Työkaverit kyselee jatkuvasti yksityiselämästäni
Miksi? Lisäksi se hävettää, koska minulla ei ole mitään kerrottavaa elämästäni. Käyn töissä, kaupassa ja muun vapaa-ajan vietän lähinnä kotona internetiä selaten. Ei ole hienoja harrastuksia, tapahtumia tai reissuja niin kuin muilla työtovereilla. Tiedän olevani tylsä ja harmaa ihminen, mutta koen siitä syyllisyyttä noiden työkavereiden uteluiden takia. Pitäisikö minun hankkia harrastuksia tai tehdä asioita vain sen takia, että minulla olisi enemmän kerrottavaa omasta yksityiselämästäni?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Sano että vapaa-aikasi on yksityisasiasi.
Eikö se olisi aika tylyä? En halua vaikuttaa ilkeältä tai hankalalta ihmiseltä.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Luuletko ettei tämä aiheuta minkäänlaista konfliktia työpaikalla?
Kerrot, että nautit kotoilusta. Ei se ole kiellettyä.
Se on kyllä rasittavaa. Mitä aiot tehdä viikonloppuna? Mitä teit viikonloppuna? Entä jos en jaksanut tehdä mitään mainittavaa? Ei sellaista voi sanoa ja mitä se työkavereille edes kuuluu?
Voit nostaa kissan pöydälle ja sanoa nätisti. Yksitis elämässi on ainun.Tai et vastaa heille,mutta teet saman vastakysymysen. Kokoajan utelet kaikkea heidän asioita.Tai ala kertoo kauhutarinoita naapurista,unohtavat sinut ja itse alkavat samaa jauhaa.Kesit mitä sylki tuo suuhun ja he samaa sinulle.Ydin on vaan saavat itsekin juoruta pahansuopeiseti. Nimiä et käytä se on loukaavaa.
Jos he yrittävät vain olla ystävällisiä ja osoittaa kiinnostusta sinua kohtaan? Itsekin vastaan aina että en tehnyt mitään ihmeellistä, otin rennosti ja siivoilin himassa tms. Siihen yleensä vastataan jotain tyyliin "kuulostaa ihanan rennolta".
Ahdistaa tämä minuakin välillä. Olen päätynyt ratkaisuun vitsailu ja äärirehellisyys. Josko haluaa tietää aidosti, niin pitää varautua siihen että oman taas tämänkin viikonlopun huippuhetkiä olivat siivous, Netflix ja vauvapasltailu.
Pitäisikö sinun hankki itsetunto? Se olisi kaikin puolin erittäin tarpeellinen hankinta. Suosittelen.
Tuntuu, että nykymaailmassa on syntiä olla tylsä ja tavallinen. Pitäisi olla extreme-harrastuksia, räjähdysherkkiä ihmissuhteita ja vapaa-aika jatkuvasti täynnä uusia uskomattoman ainutlaatuisia tapahtumia.
Juuri tuon takia olen vapaaehtoisesti työtön.
Ei työkavereille ole oikeasti tärkeää, mitä teet vapaa-aikanasi. He vain yrittävät löytää jotain jutunjuurta. On ihan ok vastata esimerkiksi: Enpä ihmeempiä. Entä itse?
Sano, että vapaa-aikanasi pukeudut sukkahousuihin ja viittaan ja taistelet järjestäytynyttä rikollisuutta Batmanin tapaan.
No mitä se jatkuva netin surffaaminen pitää sisällään? Ehkä sillä ajalla voisi tosiaan hankkia jonkin muunkin harrastuksen? Itsensä takia, ei työkavereiden? Jos vaikka shoppailet tai katsot elokuvia/sarjoja, niin mainitse ne harrastuksiksi? Verkossa voi myös opiskella. Kai käyt joskus vaikka kahvillä/syömässä/ostoksilla/lenkillä/kavereiden tai sukulaisten luona? Noista voi jotakin ympäripyöreää mainita kun pomo muodon vuoksi tenttaa kuulumisia?
Vierailija kirjoitti:
Ei työkavereille ole oikeasti tärkeää, mitä teet vapaa-aikanasi. He vain yrittävät löytää jotain jutunjuurta. On ihan ok vastata esimerkiksi: Enpä ihmeempiä. Entä itse?
Miksei vaan voida olla hiljaa jos ei ole mitään tärkeää sanottavaa
Sitä kutsutaan small talkiksi (jos nyt eivät tyyliin seksielämästä tms. kysele). Ihan normaalia kysyä tyyliin "Mitä teit viikonloppuna" tai "Miten loma sujui". Niihin voi vastata ihan neutraalisti, että eipä kummempia tai hyvin sujui tms. Ei todellakaan tarvitse keksimällä keksiä tekemisiä tai varsinkaan aloittaa harrastusta työkavereiden takia. Kasvata itsetunto niin ei tarvitse hävetä sitä, että viihdyt kotona.
Ihan turhaan häpeät. Sano jatkossa että vapaa-ajanviettotapasi ei heille kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei vaan voida olla hiljaa jos ei ole mitään tärkeää sanottavaa
Koska normaalisti ihmisille on luontevaa jutella muille. Kutsutaan sosiaaliseksi toiminnaksi. Jos se ei ole sinua varten, ole toki hiljaa. Älä kuitenkaan ihmettele, jos sitä pidetään outona käytöksenä.
Sama ongelma mulla. Harrastan kyllä paljon esim. luonnossa liikkumista, mutta ei siitäkään kauheasti ole kerrottavaa.
Koska kyse on small talkista, jonka tarkoitus lähinnä on vain luoda yhteisyyden tunnetta, on ihan sama mitä vastaat. "Oli kiva viikonloppu" on ihan riittävää. "En tehnyt mitään erityistä", "vietin koko viikonlopun omissa oloissani", jne.