Korkeasti kouluttautuminen ei kannata
Jos on hankkinut maisterintutkinnon ja tekee pitkää päivää töissä, mutta viivan alle jää summa, jolla aika lailla jokainen pienikin hankinta täytyy suunnitella ja omistusasumisesta ei voi edes haaveilla, eläkemaksujen taakka tuntuu melko raskaalta. Eläkkeet eivät parane köyhyyttä jakamalla, mutta ei nykynuorista moni todellakaan ole rikas vaan jo valmiiksi kituuttaa ja juuri ja juuri tulee toimeen. Ja ei, yksi älypuhelin kahden vuoden välein ei ole syynä tähän ja ei suurimmalla osalla meistä ole vaikka Netflixiä tai joka päivä istuta kahvilassa ja siksi rahat vähissä.
Kommentit (94)
Tienaan n. 1700 e käteen 2900 euron kuukausipalkasta. Veroprossa laskettu 300 euron heittelylle, eli 3200 euron tulojen mukaan, koska välillä teen toisella työnantajalla vuoroja.
Kun olin vaatemyyjänä tienasin n. 1800 euroa ja käteen jäi noin 1400 e. Tottakai on ihanaa, kun jää tuo 300 euroa enemmän.. mutta kelatkaa, että olen opiskellut itselleni AMK-tutkinnon ja sillä tutkinnolla saan 300 euroa enemmän palkkaa kuussa elämiseeni?
Ei työllä ja kouluttautumisella Suomessa pääse rikastumaan. Onneksi on myös omia sijoituksia, jotka tuottavat.. olen pohtinut, jos hetken aikaa tekisi jotakin muuta, kun tuo sosiaali- ja terveysalan huono työilmapiiri ei enää motivoi tekemään alan töitä. Ihan sama kuinka hankalia asiakkaat ja omaiset ovat, mutta kun pitäisi mulkkujen kollegoiden kanssa saada porukassa päivän työt tehtyä ja sitten katsella tuota paskaa palkkanauhaa ja omaa kaivoon valuvaa mielenterveyttään.
Korkea koulutus kannattaa tilastojen valossa. Akateemiset ovat keskimäärin suurempituloisia ja työttömyys on matalampaa kuin kouluttamattomilla. Alojen välillä on kuitenkin valtavia eroja. Vähissä on työttömät lääkärit, juristit tai diplarit. Sen sijaan humanisteilla menee paljon huonommin. Kannattaakin miettiä alasuuntautumista.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ainakaan ikinä suostu menemään yliopistoon tai ammattikorkeakouluun. Enkä kelpuuta naista, joka on korkeasti koulutettu. Miksi? Koska luulevat olevansa parempia kuin me amikset.
Höpsistä. Mitä yleistystä. En taatusti kuvittele olevani parempi koulutuksen takia. Ja mulla on muuten myös kaksi ammattikoulututkintoa.
FM
Vierailija kirjoitti:
Itse en ainakaan ikinä suostu menemään yliopistoon tai ammattikorkeakouluun. Enkä kelpuuta naista, joka on korkeasti koulutettu. Miksi? Koska luulevat olevansa parempia kuin me amikset.
Voi mikä huono itsetunto vastauksestasi paistakaan! Et sinä sinne yliopistoon olisi päässytkään. Ei sinne noin vain mennä, joten ”suostuminen” menemään on hyvin alkeellista kieltä. En käsitä uhoasi. Sinulla on varmasti ollut huonoja kokemuksia. Pidä silti pienempää ääntä.
Täysin totta. Itse olen pian muuttamassa Viroon, elinkustannustaso huomattavasti Suomea alempi, tasavero riippumatta palkasta ja jopa parempi palkka kuin mitä tällä hetkellä saan Suomessa. Koulutukseltani olen diplomi-insinööri. Ainakin sai Suomessa maksuttoman koulutuksen.
