Onko vanhustenhoitajia paikalla?
Tarkoitan vanhainkotien tai joitoyksiköiden 24 t hoidossa olevien hoitajia. Olen saanut tänä syksynä tapella omaiseni asioiden hoidosta ihan tarpeeksi. Joudun hoitamaan puhelimitse kun en asu samalla paikkakunnalla. Ongelma on että meitä omaisia tunnutaan pidetyävän vain pakollisena pahana joiden selkeitä yksinkertaisia toiveita ei pidetä minään ja joka asiasta pitää tapella helvetisti. Onko teidän mielestä yhteistyö omaisten kanssa kiusallista ja vastenmielistä? Toivon rehellisiä vastauksia!
Kommentit (82)
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:08"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:05"]Minkälaisia asioita pyydät?
[/quote]
Lukisivat välillä kirjaa ääneen, opastaisivat tietokoneen käytössä ja joskus kävisi ostosapuna vaatekaupassa
[/quote][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:08"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:05"]Minkälaisia asioita pyydät?
[/quote]
Lukisivat välillä kirjaa ääneen, opastaisivat tietokoneen käytössä ja joskus kävisi ostosapuna vaatekaupassa
[/quote]
Ei ole resursseja.
onko tämän ketjun karmea loppupäätelmä: omaiset, pitäkää turpanne kiinni, älkää kysykö, älkää toivoko mitään, jättäkää meidät rauhaan! T. Vanhustenhoitajat
Juuri näin. Silloin kun te omaiset olette käymässä, hoitajat yrittävät näyttää parhaintaan, todellisuus on aivan muuta.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 20:35"]
Nyt täytyy kyllä hoitajana ja useassa eri yksikössä työskennelleenä sanoa, että aivan varmasti on aikaa ainakin se puoli tuntia päivästä käyttää siihen kirjan/lehden lukemiseen vanhukselle! Joka muuta väittää on laiska paska ja valehtelee! Ihan oikeasti nyt vähän mietitte mitä kirjoittelette.
[/quote]
Ja ketunkikkarat sanon minä :D Meillä on 18 hoidettavaa, iltavuorossa 3 hoitajaa, kaikille pitäisi saada ruokaa, kaikki pitäisi saada työajan puitteissa yökuntiin, joitakin jopa pitäisi ehtiä käyttää vessassa. Ja näistä 18:sta syötettäviä on 12. Eli joko olet hoitaja joka tekee työnsä melkolailla hutaisemalla tai sitten et ole hoitaja ollenkaan jos väität että JOKA PAIKASSA sitä aikaa olis alkaa lukemaan kirjoja.
Tosi mahtavaa jos jossain sitä aikaa tämmöisille "ylimääräisyyksille" jää, mutta alkaa nyt helkkarissa faktana puhuko että näin KAIKKIALLA. Ilmanko sitä omaiset sitten vinkuu kun ei meidän Martta-Hilleville ole tehty sitä, tätä ja tuota jos joku pokkana väittää heille päin naamaa että ne on sielä vaan laiskoja jos eivät tee.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:45"]
Tarkoitan vanhainkotien tai joitoyksiköiden 24 t hoidossa olevien hoitajia. Olen saanut tänä syksynä tapella omaiseni asioiden hoidosta ihan tarpeeksi. Joudun hoitamaan puhelimitse kun en asu samalla paikkakunnalla. Ongelma on että meitä omaisia tunnutaan pidetyävän vain pakollisena pahana joiden selkeitä yksinkertaisia toiveita ei pidetä minään ja joka asiasta pitää tapella helvetisti. Onko teidän mielestä yhteistyö omaisten kanssa kiusallista ja vastenmielistä? Toivon rehellisiä vastauksia!
[/quote]
Kirjattu hoitosuunnitelma ja tarvittaessa hoitopalaveri henkilökunnan kanssa sekä osallistuminen omaisena asioitten hoitoon hyvässä yhteistyössä takaavat onnistuneen lopputuloksen.
