Onko vanhustenhoitajia paikalla?
Tarkoitan vanhainkotien tai joitoyksiköiden 24 t hoidossa olevien hoitajia. Olen saanut tänä syksynä tapella omaiseni asioiden hoidosta ihan tarpeeksi. Joudun hoitamaan puhelimitse kun en asu samalla paikkakunnalla. Ongelma on että meitä omaisia tunnutaan pidetyävän vain pakollisena pahana joiden selkeitä yksinkertaisia toiveita ei pidetä minään ja joka asiasta pitää tapella helvetisti. Onko teidän mielestä yhteistyö omaisten kanssa kiusallista ja vastenmielistä? Toivon rehellisiä vastauksia!
Kommentit (82)
Heippa rakkaat hoitajattaret ja omaiset!
Itse olen kierrellyt monissa eri paikoissa vanhusten palvelutaloissa, hoitokodeissa sekä nyt viimeisinmpänä vanhusten asuntolassa. Erot voivat olla jo pelkästään kaupungin sisäisissä palvelutaloissa melkoiset; kuin yö ja päivä. Joissain paikoissa ehtii käymään kaupassa vanhuksen kanssa ja puuhata jotain muuta kivaa extraa. Jos jossain näin on, niin silloin hoito on kyllä todella laadukasta. Pahimmissa paikoissa ei hoitaja ehdi edes ruokataukoa pitämään tai edes inhimillistä perushoitoa toteuttamaan!
Eräs muisto minulla on eräästä jouluaatosta milloin olin töissä. Silloin omainen tuli muistamaan isäänsä joka oli pyörätuolissa. Omainen huomasi ettei hänen isänsä ollut päässyt suihkuun mikä johtui siitä kun hoitajia oli sairaslomalla ja oli sijaisten ottamis kielto, silloin jätettiin aina nimittäin suihkutukset tekemättä. Omaisen pettymys purkautui minuun ja hän huusi minulle kurkku suorana "haista vittu ja helvetin hyvää joulua vaan." Yritin sitten ystävällisesti sanoa hänelle ettei vika ole meidän hoitajien että oikeasti haluaisimme tehdä parhaamme että valitus kannattaa tehdä ihan vaikka kansanedustajille jotka näitä lakeja viimekädessä hoitelevat. Me hoitajat olemme oikeasti syyttömiä tähän.
Kuinpa vain kaikki omaiset sen ymmärtäisivät. Jos yhdessä taistelemme päättäjiä vastaan voisimme saada paljon aikaan sen sijaan että syyttelisimme toisiamme. Tietenkin johonkin se paha olo pitää purkaa mutta sen voisi tehdä oikeita asioita kohtaan.
Hyvää uutta vuotta meille kaikille ja koitetaan jaksaa työssämme ja kunnioittaa toisiamme! <3
"Uskomatonta paskaa jauhat! Meilläpä yli 30 asukasta ja iltavuorossa 4 hoitajaa! Miten minä ehdin sen lehden lukea mutta sinä et? Laiskoja olette"
Mua kyllä omaisena kiinnostaa tuo, miten ehditte vielä iltavuorossa lukea lehtiä vanhukselle? Vietän aikaa viikonloppuisin ja aina jään ruokailujen ajaksi, jotta voin syöttää omaistani ja siinä 20-30 min. vierähtää helposti.
Ja usein kyllä olen huomannut, vaikka hoitajat syöttävät nopeaan tahtiin, niin aika kauan menee kun viimeiset potilaat saavat ruokansa, puhumattakaan lääkeiden antamisesta ja vaippojen vaihtamisesta. Eikös toi pakka mene ihan sekaisin, jos vaikka pari vanhusta on huonossa kunnossa tai tarvitsee ylimääräistä huomiota, puhumattakaan jos yksikin on saattohoidossa. Ja ainakin niitä on.
Ja siksi ihmettelen, mistä ajasta te otatte ajan lehtien lukuun.
Vaikka lehtien luku onkin tärkeintä, niin sitä ei tulisi tehdän perushoidon kustannuksella.