Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla kummallakin oma tili mihin palkka tulee?!

Vierailija
27.12.2014 |

Miten te jaatte ns yhteiset kulut eli asumisen, ruoan, laskut, lasten vaatteet jne? Entäpä silloin kun nettopalkoissa eroa tyyliin ~1500e vs 2500e?

Kommentit (133)

Vierailija
101/133 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat tilit ja omat rahat. Molemmilta menee yhtä suuri osuus yhteiselle tilille josta maksetaan asunto, kaikki laskut ja kodin hankinnat. Ruokia ostaa kumpainenkin suurinpiirtein yhtä paljon. Molemmat maksaa itse vaatteensa ja muut hupinsa. Mies maksaa auton ja sen kustannukset.

Vierailija
102/133 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilla omat tilit joille palkat tulee. Laskuja ei jaella, maksaa se joka jaksaa. Yhteinen säästötili on johon lähinnä minä olen välillä siirtänyt pikkusummia jemmaan pahan päivän varalle ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/133 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen mielestä huutava vääryys mutta minun mielestäni oikeutettua että se kumpi saa enemmän palkkaa, maksaa suhteessa enemmän kuluja.

Minä maksan hoitomaksut ja lasten KAIKKI vaatetuksen. Laitan lisäksi kuukausittain vanhemman lapsen leirikoulutilille rahat. Joskus maksan vesimaksun. Ruokaa ja bensaa ostetaan suht puoliksi. Mies maksaa muut laskut, mm. sähkö jne.

Vierailija
104/133 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:07"]

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:40"]

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:40"]

Mielestäni täysin yhteiset rahat toimiikin vain silloin, kun kaikki menee pakollisiin (ts. kumpikaan ei kuitenkaan voi ostella mitään "turhaa"), tai kun rahaa on niin hemmetisti, että molemmilla on varaa ihan mihin tahansa (ts. ei tarvitse miettiä että tuhlaako nyt puolison osuutta rahoista kun ostaa 500 euron laukun, tai tonnin polkupyörän).

[/quote]

emme kuulu kumpaankaan ryhmään. Meillä jää säästöön, mutta emme ole mitään isotuloisiakaan. Kai meillä on niin samanlaiset kulutustottumukset, isommat ostokset keskustellaan mutta kumpikin on saanut ostaa yhteisillä rahoilla mitä on halunnut.

[/quote]

Miten te päätätte paljonko sinne säästöön laitetaan? Jos toinen haluaa laittaa x euroa, mutta toinen haluaisikin käyttää sen saman rahan vaikka siihen uuteen polkupyörään? Tai jos toinen onkin jo ehtinyt käyttää z, y ja q määrän euroja johonkin muuhun, niin saako toinen päättää sitten lopuista ilman neuvottelua? Tai jos toinen haluaisi säästää kolmen tonnin laukkuun, mutta toinen pitää sitä ihan haihatteluna tai haluaisi sen sijaan käyttää rahat osakkeisiin? Tai jos toinen haluaa laittaa säästöön sen x euroa ja pihistellä loppukuun, mutta toisen mielestä riittää z euroa säästöön ja lopuilla ostellaan jotain mikä sattuu huvittamaan? Toinen haluaa lyhentää asuntolainaansa ja toinen uusia vaatekaappinsa?

Joudutteko pitämään kirjaa "kumpi sai päättää viimeksi", että päätökset menee reilusti? Mitenkään muuten jako ei voi mennä pidemmän päälle reilusti, koska ihmisillä on aina jonkin verran erilaiset kulutustottumukset. Kokisin tuon kyllä todella hankalana. Mitä hyötyä tuosta on siihen verrattuna, että ne "ylimääräiset" rahat olisivat suoraan omilla tileillänne? Ei tarvitsisi neuvotella niistä isommistakaan hankinnoista, kun olisi selvää, että siinä käyttää vain omia rahojaan.

Jos minä haluan ostaa vaikka sen 300 euron käsilaukun, niin minä katson omalle tilille ja tiedän onko siihen rahaa. Jos meillä olisi vain yhteinen tili, niin joutuisin miettimään että paljonkos olen niitä rahoja tässä kuussa jo käyttänyt että joko "mennään miehen puolelle", tai että paljonkos käytin viime kuussa, ja onko nyt reilua jos ostan tuon laukun kun mies osti viime kesänä kahden tonnin polkupyörän jne. Huh, ahdistaa jo ajatuskin moisesta säätämisestä!