Hoitopaikan voi aina vaihtaa ja mieluummin lähemmäksi itseä. Usein kaukana asuvat omaiset ovat kärkkäitä arvostelemaan ja vaativat mahdottomia. Näkevät vanhusta pari kertaa vuodessa ja eivät myönnä itselleen, että omainen on usein monisairas ja kunto ei ainakaan kohene. Käyttäisivät sen vierailuajan vanhuksen viihdyttämiseen ja virkistämiseen, eikä syyllistämällä hoitohenkilökuntaa.
Olet, ap, aivan oikeassa. Asiat ei suju ja tieto ei kulje, vaikka samaa asiaa jankkaisi moneen kertaan. Minä kyllä yritän parhaani ja otan omaisten murheet omikseni työajalla. Mutta kun joudun näiden torveloiden (=eräät kollegat) kanssa työskentelemään, niin ei siinä pysty vain omaan työhönsä keskittymään. Ei sillä että aika riittäisi edes omiin töihin, mutta usein saa vielä olla korjaamassa muiden jälkiä ja hoitamassa esim. huonoa suomea puhuvan hoitajan töitä. Tätä on suomalaisen vanhustyön todellisuus.
Se on kumma mistä omaiset ovatkin keksineet että kaikki on hoitajien vika. Ei niinkuin yksinkertaisempaa ajatusmaailmaa voi olla.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 23:05"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 20:35"]
Nyt täytyy kyllä hoitajana ja useassa eri yksikössä työskennelleenä sanoa, että aivan varmasti on aikaa ainakin se puoli tuntia päivästä käyttää siihen kirjan/lehden lukemiseen vanhukselle! Joka muuta väittää on laiska paska ja valehtelee! Ihan oikeasti nyt vähän mietitte mitä kirjoittelette.
[/quote]
Ja ketunkikkarat sanon minä :D Meillä on 18 hoidettavaa, iltavuorossa 3 hoitajaa, kaikille pitäisi saada ruokaa, kaikki pitäisi saada työajan puitteissa yökuntiin, joitakin jopa pitäisi ehtiä käyttää vessassa. Ja näistä 18:sta syötettäviä on 12. Eli joko olet hoitaja joka tekee työnsä melkolailla hutaisemalla tai sitten et ole hoitaja ollenkaan jos väität että JOKA PAIKASSA sitä aikaa olis alkaa lukemaan kirjoja.
Tosi mahtavaa jos jossain sitä aikaa tämmöisille "ylimääräisyyksille" jää, mutta alkaa nyt helkkarissa faktana puhuko että näin KAIKKIALLA. Ilmanko sitä omaiset sitten vinkuu kun ei meidän Martta-Hilleville ole tehty sitä, tätä ja tuota jos joku pokkana väittää heille päin naamaa että ne on sielä vaan laiskoja jos eivät tee.
[/quote]
Uskomatonta paskaa jauhat! Meilläpä yli 30 asukasta ja iltavuorossa 4 hoitajaa! Miten minä ehdin sen lehden lukea mutta sinä et? Laiskoja olette ja aina sama vitun laulu resursseista! Kyllä te ehditte kun vaan vähän viititte! Meillä jopa lähipomo vaatii JOKAPÄIVÄLLE viriketuokioita vanhuksille! Ja tämän täytyy toteutua perushoidon lisäksi! Ainoa työpaikka jossa tälläiseen ei ollut aikaa oli kotihoito. Siellä jopa 16 paikkaa vuorossa jossa käydä joten selvää on ettei ehtinyt mutta kotihoidostahan tässä ei ollut kyse. Ja mitä tuo oli että joitakin pitää jopa käyttää vessassa?? No shit?!
[/quote]
No minkähän kuntoisia teidän potilaat on? Käytetäänkö teillä vessassa täysin vuodepotilaatkin? Ja jos, niin kerro toki että millä ilveellä siinä onnistutte?!
