Kumpi on oikeassa minä vai seinänaapurini. Teen blenderillä joka aamun itselleni aamupalaa klo 7.00 ja 2 naapuriani valittaa siitä jatkuvast...
Mielestäni äänet kuuluvat normaaliin elämään, varsinkin aamupalan laittaminen, mutta naapureiden mielestä minun tulisi elää äänettä asunnossani ja varoa häiritsemästä heitä.
Kommentit (2119)
Saat käyttää blenderiä klo 7.00. Jos olet hyvissä väleissä naapurin kanssa, voit ajatella ja ottaa huomioon heitä tässä ja muissa asioissa, mutta ei ole pakko. Jos naapurit eivät itse koskaan huomioi sinua, ei sinun tarvitse edes pohtia asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse blendaan smoothieta vaikka yöllä ja myös kahvimylly pitää melkomoista jyrinää. Jos se lyhytaikainen meteli naapuria häiritsee, menköön vaikka hoitoon.
Onneksi laki on häirityn puolella. Meluarvot voidaan mitata ja siinä on tosiasiat ja perusteet, joilla nämä mökäääliöt saadaan kuriin.
Kyse ei siis ole subjektiivisesta häiriytymisestä, vaan objektiivisesti mitattavista desibelilukemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et tee sitä sun sörsseliä illalla valmiiksi? Kaikille helpompaa ja kivempaa: sulla jääkaappikylmä sötkötys valmiina nautittavaksi ja kenenkään ei tarvitse herätä kukonlaulun aikaan johonkin pärinään ja rämistelyyn. Nou problem nou more.
En tee sitä illalla valmiiksi koska monet hedelmät menevät piloille. Omenakin tummuu mustaksi jos sitä pitää kuorittuna yön yli.
Ap
Toivon et joku vkl aamu jokaikinen kerta pääset heräämään klo 7 johonkin ääneen. Ja juu, vaikka hiljaisuus loppuukin klo 7 niin voi vähän ymmärtää ettei semmosta AINA jaksa kuunnella. Jösses mitä minä minä eläjiä asuukaan siellä missä niiden ei pitäisi
Meidän alakerrassa asui puolikuuro mummo. Joka ikinen aamu mummo heräsi ja laittoi seitsemältä television pauhaamaan. Se todellakin kuului meille, sai uutistenlukijan puheesta selvää. Hiljaisuus taloyhtiössä päättyi klo 6. Mummo ei siis tehnyt mitään väärää, jokaisella on oikeus elää kotonaan omalla tavallaan, kunhan määrättyä hiljaisuusaikaa noudattaa. Oli kyllä hemmetin mukava taloyhtiö. Siellä asui kaikenlaista mummoa ja hiljaista juoppoa, eikä kukaan koskaan valittanut kenestäkään, juteltiin vain mukavia taloyhtiön pihassa ja tehtiin pihatalkoita.
Ei tehnyt mitään väärää, mutta häiritsikö se televisio naapureita ja siitä oltaisiin mummolle sanottu? Ja se mummon telkka ei varmasti ollut lähellekään blenderin ääntä.
Tässähän ap:lle on naapurit tullut sanomaan siitä joka aamuisesta blenderöinnistä.
Kyllä mä olisin mieluummin ottanut sen 30 sekunnin blenderin kuin 3-4 tunnin television pauhaamisen. Mitä sille mummolle olisi voinut sanoa? Et saa katsoa kotonasi televisiota kun mä haluan nukkua pitkään? Ei mulla ole mun nähdäkseni oikeutta rajoittaa toisen tavallista elämää, ihan vaan koska mä haluu-uu-uu-uun nukkua pitkään. Eikä se mummo ollut ainoa ”häirikkö”. Joku naapuri huusi joka aamu kovaan ääneen apua. Alkuun tietty huolestuin ja yritin selvittää asiaa, mutta kun se toistui joka aamu kuin jokin nauhoitus koko sen 4 vuotta mitä siellä asuin, lakkasin kiinnittämästä huomiota. Joku tolkku nyt pitää ihmisillä olla. Oikeasti tavallisia elämän ääniä pitää sietää jos kerrostalossa asuu. Kaveri asui talossa jossa alakerran mummo KIELSI häntä edes kävelemästä kello 21 jälkeen, ja valitusta tuli jos kaveri edes vessassa kävi.
