Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletteko tutustuneet Lilithin taruun? Siis naiseen, joka luotiin maan tomusta, kuten Aatamikin ja ennen Eevaa?

Vierailija
24.10.2021 |

En ollut kuullutkaan tällaisesta ”tiedosta”. Eli Eeva ei ollutkaan Raamatun syntytarinoiden mukaan ihmiskunnan ensimmäinen nainen, vaan se oli Lilith, joka oli Aatamin ensimmäinen vaimo, mutta Lilith ei suostunut alistumaan Aatamille, koska tiesi heidän olevan yhdenvertaisia luomuksina, ja hän jätti Aatamin, koska tämä ei tajunnut kohdella Lilithiä arvoisellaan tavalla.
Sinänsä en ole KOSKAAN ymmärtänyt alistuvia naisia, mutta onhan se nyt jännä, että sellainen vahvan ja itsenäisen naisen malli itseasiassa tulee jopa Raamatun syntytarinoissa ennen Eevaa!

Kommentit (129)

Vierailija
41/129 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista miten joillakin menee sieluun se, että kumpikin olisi maan tomusta ja tasa-arvoisia. 

Onneksi nämä on satuja ja koko ihmiskunta on jonkin maalle mönkineen kaksineuvoisen naaraan tuotos aikojena alussa.

On on satuja, mutta kyse on metaforista. On metafora ja kysymys siitä, ajattelemmeko me pohjimmiltamme miesten ja naisten olevan samaa perua. Vai olemmeko ajatelleet niin, että nainen olisi jotain velkaa miehelle tai olisi tämän jälkeen luotu hänestä . Tietenkään kyseessä ei ole todellisuutta uudentava fakta, vaan kuten sanoin asioiden taustat. Minusta jotenkin tosi kiinnostavaa, että siis jo tuhansia vuosia sitten on sittenkin ollutkin joku normaali nainen, ei miehelle alisteinen maailman ensimmäinen nainen, Eeva. Eeva tuleekin toisena!

Ap

Vierailija
42/129 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän ketjuun ei näköjään pysty kommentoimaan

Ai lainaamalla? Vai ei ollenkaan? Nyt on ollut todella outoja sanoja sen suu rissa palstalla, kuten laskin ja arvonnousu.

Joku bugi eilisestä asti ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/129 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännä, ettei tänäkään päivänä voida kouluissa opettaa, että ennen Eevaa luotiin kuriton nainen nimeltä Lilith. En itse näe kurittomuutta negatiivisena asiana, vaan sen kohdalla kiinnostaa AINA, MITÄ on kurittomuuden takana??????

Pidän omaa äitiäni täysin läskipäänä, koska hän suhtautui minuun kuin pahaan kurittomana lapsena, vaikka eihän kurittomuus tarkoita yleensä pahuutta!!!!!! Kurittomuus tarkoittaa sitä, että kuritonta kohdellaan huonosti!!!!!!! Mitä syytä kellään on olla kuriton, jos heillä on kaikki hyvin!!?

Kyllä on taas omahyväistä ja itsekästä ajattelua, että vanhempi tuntisi lapsensa niin hyvin, että jos lapsi on mukamas kuriton, niin syynä EI VOI MUKA OLLA vanhemman omat virheet! Tai lapsen muu paha olo. Totta kai on! Hyvä ja rakastava vanhempi pitää aina omiensa puolta ja jos lapsi on MUKAMAS kuriton, pohtii ensimmäisenä, mikä lapsell on HÄTÄNÄ, eikä sitä, että onpas lapsi paha! Se on järkyttävää henkistä väkivaltaa lasta kohtaan.

Sama kaava toistuu Lilithin tarussa.

Vierailija
44/129 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Lilith sama kuin Pohjolan emäntä Louhi? Areenassa oli todella hyvä podcast Pohjolan emännästä ja naiskuvasta. Siitä tehdään rumaa hirviötä, vaikka Emäntä kävi rehellistä kaupankäyntiä ja oli vahva ja voimakas nainen.

Mahdollisesti. Suomalaiset olemme mahdollisesti yksi alkuperäisestä Israelin heimosta. Juutalaiset han ovat nimenomaan Juudan heimoa, eivät koko Israel. Israelilaisia levittäytyi aikoinaan Eurooppaan, näistä on paljon tutkimuksia. Eli, jos me olemme yksi Israelin heimoista, niin Kalevalan tarur muodostuivat luultavasti vuosisatojen saatossa sitä kautta.

Vierailija
45/129 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin kuin se, että kun vanhempi pitää lastaan pahana, jos tämä on mukamas kuriton, eli ajattelee omilla aivoillaan itse, jos hänellä on paha olla, eikä saaatana alistu kuin lammas, niin hän ei tule koskaan ratkaisseeksi lapsen ongelmia ja pahaa oloa eikä hätää, hän ei tule auttaneeksi omaa lastaan, jota hänen MUKA pitäisi rakastaa. Mitä rakkautta se sellainen muka on? Ei mitään! Se on oman lapsen vihaamista.