Asumisen kalleus ajaa köyhyyteen. Ennen tervekätinen mies pystyi tumputtamaan ja rakentamaan talon.
koulutus tuo usein (ei aina) hieaman mielekkäämmän työn ja vielä useammin tekijäänsä edes jossain määrin kiinnostavan työ joka on mielestäni jopa palkkaa tärkeämpi seikka
Jos koulutuksellaan näkee pelkän rahallisen arvon niin ei tosiaan kannata kouluttautua.
Ei ole sellaista amis-alaa jota haluaisin työkseni tehdä. Ei kiehdo ihmisten, rakennusten tai koneiden rämpläys. Yliopistotutkinnolla pääsee helposti töihin ulkomailla jossa tutkintoja vielä arvostetaan, ja etenemismahdollisuudet, työn sisältö ja kollegojen sivistystaso on ihan eri levelilla kuin amistöissä.
Toki joka koulutustasolla pitää alansa valita järkevästi. Ei se muinaislatina ketään rikkaaksi tee.
Vierailija kirjoitti:
Tienaan n. 1700 e käteen 2900 euron kuukausipalkasta. Veroprossa laskettu 300 euron heittelylle, eli 3200 euron tulojen mukaan, koska välillä teen toisella työnantajalla vuoroja.
Kun olin vaatemyyjänä tienasin n. 1800 euroa ja käteen jäi noin 1400 e. Tottakai on ihanaa, kun jää tuo 300 euroa enemmän.. mutta kelatkaa, että olen opiskellut itselleni AMK-tutkinnon ja sillä tutkinnolla saan 300 euroa enemmän palkkaa kuussa elämiseeni?
Ei työllä ja kouluttautumisella Suomessa pääse rikastumaan. Onneksi on myös omia sijoituksia, jotka tuottavat.. olen pohtinut, jos hetken aikaa tekisi jotakin muuta, kun tuo sosiaali- ja terveysalan huono työilmapiiri ei enää motivoi tekemään alan töitä. Ihan sama kuinka hankalia asiakkaat ja omaiset ovat, mutta kun pitäisi mulkkujen kollegoiden kanssa saada porukassa päivän työt tehtyä ja sitten katsella tuota paskaa palkkanauhaa ja omaa kaivoon valuvaa mielenterveyttään.
Veroprosentti ei ole sama asia kuin lopullinen verotuksen määrä. Se lopullinen riippuu juuri siitä summasta jonka sitten vuoden lopussa olet ansainnut. Tulet suurella todennäköisyydellä saamaan melkoisesti palatusta jos tuo peruspalkkasi yli menevä lisäpalkka jää satunnaiseksi.
Tämäkin palsta on täynnä ihmisiä jotka tosissaan väittävät että heille jää palkankorotuksista käteen joku 30% siitä korotuksen summasta. En tiedä miten tämä on mahdollista kun vero.fi laskurilla ei millään pääse edes 50 prosenttiin kuin vasta ihan suurimmilla tuloilla ja sen yli ei se juuri kenelläkään mene. Normaalilla ihmisellä siis jää nousseesta palkasta käteen 50-60%.
Kireä verotus tasaa Suomessa tehokkaimmin tuloeroja. Korkeakoulutetuille ei muutenkaan täällä makseta juurikaan ylimääräistä tästä älyllisestä rehkimisestä.
Mutta työt korkeakoulutetuilla ovat sitten siistejä sisätöitä, mikä on arvo sinänsä. Mitä kaiketi täällä entien sitten tavoitellaankin.
Tärkeintä on henkinen pääoma. Sivistyneet ihmiset eivät foliohattuja seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Täysin totta. Itse olen pian muuttamassa Viroon, elinkustannustaso huomattavasti Suomea alempi, tasavero riippumatta palkasta ja jopa parempi palkka kuin mitä tällä hetkellä saan Suomessa. Koulutukseltani olen diplomi-insinööri. Ainakin sai Suomessa maksuttoman koulutuksen.