Blenderiä saa käyttää, on täysin normaali elämän ääni klo 7. Myös esimerkiksi pyykkikoneen saa silloin käynnistää. Onhan se ikävää, jos naapurilla on täysin eri rytmi ja aamulla olisi vielä hänen aikansa nukkua, mutta näin se nyt vaan on.
Uskomatonta, miten moni täällä pitää blenderin käyttöä häiriköimisenä. Voi jeesus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pieraisee todella kovaa joka aamu klo 7, niin voidaanko siitäkin tehdä asunnon haltuunotto? Pieru siis on pitkä ja kestää yhtä kauan kuin blenderillä suristaminen.
Entä jos aamukakka on todella äänekäs? Melu on toistuvaa, koska aamukakka tulee joka aamu. Tuleeko häätö?
Menee tämä minäminäminä ja minun oikeuteni ihmisten argumentointi samalla tasolle kuin he todellisuudessakin ovat.
No itse olen herännyt aamuisin yläkerran vessaääniin ja mietin kumpi on pahempi, jatkuva vessaääniin herääminen vai smoothien tekeminen?
Kumpi on tarpeellista: käydä vessassa vai aloittaa jumalaton meteli 07?
Pari minuuttia blenderöintiä ei ole jumalaton meteli. Jos sinusta siltä tuntuu, kannattaa valita jokin muu asumismuoto.
Kesto ei vaikuta äänen melutasoon.
Ei vaikuta kukaan vaan siihen onko kyse pitkäkestoisesta haitasta, johon voidaan puuttua vai lyhytkestoisesta elämän ääniin lukeutuvasta äänestä.
Palstan tätien mielestä kerrostalossa ”kuuluu olla hiljaista” 🤣😂😅
Koska teillä loppuu hiljaisuus? Jos klo 7.00, voit tehdä aamupalan blenderillä.
Itsekin tykkään nukkua pitkään ja erilaiset äänet häiritsevät. Sen vuoksi laitankin korvatulpat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse blendaan smoothieta vaikka yöllä ja myös kahvimylly pitää melkomoista jyrinää. Jos se lyhytaikainen meteli naapuria häiritsee, menköön vaikka hoitoon.
Onneksi laki on häirityn puolella. Meluarvot voidaan mitata ja siinä on tosiasiat ja perusteet, joilla nämä mökäääliöt saadaan kuriin.
Kyse ei siis ole subjektiivisesta häiriytymisestä, vaan objektiivisesti mitattavista desibelilukemista.
Miks sitten asua kerrostalossa, jos ei yhtään mitään siedä? Sellainen voi asua omakotitalossa keskellä korpea.
On teillä 70-luvun gettolähiöissä asuvilla ongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lumen auraus, auton käynnistäminen töihin lähtiessä tai vessassa käynti ovat hiukan eri tarpeita kuin rutiininomainen blenderöinti.
Jonkä ääntö voi vaimentaa jos vain viitsii.Auton voi parkkeerata kauemmmas asunnoista jos vaan viitsii
Meillä kyllä parkkeerattiin auto just sille omalle varatulle paikalle, eikä minnekään muualle. Ei ollut oikeutta parkkeerata kauemmas asunnoista jonkun toisen varatulle paikalle vaikka kuinka olisi halunnut..
Idiootti. Tee se illalla valmiiksi. Niin minä teen, kun tässä talossa kaikki kuuluu naapureihin. En tod. pakota ketään kuuntelemaan blenderiäni aamuvarhaisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pieraisee todella kovaa joka aamu klo 7, niin voidaanko siitäkin tehdä asunnon haltuunotto? Pieru siis on pitkä ja kestää yhtä kauan kuin blenderillä suristaminen.
Entä jos aamukakka on todella äänekäs? Melu on toistuvaa, koska aamukakka tulee joka aamu. Tuleeko häätö?
Menee tämä minäminäminä ja minun oikeuteni ihmisten argumentointi samalla tasolle kuin he todellisuudessakin ovat.
No itse olen herännyt aamuisin yläkerran vessaääniin ja mietin kumpi on pahempi, jatkuva vessaääniin herääminen vai smoothien tekeminen?
Kumpi on tarpeellista: käydä vessassa vai aloittaa jumalaton meteli 07?
Pari minuuttia blenderöintiä ei ole jumalaton meteli. Jos sinusta siltä tuntuu, kannattaa valita jokin muu asumismuoto.
Kesto ei vaikuta äänen melutasoon.