Olen ollut töissä vanhusten parissa useassa eri paikassa ja kaikissa niissä on ollut ihan totta se, että aika ei vain riitä ylimääräiseen. Vaikka kuinka haluaisi. Esimerkiksi viimeisimmässä paikassa arkena neljä, viikonloppuna kolme hoitajaa vastasi 20 täysin autettavasta potilaasta. Se tarkoitti sitä, että parina mentiin ja hoidettiin puolet, eli 10. Aamulla aamupesut, vaatteiden vaihto, ylösnousto ja syöttäminen, jonka jälkeen alkaa sama rumpa toisinpäin päivälevolle menoa varten. 2-3 siinä sivussa käytetään suihkussa, vaihdetaan petivaatteet ja huolehditaan pyykit. Lääkkeet jaetaan, kirjataan, yritetään vaihtaa kuulumiset edes suurinpiirtein jokaisen kanssa. Tehdään jotain virikkeellistä, jos ehditään. Tämmöisestä ihmisestä kuin minä, se tuntui pahalta. Olisi niin halunnut antaa aikaa jollekkin, edes sen vähän pidemmän hetken. Työpäivä jaloilla, ruoka jossain välissä puolijuosten, raskasta se on. Henkisesti ja fyysisesti. Nyt olen hoitovapaalla ja mietin tätä työtäkö haluan elämäni tehdä.
Olen yksityisessä kotihoidossa, ja tänään mm. ulkoiluttanut, lukenut lehteä, jumpannut, avustanut tietokoneella, käynyt kauppaostoksilla, keitellyt kahvit, keskustellut omaisten kanssa ja mitä vielä, perushoidon lisäksi. Vaikka on viikonloppu, ja periaatteessa kiire. Samalla kaavalla voisin väittää, että kaupungin työntekijät ovat laiskoja ja hukkaavat resursseja.
Ero on vaan se, että mun päivässäni oli käyntejä 8, kun kaupungin hoitajilla voi olla kaksinkertainen määrä. En itse välitä pitää varsinaisia ruokataukoja, mutta jos työ olisi hirveän kiireistä, varmaan alkaisin niitä kaivata. Toisinaan hoidan työasioita ihan vapaalla ajalla, jos se tuntuu hyvältä. Pakko ei siihen koskaan ole, mutta mielellään joskus auttelen esim. paperiasioissa vapaa-ajallakin. Sellaista ei jaksaisi, jos töissä olisi liikaa paineita.
Oikeasti hoitolaitoksia ja -yrityksiä on niin monenlaisia, että vaikka omassa ei olisi kiire, jossakin muualla voi olla todellinen kiire.
Mulla ei ole mitään syytä vaihtaa työpaikkaa, vaikka palkka on surkea - mukavaa itsenäistä työtä, usein aikaa tehdä muutkin asiat kuin lykätä lääkkeet naaman eteen ja vaihtaa vaippa, saa olla omatoiminen eikä joka päätöksestä tarvitse vastata muille kuin asiakkaalle. Harmittaisi kuunnella haukkuja hitaudestaan kun parhaansa yrittäisi. Tsemppiä kiireisille!
"]Minkälaisia asioita pyydät? [/quote]
Lukisivat välillä kirjaa ääneen, opastaisivat tietokoneen käytössä ja joskus kävisi ostosapuna vaatekaupassa"
Vanhuksen lähiomaisena luulen - ainakin meillä, me hoidamme ihan itse tai ostamme ulkopuolisena palveluina tai riippuu hoitokodista mitä palveluita he tarjoavat lisäveloituksena. Toiveiden sijaan, niistä tulee tehdä erillinen sopimus hoitol. esimiehen kanssa.
Samoin parturi-, jalkahoito-, fysioterapeuttipalvelut, virkistys jne. Nuo pyytämäsi palvelut eivät koskaan ole kuuluneet perushoitoon.
Ja miksi ihmeessä et hoida juoksevia asioita sähköpostilla tai varaa etukäteen aikaa esim. esimiehelle ja hoitavan lääkärin ajanvaraus on jo toinen juttu, itse pidän yhteyttä sähköpostin välityksellä. Vastaavat sitten kun heille sopii, eikä näin vie tarpeetonta aikaa muilta potilailta.
Vierailuaikana käytän myös lappusysteemiä, josta hoitajat ovat tykänneet eli ilmoitanan etukäteen milloin jalkahoita jne. jolloin osaavat sen huomioida hoitotyössä tai mitä vierailun aikana on syöty, jos tuon vanhukselle omia eväitäni.
Puhelimen välityksellä ei oikein onnistu nuo hommat, koska henk.kuntaa on vähän ja se vielä kohtuuttomasti aikaa muusta hoitotyöstä.
"lääkärin aika järjestyi kyllä ja omainen pääsee mukaan. Oli tulossa joka tapauksessa hoivaosastolle silloin. Kyse ns. vuositarkastuksesta ja kerran vuoteenömukava jutella livenä omaisen tilanteesta. Turhaan emme siis vaivaa lääkäriä! Onneksi järjestyi"
Kolmen vuoden kokemuksella lähiomaisena tiedän, ettei koskaan, ei koskaan pitäisi kävellä osastonhoitajan tai esimiehen yli, vaan jos haluat tietoja tai muutoksia hoitavalta lääkäriltä, niin ne tulisi mennä osaston kautta, eikä ole arvovalta kysymys, vaan mummosi parhaaksi. Itse asun myös eripaikkakunnalla, mutta kaikki hoidan sähköpostilla ja osastonhoitaja päättää yhdessä hoitavan lääkärin kanssa hoidosta ja siihen on turha lähteä omaisten sähläämään, jos ei itse ole lääkäri tai alan ammattilainen. Hoitolaitokseen on luotettava ja se luottamus on osoitettava myös osastonhoitajalle. Lääkärit kyllä ottavat yhteyttä, jos katsovat sen tarpeelliseksi, eikä noita lääkäri aikoja noin vain jaella omaisille, tuskin tietävät itsekkään, onko paikalla vai ei, jos tuntilistoja ei ole tehty,
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 20:41"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:45"]Tarkoitan vanhainkotien tai joitoyksiköiden 24 t hoidossa olevien hoitajia. Olen saanut tänä syksynä tapella omaiseni asioiden hoidosta ihan tarpeeksi. Joudun hoitamaan puhelimitse kun en asu samalla paikkakunnalla. Ongelma on että meitä omaisia tunnutaan pidetyävän vain pakollisena pahana joiden selkeitä yksinkertaisia toiveita ei pidetä minään ja joka asiasta pitää tapella helvetisti. Onko teidän mielestä yhteistyö omaisten kanssa kiusallista ja vastenmielistä? Toivon rehellisiä vastauksia! [/quote] Mistä asioista olet saanut tapella? Ja millaisia toiveita sinulla on ollut hoidon suhteen joita ei ole huomioitu?
[/quote]
Ap ei nyt vastannut mulle, mutta jos ap on todella tuo joka toivoo avustettavan kauppa-asioinneissa ja tietokoneen käytössä, niin hieman ihmetystä herättää että missä kunnassa vanhus pääsee ympärivuorokautiseen hoitoon jos kunto on noin hyvä, että kyseiset toiminnot on mahdollisia avustettunakaan?
Ainakin täällä pohjoisessa päin hoitopaikoista on suuri pula samoin kunnilla rahasta. Ympärivuorokautiseen hoitoon pääsevät vain ne, jotka eivät enää mitenkään selviydy pelkän kotipalvelun ja kotisairaanhoidon turvin. Ja aina eivät hekään. Siinä vaiheessa kun ympärivuorokautiseen hoitoon päästään, on kunto usein sellainen että ei siinä enää tietokonetta käytellä.
Onko ap ollut mukana omaisensa hoito- ja palvelusuunnitelman teossa? Yleensä suunnitelmaan kirjataan asiakkaan ja myös omaisen toiveita hoidosta ja asumiseen liittyvistä asioista. Onko RAI-arviointia tehty tai muuten kartoitettu vanhuksen päivittäistä toimintakykyä? Nämä kaikki asiat ovat ihan lakien ja asetusten vaatimia, joten mikäli ap:n omainen ei asu mielikuvitushoitokodissa, luulisi näiden olevan tuttuja omaisestaan huolta pitävälle ap:lle.
