Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vanhustenhoitajia paikalla?

Vierailija
27.12.2014 |

Tarkoitan vanhainkotien tai joitoyksiköiden 24 t hoidossa olevien hoitajia. Olen saanut tänä syksynä tapella omaiseni asioiden hoidosta ihan tarpeeksi. Joudun hoitamaan puhelimitse kun en asu samalla paikkakunnalla. Ongelma on että meitä omaisia tunnutaan pidetyävän vain pakollisena pahana joiden selkeitä yksinkertaisia toiveita ei pidetä minään ja joka asiasta pitää tapella helvetisti. Onko teidän mielestä yhteistyö omaisten kanssa kiusallista ja vastenmielistä? Toivon rehellisiä vastauksia!

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:19"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:08"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:05"]Minkälaisia asioita pyydät?
[/quote]

Lukisivat välillä kirjaa ääneen, opastaisivat tietokoneen käytössä ja joskus kävisi ostosapuna vaatekaupassa
[/quote]muahhahaaa.... Tajuatko, että aikaa on vain perushoitoon. Omaiset tekee muut
[/quote]

Hoitajat saa palkkaa hoitamisesta, omaiset ei

Vierailija
22/82 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:14"]Olen ollut tk:n vuodeosastolla sijaisena joksus ja se olikin aikamoinen syrjähyppy isommista sairaaloista. Ilmapiiri hoitajien kesken oli todella kireä, kyräilevä ja kylmä. Kiire tuli siitä, että työnteko on huonosti organisoitua ja tauot pidetään yhdellä kertaa isolla joukolla. Ei puhettakaan, että voitaisiin porrastaa taukoja.

Raportit venyvät hirveän pitkiksi, kun jokaisen potilaan asia pitää kertoa jokaiselle vuoron tulevalle. Miksi, oi miksi ei voida jakaa vaikka muutaman huoneen tiimejä, joiden hoitajat raportoivat vain niille, jota jatkavat samojen potilaiden kanssa?! Muutaman minuutin homma!

Kaikenlaiset käytännöt alkaen siitä miten moneen paikkaan kirjataan lääkeannokset käsin paperille, tietokoneohjelmille jne. ovat jäykkiä ja tarpeettomia päällekkäisyyksiä on. Hierarkia todellakin vaikeuttaa ja hidastaa  asioita. Omaa harkintavaltaa ja luovuutta ei saa käyttää, vaan kaikki tehdään kuten "aina on ollut tapana". Edes vatsan tyhjentamistä ei voi tehdä ilman, että sitä pohditaan neljän ihmisen tiimiseeä kannattaako ja onko nyt oikea päivä ja ja tarkistaa pitää taas jälleen kerran jostakin muistilippulappulistasta kenen vuoro on kakata.

Hoitajat suhtautuvat omaisiin ja paljon tarvitseviin potilaisiin hyökkäävästi ja ovat taisteluasemissa sen sijaan, että pohtisivat rakentavasti miten parhaiten voitaisiin auttaa niillä resursseilla mitä on. Kun hoitajan asenne on jo valmiiksi marttyyrimainen, uhriutunut ja vihainen, potilaat muuttuvat myös ärtyisiksija lyhytpinnaisiksi ja omaiset ovat huonolla tuulella myös. Hoitajat itse ruokkivat itsessään sitä negatiivisuutta.

Omaa pahaa oloa sitten hyvitellään kyykyttämällä kollegaa, joka ei tunne heidän käytäntöjään. Nauretaan, kun hän yrittää selvitä työpäivästään kangerrellen ja neuvotaan lopulta alentuvasti tuhahdellen. Tällaista kollegiaalisuuden puutetta en ole ikinä nänhyt missään muualla. Pakko sanoa, että mitä "alemmaksi" hoitotasolla mennään, sen epäkollegiallisempia ja suorastaan tyhmempiä ihmiet ovat. Ammatillista tietämystä ei riiitä mihinkään, kaikki pitää ohajta ulkoa päin kuin lammaslaumalle.

