tullut euron myötä paljon ilmaa. Mielestäni Suomeen pitäisi myös ehdottomasti saada sentit ja kaksisenttiset käyttöön. Citymarketin kahviossa kahvi muuten maksoi taannoin 40 snt, kun se keskustan kahviloissa maksaa 2,30 eurosta ylöspäin.
[/quote]
Cittarin kahvio onkin just se paikka jossa haluan kahvilahetkeni viettää!
Näissä verrataan aina vuoden 1992 kahveja Veijon essolla vuoden 2014 leivoskahveihin kahvilassa.
Opiskelin 1990-luvun puolessavälissä. Meillä oli tapana käydä syömässä leivoskahvit ison tentin jälkeen. Kakkuviipale tai leivos maksoi silloin 25-30 mk, oli varmaan Hwlsingin kalleimpia, mutta on siitä 20 vuotta aikaakin. Tamminiemen kahvilassa maksoi iso korvapuusti 30 mk.
Pasilan asemalla maksoi Café Latte 18 mk ennen euron tuloa. Nyt ne maksaa 3-4 euroa.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:24"]
Kyllähän hintoihin on tullut euron myötä paljon ilmaa. Mielestäni Suomeen pitäisi myös ehdottomasti saada sentit ja kaksisenttiset käyttöön. Citymarketin kahviossa kahvi muuten maksoi taannoin 40 snt, kun se keskustan kahviloissa maksaa 2,30 eurosta ylöspäin.
[/quote]
On erikoista tosiaan, että nuo sentit puuttuvat. Miksi niin muuten on? Saksassa ne ovat käytössä. Toki Saksa on suurempi talous muutenkin. Suomen hinnat ovat kuitenkin järkyttäviä, tuntuisi vaikealta elää siellä arjessa. Ruoan hinta on sellainen, mihin ensin siellä käydessä tulee kiinnitettyä huomiota.
Ap, jospa kuule a) katsoisit, sisältyykö tuohon kahvihetkeen muutakin, kuin kahvi tai b) trollaisit paremmin
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:04"]
Siis onko tässä eurossa enää mitään järkeä: Näin kaupan kassalla lahjkortteja, joilla saa "kahvihetken kahdelle". Hinta järkyttävä 25 € eli 150 markkaa!!! Vielä markka-aikaan tuolla rahalla sai ravintolassa ruoat ja kahvin, nykyään vain sen kahvin!
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:30"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:27"][quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:24"] Kyllähän hintoihin on tullut euron myötä paljon ilmaa. Mielestäni Suomeen pitäisi myös ehdottomasti saada sentit ja kaksisenttiset käyttöön. Citymarketin kahviossa kahvi muuten maksoi taannoin 40 snt, kun se keskustan kahviloissa maksaa 2,30 eurosta ylöspäin. [/quote] Kerro, mitä hyötyä ja kenelle olisi 1 ja 2 sentin kolikoiden käyttöön ottamisesta. [/quote] Käteismaksajille.
[/quote]
Setelien ja kolikoiden käytöstä pitäisi luopua kokonaan. Ladattva arvokortti tilalle.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 15:01"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:16"]
Markka-ajasta on 15 vuotta!!!!!
80-luvun alussa nallekarkki maksoi kiskalla pennin... kaksikymmentä vuotta myöhemmin 10 penniä.
[/quote]
10 ihmistä peukuttaa ihan simona vaikka vuodet ja vuosikymmenet päinhonkia. Ei todellakaan ole vielä 15 vuotta siitä, kun eurot tuli, ne kun tuli vuonna 2002.
Penninkarkkeja taas ei ole saanut enää sitten 60-luvun. 80 luvulle tultaessa halvimmatkin irtokarkit maksoi 10 penniä kipale.
[/quote]
Hohhoijakkaa. Käteiseuro tuli käyttöön 2002. Joten jos puhutaan markkahinnoista niin puhutaan 2001 TAI VANHEMMISTA hinnoista, eli YLI 13 vuotta vanhoista hinnoista. Ei se 15 vuotta nyt ihan kymmeniä vuosia mennyt väärin, aika asiallinen pyöristys. Todennäköisesti mieleen jääneet hinnat hinnat ovat vielä nitä vähän vanhempia.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 15:11"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:39"][quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:30"] [quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:27"][quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:24"] Kyllähän hintoihin on tullut euron myötä paljon ilmaa. Mielestäni Suomeen pitäisi myös ehdottomasti saada sentit ja kaksisenttiset käyttöön. Citymarketin kahviossa kahvi muuten maksoi taannoin 40 snt, kun se keskustan kahviloissa maksaa 2,30 eurosta ylöspäin. [/quote] Kerro, mitä hyötyä ja kenelle olisi 1 ja 2 sentin kolikoiden käyttöön ottamisesta. [/quote] Käteismaksajille. [/quote] Niin, että kun lasku on 19,57 euroa, saisitkin maksaa 19,57 euroa etkä 19,55 euroa niin kuin nyt. Missä se hyöty on? [/quote] Ahaa, pyöristäminen tapahtuu siis aina alaspäin? Kiitos tiedosta, en tajunnut aiemmin!
[/quote]
Ei vaan se pyöristyy LÄHIMPÄN viisisenttiseen tai kymmensenttiseen. Voithan valikoida ostoksi niin että jättä aina sen 2 senttiä voitolle.
Tottw