On tosi ikävää kun vanhustenhoidosta puhutaan aina negatiiviseen sävyyn. Onhan se mukava provota näin lauantai-illan ratoksi, mutta kun aina vain nostetaan esiin epäkohtia (keksittyjäkin), niin se vääristää kuvan koko alasta. Älkää käsittäkö väärin, totta kai epäkohtiakin on paljon ja huonoja hoitopaikkojakin on olemassa, mutta on myös niitä hyviä. Niistä vain ei ikinä puhuta samalla volyymilla kuin huonoista. Mikä on tosi harmi, koska niiden hyvien paikkojen käytännöistä ja kokemuksista voitaisiin ottaa hyvin helposti mallia ja oppia niissä huonommissa paikoissa.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 22:39"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 20:41"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:45"]Tarkoitan vanhainkotien tai joitoyksiköiden 24 t hoidossa olevien hoitajia. Olen saanut tänä syksynä tapella omaiseni asioiden hoidosta ihan tarpeeksi. Joudun hoitamaan puhelimitse kun en asu samalla paikkakunnalla. Ongelma on että meitä omaisia tunnutaan pidetyävän vain pakollisena pahana joiden selkeitä yksinkertaisia toiveita ei pidetä minään ja joka asiasta pitää tapella helvetisti. Onko teidän mielestä yhteistyö omaisten kanssa kiusallista ja vastenmielistä? Toivon rehellisiä vastauksia! [/quote] Mistä asioista olet saanut tapella? Ja millaisia toiveita sinulla on ollut hoidon suhteen joita ei ole huomioitu?
[/quote]
Ap ei nyt vastannut mulle, mutta jos ap on todella tuo joka toivoo avustettavan kauppa-asioinneissa ja tietokoneen käytössä, niin hieman ihmetystä herättää että missä kunnassa vanhus pääsee ympärivuorokautiseen hoitoon jos kunto on noin hyvä, että kyseiset toiminnot on mahdollisia avustettunakaan?
Ainakin täällä pohjoisessa päin hoitopaikoista on suuri pula samoin kunnilla rahasta. Ympärivuorokautiseen hoitoon pääsevät vain ne, jotka eivät enää mitenkään selviydy pelkän kotipalvelun ja kotisairaanhoidon turvin. Ja aina eivät hekään. Siinä vaiheessa kun ympärivuorokautiseen hoitoon päästään, on kunto usein sellainen että ei siinä enää tietokonetta käytellä.
Onko ap ollut mukana omaisensa hoito- ja palvelusuunnitelman teossa? Yleensä suunnitelmaan kirjataan asiakkaan ja myös omaisen toiveita hoidosta ja asumiseen liittyvistä asioista. Onko RAI-arviointia tehty tai muuten kartoitettu vanhuksen päivittäistä toimintakykyä? Nämä kaikki asiat ovat ihan lakien ja asetusten vaatimia, joten mikäli ap:n omainen ei asu mielikuvitushoitokodissa, luulisi näiden olevan tuttuja omaisestaan huolta pitävälle ap:lle.
On tosi ikävää kun vanhustenhoidosta puhutaan aina negatiiviseen sävyyn. Onhan se mukava provota näin lauantai-illan ratoksi, mutta kun aina vain nostetaan esiin epäkohtia (keksittyjäkin), niin se vääristää kuvan koko alasta. Älkää käsittäkö väärin, totta kai epäkohtiakin on paljon ja huonoja hoitopaikkojakin on olemassa, mutta on myös niitä hyviä. Niistä vain ei ikinä puhuta samalla volyymilla kuin huonoista. Mikä on tosi harmi, koska niiden hyvien paikkojen käytännöistä ja kokemuksista voitaisiin ottaa hyvin helposti mallia ja oppia niissä huonommissa paikoissa.