Jos on työskennellyt erilaisissa yksiköissä yliopistosairaaloista keskussairaaloihin, päivystyksistä tehoihin, ambulanssista tk:n pitkäaikaisosastoihin tai ns. akuuttiosastoihin, on perspektiivi ihan erilainen kuin vain katsellessa sitä omaa yksikköänsä, jossa on aina ollut. Menkää ihmeessä työkiertoon ja haistelkaa muitakin tuulia kuin ne vanhustenhoitoyksiköiden luutuneet ja homehtuneet nurkat.
[/quote]nyt annat liian negatiivisen kuvan. Yksiköt on erilaisia ja oon ollut töissä paikassa missä on hyvä henkilökunta ja vanhuksilla kiva olla. Vahysten hoitoon kekittyvät paikat on erilaisia. Älä mutamaalaa meitä kaikkia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:21"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:19"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:08"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:05"]Minkälaisia asioita pyydät?
[/quote]

Lukisivat välillä kirjaa ääneen, opastaisivat tietokoneen käytössä ja joskus kävisi ostosapuna vaatekaupassa
[/quote]muahhahaaa.... Tajuatko, että aikaa on vain perushoitoon. Omaiset tekee muut
[/quote]

[/quote]palkka maksetaan vain perushoidosta. Ei hengailusta kaupoissa. Sillä aikaa jos yhden kanssa oot kaupassa 15 muuta jä hoitamatta ja ilman ruokaa. Omaisilla on aikaa käyttää kaupassa.

Vierailija
24/82 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:26"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:21"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:19"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:08"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:05"]Minkälaisia asioita pyydät?
[/quote]

[/quote]

[/quote]palkka maksetaan vain perushoidosta. Ei hengailusta kaupoissa. Sillä aikaa jos yhden kanssa oot kaupassa 15 muuta jä hoitamatta ja ilman ruokaa. Omaisilla on aikaa käyttää kaupassa.
[/quote]

Kauppareissut voi laskea henkisen puolen hoitoon

Vierailija
25/82 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:08"]

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:05"]Minkälaisia asioita pyydät? [/quote] Lukisivat välillä kirjaa ääneen, opastaisivat tietokoneen käytössä ja joskus kävisi ostosapuna vaatekaupassa

[/quote]

Öö, tällaiset asiat kun eivät kuulu perushoitoon.

Omaiset on näitä varten. 

Vierailija
26/82 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:19"]vastauksessani 15 oli minun asiani jonka hoitamiseen meni 2-3 kk hoitoyksikön kanssa, t. Ap
[/quote]minä

Minä

Minä

Ja siellä on 40 muuta minä, minä vanhusta joila kaikilla vähintään viisi omaista samalla minä asenteella

Vierailija
27/82 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
28/82 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
29/82 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:16"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:13"]Niin no.. Aina ei omaisilla ole realistinen kuva vanhuksen voinnista ja kyvyistä. Eikä toiveet aina ole realistisia , ei missään suhteessa vanhuksen vointiin, tarpeisiin tai käytettäviin resursseihin. Sanon tämän hoitajana, ja omaisena.
[/quote]tässä ei todellakaan ollut epärealistisesta toiveesta edes kysymys!
[/quote]
Sinun mielestäsi? Käytäntö voi olla toinen, eikä se kuva välity puhelimen kautta. Lääkärin aikataulut eivät ole hoitopaikan päätettävissä, ja ajat voi olla varattu yli 2kk eteenpäin.
Kun sinulle vastataan puhelimeen, voi hoitaja oli toisen asukkaan kanssa, vaikka vessassa. Siellä ei ole konetta johon kirjata asioita heti. Itseasiassa monessa paikassa tietokone on erillisissä toimistotiloissa, lukkojen takana pois osastolta ja suljettuna. Asioiden kirjaaminen heti koneelle ei ole ihan helppoa. Kannattaisi uhrata yksi kokonainen päivä (24h) siihen että vaan tarkkailet omaisesi asuinpaikassa miten asiat siellä toimii. Voi avata silmiä kummasti.

