Korkeasti kouluttautuminen ei kannata
Jos on hankkinut maisterintutkinnon ja tekee pitkää päivää töissä, mutta viivan alle jää summa, jolla aika lailla jokainen pienikin hankinta täytyy suunnitella ja omistusasumisesta ei voi edes haaveilla, eläkemaksujen taakka tuntuu melko raskaalta. Eläkkeet eivät parane köyhyyttä jakamalla, mutta ei nykynuorista moni todellakaan ole rikas vaan jo valmiiksi kituuttaa ja juuri ja juuri tulee toimeen. Ja ei, yksi älypuhelin kahden vuoden välein ei ole syynä tähän ja ei suurimmalla osalla meistä ole vaikka Netflixiä tai joka päivä istuta kahvilassa ja siksi rahat vähissä.
Kommentit (94)
Valitettavasti Suomessa haaskataan hirveästi koulutusta hukkaan. Todella paljon on näitä huuhaa alan ihmisiä, jotka eivät ikinä pääse töihin mihinkään. Eikä pelkästään korkeakoulutetuissa vaan myös ammattikoulutasolla. Ja palkat jo lähtökohtaisesti ihan paskat samoilla aloilla. Kannattaisi oikeasti alkaa jo peruskoulussa markkinoida lapsille sellaisia aloja, jotka oikeasti työllistävät. Ja niitä on kuitenkin aika paljon ja eri tyyppisiä. Itseään voi sivistää myös harrastuspohjalta, ei siitä tarvitse ammattia tehdä. Itseäni kiinnostaa eräs historiaan liittyvä osa-alue ja vapaalla tutkin sitä jos aikaa ja energiaa on. Palkka tulee sote-alalta ja töitä piisaa enemmän kuin tehdä jaksaa.
Ainakin pääkaupunkiseudun asuntomarkkinat ovat niin sairaassa kunnossa, että maisteritutkinnon päälle 4000e kk-palkka häviää sen siliän tien jos yrittää asua perheineen yhtään koirankoppia tilavammassa asunnossa. Joko laitat kaikki rahat asuntoon ja kituutat muuten, tai sitten asut kuin köyhälistö pienessä kerrostaloasunnossa jossa seinän takana naapurin terveysmehublenderi herättää sinut joka aamu liian aikaisin.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ainakaan ikinä suostu menemään yliopistoon tai ammattikorkeakouluun. Enkä kelpuuta naista, joka on korkeasti koulutettu. Miksi? Koska luulevat olevansa parempia kuin me amikset.
Tää taitaa olla syynä siihen, miksei mun yritykset pariutua amismiesten kanssa koskaan onnistu. Miehet on päättäneet jo etukäteen, etten hyväksy heitä sellaisina kuin ovat ja tämä tulee esiin esim. vihjailuna yliopiston käyneiden tyhmyydestä ja oman opinalani mitätöimisenä. Surullista sikäli, etten itse arvota ihmistä koulutuksen perusteella ja olisin tykännyt heistä muuten. T. Vtm-sossu
Vierailija kirjoitti:
Jos ammattikoululainen valmistuu ja aloittaa työnteon 18 vuotiaana, hän on vaikkapa 3000€ palkallakin ehtinyt tienaamaan jo ~5 vuodessa 180.000€. Tässä kohtaa korkeasti koulutettu lähtee perään ja vaikka hän saisikin 4000€ kuukaudessa, aikaisemmin työelämään päässyt tienaa jatkuvasti samaa määrää ja mahdollisesti samoilla palkankorotuksilla. Korkeasti koulutettu pääsee rahoillansa ammattiin valmistuneen ohi vasta ehkä joskus 50 vuotiaana.
Ainoa ongelma tuossa vain se, että on vain muutama amis-ammatti, jolla tienaa tuon verran (ehkä joku putki/sähköasentaja). Kampaajien, keittäjien yms. palkka on korkeintaan 2000 e, tuskin sitäkään.
Niinhän tässä kävi. Naapurin itseoppinut vasaranhakkaaja saa samanikäisenä melkein kaksinkertaisen palkan omaani verrattuna.
No, seuraava lama korjaa tilanteen. Toki omakin työ varmaan menee, mutta ainakaan kouluttamattomille ei makseta enää 4-5 tonnin palkkoja.