[/quote]tässä on aikoja sitten jo sekaantuneet tapaukset ja viestit. Jos jaksat lukea ketjua, olen viesteihin merkinnyt ap. Terv ap
" Vittumaisia omaisia ihan solkenaan niinkö ja turhaa valitusta! Miksi täällä ei saa asiallista kritiikkiä esittää? Hoitsut ihan hermona ja takajaloillaan. Ihme homma ettei saa sanoa mitään toiveita omaisena niinkö? Vämiyän vaan oikeasti lähiomaisestani, sori vasn. En halua dumpata häntä laitokseen ja unohtaa niinkuin tuhannet omaiset nytkin Suomessa. Olen sitten se vityumainen tyyppi, hoh! Sitten: pyytävät oikein sähköpostilla kehittämisehdotuksia omaisilta. Jos jotain sinne esittää, ei ne toteudu kuitenkaan. Miksi edes kysytte!?! "
Ihan kuin lähiomaisena olisin kuullut tuon ennenkin, vittua, vitun perään, kun lapsenlapset ryntäävät hoitokotiin katsomaan mummoa, haluavat laittaa niin lääkärit kuin hoitajat ojennukseen, tietävät kaiken, kuin elämää ei olisi ollut heitä, eikä tule sen jälkeen, vaikka mummo ei aina edes ole tässä ajassa tai tietoinen edes ympäristöstään, vaan haluavat vain rauhaa ja lepoa, vaan tärkeintä ei ole mummon, vaan minä, minä,minä
Lähiomaisena todella ihmettelen, miten hoitolaitos on voinut suostua vaatimukseesi (vai ovatko antaneet periksi vittuilulle) hoitavan lääkärin tapaamisessa, sillä ethän ole edes ensisijainen lähiomainen, vaan vanhuksen lapsenlapsi, luulisi rintaperillisten menevän sinun edelle. Ei ihme jos hermostuvat, kun viet ajan potilastyöstä.
Usein vanhuksen lähiomaiseksi on merkitty vanhuksen lapsista yksi, joka hoitaa tiedottamisen muille sisarilleen ja he puolestaan omille lapsenlapsilleen, niin halutessaan. Teillä näyttää olevan aivan toinen käytäntö ja palvelu kuin muiden vanhusten lähiomaisille. Ehkä käytöstavoilla ja kielenkäytöllä on merkitystä.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 20:35"]
[/quote]
[/quote]
Uskomatonta paskaa jauhat! Meilläpä yli 30 asukasta ja iltavuorossa 4 hoitajaa! Miten minä ehdin sen lehden lukea mutta sinä et? Laiskoja olette ja aina sama vitun laulu resursseista! Kyllä te ehditte kun vaan vähän viititte! Meillä jopa lähipomo vaatii JOKAPÄIVÄLLE viriketuokioita vanhuksille! Ja tämän täytyy toteutua perushoidon lisäksi! Ainoa työpaikka jossa tälläiseen ei ollut aikaa oli kotihoito. Siellä jopa 16 paikkaa vuorossa jossa käydä joten selvää on ettei ehtinyt mutta kotihoidostahan tässä ei ollut kyse. Ja mitä tuo oli että joitakin pitää jopa käyttää vessassa?? No shit?!
Meillä lääkäri käy melko harvoin talossa ja kiireelliset käy katsomassa käynnillään. Joskus omaiset toivovat että lääkäri käy heidän omaisensa luona vähemmän kiireellisessä asiassa (välillä asiassa jossa lääkärin käynti on tarpeeton) niin sen ajan saamiseen voi kyllä valitettavasti mennä aikaa. En lukenut ketjua kunnolla, joten vastaukseni voi olla turha. Mutta kuitenkin :)
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 23:05"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 20:35"] Nyt täytyy kyllä hoitajana ja useassa eri yksikössä työskennelleenä sanoa, että aivan varmasti on aikaa ainakin se puoli tuntia päivästä käyttää siihen kirjan/lehden lukemiseen vanhukselle! Joka muuta väittää on laiska paska ja valehtelee! Ihan oikeasti nyt vähän mietitte mitä kirjoittelette. [/quote] Ja ketunkikkarat sanon minä :D Meillä on 18 hoidettavaa, iltavuorossa 3 hoitajaa, kaikille pitäisi saada ruokaa, kaikki pitäisi saada työajan puitteissa yökuntiin, joitakin jopa pitäisi ehtiä käyttää vessassa. Ja näistä 18:sta syötettäviä on 12. Eli joko olet hoitaja joka tekee työnsä melkolailla hutaisemalla tai sitten et ole hoitaja ollenkaan jos väität että JOKA PAIKASSA sitä aikaa olis alkaa lukemaan kirjoja. Tosi mahtavaa jos jossain sitä aikaa tämmöisille "ylimääräisyyksille" jää, mutta alkaa nyt helkkarissa faktana puhuko että näin KAIKKIALLA. Ilmanko sitä omaiset sitten vinkuu kun ei meidän Martta-Hilleville ole tehty sitä, tätä ja tuota jos joku pokkana väittää heille päin naamaa että ne on sielä vaan laiskoja jos eivät tee. [/quote] Uskomatonta paskaa jauhat! Meilläpä yli 30 asukasta ja iltavuorossa 4 hoitajaa! Miten minä ehdin sen lehden lukea mutta sinä et? Laiskoja olette ja aina sama vitun laulu resursseista! Kyllä te ehditte kun vaan vähän viititte! Meillä jopa lähipomo vaatii JOKAPÄIVÄLLE viriketuokioita vanhuksille! Ja tämän täytyy toteutua perushoidon lisäksi! Ainoa työpaikka jossa tälläiseen ei ollut aikaa oli kotihoito. Siellä jopa 16 paikkaa vuorossa jossa käydä joten selvää on ettei ehtinyt mutta kotihoidostahan tässä ei ollut kyse. Ja mitä tuo oli että joitakin pitää jopa käyttää vessassa?? No shit?!