Vierailija
30/82 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:29"]

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:19"]vastauksessani 15 oli minun asiani jonka hoitamiseen meni 2-3 kk hoitoyksikön kanssa, t. Ap [/quote]minä Minä Minä Ja siellä on 40 muuta minä, minä vanhusta joila kaikilla vähintään viisi omaista samalla minä asenteella

[/quote]

^Siinäpä oiva esimerkki siitä millaisia nuo hoitajat todella ovat. Heti mälkyttämässä pää auki, kun tuskastunut omainen avautuu omasta ahdingostaan. Juuri tämä asenne näkyy työpaikalla kollegoille ja omaisillekin.

Vierailija
31/82 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:21"]

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:19"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:08"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:05"]Minkälaisia asioita pyydät? [/quote] Lukisivat välillä kirjaa ääneen, opastaisivat tietokoneen käytössä ja joskus kävisi ostosapuna vaatekaupassa [/quote]muahhahaaa.... Tajuatko, että aikaa on vain perushoitoon. Omaiset tekee muut [/quote] Hoitajat saa palkkaa hoitamisesta, omaiset ei

[/quote]

Ja sinunkin mielestä noi asiat ovat HOITAMISTA? Googlaa, mitä tarkoitetaan perushoidolla. 

Vierailija
32/82 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:27"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:26"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:21"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:19"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:08"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:05"]Minkälaisia asioita pyydät?
[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]no muta ei sieltä voi poistua yhden vanhuksen kanssa jos loput 15 jää keskenään. Nyt teeskentelet tahaali tyhmää

Vierailija
33/82 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:31"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:29"]

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:19"]vastauksessani 15 oli minun asiani jonka hoitamiseen meni 2-3 kk hoitoyksikön kanssa, t. Ap [/quote]minä Minä Minä Ja siellä on 40 muuta minä, minä vanhusta joila kaikilla vähintään viisi omaista samalla minä asenteella

[/quote]

^Siinäpä oiva esimerkki siitä millaisia nuo hoitajat todella ovat. Heti mälkyttämässä pää auki, kun tuskastunut omainen avautuu omasta ahdingostaan. Juuri tämä asenne näkyy työpaikalla kollegoille ja omaisillekin.
[/quote]no mutta
Tuitahan se on. Minä, minä, minä koko ajan. Vähän hei ymmärrystä siitä ettet sinäkään ole tämän universumin ainoa ihminen jolle pitäisi heti kaikki järjestää.

Vierailija
34/82 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet yhden kerran käynyt yhdessä vanhustenhoitopaikassa, ei kannata yleistää eikä olla tietävinään paremmin, miten asiat kannattaisi tehdä. Se miten sairaaloissa asiat hoidetaan, ei ole oikea ote hoitokodeissa.. Ehkä sinun kannattaisi käydä useammassa hoitokodissa, ennen kuin esität kaikentietävää mielipidettäsi.. Kaikella ystävällisyydellä eri hoitokodeissa työskentelevä. Esim se miksi ei voida muutaman huoneen "tiimeissä" hoitaa, johtuu siitä että meidän on tiedettävä kaikista asukkaista kaikki muutokset. Meidän on kyettävä vastaamaan omaisten kysymyksiin ja olemaan kartalla, missä mennään. Se on eri asia sairaaloissa, joissa potilaat vaihtuvat jatkuvasti kuin asumisyksiköissä, joissa asukaskunta pysyy pääsääntöisesti samana.. Siinä on vissi ero. Kuin myös monessa muussa sairaala vs asumisyksikkö paikassa.

