Onko vanhustenhoitajia paikalla?
Tarkoitan vanhainkotien tai joitoyksiköiden 24 t hoidossa olevien hoitajia. Olen saanut tänä syksynä tapella omaiseni asioiden hoidosta ihan tarpeeksi. Joudun hoitamaan puhelimitse kun en asu samalla paikkakunnalla. Ongelma on että meitä omaisia tunnutaan pidetyävän vain pakollisena pahana joiden selkeitä yksinkertaisia toiveita ei pidetä minään ja joka asiasta pitää tapella helvetisti. Onko teidän mielestä yhteistyö omaisten kanssa kiusallista ja vastenmielistä? Toivon rehellisiä vastauksia!
Kommentit (82)
En ole vanhuspuolella töissä, joten en voi tarkkaan vastata ap.lle.
Mutta paikassa, missä olen töissä, lääkäri on tk-lääkäri, joka kiertää osastolla. Samaan aikaan hänellää on omat työt tk.ssa tai päivystys. Eli ei voi tulla siihen aikaan, kuin annetaan jokin kellonaika, jos päivystyksessä on ruuhkaa. Tekee kierron kun on väljempää, tai soittaa ja kysyy, onko eteen päin vietäviä asioita.
Joten vaikka kuinka tahtoisimme, että Martta-mummon omainen saisi tavata hoitavaa lääkäriä helmikuun 14 päivä klo 13.15, se ei onnistu, koska lääkäri saattaa olla juuri siihen aikaan tk.ssa hoitamassa päivystystapauksena sisään tuotua infarktitapausta. Lääkäri saattaa olla vapaana klo 15.20, jolloin omainen on jo haukkunut meidät henkilökunnan, kun emme ole hoitaneet asiaa eteen päin.
lääkärin aika järjestyi kyllä ja omainen pääsee mukaan. Oli tulossa joka tapauksessa hoivaosastolle silloin. Kyse ns. vuositarkastuksesta ja kerran vuoteenömukava jutella livenä omaisen tilanteesta. Turhaan emme siis vaivaa lääkäriä! Onneksi järjestyi. Asumme niin kaukana ettei päiväseltään ehdi käymään vaan pitemmillä lomilla. Luulen että käymme katsomassa useammin kuin monia muita joiden omaiset asuu samassa kylässä. Nimittäin näemme lähes päivittäin kun olemme paikkakunnalla noin 4-5 kertaa vuodessa yhteensä monta kuukautta. Muitakin omaisia käy kuin minä. Turha siis käyttää mulle huono omatunto korttia tässä! Todellakin nään omaistani niin paljon kuin lomat antaa myöten.
Just teidän lomillahan asioitten pitäs hoitua. Just sillon ku päivystyskin on pyhien takia ties missä ja vakityöntekijät lomilla.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 20:29"]Just teidän lomillahan asioitten pitäs hoitua. Just sillon ku päivystyskin on pyhien takia ties missä ja vakityöntekijät lomilla.
[/quote]katso aiempi viestini. Lääkäri aivan normaalisti töissä ja henkilökunta myös. Älä viitsi länkyttää kun et tiedä tilanteesta mitään!
Nyt täytyy kyllä hoitajana ja useassa eri yksikössä työskennelleenä sanoa, että aivan varmasti on aikaa ainakin se puoli tuntia päivästä käyttää siihen kirjan/lehden lukemiseen vanhukselle! Joka muuta väittää on laiska paska ja valehtelee! Ihan oikeasti nyt vähän mietitte mitä kirjoittelette.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 20:35"]Nyt täytyy kyllä hoitajana ja useassa eri yksikössä työskennelleenä sanoa, että aivan varmasti on aikaa ainakin se puoli tuntia päivästä käyttää siihen kirjan/lehden lukemiseen vanhukselle! Joka muuta väittää on laiska paska ja valehtelee! Ihan oikeasti nyt vähän mietitte mitä kirjoittelette.
[/quote]Hyvä, hyvä, kerrankin joku uskaltaa sanoa näille sisar ei niin hento harmaille että työtä voi tehdä myös hyvin ja laadukkaasti eikä keksiä tekosyitä joka helvetin asiaan joka parantaisi asiakkaiden oloa!!!!!!!!!!!
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:45"]Tarkoitan vanhainkotien tai joitoyksiköiden 24 t hoidossa olevien hoitajia. Olen saanut tänä syksynä tapella omaiseni asioiden hoidosta ihan tarpeeksi. Joudun hoitamaan puhelimitse kun en asu samalla paikkakunnalla. Ongelma on että meitä omaisia tunnutaan pidetyävän vain pakollisena pahana joiden selkeitä yksinkertaisia toiveita ei pidetä minään ja joka asiasta pitää tapella helvetisti. Onko teidän mielestä yhteistyö omaisten kanssa kiusallista ja vastenmielistä? Toivon rehellisiä vastauksia!
[/quote]
Mistä asioista olet saanut tapella? Ja millaisia toiveita sinulla on ollut hoidon suhteen joita ei ole huomioitu?
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 20:24"]lääkärin aika järjestyi kyllä ja omainen pääsee mukaan. Oli tulossa joka tapauksessa hoivaosastolle silloin. Kyse ns. vuositarkastuksesta ja kerran vuoteenömukava jutella livenä omaisen tilanteesta. Turhaan emme siis vaivaa lääkäriä! Onneksi järjestyi. Asumme niin kaukana ettei päiväseltään ehdi käymään vaan pitemmillä lomilla. Luulen että käymme katsomassa useammin kuin monia muita joiden omaiset asuu samassa kylässä. Nimittäin näemme lähes päivittäin kun olemme paikkakunnalla noin 4-5 kertaa vuodessa yhteensä monta kuukautta. Muitakin omaisia käy kuin minä. Turha siis käyttää mulle huono omatunto korttia tässä! Todellakin nään omaistani niin paljon kuin lomat antaa myöten.
[/quote] tämä siis ap
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 20:38"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 20:35"]Nyt täytyy kyllä hoitajana ja useassa eri yksikössä työskennelleenä sanoa, että aivan varmasti on aikaa ainakin se puoli tuntia päivästä käyttää siihen kirjan/lehden lukemiseen vanhukselle! Joka muuta väittää on laiska paska ja valehtelee! Ihan oikeasti nyt vähän mietitte mitä kirjoittelette.
[/quote]Hyvä, hyvä, kerrankin joku uskaltaa sanoa näille sisar ei niin hento harmaille että työtä voi tehdä myös hyvin ja laadukkaasti eikä keksiä tekosyitä joka helvetin asiaan joka parantaisi asiakkaiden oloa!!!!!!!!!!!
[/quote]
8 hoidettavaa, joista "hyvällä" lykyllä jopa 6 täysin avustettavia pyörätuolissa istuvia. Ruoan ja lääkkeiden jaot, vessassa käynti, suihkut, pukeminen. Hups heijakkaa lounastauko uhkaa mennä ohi. Kyllä pidän taukoni. Muuten palaa ihan loppuun ja ne ovat lakisääteisiä. Vielä kun ripulit sun muut osuu kohdalle niin päivän aikana saa muutaman kerran lisää käydä veskissä kuin normisti. Pyörätuoli potilaan kanssa voi humpsahtaa helposti yli 15min vessassa käyntiin. Missä välissä luen? Suihkun aikanako? Mä haluaisin tietää missä on mahdollista istahtaa työajalla puoleksi tunniksi ja lukea kirjaa ääneen vanhuksille. Varmasti tekisin jos aikaa olisi! Monesti ei ole ja päivän ainoa tauko on hotkittu lounas 5min. Hoitajat ovat ihan ylikuormitettuja ja kyllä itseäkin käy sääliksi kun vanhuksille ei kerkeä juttelemaan vähän pidempään, se on toisen hoidosta pois. Sitä varten on omaiset, sääli niille joiden omaiset käyvät harvoin...
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 20:53"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 20:38"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 20:35"]Nyt täytyy kyllä hoitajana ja useassa eri yksikössä työskennelleenä sanoa, että aivan varmasti on aikaa ainakin se puoli tuntia päivästä käyttää siihen kirjan/lehden lukemiseen vanhukselle! Joka muuta väittää on laiska paska ja valehtelee! Ihan oikeasti nyt vähän mietitte mitä kirjoittelette.