[/quote]
Älä nyt ole tyhmä. Ei ihmisiä liukuhihnatyönä hoideta. Eri työpaikoilla on eri käytännöt, osa esimerkiksi panostaa kuntouttavaan otteeseen enemmän. Se vessassa käyttö voi viedä 5 min. tai sitten se vie 15 minuuttia, riippuen kuinka tehdään, ja minkäkuntoinen ihminen sinne vessaan menee. Jonkun saattaa yksi hoitaja, ja toiselle tarvitaan kaksi nostamaan.
Vaikka kaikki olisivat syötettäviä, niin joku hyvin nielevä syö alle vartissa, kun taas joku pitkälle dementoitunut vie puoli tuntia. Ihmisiä nhyt on vähän eri kuntoisiakin.
Kyllä minäkin saan käytettyä pelkkiin pikkupesuihin ja pukemisapuihin tunnin kun tehdään asiakkaan toiveen mukaisesti ja rauhallisesti, jutellaan samalla, siirrytään hyvin hitaasti omin jaloin jne. Eikä se ole yhtään huonompaa, vaikka jäisi se lehti silloin lukematta. Kiireettömyyden tuntu on monelle ihan kaikkein arvokkainta.
t. edellisen sivun kotihoidosta
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 21:09"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 20:34"]
Älä viitsi länkyttää kun et tiedä tilanteesta mitään!
[/quote]
Annat kyllä tällä viestillä itsestäsi kuvan todella hankalana ja k•sipäisenä omaisena
[/quote] Olen todella ystävällinen ja asiallinen kun käyn katsomassa omaista ja puhelimessa myös. Huvittavaa sinänsä kun tapasin tänään naapurin jonka omainen on naapuriosastolla kuin meidän ja sanoi, että ei hommat ole sujunert siellä niin kuin pitäisi, ei tieto kulje jne. Ja kertoi tämpn ilman että minä olin kertonut mitään?! Mitäs tähän sanotte! Vittumaisia omaisia ihan solkenaan niinkö ja turhaa valitusta! Miksi täällä ei saa asiallista kritiikkiä esittää? Hoitsut ihan hermona ja takajaloillaan. Ihme homma ettei saa sanoa mitään toiveita omaisena niinkö? Vämiyän vaan oikeasti lähiomaisestani, sori vasn. En halua dumpata häntä laitokseen ja unohtaa niinkuin tuhannet omaiset nytkin Suomessa. Olen sitten se vityumainen tyyppi, hoh! Sitten: pyytävät oikein sähköpostilla kehittämisehdotuksia omaisilta. Jos jotain sinne esittää, ei ne toteudu kuitenkaan. Miksi edes kysytte!?!
[/quote]ja tuo oli ap, tuohduksissa kirjoitusvirheitä suoltaen:) tosiaan ovat oikein pyytäneet kehittämisehdituksia. Eikö se ole feikkiä ja huijausta jos aikaa ja rahaa ei ole!?