[/quote]

En ole se jolta kysyttiin, mutta me olemme olleet 18v naimisissa ja koko ajan on ollut täysin yhteiset rahat. Meillä on myös tilanne, jossa emme ole mitään suurituloisia, mutta jonkin verran jää säästöönkin + ylimääräistä. Meillä ei ole kuin kerran tämän 18v aikana tullut vääntöä siitä, kuinka paljon säästetään tai mitä ostetaan, ja se oli silloin kun tv hajosi ja piti ostaa uusi. Mies halusi ostaa todella kalliin ja hienon, minulle olisi käynyt pienempikin. Lopulta minä olin se joka antoi periksi eikä siitä nyt mitään isoa riitaa tullut mutta vähän vääntöä kuitenkin. Muuten ollaan oltu aina suorastaan liikuttavan yksimielisiä siitä, paljonko säästetään ja sopiiko jonkun turhakkeen ostaminen vai ei. Keskustellaan/ilmoitetaan toisillemme kaikista yli 100€ ostoksista mutta koska molemmat osaamme laskea ja käsitellä rahaa, ei kumpikaan edes ala kysymään toiselta jos on epävarmuutta siitä sopiiko ko. juttu budjettiimme vai ei.

Vierailija
105/133 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on melko hyvät tulot kuten meillä, ei ole niin väliä, miten rahaa käytetään. Kaikki tulee samalle tilille, siitä osa siirretään heti säästöön ja pakolliset menot (mm.laina, yv)hoituu automaattisesti myös.

Loppuja käytetään ihan normaalisti; ei pihistellä, muttei myöskään osteta mitään turhaa. Motto: vähän, mutta hyvää. Miehen nettotulot 4.200€, minun 3.100€.

Vierailija
106/133 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat tilit, mutta koska mies syö tuplasti enemmän kuin minä nii yleensä mies maksaa ruuat. Muuten jaellaan laskut vähän miten sattuu

Vierailija
107/133 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko jollain vielä yhteinen tili nykyisin?

Vierailija
108/133 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saamme saman verran palkkaa. Asumisen maksamme puoliksi, ja muut laskut sitten miten sattuu :)
samoin ruokakaupassa pyrimme maksamaan vuorotellen, mutta emme mitenkään vahtimalla vahdi että näin käy joka kerta :D joskus puolitamme ostokset ennen maksamista ja maksamme kumpikin!

Vierailija
109/133 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 15:03"]Miten te jaatte ns yhteiset kulut eli asumisen, ruoan, laskut, lasten vaatteet jne? Entäpä silloin kun nettopalkoissa eroa tyyliin ~1500e vs 2500e?

[/quot

Tietenkin oma palkka tulee omalle tilille, mikä kysymys tää nyt on? Vai tuleeko sun palkka ukkoa tilille?

Vierailija
110/133 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallakin on oma tili ja lisäksi olemme perustaneet kaksi yhteistä tiliä. Minulla on lisäksi oma säästötili. Kumpikin siirtää yhteisille tileille tietyn summan rahaa. Toiselta tililtä maksetaan yhteinen asuntolaina ja toiselta yhteiset laskut, kuten sähkölasku. Eri tilit on noille siksi että näkee, paljonko on kertynyt puskuria asuntolainalle, siirretään siis muutama kymppi kuussa enemmän kuin lainan lyhennys. Toimii meillä. Tulot on suht samanlaiset, muuten menoissa on eroja, mieheni on aika säästäväinen ja minulla menee rahaa mm. omiin ostoksiin enemmän.

Vierailija
111/133 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 11:06"]

Siis onko jollain vielä yhteinen tili nykyisin?

[/quote]

Kyllä meillä on, aina ollut. Sinne tulevat kaikki tulot, sijoitustuotot, vuokratulot yms. Siitä siirretään sama summa kummankin osakerahastoon kuukausittain. Hyvin toimii, ei tarvita miettiä, kuka maksaa mitäkin. 

Vierailija
112/133 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 15:03"]Miten te jaatte ns yhteiset kulut eli asumisen, ruoan, laskut, lasten vaatteet jne? Entäpä silloin kun nettopalkoissa eroa tyyliin ~1500e vs 2500e?

[/quote]
Meillä on yksi yhteinen laskunmaksu- ja lainatili. Sinne mies siirtää joka kuukausi 1600€. Minä siirrän 1000€. Sieltä maksetaan monet kodin menot, päiväkoti ja laina.
Mun nettoansiot kuussa on 1800€/kk + lapsilisät 200€.
Mies saa tililleen noin 3200€/kk, maksaa siitä auton lainaa yms bensakuluja noin 500€/kk ja elareita 400€/kk.
Miehelle jää "irtonaista" rahaa siis kuussa noin 700€. Mulle 800€. Niistä rahoista hoidetaan ruoat ja muut, puhelimet, omat ja lasten vaatteet, harrastukset ja matkat.

Vierailija
113/133 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos enemmän tienaava haluaa että kaikki maksetaan 50-50 niin silloin hänen täytyy olla valmis tyytymään vähemmän ansaitsevan puolison tulotason mukaiseen elintasoon. Jos tällöin ei ole varaa tietyn merkkiseen autoon, isoon asuntoon ja uusimpaan elektroniikkaan, niin voi voi, mikäli ei ole valmis itse näitä perheelleen kustantamaan. Samoin yhä edelleen naisen työstä saama palkka on epätasa-arvoinen eli naisen euro on n. 82 senttiä..tämäkin on peruste sille miksi tasa-arvoisessa perheessä jos muutenkin mies ansaitsee enemmän, hän maksaa yhteisistä menoista enemmän.

