Oliko vielä 90-luvulla jotain talouskouluja?
Siis semmosia jonne lähetettiin naisia oppimaan kodinhoitotaitoja? Eivät edes valmistaneet mihinkään ammattiin?
Kommentit (70)
Ei talouskouluun ketään "lähetetty", ihan normaalisti sinne haettiin. Monille se oli nimenomaan välietappi, kun ei tiennyt mitä olisi halunnut opiskella tai ei päässyt sinne minne halusi, ja siellä oppi kuitenkin ihan hyödyllisiä taitoja.
Tässä sen näkee miten vähän taloustaitoja arvostetaan. Silti olen tavannut ihan aikuisia, jotka eivät osaa laittaa edes reseptistä ruokaa ja puolet kansasta on ulosotossa, kun ei osata laskea tulojen ja menojen erotusta ja elellään yli varojen. :-D
Minusta tuo on hyvinkin hyödyllistä.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä kans noista emäntäkouluista se kuva, että oli jollekin puoli-idiooteille jotka ei muualle päässeet. Siksi ottaa vieläkin syvästi päähän että äitini mielestä minun olisi pitänyt mennä sinne! Keskiarvo oli lukiossa kuitenkin jossain 9:n paikkeilla.
No mun hyvä ystävä ehdotti lapselleen 9. luokan jälkeen 10. luokalle hakemista, tai miksikä sitä nykyään kutsutaan. Mutta kuitenkin, se luokka jonne mennään korottamaan numeroita jos ei päässyt muualle. Ja tänne olisi lapsensa pitänyt ensisijaisesti hakea :o
Vierailija kirjoitti:
On niitä edelleen. Toimivat nykyään nimellä Palvelualan opisto kun oli elettävä ajassa ja uudistuttava nykyaikaiseksi. Ainoa uudistus oli siis nimenvaihto.
Tässä esimerkiksi Jyväskylän Palvelualan opisto
https://peda.net/yksityiskoulut/jypao/jjto
Vaadin sen lakkauttamista. Tuollainen opinahjo on naisten sortoa ja alistamista.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä kans noista emäntäkouluista se kuva, että oli jollekin puoli-idiooteille jotka ei muualle päässeet. Siksi ottaa vieläkin syvästi päähän että äitini mielestä minun olisi pitänyt mennä sinne! Keskiarvo oli lukiossa kuitenkin jossain 9:n paikkeilla.
Minulla oli peruskoulun päästötodistuksen ka 8,7 ja silti vanhempani pakottivat kouluttautumaan lähihoitajaksi. Ja minä onneton suostuin, vaikka opokin sanoi että ehkä olisi hyvä jatkaa lukioon. Nyt olen sitten katkeroitunut tässä 20 vuotta ja menettänyt täysin kykyni oppia mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Tämmöistä se on kun työläisperheestä joudut akateemiseksi nousemaan. Akateemisissa perheissä ei tällaista lapsille ehdotettaisi vaan kannustetaan yliopistoihin ja maksetaan valmennuskurssit. Kyllä vaan on Suomessakin ollut luokkajako.
Sammatin emäntäkoulussa käytiin jätkien kanssa tuttuja tyttöjä moikkaamassa 90-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Missä ap. yleissivistys?
Jos et tiennyt, talouskoulussa opetettiin kotitaloutta, joka sattoi olla ponnahduslauta korkeampaan tutkintoon esim. kotitalousopettajaksi. Eikä sinne naisia lähetetty.
Itse kävin talouskoulun 80-90-luvun vaihteessa ja siellä oli myös miehiä.
No anteeksi nyt vaan mutta kotitalousopettajat tulevat lukiosta ihan normiyhteishaussa eikä mistään talouskoulusta ponnahtaen. Ei talouskoulusta saanut hakukelpoisuutta mihinkään korkeakouluun.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta ei pelkästään naisille. Menin sellaiseen 1999 muutettuani uudelle paikkakunnalle, kesto 5 (vai 6?) kk luettiin hyväksi ammattiopinnoissa. Paljon oli juuri peruskoulusta päässeitä opettelemassa itsenäisen elämän perustaitoja. Taisi olla vähän sellainen "ei muualle päässyt" -koulutus.
Halveksit muita kuin itseäsi . Jeesus sanoi joka itsensä ylentää se alennetaan . Pitäkää toisianne parempina kuin itseänne. Talouskoulut oli tarkoitettu suurkeittiöihin . Maatilan emännät keittäjät päiväkotien ruokailut hääjuhlat jne vaikka siinä oppi kodinhoitaja ja taloutta niin kokonaista isompaa talouden hoitoa ruokahuoltoa pyykkihuoltoa . Miten teet ruokaa monelle kerralla miten mittaat jauhoja 20-200 hengen pullaan kastikkeeseen. . miten selitetään eri laadut ja miten tehdään vekkejä . Miten hoidetaan pyykki isossa taloudessa . Älä vähättele tärkeitä asioita .
Vierailija kirjoitti:
Sammatin emäntäkoulussa käytiin jätkien kanssa tuttuja tyttöjä moikkaamassa 90-luvulla.
Emäntäkoulu on eri asia kuin taloukoulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ero niissä oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On niitä edelleen. Toimivat nykyään nimellä Palvelualan opisto kun oli elettävä ajassa ja uudistuttava nykyaikaiseksi. Ainoa uudistus oli siis nimenvaihto.
https://peda.net/yksityiskoulut/jypao/jjtoVaadin sen lakkauttamista. Tuollainen opinahjo on naisten sortoa ja alistamista.
Enemmistö tuolla oli mamumiehiä ainakin pari vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
https://peda.net/yksityiskoulut/jypao/jjto
Talouskoulut lopetettiin vuonna 2015.
Palvelualan opistot ovat täysin eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämmöistä se on kun työläisperheestä joudut akateemiseksi nousemaan. Akateemisissa perheissä ei tällaista lapsille ehdotettaisi vaan kannustetaan yliopistoihin ja maksetaan valmennuskurssit. Kyllä vaan on Suomessakin ollut luokkajako.
Tämä. Ja voi sitä halveksuntaa mitä vanhemmiltaan saa, kun erehtyy kouluttautumaan. Onneksi nyt kaikilla ei ihan näin kamalaa ole kuin minulla, jotkut työläisvanhemmat onneksi osaa kannustaakin.
Nehän on pakko osata kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta ei pelkästään naisille. Menin sellaiseen 1999 muutettuani uudelle paikkakunnalle, kesto 5 (vai 6?) kk luettiin hyväksi ammattiopinnoissa. Paljon oli juuri peruskoulusta päässeitä opettelemassa itsenäisen elämän perustaitoja. Taisi olla vähän sellainen "ei muualle päässyt" -koulutus.
Halveksit muita kuin itseäsi . Jeesus sanoi joka itsensä ylentää se alennetaan . Pitäkää toisianne parempina kuin itseänne. Talouskoulut oli tarkoitettu suurkeittiöihin . Maatilan emännät keittäjät päiväkotien ruokailut hääjuhlat jne vaikka siinä oppi kodinhoitaja ja taloutta niin kokonaista isompaa talouden hoitoa ruokahuoltoa pyykkihuoltoa . Miten teet ruokaa monelle kerralla miten mittaat jauhoja 20-200 hengen pullaan kastikkeeseen. . miten selitetään eri laadut ja miten tehdään vekkejä . Miten hoidetaan pyykki isossa taloudessa . Älä vähättele tärkeitä asioita .
Muotoilin huonosti. "Ei muualle päässyt" tarkoitti myös omalla kohdallani välivuoden viettotapaa. Noissa tuolloin 16-vuotiaissa opiskelijatovereissa oli paljon niitä, jotka eivät päässeet ensisijaiseen hakukohteeseensa, ja tulivat siksi talouskouluun. Minun taas piti vuodenvaihteessa muuttaneena keksiä jotain kevääksi, jotta pysyy rahoissa kiinni. (Ah, opiskelijaelämä.) Omista vanhemmista toinen on akateeminen, toinen duunari, minä olen molempia. Edelleen pidän kotitalouteen liittyvistä asioista ja pyöritän sujuvasti omaani, vaikka pieni jo onkin.
Provoja nuo jotka kirjoittavat, että äiti yritti pakottaa emäntäkouluun :D
Ketjussa useampi kirjoittaja väittää pokalla, että moderneina aikoina vanhemmat ovat heitä jotenkin aktiivisesti painostaneet valitsemaan tietyn koulutuksen. Ei tommosta vaan ole tapahtunut meidän elinaikanamme, muuta kuin ehkä mielisairaiden vanhempien ollessa kyseessä ja 10%:lla tähän ketjuun kirjoittaneista tuskin on ollut mielisairaita vanhempia. Tai jos on niin se kertoo paljon av:sta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ero niissä oli?
Talouskoulu kestää puoli vuotta. Siellä opiskeltiin perunankuorimista ja muita perusasioita.
Emäntäkoulu kesti paljon pidempään, muistaakseni siellä valmistuttiin ammattiinkin? Emäntäkoulun opit olivat paljon perusteellisempia kuin talouskoulun.
Itse olen niin paljon inhonnut kotitaloustöitä että olen vältellyt loppuun saakka niiden opettelua. Vähän tämä epäkäytännöllisyyteni nyt häiritsee, olisi kiva osata jotain. Mutta johtui vaan siitä että äitini mielestä kotitaloushommat oli ainoa mitä naisen piti osata ja haukkui minua koko lapsuuteni kun en ollut kiinnostunut.
Vierailija kirjoitti:
Minun tätini on käynyt emäntäkoulun ja on työskennellyt monenlaisissa tehtävissä kodeissa ja palvelutaloissa. Nykyään on kotihoidossa töissä. On ihan tavallinen ihminen ja niin oli kaikki luokkakaverinsakin. Mistä tulee ajatus että olisi "puoli-idiooteille"?
Tiedän yhden miehen joka aloitti talouskoulun, mutta lopetti kesken kun olisi pitänyt pukeutua vaaleanpunaiseen essuun. Ja tämä on tosi. Ei löytynyt muun väristä ja yrittivät väkisin laitattaa sen päälle. Lopetti koulun siihen.