[/quote]
8 hoidettavaa, joista "hyvällä" lykyllä jopa 6 täysin avustettavia pyörätuolissa istuvia. Ruoan ja lääkkeiden jaot, vessassa käynti, suihkut, pukeminen. Hups heijakkaa lounastauko uhkaa mennä ohi. Kyllä pidän taukoni. Muuten palaa ihan loppuun ja ne ovat lakisääteisiä. Vielä kun ripulit sun muut osuu kohdalle niin päivän aikana saa muutaman kerran lisää käydä veskissä kuin normisti. Pyörätuoli potilaan kanssa voi humpsahtaa helposti yli 15min vessassa käyntiin. Missä välissä luen? Suihkun aikanako? Mä haluaisin tietää missä on mahdollista istahtaa työajalla puoleksi tunniksi ja lukea kirjaa ääneen vanhuksille. Varmasti tekisin jos aikaa olisi! Monesti ei ole ja päivän ainoa tauko on hotkittu lounas 5min. Hoitajat ovat ihan ylikuormitettuja ja kyllä itseäkin käy sääliksi kun vanhuksille ei kerkeä juttelemaan vähän pidempään, se on toisen hoidosta pois. Sitä varten on omaiset, sääli niille joiden omaiset käyvät harvoin...
[/quote]
+ muut askareet päälle. Pyykinpesu, tiskit...
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 20:34"]
Älä viitsi länkyttää kun et tiedä tilanteesta mitään!
[/quote]
Annat kyllä tällä viestillä itsestäsi kuvan todella hankalana ja k•sipäisenä omaisena
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 20:53"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 20:38"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 20:35"]Nyt täytyy kyllä hoitajana ja useassa eri yksikössä työskennelleenä sanoa, että aivan varmasti on aikaa ainakin se puoli tuntia päivästä käyttää siihen kirjan/lehden lukemiseen vanhukselle! Joka muuta väittää on laiska paska ja valehtelee! Ihan oikeasti nyt vähän mietitte mitä kirjoittelette.
[/quote]
[/quote]
Älä viitsi, tiedän kyllä mistä puhun. Varmasti olisi aikaa ainakin se puoli tuntia. Turhaan luettelet minulle mitä hoitajan työpäivään kuuluu, tiedän sen kyllä ja aikaa kyllä riittää lehden lukuun. Jätä 1 kahvitauko väliin. Vaikka se viides? ;) tai lyhennä niitä vähän. Olisi muuten mielenkiintoista tietää missä yksikössä 1 hoitaja joutuu hoitamaan yksin 8 asukasta joista 6 täysin autettavaa pyörätuolipotilasta? Se vaan ei voi pitää paikkaansa. 8 asukasta vielä menee mutta että niistä 6 pyörätuolissa ja täysin autettavia?
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 20:34"]
Älä viitsi länkyttää kun et tiedä tilanteesta mitään!
[/quote]
Annat kyllä tällä viestillä itsestäsi kuvan todella hankalana ja k•sipäisenä omaisena
[/quote] Olen todella ystävällinen ja asiallinen kun käyn katsomassa omaista ja puhelimessa myös. Huvittavaa sinänsä kun tapasin tänään naapurin jonka omainen on naapuriosastolla kuin meidän ja sanoi, että ei hommat ole sujunert siellä niin kuin pitäisi, ei tieto kulje jne. Ja kertoi tämpn ilman että minä olin kertonut mitään?! Mitäs tähän sanotte! Vittumaisia omaisia ihan solkenaan niinkö ja turhaa valitusta! Miksi täällä ei saa asiallista kritiikkiä esittää? Hoitsut ihan hermona ja takajaloillaan. Ihme homma ettei saa sanoa mitään toiveita omaisena niinkö? Vämiyän vaan oikeasti lähiomaisestani, sori vasn. En halua dumpata häntä laitokseen ja unohtaa niinkuin tuhannet omaiset nytkin Suomessa. Olen sitten se vityumainen tyyppi, hoh! Sitten: pyytävät oikein sähköpostilla kehittämisehdotuksia omaisilta. Jos jotain sinne esittää, ei ne toteudu kuitenkaan. Miksi edes kysytte!?!
2