Vierailija
114/133 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 12:11"]

Jos enemmän tienaava haluaa että kaikki maksetaan 50-50 niin silloin hänen täytyy olla valmis tyytymään vähemmän ansaitsevan puolison tulotason mukaiseen elintasoon. Jos tällöin ei ole varaa tietyn merkkiseen autoon, isoon asuntoon ja uusimpaan elektroniikkaan, niin voi voi, mikäli ei ole valmis itse näitä perheelleen kustantamaan. Samoin yhä edelleen naisen työstä saama palkka on epätasa-arvoinen eli naisen euro on n. 82 senttiä..tämäkin on peruste sille miksi tasa-arvoisessa perheessä jos muutenkin mies ansaitsee enemmän, hän maksaa yhteisistä menoista enemmän.

[/quote]

Juu, ja silloin myös kaikki kotityöt pitää jakaa tasan. Monessa perheessä nainen kuitenkin tekee valtaosan kotitöistä vaikka maksaisikin puolet kuluista.

Vierailija
115/133 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumisen kulut puoliksi, ruokaa ostetaan molemmat.
Omat vaatteet yms maksetaan itse.
Lasten vaatteita ostetaan millon mitenkin.

Mies tienaa enemmän, minulla ei ole tarvetta hänen rahoille. Toisen rahankäyttöön ei kummankaan tarvitse puuttua, niin kauan kun joka tilistä säästää osan ja rahaa riittää aina seuraavaan tilipäivään.

Vierailija
116/133 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiset kulut puoliksi. Sähkölasku on 40 e riippumatta siitä, mitkä on tulot, joten miksi se pitäisi tulojen mukaan jakaa? Me emme elä hyötysuhteessa vaan parisuhteessa. Perhe ei talousyksikkönä tarkoita sitä, että pienemmillä tuloilla oleva voi vaatia tulojaan korkeamman elintason. Varakkaampi voi maksaa vaikka yhteisen etelänmatkan, mutta ei se mikään itsestäänselvyys ole.

Vierailija
117/133 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksellaan mitä jaksellaan ja katsotaan sitten eron sattuessa, menikö oikein tämän palstan kirjoittajien mielestä.

Vierailija
118/133 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tienaan enemmän kuin mies, ennen mies tienasi enempi. Miehen tililtä lähtee laina, mä maksan laskut. Yleensä maksan omalta, mut jos siellä ei oo niin sit miehen tililtä. Kauppa yms ostokset tekee se kumpi käy kaupassa tai jos käydään yhdessä niin se maksaa jonka tilillä enemmän rahaa tai kumpi nyt ekana ehtii. 

Meillä siis omat tilit, yhteiset rahat. Ikinä ei oo rahasta riidelty, monesta muusta senkin edestä ;)

Vierailija
119/133 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:25"]

Meillä kaikki menot maksetaan puoliksi. Jos toisella ei riitä rahat, niin sitten hän jää velkaa toiselle. Tämän velan voi sitten suorittaa erilaisina palveluksina, kuten kotitöinä.

[/quote]

Esimerkiksi suihinottolla saa maksettua oman prosenttiosuuden nettilaskusta.

Vierailija
120/133 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 21:27"]

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 21:01"]

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:28"]

Avioliitossa on elatusvelvollisuus puolisoon.

[/quote]

Mutta vain silloin, jos toinen on kyvytön (ei haluton) elättämään itsensä ja silloinkin vain minimi eikä sitä mitä toinen vaatii. Joten elatukseksi riittää katto pään päälle, lämpö ja perusruoka.Ei puhelinta, nettiä, harrastuksia jne.

[/quote]

Mieheni oli yhdessä vaiheessa kokonaan tuloton. Olisipa ollut aika tylyä ilmoittaa, että hänelle riittää katto pään päällä ja kaurapuuro, muusta on turha haaveilla. Monet täällä sanovat, ettei rahaa ja rakkautta pidä sotkea keskenään, mutta kyllä minusta rakkauteen kuuluu se, että tarvittaessa pidetään toisesta huolta myös rahallisesti.

[/quote]

Sinun rakkautesi voi olla tuota mieltä, mutta avioliitto on pelkkä taloudellinen sitoumus, jossa elatusvelvollisuus ei ulotu muuhun kuin elatuskyvyttömän perustarpeiden kustantamiseen. Kukaan ei siis voi sanoa varakkaalle puolisolleen, että en tee töitä, olen tuloton ja sinä kustannat minut Karibialle, koska olen puolisosi ja laki määräär sinut antamaan rahasi käyttööni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi