Kumpi on oikeassa minä vai seinänaapurini. Teen blenderillä joka aamun itselleni aamupalaa klo 7.00 ja 2 naapuriani valittaa siitä jatkuvast...
Mielestäni äänet kuuluvat normaaliin elämään, varsinkin aamupalan laittaminen, mutta naapureiden mielestä minun tulisi elää äänettä asunnossani ja varoa häiritsemästä heitä.
Kommentit (2119)
Vierailija kirjoitti:
Saat käyttää blenderiä klo 7.00. Jos olet hyvissä väleissä naapurin kanssa, voit ajatella ja ottaa huomioon heitä tässä ja muissa asioissa, mutta ei ole pakko. Jos naapurit eivät itse koskaan huomioi sinua, ei sinun tarvitse edes pohtia asiaa.
Minä taas ajattelen niin, että huomioin kaikki ihmiset riippumatta siitä, miten he itse käyttäytyvät. Haluan säilyttää jonkinlaisen itsekunnioituksen, enkä "alentaa itseäni" kohtelemaan muita huonosti tai välinpitämättömästi. Ja kyllä, olen saanut joskus naapureilta huonoa kohtelua (syyttä tai ainakaan syytä ei ole kerrottu), mutta kohtelen heitäkin edelleen ystävällisesti ja huomioiden. Jos nyt kuolisin ja heiltä kysyttäisiin, miten heitä kohtelin, en voi uskoa, että sanoisivat että "huonosti/epäystävällisesti/itsekkäästi/tms".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On teillä 70-luvun gettolähiöissä asuvilla ongelmat.
Suurin ongelma näillä on siellä korvien välissä. Eikä niihin ongelmiin auta, vaikka pääsisivät sieltä ghetosta muuttamaan vuoren huipulla olevaan linnaan.
Lasketaanko Ullanlinna tarpeeksi ei ghettoksi? Onko jopa linnassa asumista? Seinät on paksut kyllä, mutta ylhäältä alaspäin äänet kantautuvat kyllä. Myös tärinä rakenteissa, eli ei ole ikävä entistä yläkerran naapuria, jolla ilmeisen vanhan paskan pesukoneen linkous alkoi viikonloppuisin aina jo ennen seitsemää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te, jotka haluatte nukkua pitkään, ette käytä korvatulppia?
Kelpaako syyksi se, että pitkäaikainen toistuva korvatulppien käyttö voi heikentää kuuloa ja altistaa toistuville korvatulehduksille?
Vierailija kirjoitti:
Monella näyttää olevan harhainen kuvitelma, että voivat itse määritellä naapureille sääntöjä hiljaisuusajasta ja sallituista äänistä. Kannatta joskus tutustua talon järjestyssääntöihin
Kaupungin järjestyssääntöihin hiljaisuuden osalta. Taloyhtiö ei voi jyrätä niitä. Ja joku mainitsi sunnuntain hiljaisuuden kello 12 asti. No valitettavasti sunnuntaille ei ole mitään omia sääntöjä - ehkä joskus 60-luvulla on ollut, mutta ei enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat käyttää blenderiä klo 7.00. Jos olet hyvissä väleissä naapurin kanssa, voit ajatella ja ottaa huomioon heitä tässä ja muissa asioissa, mutta ei ole pakko. Jos naapurit eivät itse koskaan huomioi sinua, ei sinun tarvitse edes pohtia asiaa.
Minä taas ajattelen niin, että huomioin kaikki ihmiset riippumatta siitä, miten he itse käyttäytyvät. Haluan säilyttää jonkinlaisen itsekunnioituksen, enkä "alentaa itseäni" kohtelemaan muita huonosti tai välinpitämättömästi. Ja kyllä, olen saanut joskus naapureilta huonoa kohtelua (syyttä tai ainakaan syytä ei ole kerrottu), mutta kohtelen heitäkin edelleen ystävällisesti ja huomioiden. Jos nyt kuolisin ja heiltä kysyttäisiin, miten heitä kohtelin, en voi uskoa, että sanoisivat että "huonosti/epäystävällisesti/itsekkäästi/tms".