Vierailija
35/82 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:27"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:26"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:21"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:19"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:08"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:05"]Minkälaisia asioita pyydät?
[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Henkisen puolen hoitoa ei lasketa resursseihin eli sitä ei ole.

Vierailija
36/82 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jh

Vierailija
37/82 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
38/82 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kokemukseni kaukana olevista vaativista omaisista on se, että omaiset ovat pahana houtajille oman huonon omantunnon takia, koska eivät voi tai halua olla läsnä äitinsä/isänsä/mummonsa/pappansa elämässä. Syitä voi olla monia, miksi eivät ole läsnä, mutta huono omatunto purkautuu liian usein hoitajiin, jotka eivät tee omaisten näkemyksen mukaan työtä siten kuin omaiset itse tekisivät, jos olisivat hoitamassa. Jos nyt esimerkiksi on tämä lääkäriaika unohtunut omaisen toiveesta varata, hoitajat eivät itse todennäköisesti ole samaa mieltä, että lääkäriaika on aiheellinen. Ja onaisen on helppo purkaa hoitajaan tämä harmi. Kyllä meillä onainen saa varata lääkäriajan ihan kelle tahansa lääkärille jolle haluaa, ja käyttää vanhuksen siellä. Ei sitä hoitajaa välttämättä voi käskyttää varaamaan "turhia" aikoja. Ei se hoitaja ole omaisen asioita hoitamassa, vaan vanhuksen. Jos hoitaja katsoo lääkäriajan tarpeelliseksi, sellainen varataan, vailla samalle päivää, riippuen asiasta. Näin ainakin meillä. T hoitsu.

Vierailija
39/82 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on konkurssissa jos jokaiselle ikäihmiselle hommataan hoitaja kauppareissuille. Itse asiassa sellaiset vanhukset jotka kykenevät kauppaan menemään ovat kotonaan, eivät hoitolaitoksissa. Mutta ap:lle sanoisin että kannattaa olla sitkeä. Soitella ja kysellä. Ei hyökkäävään sävyyn vaikka joskus ottaisikin päästä käytännöt. Usein kauempana asuvat omaiset purkavat huonoa omatuntoaan (oli syytä tai ei) käyttäytymällä huonosti hoitohenkilökuntaa kohti. Kun tavoite on kuitenkin sama, vanhuksen hyvä, kannattaa pyrkiä yhteistyöhön. Hoitopaikkoja on myös monenlaisia. Jos on aidosti jotain epäkohtia niin voi pyytää hoitoneuvottelua. Tai sitten yhteys kuntaan siihen henkilöön joka koordinoi hoitopaikkoja, yl. palveluohjaaja tms.

Vierailija
40/82 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka kuvittelee, että vanhustenhoitokodeissa olisi aikaa opettaa tietokoneen käyttöä, käydä kaupassa asukkaan kanssa tai lukea kirjoja? Jos kyseisiin toimintoihin ehtisi, olisi jäätävä työpäivän jälkeen omalla ajalla ilmaiseksi niitä tekemään. Palkka on muutenkin niin surkea, oma elämääkin on työn ulkopuolella- ei kai kukaan tosissaan kuvittele, että hoitajat kutsumuksen takia ilmaiseksi tekevät töitä? Joillakin asukkailla ei ole edes euroa tilillä, että heille votaisiin ostaa esim. aamutakki, yöpaita, vaatteita. Mistään muusta puhumattakaan. Ette kai te kuvittele, että hoitajat omista rahoistaan niitä ostelee? Vanhoja risaisia lumppuja pyöritellään päivät pitkät, ihmetellen mitä vaatteita puetaan, kun toiset ovat pyykissä. Turhaan te meitä hoitajia haukutte, haukkukaa hoivakotien omistajia, jotka eivät palkkaa lisää henkilökuntaa, vaan repivät alimiehityksellä meidän selkärangasta kaikki irti. Sekä käyttävät opiskelijoita ilmaisena työvoimana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi