Työkaverit kyselee jatkuvasti yksityiselämästäni
Miksi? Lisäksi se hävettää, koska minulla ei ole mitään kerrottavaa elämästäni. Käyn töissä, kaupassa ja muun vapaa-ajan vietän lähinnä kotona internetiä selaten. Ei ole hienoja harrastuksia, tapahtumia tai reissuja niin kuin muilla työtovereilla. Tiedän olevani tylsä ja harmaa ihminen, mutta koen siitä syyllisyyttä noiden työkavereiden uteluiden takia. Pitäisikö minun hankkia harrastuksia tai tehdä asioita vain sen takia, että minulla olisi enemmän kerrottavaa omasta yksityiselämästäni?
Kommentit (74)
Itse yleensä valehtelen vaikka mitä tarinaa. Tykkään tarkkailla heidän reaktioitaan.
Voithan sä keksiä jotain. Sano vaikka että olit vuorikiipeilemässä Keanu Reevesin kanssa ja sitten kun olitte menossa kaakaolle lämmittelemään vastaan tulikin iso karhu, jonka kanssa jouduit tappeluun.
Vierailija kirjoitti:
Sama ongelma mulla. Harrastan kyllä paljon esim. luonnossa liikkumista, mutta ei siitäkään kauheasti ole kerrottavaa.
"Mites viikonloppusujui"
"Kävin pitkällä kävelyllä metsässä. *tähän sitten jotain säästä ja luonnossa tehdyistä havainnoista*"
Ei ole tuon vaikeampaa.
Itse aina vain sanon etten tehnyt yhtikäs mitään vaikka olisin jotain tehnyt. Yleensä keskustelu loppuu siihen. Minua ei kiinnosta työkavereiden viikonloppu puuhailut niin miksi heitä pitäisi kiinnostaa mitä minä puuhailen.
Minulla riittää aina juteltavaa viikonlopuistani ja keskustelukumppaneiden kanssa juttua riittää.
Tänäänkin olemme kaataneet mieheni kanssa pihasta yhden pienen männyn ja laitoimme sen samantien klapeiksi ja isoimmat oksat menivät samaan läjään kuivumaan. Vuoden päästä ne ovatkin jo hyviä saunanlämmityspuita. Puiden kaatamiset, kirves/klapikone ja puusaunan lämmitysjutuista tulee helposti juttuja vaikka kuinka.
Laitoimme myös peurojen ja kauriiden takia muutaman puskan ympärille aidan, koska ne elukanriiviöt ovat syöneet niitä ennenkin ja sarvillaan haroneet kuorta pois niin paljon, että osa on mennyt ihan piloille sen takia. Sumutin myös tuija-aitaan Peurakarkotetta. Tämä peura/kaurisjuttu on aina todella hyvä ja keskustelua innostava asia ainakin omakotitalo- ja mökinomistajien kanssa.
Tänään loppuilta on sitten rauhallista. Katson/katsomme varmaan jonkun leffan ja teini on juuri leipomassa bebepiirakkaa, joka on tosi hyvää. Siitäkin saa joidenkin kanssa hyvän keskustelunaiheen.
Huomisesta en vielä tiedä edes. Viikko sitten sunnuntaina kävimme kävelemässä läheisessä kansallispuistossa muutaman tunnin ajan ja maisemat olivat taas kerran komeita. Otin kuvia ja ainakin pari tuttavaa innostui kovasti menemään sinne myös itse.
Eli suurinpiirtein näin ap. Ei siinä periaatteessa ollut kovin kummoisia juttuja, mutta niistä saa paljon keskusteltavaa, jos haluaa. Ihan niin kuin saa vaikka jostakin leffasta, jonka on katsonut tai vaikka tämän viikonlopun Avara luonnon jaksosta.
Uusilta työkavereilta olen kysynyt tuollaisia, kun en ole tiennyt mitä muutakaan heidän kanssa jutella. Se on jotenkin niin helppo puheenaihe niiden kanssa, jotka siitä hyvillä mielin puhuvat. Samalla olen saanut itsekin ideoita viikonlopun viettoon esim. mitä sarjoja katsoa Netflixistä.
Jotkut taas eivät ole tykänneet vapaa-ajan vietostaan puhua, joten en ole juuri heiltä siitä sittemmin kysynyt. Osa heistä puhuu kuitenkin mielellään muista aiheista, joten heidän kanssaan olen keskittynyt niihin aiheisiin joista juttu luistaa. Ap:kin voi vaihtaa työkavereiden kanssa puheenaihetta mieluisammaksi.
Voithan yksityiskohtaisesti kertoa kuinka harjasit kissan ja kuinka monta takkua löytyi ja kuinka kissa piti harjauksesta.
Kerron yksityiskohtaisesti mitä kaikkea puuhasimme 20v perhetytön kanssa taas tänä viikonloppuna
M51
Älypuhelinaika on vienyt osalta ihmisitä kyvyn normaaliin sosiaaliseen kanssakäymiseen. Menevät suunnilleen paniikkiin, jos vähän yrittää jutella "niitä näitä". Sama homma puhelimen kanssa. Muka hirveän raskasta soittaa, kun pitää oikein puhua :D
Oletko itse tyytyväinen vapaa-aikaasi? Jos et, tee asialle jotain itsesi, ei työkavereiden tähden. Jos kyllä, jatka samaan tapaan.
Ihminen joka ei halua puhua yksityiselämästään salailee jotain. Se on pelottavaa
Ei ole mitään väliä, mitä tuohon vastaa. Kysymys tarkoittaa vain sitä, että sinun kanssa halutaan jutella. Kysymys on hyvä siksi, että siihen voi vastata halutessaan hyvin lyhyesti (nukuin pitkään ja otin rennosti), mutta samalla tuo kysymys tarjoaa mahdollisuuden syvemmälle tutustumiselle ja ystävystymiselle. Siihenhän on myös helppo vastata pidemmälläkin vastauksella. Voi myös sanoa vaikka, että en tehnyt paljoa mitään, mutta loppukuusta olisi kiva lähteä juhlimaan. Mennäänkö joku kerta yhdessä? Ihan mitä tahansa voi vastata. Voit myös vastata, että yksityisasiasi eivät työkavereille kuulu. Sekin kertoo paljon luonteestasi ja on selvä viesti olla kyselemättä sinulta mitään.
Kerrot heille että vauvapalstailet, sitähän sinä nimittäin näköjään teet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työkavereille ole oikeasti tärkeää, mitä teet vapaa-aikanasi. He vain yrittävät löytää jotain jutunjuurta. On ihan ok vastata esimerkiksi: Enpä ihmeempiä. Entä itse?
Miksei vaan voida olla hiljaa jos ei ole mitään tärkeää sanottavaa
Koska normaalisti ihmisille on luontevaa jutella muille. Kutsutaan sosiaaliseksi toiminnaksi. Jos se ei ole sinua varten, ole toki hiljaa. Älä kuitenkaan ihmettele, jos sitä pidetään outona käytöksenä.
Ja "normaalin" tietysti luokittelevat ne, joista on mukavaa lässyttää tyhjänpäiväisiä juttuja kenen kanssa tahansa...
Sano suoraan, että kävit kaupassa, söit ja katselit nettiä. Niin tekee lähes 100% ihmisistä, joten olet aivan normaali. Älä häpeä itseäsi, olet hyvä juuri sellaisena kuin olet, myös ilman harrastuksia ja menoja. Sitä paitsi suurin osa ihmisistä harrastaa ihan perusjuttuja, liikutaa, käsitöitä, lukemista tms. Joku kylpyläloma silloin tällöin. Sovit varmasti joukkoon ihan omana itsenäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työkavereille ole oikeasti tärkeää, mitä teet vapaa-aikanasi. He vain yrittävät löytää jotain jutunjuurta. On ihan ok vastata esimerkiksi: Enpä ihmeempiä. Entä itse?
Miksei vaan voida olla hiljaa jos ei ole mitään tärkeää sanottavaa
Koska normaalisti ihmisille on luontevaa jutella muille. Kutsutaan sosiaaliseksi toiminnaksi. Jos se ei ole sinua varten, ole toki hiljaa. Älä kuitenkaan ihmettele, jos sitä pidetään outona käytöksenä.
Ja "normaalin" tietysti luokittelevat ne, joista on mukavaa lässyttää tyhjänpäiväisiä juttuja kenen kanssa tahansa...
Ei toki. Ihan on tieteellisestikin todettu, että ihminen on psyko-fyysis-SOSIAALINEN kokonaisuus. Jos ihmiselle ei olisi normaalia jutella, ihmiselle ei olisi kehittynyt puhetaitoa.
Ehkä ongelma on itsetunnon puute? Monilla ihmisillä on ns tylsä, harmaa elämä. Minullakin. Enkä häpeä sitä.
Mikset vain kerro, että ajattelit olla kotona ja kerätä voimia seuraavaa työviikkoa varten - ei kenenkään pitäisi sitä tuomita tai paheksua...
Eikö olekin hienoa, että työkaveriasi kiinnostaa elämäsi. Se on merkki myös siitä, että hänen kiinnostuksensa kohdistuu juuri sinuun! Muista kertoa meille jatkosta!
Vierailija kirjoitti:
Sano että vapaa-aikasi on yksityisasiasi.
Joo, näin kannattaa sanoa. Sen jälkeen töihin on varmaan tosi mukava joka päivä mennä.
Suosittelen hakeutumaan työhön, jossa saat olla ihan yksin, jos kevyt jutustelu häiritsee. Se kun on aika erikoista, jos ihmisille, joita näkee sen noin 40h/viikko, ei koskaan sano mitään. Ilmapiirikin siitä kärsii, jos ei yhtään pysty juttelemaan muille.