Lapsiperheen arkiaamu klo 7:00 kerrostalossa voi olla aika äänekäs. Useampi mukula juoksee ja rynkyttää sen ainoan veskin ovella, marinaa ja kahnausta, kiire ja nälkäkin. Töminää ja pauketta ja tuoleja vedetään äänekkäästi pöydän alta. Kouluun pitäisi ehtiä. Vanhemmat suhaavat kaiken keskellä ja siinä sattaa vauvakin kirkua sydäntä särkevästi. Koirakin haukahtaa pissahätänsä merkiksi.
Seinan takana istuu villasukat jalassaan hiljaa pikku Pirkko, ja miettii uskaltaisiko käyttää blenderiään ja sekoittaa jugurttiin muutaman marjan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On teillä 70-luvun gettolähiöissä asuvilla ongelmat.
Suurin ongelma näillä on siellä korvien välissä. Eikä niihin ongelmiin auta, vaikka pääsisivät sieltä ghetosta muuttamaan vuoren huipulla olevaan linnaan.
Lasketaanko Ullanlinna tarpeeksi ei ghettoksi? Onko jopa linnassa asumista? Seinät on paksut kyllä, mutta ylhäältä alaspäin äänet kantautuvat kyllä. Myös tärinä rakenteissa, eli ei ole ikävä entistä yläkerran naapuria, jolla ilmeisen vanhan paskan pesukoneen linkous alkoi viikonloppuisin aina jo ennen seitsemää.
Terveisiä Vantaalta? Täälläkin on näköjään parempi äänieristys kuin Ullanlinnassa. Kannattiko halvasta maksaa paljon?
Vierailija kirjoitti:
Mitä palaa voi blenderissä tehdä? Tee illalla aamuksi valmista.
Niin, ja sit aapee päättää tehdä sen illalla vartin yli 9, juuri kun minä, toinen aamuvirkku, olen päässyt uneen.
Sellaista se on elämä. Blendaa ap rauhassa.
Tosin voisko sen blenderin alle laittaa jotain eristävää? Vaikutus ääneen vois olla isokin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että elää omaa elämäänsä omassa kodissaan ei ole naapureiden huonosti/itsekkäästi/epäystävällisesti kohtelua. Se että kitisee normaaleista kerrostalossa kuuluvista elämänäänistä on itsekästä jos mikä.
Vierailija kirjoitti:
Monella näyttää olevan harhainen kuvitelma, että voivat itse määritellä naapureille sääntöjä hiljaisuusajasta ja sallituista äänistä. Kannatta joskus tutustua talon järjestyssääntöihin
En ole varma, oletko leirissä blenderit vai ei blenderit mutta ihmettelen tässä ketjussa ja vastaavissa aina esiinnousevaa itsekkyyttä.
Kunhan minä, minun oikeuteni jne.
Itse osakkaana, joka siis talosta myös käytännössä olisi paljon vaikeampi pihalle saada, koen silti velvollisuudekseni elää ja asua kerrostalossa niin, että aiheutan mahdollisimman vähän (melu)haittaa muille asukkaille.
Tähän lukeutuu mm. se, etten laita päälle pitkän linkouksen pyykinpesuohjelmaa, tai edes imuroi klo 21 jälkeen, vaikkeivat taloyhtiön järjestyssäännöt sitä kiellä, eikä kukaan ole ikinä minun asumisestani kantautuvista äänistä valittanut.
Syy: toimin niin, kuin toivoisin muidenkin toimivan. Varsinkin kun tiedän, että tässä talossa äänet kantautuvat alaspäin.
Kuten sanottu, tee se illalla jääkaappiin valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanottu, tee se illalla jääkaappiin valmiiksi.
Rakenne ja maku kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Hehheh. Tulkaa vaan asumaan tänne maalle omakotitaloon. Naapuruston nuoriso ajelee yökaudet autoillaan tuosta lähistöltä, kauhea bassonjytke vaan kuuluu. Takapihan pellolla ajetaan peltoautoilla, autojen valot sohii suoraan makkarin ikkunasta sisään. Nuoriso hengaa tuossa entisen koulun pihassa, ihan vieressä, ja jumputtaa musiikkia. Järven toisella puolella pidetään välillä kesällä bileitä niin että sekin metakka kuuluu sisälle saakka. Kesällä ei voi pitää makkarin ikkunoita auki kun linnut alkavat huutaa joskus kolmen jälkeen yöllä jo. Niin ja se perhanan kettu joka yökaudet huutaa jossain lähistöllä. AINA löytyy häiritseviä ääniä, ihan sama missä asuu. Niiden kanssa pitää vaan elää. Taloyhtiöissä on sentään jotain sääntöjä hiljaisuudesta, täällä maalla oktalossa ei ole mitään millä pitää nuoriso ja kaikenlaiset elukat hiljaisena.
Tässähän on yksi ratkaiseva syy siihen, miksi olen valinnut asua isossa kaupungissa kerrostalossa. Täällä saadaan erinäiset häiriöt tarvittaessa loppumaan, maalla taas josko naapuriin osuu uudeksi naapuriksi trampoliinilehtipuhallussirkkelöintihullu jolla kolme alle kouluikäistä ja lähitontille tulee Liideri renkaanpolttoparkkipaikkoineen, niin silloin ainoa vaihtoehto on joko lusia se meluhaitta, tai muuttaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole varma, oletko leirissä blenderit vai ei blenderit mutta ihmettelen tässä ketjussa ja vastaavissa aina esiinnousevaa itsekkyyttä.
Itse osakkaana, joka siis talosta myös käytännössä olisi paljon vaikeampi pihalle saada, koen silti velvollisuudekseni elää ja asua kerrostalossa niin, että aiheutan mahdollisimman vähän (melu)haittaa muille asukkaille.
Tähän lukeutuu mm. se, etten laita päälle pitkän linkouksen pyykinpesuohjelmaa, tai edes imuroi klo 21 jälkeen, vaikkeivat taloyhtiön järjestyssäännöt sitä kiellä, eikä kukaan ole ikinä minun asumisestani kantautuvista äänistä valittanut.
Syy: toimin niin, kuin toivoisin muidenkin toimivan. Varsinkin kun tiedän, että tässä talossa äänet kantautuvat alaspäin.
Kaikilla työaika ei anna myöden syödä sitä aamusmoothieta vasta kello kymmenen, ettei kitiä naapuri häiriinnyt. Pyykin pesu on helpompi ajoittaa muita häiritsemättömään aikaa, kuin aamupala, jos ei ole liukuvaa työaikaa tai etätöitä
Blenderihuorrat sais tunkee sen surraajan persiseensä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla työaika ei anna myöden syödä sitä aamusmoothieta vasta kello kymmenen, ettei kitiä naapuri häiriinnyt. Pyykin pesu on helpompi ajoittaa muita häiritsemättömään aikaa, kuin aamupala, jos ei ole liukuvaa työaikaa tai etätöitä
Mistä lähtien ainoa mahdollinen aamupala on ollut sellainen, joka täytyy surruttaa jonkun 20 euroa maksaneen blenderin läpi?
Joo, ihmisillä on myös taloudellisia rajoitteita. Kaikilla ei ole mahdollisuutta hankkia kalliimpaa, hiljaisempaa blenderiä. Varsinkaan vuokra-asunnossa ei tuosta vaan vaihdeta myöskään vaikkapa keittiötasoa vähemmän meteliä tuottavaksi.
Samalla jokainen, joka voi jokaikinen aamu surruttaa sen chiasiemeniä, kiiwiä, superfoodia, luomukaurahiutaleita what ever sisältävänsä aamusmoothiensa, tuskin kaikkein alimpaan tuloluokkaan kuuluu. Itsekäs mulkkuluokka lähinnä oikeampi määritelmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et tee sitä sun sörsseliä illalla valmiiksi? Kaikille helpompaa ja kivempaa: sulla jääkaappikylmä sötkötys valmiina nautittavaksi ja kenenkään ei tarvitse herätä kukonlaulun aikaan johonkin pärinään ja rämistelyyn. Nou problem nou more.