Jos naapurissa olisi vastasyntynyt vauva, mitähän täällä oikeuksia puoltajat sanoisi, kun blenderöinsin joka aamu silleen, että vauva herää aina? Naapuri tulisi sanomaan, että voisinko olla belnderöimättäl niin sanoisin, että hiljaisuus päättyi.
Onhan se toki laillista, mutta moraalisesti toinen asia. Mutta mulla onkin vain oikeuksia!
Moraaliasian tästä toki saa, mutta se on eri tason asia kuin mistä ap nyt puhuu. Ja kyllä, silloin kun kerrostalossa eletään, myös sen vaivan on opittava niitä ääniä sietämään. Sen naapurin kanssa voisi yhdessä miettiä, että miten se blenderi ei herättäisi sitä vauvaa, mutta jos se ei ole ratkaistavissa, niin sit ei ole. On eri asia toivoa kuin valittaa.
Kerrostalossa olisi hyvä myös oppia kunnioittamaan naapureiden rauhaakin, eikä vain niin päin, että kestäkää mun äänet.
Ja olisi hyvä oppia myös niin päin, että normaalit äänet kuuluvat kerrostalossa asumiseen. Kun naapurista kuuluu ääntä, se ei tarkoita automaattisesti sitä, että hän ei kunnioittaisi sinun rauhaasi.
Mutta kun tässä maassa asuu joukko ihmisiä, joiden mielestä se, että hiljaisuusaika on klo 23 - 07, tarkoittaa sitä että koko talossa on oltava haudanhiljaista ympäri vuorokauden. Jos naapurista kuuluva, minuutin pari kestävä blenderin ääni on nyt se elämän suurin murhe, niin suosittelen jotakin muuta asumismuotoa kuin kerrostalo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei siis ole subjektiivisesta häiriytymisestä, vaan objektiivisesti mitattavista desibelilukemista.Miks sitten asua kerrostalossa, jos ei yhtään mitään siedä? Sellainen voi asua omakotitalossa keskellä korpea.
Kuten tuolla aiemmin kerroin, ei todellakaan ole hiljaista täällä omakotitalossa keskellä korpea. Äänet vaan on vähän eri kuin siellä kerrostalossa, mutta suunnilleen yhtä häiritseviä.
Outoa että palstan tädit ei tiedä että esim marjojen vitamiinit ja muut hyödylliset aineet vähenevät mitä pidempään ne seisovat pieneksi pilkottuna nesteessä. Erityisesti kun kyse on pakastemarjoista joita blendereissä lähes aina käytetään.
Vierailija kirjoitti:
On teillä 70-luvun gettolähiöissä asuvilla ongelmat.
Suurin ongelma näillä on siellä korvien välissä. Eikä niihin ongelmiin auta, vaikka pääsisivät sieltä ghetosta muuttamaan vuoren huipulla olevaan linnaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lumen auraus, auton käynnistäminen töihin lähtiessä tai vessassa käynti ovat hiukan eri tarpeita kuin rutiininomainen blenderöinti.
Jonkä ääntö voi vaimentaa jos vain viitsii.Auton voi parkkeerata kauemmmas asunnoista jos vaan viitsii
Meillä kyllä parkkeerattiin auto just sille omalle varatulle paikalle, eikä minnekään muualle. Ei ollut oikeutta parkkeerata kauemmas asunnoista jonkun toisen varatulle paikalle vaikka kuinka olisi halunnut..
Kyllä se auto pitää jättää parin kilsan päähän, ei siihen omalle paikalle! Ei vaikka siitä on maksanut ja siitä maksaa kuukausittain hoitovastiketta. Se naapuri, joka nukkuu kymppiin, on etuoikeutettu pitämään autonsa omalla paikalla, sä, joka starttaat sen liian aikaisin, et ole tähän oikeutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Runnuksista seinälle ja pari litsaria lopettaa turhat mittaukset aika äkkiä. Kokemusta on
Olet mulkku joka tapauksessa. Jos haluat olla parempi ihminen, tee sössösi edellisenä päivänä valmiiksi. Virallinen oikeus olla mulkku riippuu hiljaisuudesta, jos se loppuu esim. kello 8, et saa toimia noin.
Mun kämppis aikanaan blenderöi 4.30 smoothien kun meni viideksi töihin. Se alkoi kyllä vituttaa.
Pco, km 10/19 ja 11/20, kaksosten la 11/21
Auton voi parkkeerata kauemmmas asunnoista jos vaan viitsii