Samaan syyllistyvät ne, jotka demonisoivat Lilithin.

Ap

Vierailija
46/129 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän se on, että kun Aatami toimi virheellisesti koittaessaan määräillä Lilithiä, niin Lilithille tuli siitä paha olo ja hän pakeni. Missä oli oikeudenmukaisuus ja vanhemman (Jumalan) rakkaus häntä kohtaan ja pahoilta paskapuheilta kielet katkaiseva oikeudenmukaisuus? Niiiih. Ei missään. Jumala toimi tuossa yhtä paskamaisesti, kuin lastan ei-rakastava, avuton paskavanhempi, joka arvostaa muiden lapsia enemmän kuin omiaan ja kokee oman lapsensa kurittomuuden pahuutena, eikä hätänä, jossa lasta pitää auttaa ja sitä omaa käytöstä äitinä ehkä tarkkailla, ettäoletko tehnyt äitinä kaiken oikein, vai olisiko niin, että LAPSESI (/ Lilith) olisikin oikeassa?

Ap

Vierailija
47/129 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kattelin syntymäkartastani, niin Lilithin merkki kuuluu kuulemma myös astrologiaan. En yllättynyt, kun mulla Lilithin eli mustan kuun merkki oli skorpionissa ja sitten Lilithin skorpionissa sanottiin ilmentävän ihmisessä eniten sitä, millainen Lilith oli :)

Toki äitini koitti kauan alistaa minua ja auktoriteettina ja itseäni aikuisempana siihen kykenikin, mutta en ole koskaan lakannut vihaamasta sitä, mitä hän mulle teki ja se ei kerro minun pahuudestani YHTÄÄN MITÄÄN.

Ap

Vierailija
48/129 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yllättynyt. Kaikki yläpeukuttaa Kristallikissan näkemyksiä, kun hän ei allekirjoita niitä tai laittaa vain ap.

Eli periaatteessa mammat on aika samanhenkisiä? Jos hän on narsisti, kuten mammaraati aiemmin päätti, onko komppaajat hovia vai piilonarsisteja? Kunhan ihmettelen mammojen logiikkaa.

Vierailija
49/129 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lilithin taru on kyllä mielenkiintoinen. Lukekaa muuten ( netistä löytyy jos ette omista Raamattua ) Sananlaskut 8. Tätä ei seurakunnissa yleensä lueta, arvaatte miksi.. Sananlaskut 8 ei liity Lilith hahmoon millään lailla, mutta se kertoo viisasta naisesta, joka luotiin ennen aikojen alkua, ja jonka Ilona ovat ihmiset, maapallo oli hänen leikkikenttänsä nuoruudessaan. Kyseinen Raamatun kohta puhuu selvästi Jumalan luomasta naispuolisesta jumalolennosta. Katoliset nimittävät häntä Sophiaksi, lady wisdom. Kristikunnan suurin kirkkokin on Haaga Sophia ( googlettakaa ). Näen kyseisen Raamatun kohdan viittaavan joko

-Jumalalla on vaimo

-Tytär

-Kohta kuvaa Jeesusta feminiinisenä

-Jumalan Henki on naispuolinen ( tämä kohta on omasta mielestäni todennäköisin Raamatun valossa )

-Tai jotain muuta mitä en tajua

Herra loi minut töittensä esikoiseksi,

ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua.

Iankaikkisuudesta minä olen asetettu olemaan,

alusta asti, hamasta maan ikiajoista.

Ennenkuin syvyyksiä oli, synnyin minä,

ennenkuin oli lähteitä, vedestä rikkaita.

Ennenkuin vuoret upotettiin paikoilleen,

ennen kukkuloita, synnyin minä,

kun hän ei vielä ollut tehnyt maata, ei mantua,

ei maanpiirin tomujen alkuakaan.

Kun hän taivaat valmisti, olin minä siinä,

kun hän veti piirin syvyyden pinnalle,

kun hän teki vahvoiksi pilvet korkeudessa,

kun syvyyden lähteet saivat voiman,

kun hän merelle asetti sen rajat,

että vedet eivät kävisi hänen käskynsä yli,

kun hän vahvisti maan perustukset,

silloin minä hänen sivullansa hoidokkina olin,

ihastuksissani olin päivästä päivään

ja leikitsin hänen edessänsä kaikin ajoin;

leikitsin hänen maanpiirinsä päällä,

ja ihastukseni olivat ihmislapset.

Vierailija
50/129 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yllättynyt. Kaikki yläpeukuttaa Kristallikissan näkemyksiä, kun hän ei allekirjoita niitä tai laittaa vain ap.

Eli periaatteessa mammat on aika samanhenkisiä? Jos hän on narsisti, kuten mammaraati aiemmin päätti, onko komppaajat hovia vai piilonarsisteja? Kunhan ihmettelen mammojen logiikkaa.

Älä ole yllättynyt. Kuvitteliko, että palstalla muita kiusaavat ihmiset olisivat jonkinlaisia enkeleitä, viattomia tai muita enkeleitä?

Ap

Vierailija
51/129 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei teistä kukaan tiedä Taaraa?

Vierailija
52/129 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että Kristallikissaa, eli minua on palstalla kiusattu, kertoo vain kiusaajien pienistä sieluista ja pahuudesta ihmisinä, tai Lilith-vertauksin ehkä ennemmin heidän pahasta olostaan ja että ovat ns. kurittomia, koska heillä on jokin hätä, jota kukaan ei ole kyennyt ratkaisemaan. Sen sijaan, että istuisivat itse terapioissa siihen apua etsimässä he kiusaavat palstalla muita. Sellainen on halveksittavaa, vaikkakin on myönnettävä, että Suomessa terapioihin pääsy ei suju aina varsinkaan varattomilta lainkaan riittävän jouhevasti.

Ap

Vierailija
53/129 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä Lilithän on tarua.

Vierailija
54/129 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset yläpeukuttavat niitä viestejä jotka resonoivat itsessä. Joskus palstan vakkarisekopäilläkin on hyviä oivalluksia. Enkä muuten usko että suurin osa palstalla kävijöistä viettäisi täällä niin paljon aikaa että tunnistaisi jonkun kirjoittajan tyyliä ilman nimimerkkiä. Nyt kun sanoit tuon nimimerkin, niin muistan nähneeni sen jossakin keskusteluissa, mutta en muista mitä hän on aiemmin kirjoitellut.

Vierailija
55/129 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä Lilithän on tarua.

On, mutta mielestäni tärkeä kuvaus naisten elämästä ja hyvin kaukaa historiasta.

Ap

Vierailija
56/129 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

#55 (lainaus ei taaskaan toimi!)

Mä en ole mikään vakkarisekopää. Kiusaajani kylläkin ovat.

Ap

Vierailija
57/129 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei teistä kukaan tiedä Taaraa?

Tarana tunnetaan myös. On muuten vanhaa juttua.

Vierailija
58/129 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ole yllättynyt. Kuvitteliko, että palstalla muita kiusaavat ihmiset olisivat jonkinlaisia enkeleitä, viattomia tai muita enkeleitä?

Ap

Olen yllättynyt, etteivät he tunnista kirjoitustyyliä ja ajatuksia. Tai olet saanut heidät haaviin. Huvittaako sinua pyörittää heitä, vai haluatko vaihtaa ajatuksia niiden kanssa, jotka ovat kaltaisiasi?

Vierailija
59/129 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään helvetin Lilithejä ei ole ollut olemassakaan, sen enempää kuin jotain aatameita ja eetameitakana. Ainoastaan aivokuollut typerys uskoo noin järjettömiä jorinoita.

Vierailija
60/129 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lilithin taru on kyllä mielenkiintoinen. Lukekaa muuten ( netistä löytyy jos ette omista Raamattua ) Sananlaskut 8. Tätä ei seurakunnissa yleensä lueta, arvaatte miksi.. Sananlaskut 8 ei liity Lilith hahmoon millään lailla, mutta se kertoo viisasta naisesta, joka luotiin ennen aikojen alkua, ja jonka Ilona ovat ihmiset, maapallo oli hänen leikkikenttänsä nuoruudessaan. Kyseinen Raamatun kohta puhuu selvästi Jumalan luomasta naispuolisesta jumalolennosta. Katoliset nimittävät häntä Sophiaksi, lady wisdom. Kristikunnan suurin kirkkokin on Haaga Sophia ( googlettakaa ). Näen kyseisen Raamatun kohdan viittaavan joko

-Jumalalla on vaimo

-Tytär

-Kohta kuvaa Jeesusta feminiinisenä

-Jumalan Henki on naispuolinen ( tämä kohta on omasta mielestäni todennäköisin Raamatun valossa )

-Tai jotain muuta mitä en tajua

Herra loi minut töittensä esikoiseksi,

ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua.

Iankaikkisuudesta minä olen asetettu olemaan,

alusta asti, hamasta maan ikiajoista.

Ennenkuin syvyyksiä oli, synnyin minä,

ennenkuin oli lähteitä, vedestä rikkaita.

Ennenkuin vuoret upotettiin paikoilleen,

ennen kukkuloita, synnyin minä,

kun hän ei vielä ollut tehnyt maata, ei mantua,

ei maanpiirin tomujen alkuakaan.

Kun hän taivaat valmisti, olin minä siinä,

kun hän veti piirin syvyyden pinnalle,

kun hän teki vahvoiksi pilvet korkeudessa,

kun syvyyden lähteet saivat voiman,

kun hän merelle asetti sen rajat,

että vedet eivät kävisi hänen käskynsä yli,

kun hän vahvisti maan perustukset,

silloin minä hänen sivullansa hoidokkina olin,

ihastuksissani olin päivästä päivään

ja leikitsin hänen edessänsä kaikin ajoin;

leikitsin hänen maanpiirinsä päällä,

ja ihastukseni olivat ihmislapset.

Kiitos että jaksoit laittaa tuon kun en itse jaksanut näpytellä :)