Onhan tämä ihan hullu maa, kun kannattaa jättää kouluttautumatta jotta saa töitä ja hyvän palkan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ainakaan ikinä suostu menemään yliopistoon tai ammattikorkeakouluun. Enkä kelpuuta naista, joka on korkeasti koulutettu. Miksi? Koska luulevat olevansa parempia kuin me amikset.
Voi mikä huono itsetunto vastauksestasi paistakaan! Et sinä sinne yliopistoon olisi päässytkään. Ei sinne noin vain mennä, joten ”suostuminen” menemään on hyvin alkeellista kieltä. En käsitä uhoasi. Sinulla on varmasti ollut huonoja kokemuksia. Pidä silti pienempää ääntä.
Olen samaa mieltä ja kummallista, että suomessa ollaan kateellisia korkeammin koulutetuille, kun ihan jokainen täällä voi itse valita mieltymyksensä mukaan sen kuinka paljon kouluja käy. Kaikille meille tarjotaan lähes ilmainen koulutuspolku vaikka mihin saakka. Ja jokainen ihan itse voi valita mihin saakka siinä etenee. Eikä se ole keneltäkään pois, jos joku sitten valitsee ammattikoulun, amk:n tai yliopiston.
Käsienheiluttelijoille terkkuja kirjoitti:
Korkea koulutus kannattaa tilastojen valossa. Akateemiset ovat keskimäärin suurempituloisia ja työttömyys on matalampaa kuin kouluttamattomilla. Alojen välillä on kuitenkin valtavia eroja. Vähissä on työttömät lääkärit, juristit tai diplarit. Sen sijaan humanisteilla menee paljon huonommin. Kannattaakin miettiä alasuuntautumista.
T: Liiton edustaja
Minulle opiskelu on oikeasti harrastuksen luokkaa. Olen duunarihommassa kokopäiväisesti ja opiskelen yliopistossa melko pientä ja spesifiä alaa, jolla on jo hurjan pienet piirit. Olen suuressa firmassa töissä ja eteneminen on ihan mahdollisuus vaikka koulutusta ei ole (näin esimieheni ovat siis edenneet, ilman koulutusta alalle). Onhan se joo, ironista olla lopulta FM ja duunari mutta oma mielenala ei jaksaisi toimistossa olemista vaan selkeän suoritukseen perustuvat homman, mitä en nykyisellä opiskelusuunnallani saa MUTTA se on minusta kiehtovaa opiskella kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin työ on useimmiten siistiä sisätyötä toisin kuin amiksilla.
Tästäkin ne amikset sitten märisevät työpaikalla, kun kaikki eivät tee kaikkea vaan heille jää ne paskaduunit... Olisiko kannattanut kouluttautua?
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti Suomessa haaskataan hirveästi koulutusta hukkaan. Todella paljon on näitä huuhaa alan ihmisiä, jotka eivät ikinä pääse töihin mihinkään. Eikä pelkästään korkeakoulutetuissa vaan myös ammattikoulutasolla. Ja palkat jo lähtökohtaisesti ihan paskat samoilla aloilla. Kannattaisi oikeasti alkaa jo peruskoulussa markkinoida lapsille sellaisia aloja, jotka oikeasti työllistävät. Ja niitä on kuitenkin aika paljon ja eri tyyppisiä. Itseään voi sivistää myös harrastuspohjalta, ei siitä tarvitse ammattia tehdä. Itseäni kiinnostaa eräs historiaan liittyvä osa-alue ja vapaalla tutkin sitä jos aikaa ja energiaa on. Palkka tulee sote-alalta ja töitä piisaa enemmän kuin tehdä jaksaa.
Tuossa markkinoinnissa on vain se ongelma, että ei kukaan voi tietää, mitkä alat tulevaisuudessa työllistävät. Ennustaa toki voi, mutta eihän se välttämättä toteudu. Meillekin koulussa opettaja sanoi, että jos kouluttaudumme opettajiksi, töitä tulee riittämään kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle. Vaan kuinkas kävikään: opettajia on ihan valtavat määrät työttöminä nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Niinhän tässä kävi. Naapurin itseoppinut vasaranhakkaaja saa samanikäisenä melkein kaksinkertaisen palkan omaani verrattuna.