En tee sitä illalla valmiiksi koska monet hedelmät menevät piloille. Omenakin tummuu mustaksi jos sitä pitää kuorittuna yön yli.
Ap
Toivon et joku vkl aamu jokaikinen kerta pääset heräämään klo 7 johonkin ääneen. Ja juu, vaikka hiljaisuus loppuukin klo 7 niin voi vähän ymmärtää ettei semmosta AINA jaksa kuunnella. Jösses mitä minä minä eläjiä asuukaan siellä missä niiden ei pitäisi
Meidän alakerrassa asui puolikuuro mummo. Joka ikinen aamu mummo heräsi ja laittoi seitsemältä television pauhaamaan. Se todellakin kuului meille, sai uutistenlukijan puheesta selvää. Hiljaisuus taloyhtiössä päättyi klo 6. Mummo ei siis tehnyt mitään väärää, jokaisella on oikeus elää kotonaan omalla tavallaan, kunhan määrättyä hiljaisuusaikaa noudattaa. Oli kyllä hemmetin mukava taloyhtiö. Siellä asui kaikenlaista mummoa ja hiljaista juoppoa, eikä kukaan koskaan valittanut kenestäkään, juteltiin vain mukavia taloyhtiön pihassa ja tehtiin pihatalkoita.
Kyllä minä olen käynyt kertomassa, että tv:n ääni kuuluu liian selvästi minun asuntooni. Ongelma poistui sillä. Eivät kaikki tule ajatelleeksi, että ääni voi olla niin kovalla, että se häiritsee naapuria. Jos on huonokuuloinen, voi käyttää kuulolaitetta tai kuulokkeita, joita saa nykyisin langattominakin.
Minun mottoni on se, että en häiritse muita, mutta en myöskään halua muiden häiritsevän omaa elämääni. Jos joku haluaa kiltisti kuunnella naapuriasunnosta kantautuvia uutisia tai musiikkia, ihan vapaasti. Minä en kuulu heidän joukkoonsa, koska en takuuvarmasti häiritse muita tv:n katsomisellani tai musiikin kuuntelullani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa ap:kin toimii näin, mutta katsoo oikeudekseen tehdä sen smoothiensa klo 7:00? Aina joukosta löytyy niitä, jotka eivät toimi kuten sinä, joten yksi aamupirtelö on todella pieni murhe. Omalla kohdallani on kuulunut hiljaisuuden aikaan pitkää linkousta, biletystä, koirien räksytystä jne seinän takaa tai kauempaakin kaikuen, joten tuskin ap:nkään naapurusto on muuten hiljainen ja esimerkillinen, ja ap se ainoa häirikkö minuutin pituisella blenderinkäytöllään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien ainoa mahdollinen aamupala on ollut sellainen, joka täytyy surruttaa jonkun 20 euroa maksaneen blenderin läpi?
Joo, ihmisillä on myös taloudellisia rajoitteita. Kaikilla ei ole mahdollisuutta hankkia kalliimpaa, hiljaisempaa blenderiä. Varsinkaan vuokra-asunnossa ei tuosta vaan vaihdeta myöskään vaikkapa keittiötasoa vähemmän meteliä tuottavaksi.
Samalla jokainen, joka voi jokaikinen aamu surruttaa sen chiasiemeniä, kiiwiä, superfoodia, luomukaurahiutaleita what ever sisältävänsä aamusmoothiensa, tuskin kaikkein alimpaan tuloluokkaan kuuluu. Itsekäs mulkkuluokka lähinnä oikeampi määritelmä.
Mistä lähtien kaikkien aamupalan pitää olla kaurapuuro tai leipä?
Mieluummin klo 7. blenderin ääntä max minuutti, kuin joku vauhko koira ravaamassa ympäri laminaattia välillä ulvoen ja räksyttäen koko päivän yläkerrassa.