Korkeasti kouluttautuminen ei kannata
Jos on hankkinut maisterintutkinnon ja tekee pitkää päivää töissä, mutta viivan alle jää summa, jolla aika lailla jokainen pienikin hankinta täytyy suunnitella ja omistusasumisesta ei voi edes haaveilla, eläkemaksujen taakka tuntuu melko raskaalta. Eläkkeet eivät parane köyhyyttä jakamalla, mutta ei nykynuorista moni todellakaan ole rikas vaan jo valmiiksi kituuttaa ja juuri ja juuri tulee toimeen. Ja ei, yksi älypuhelin kahden vuoden välein ei ole syynä tähän ja ei suurimmalla osalla meistä ole vaikka Netflixiä tai joka päivä istuta kahvilassa ja siksi rahat vähissä.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tienaan n. 1700 e käteen 2900 euron kuukausipalkasta. Veroprossa laskettu 300 euron heittelylle, eli 3200 euron tulojen mukaan, koska välillä teen toisella työnantajalla vuoroja.
Kun olin vaatemyyjänä tienasin n. 1800 euroa ja käteen jäi noin 1400 e. Tottakai on ihanaa, kun jää tuo 300 euroa enemmän.. mutta kelatkaa, että olen opiskellut itselleni AMK-tutkinnon ja sillä tutkinnolla saan 300 euroa enemmän palkkaa kuussa elämiseeni?
Ei työllä ja kouluttautumisella Suomessa pääse rikastumaan. Onneksi on myös omia sijoituksia, jotka tuottavat.. olen pohtinut, jos hetken aikaa tekisi jotakin muuta, kun tuo sosiaali- ja terveysalan huono työilmapiiri ei enää motivoi tekemään alan töitä. Ihan sama kuinka hankalia asiakkaat ja omaiset ovat, mutta kun pitäisi mulkkujen kollegoiden kanssa saada porukassa päivän työt tehtyä ja sitten katsella tuota paskaa palkkanauhaa ja omaa kaivoon valuvaa mielenterveyttään.
Veroprosentti ei ole sama asia kuin lopullinen verotuksen määrä. Se lopullinen riippuu juuri siitä summasta jonka sitten vuoden lopussa olet ansainnut. Tulet suurella todennäköisyydellä saamaan melkoisesti palatusta jos tuo peruspalkkasi yli menevä lisäpalkka jää satunnaiseksi.
Tämäkin palsta on täynnä ihmisiä jotka tosissaan väittävät että heille jää palkankorotuksista käteen joku 30% siitä korotuksen summasta. En tiedä miten tämä on mahdollista kun vero.fi laskurilla ei millään pääse edes 50 prosenttiin kuin vasta ihan suurimmilla tuloilla ja sen yli ei se juuri kenelläkään mene. Normaalilla ihmisellä siis jää nousseesta palkasta käteen 50-60%.
Kyllä ihan kohtuutuloilla jo marginaalivero on yli 50%. Ja vähänkin enemmän tienaavilla se on maksimi eli 60%. Tokihan tuolloinkin jää lisätuloista vielä 40% käteen.
Tiedätkös edes mitä se marginaalivero tarkoittaa?
Ei nyt jakseta taas vääntää näistä marginaaliveroista. Edelleen ihan hemmetin hyvä nyrkkisääntö on, että jos saat palkankorotuksen, niin noin 50% siitä jää nettona käteen. Joo jollain tuloluokalla jää 48% ja jollain 52%, mutta turha tehdä asioista liian monimutkaisia. Se on puolet itselle ja that's it.
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt jakseta taas vääntää näistä marginaaliveroista. Edelleen ihan hemmetin hyvä nyrkkisääntö on, että jos saat palkankorotuksen, niin noin 50% siitä jää nettona käteen. Joo jollain tuloluokalla jää 48% ja jollain 52%, mutta turha tehdä asioista liian monimutkaisia. Se on puolet itselle ja that's it.
Tyhmältä kuulostaa maksella marginaaliveroprossaa. Itse olen aina osannut tulojen noustessa hakea uuden verokortin. Silloin ei tarvitse maksaa marginaaliveroa vaan saa siedettävämmän veroprosentin. Seuraavana vuonna kun osaa ennakoida alkuvuodesta ja laskea ne mahdolliset tulot, osaa myös hakea sopivan verokortin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmältä kuulostaa maksella marginaaliveroprossaa. Itse olen aina osannut tulojen noustessa hakea uuden verokortin. Silloin ei tarvitse maksaa marginaaliveroa vaan saa siedettävämmän veroprosentin. Seuraavana vuonna kun osaa ennakoida alkuvuodesta ja laskea ne mahdolliset tulot, osaa myös hakea sopivan verokortin.
Se on nettona aivan se ja sama missä järjestyksessä asiat teet. Toki, jos se tuntuu mielenterveydellisesti paremmalta muuttaa välittömästi veroprosentti, niin se kannattaa tehdä.
Miksi niin monen on vaikea ymmärtää/hyväksyä erilaisuutta ja sitä, että ihmiset ovat erilaisia. Joillekin sopii amiskoulutus ja käytännön työ, joillekin puolestaan korkeakoulutus ja teoreettisempi työ. Eikö kaikkein tärkeintä pitäisi olla, että ylipäätään käy töissä ja pitää työstään? Missä empatiakyky ja ns. sydämen sivistys?
Miksi niin monen on vaikea ymmärtää/hyväksyä erilaisuutta ja sitä, että ihmiset ovat erilaisia? Joillekin sopii amiskoulutus ja käytännön työ, joillekin puolestaan korkeakoulutus ja teoreettisempi työ. Eikö kaikkein tärkeintä pitäisi olla, että ylipäätään käy töissä ja pitää työstään? Missä empatiakyky ja ns. sydämen sivistys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on nettona aivan se ja sama missä järjestyksessä asiat teet. Toki, jos se tuntuu mielenterveydellisesti paremmalta muuttaa välittömästi veroprosentti, niin se kannattaa tehdä.
Ei ole kyse lainkaan "mielenterveydestä" vaan täysin matemaattisesta faktasta ja järejstä. Siis ei ole nettona sama tietenkään. Jo pelkästään inflaation takia kannattaa aina sovittaa veroprosentti mahdollisimman tarkkaan.
Suomessa monista on ihanaa, että maksaa tänä vuonna hirvesti veroja ja saa sitten ensi vuoden elokuussa (ennen joulukuussa) muka "pikavoiton". Tosiasiassa olet vain lainannut verottajalle rahojasi yli yli vuodeksi pahimmassa tapauksessa ja saat takaisin määrän, jota inflaatio on nakertanut pienemmänksi ja lisäksi olet lainannut ne rajat verottajalle ilman korkoa.
Eivät kaikki voi olla korkeasti koulutettuja. Myös ammattikoulupohjaisia ammatteja tarvitaan.
Niin, minulle sopii paremmin liikkuva ja käytännönläheinen työ. Tylsistyisin kuoliaaksi jossain toimistossa. Ihmiset ovat erilaisia. Sekä amiksia että korkeakoulutettuja kuitenkin tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä totta, että yliopistossa kannattaa harkita todella tarkasti, mitä opiskelee. Opinnot on työläät joka alalla, mutta valmistuneista vain osa kuuluu siihen eliittiin, joka saa hyvän työpaikan ja palkan. Siinä mielessä mitä tahansa ei todellakaan kannata opiskella.
Se voi olla monelle Abille ylivoimainen tehtävä valita ala, joka on sekä mielenkiintoinen ja muutenkin kilpailukykyinen. Tähän ainakin toivoisin valtiovallalta lisää ohjausta. Aloilta, joissa aloituspaikkoja on ollut vuosikausia paljon enemmän kuin työpaikkoja, pitäisi paikkoja rajusti vähentää ja siirtää koulutusta aloille, jotka työllistävät hyvin tai muuten ovat lupaavia.
Se, että koulutetaan nuoria alalle, joka ei työllistä on valtava karhunpalvelus näille nuorille, veronmaksajille ja yhteiskunnalle. Koulutus koulutuksen takia ei todellakaan ole mikään itseisarvo, jos sillä ei anneta eväitä itsenäiseen elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyse lainkaan "mielenterveydestä" vaan täysin matemaattisesta faktasta ja järejstä. Siis ei ole nettona sama tietenkään. Jo pelkästään inflaation takia kannattaa aina sovittaa veroprosentti mahdollisimman tarkkaan.
Suomessa monista on ihanaa, että maksaa tänä vuonna hirvesti veroja ja saa sitten ensi vuoden elokuussa (ennen joulukuussa) muka "pikavoiton". Tosiasiassa olet vain lainannut verottajalle rahojasi yli yli vuodeksi pahimmassa tapauksessa ja saat takaisin määrän, jota inflaatio on nakertanut pienemmänksi ja lisäksi olet lainannut ne rajat verottajalle ilman korkoa.
Vastasin tuossa kommenttiin "Itse olen aina osannut tulojen noustessa hakea uuden verokortin". Siksi sanoin, että nettona saat saman, ja sinulta verotetaan saman verran. Toki ajankohta veron maksulle voi vaihtua.
Eli siinä aiempi juuri omalla aktiivisuudellaan haluaa saada nyt vähemmän. Jos on tarkan markan ihminen, kuten sinä, niin sitten tietenkin yrittää aina maksaa mahdollisimman vähän veroja ja sijoittaa kaiken. Maksaa sitten mätkyjä jälkeenpäin.
Vierailija kirjoitti:
38,5 % i handen och mårånnääs för evigt. Varför betala allehanda finska pummins liv då man inte måste?
Nu betalar man i snitt 10 % på allt, jobbar mellan 10 - 25 % av det man gjorde och har mera till sitt förfogande. Man önskar er som orkar lycka till, men alla som ens är semismarta har stuckit för längesedan från EU:s värsta håla för nettobetalare. Kan det vara orsaken till att offentligt anställda år för år utgör en större andel av dem som är på jobb i Finland? De har ingen efterfrågan utomlands.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Man får huvudvärk av att läsa något så imbecillt. Ursäkta nu bara.
Niinpä. Jos vertaan elämääni duunarituttuihin, niin tienaan selvästi enemmän selvästi kevyemmästä työstä. Lisäksi nautin työstäni enkä laske tunteja perjantaihin, jolloin pääsee vetämään "turbolärvit" kuten tuttavani alkoholin käyttöään kuvaavat.
FM