No, seuraava lama korjaa tilanteen. Toki omakin työ varmaan menee, mutta ainakaan kouluttamattomille ei makseta enää 4-5 tonnin palkkoja.
Onhan tämä ihan hullu maa, kun kannattaa jättää kouluttautumatta jotta saa töitä ja hyvän palkan.
Korkeasti koulutetut sekä tienaa paremmin että on harvemmin työttöminä kuin vähemmän koulutetut.
Ja jos vasaraa heiluttamaan pääsee ilman koulutusta ja siitä maksetaan mielestäsi hyvin, mikä estää sinua menemästä heiluttamaan vasaraa ja tienaamaan?
Suomen työmarkkinat ovat lähes kautta linjan huonot. Kannattaa muistaa, että maailmassa on muitakin maita. Lähteminen ei toki sovi kaikille, mutta joidenkin kohdalla mahdollistaisi paremman elämän. Kituuttaminen ja työttömyyden pelko eivät ole hyvää elämänsisältöä.
Vierailija kirjoitti:
En minkään "suostu" menemään mihinkään mihin omat kykyni ei riitä :)
Harvoiin varmaan se pelkkä koulunkäyminen riittää kun ei kaikkea voi kopioida ihhmisen aivoihin ja sitten kuin joku johdatttelisi johonkin.
Vierailija kirjoitti:
Korkeakouluttautumisesta lähinnä rangaistaan. Vähemmän koulutettu työhönottaja ei ainakaan ota töihin ketään itseään koulutetumpaa. On yleisesti hyväksyttyä haukkua maistereita turhiksi ihmisiksi, vaikka samaan aikaan jopa työkkäri pakottaa kaikki opiskelemaan jotain. Opiskelkaa Ammattikorkeassa, sillä se näyttää paperilla hyvältä mutta ei silti uhkaa ketään, lyhyemmät opinnot ja monilla aloilla pääsee huomattavasti vähemmällä työllä kuin korkeakoulussa. Uusi pyhä lehmä. Tai koettakaa ennustaa mikä on muodissa tulevaisuudessa.
Kannattaa omata eriasteisia tutkintoja ja laittaa niistä CV:hen ainoastaan sopivat hakemusta varten. Joskus kannattaa laittaa koko läjä, joskus taas ainoastaan se matalin koulutus.
Omalla kohdallani kouluttautuminen on kannattanut. Olin pienipalkkaisessa kokopivätyössä toimistoapulaisena ja opiskelin työn ohessa iltaoppikulussa ylioppilaaksi.
Kirjoitin monta laudaturia ja pääsin opiskelemaan yliopistoon. Yliopistosta siirryin muutaman vuoden kuluttua opiskelemaan teatterialaa ja valmistuin toiveammattiini. Töitä riitti ja tunsin tekeväni juuri sitä, mitä olin aina halunnut.
Nyt olen jo eläkkeellä ja eläke on niin hyvä, että se riittää kaikkeen tarpeelliseen. Joka kuukausi jää noin 800 euroa säästöön tai lapsille annettavaksi. Myös hyväntekeväisyyteen ja pulassa oleville sukulaisille annan rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomen työmarkkinat ovat lähes kautta linjan huonot. Kannattaa muistaa, että maailmassa on muitakin maita. Lähteminen ei toki sovi kaikille, mutta joidenkin kohdalla mahdollistaisi paremman elämän. Kituuttaminen ja työttömyyden pelko eivät ole hyvää elämänsisältöä.
Ulkomaiden ihanuutta hehkuttavat aina ne joiden osaaminen ja elämäntilanne suuttu juuri sopimaan hyvin sen kohdemaan tilanteeseen. Heille se tietenkin on ihan hyvä vaihtoehto. Mutta sen yleistäminen Suomen kaikenkattavaksi huonoudeksi on kyllä aika perusteetonta.
Jos on hankkinut maisterintutkinnon niin ei tarvitse tehdä oikeita epämiellyttäviä töitä. Eli kyllä, kouluttautuminen todellakin kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vai että ihan ”kelpuuta”. Oletko varma omasta markkina-arvostasi?
Terv. Maisteri naimisissa kirvesmiehen kanssa.
PS. Meillä on tosi hyvä avioliitto ollut jo toistakymmentä vuotta.
"Tärkeintä on henkinen pääoma."
Se ei ole käypää valuuttaa kaupassa. Ei juuri missään.