Tietenkin jos voit saada Suomen palkkatason ja Viron kustannustason niin se on optimitilanne. Ei vain onnistu tavalliselle virolaiselle jonka keskipalkka huitelee siinä 1500 eurossa kun se on Suomessa päälle kolmessa tonnissa.
Kannattaa se, etkai yhteiskuntaa varten elä? Jos tykkää oppia asioita niin silloin se on sen arvoista, ei siihen raha liity. Samoin jos teet työtä joka on ihan perseestä, se on huono idea. Saitpa hyvin rahaa siitä tai et.
Maksat m-m-ille monta tonnia kuukaudessa pelkästä ihanana olemisesta.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa se, etkai yhteiskuntaa varten elä? Jos tykkää oppia asioita niin silloin se on sen arvoista, ei siihen raha liity. Samoin jos teet työtä joka on ihan perseestä, se on huono idea. Saitpa hyvin rahaa siitä tai et.
Ruokakaupassa kuitenkin pyytävät rahaa siksi joutuu duuniin. Opiskella voi vapaa-aikana jos haluaa vain oppia.
"Humanisteilla menee paljon huonommin."
Tämä toki totta. Mutta sitten on tosiaan lääkärit ja juristit, joilla eittämättä helpostikin kuukausipalkka pyörii 5 000-10 000 eurossa. Osalla tietysti liksat tätä huomattavasti suurempiakin.
Vierailija kirjoitti:
Jos ammattikoululainen valmistuu ja aloittaa työnteon 18 vuotiaana, hän on vaikkapa 3000€ palkallakin ehtinyt tienaamaan jo ~5 vuodessa 180.000€. Tässä kohtaa korkeasti koulutettu lähtee perään ja vaikka hän saisikin 4000€ kuukaudessa, aikaisemmin työelämään päässyt tienaa jatkuvasti samaa määrää ja mahdollisesti samoilla palkankorotuksilla. Korkeasti koulutettu pääsee rahoillansa ammattiin valmistuneen ohi vasta ehkä joskus 50 vuotiaana.
Jos korkeakoulutettu tienaa vaikka 8000€/kk...
Kouluttauduin Suomessaja lähdin ulkomaille.
Täällä olen asunut parikymmentä vuotta, työssä IT-alalla ja voin sanoa että koulutautuminen Suomessa kannatti.
Ensin tänne muutettuani työskentelin pankissa. Jostain piti aloittaa että pääsi alkuun.
Tuttavan kautta kuulin tästä isosta kansainvälisestä firmasta ja tein työhakemuksen.
Pääsin haastatteluun ja työpaikka oli selvä!
Olen täällä työskennellessäni saanut kaksi ylennystä palkankorotuksineen. Olen ostanut asunnon ja vähän paremman auton. Työ on vaativaa ja kielitaitoa on oltava. Se juuri tekekin siitä mielenkiintoista ja haastavaa.
Ennen korona-aikaa oli myös työmatkoja ulkomaille. En ole hetkeäkän katunut kouluttautumista mikä näyttää jostain kumman syystä olevan suomalaisille kauhea peikko ja mörkö.
Ihmetteln vain miten mikään maa voi menestyä kun koulutusta ei kukaan halua ja ne jotka haluavat ovat paariasakkia?
Saarijärven Paavoina ei enää nykypäivän maailmassa pärjää.
Miksi suomalaiset hakeutuvat nurkkaan kyräilemään?
Ehdottomasti kannustan kaikkia nuoria valistuneita ihmisiä hankkimaan koulutuksen ja menemään rohkeasti eteenpäin unelmissaan. Älkää antako lannistaa itseänne! Maailmalta löytyy työtä ja arvostusta koulutuksellenne. Tsemppiä teille!
Olen itse jo keski-ikäinen nainen mutta into oppia uutta ja omaksua uusia asioita on sammumaton.
Paikallisen perunatilan yrittäjä totesi, ettei hän pystyisi maatilaa pyörittämään ilman taloushallinnon korkeakoulutusta, samaa totesi eräs vihannestilallinen.