Te joilla kummallakin oma tili mihin palkka tulee?!
Miten te jaatte ns yhteiset kulut eli asumisen, ruoan, laskut, lasten vaatteet jne? Entäpä silloin kun nettopalkoissa eroa tyyliin ~1500e vs 2500e?
Kommentit (133)
Molemmilla omat tilit ja sit yhteinen "ruokatili" - siirretään sinne 50-50 periaatteella ruokaan kuluva summa ja asuntolaina lähtee sieltä ja muut vakuutukset. Ja sit sähkölaskut, laajakaistamaksut yms maksetaan puoliksi. Auto on miehen oma ja maksaa sen kulut ja muut. Itellä ei "omia maksuja" ole oikeastaan muitakun oma puhelinlasku. Itse opiskelen myös ja teen osa aikasesti töitä AMKn ohella, ja mies käy töissä joten tuloissa on eroja (1 200e vs. 3 500e/kk)
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 16:33"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 15:49"]
Mieheni tienaa nyt äitiyslomani aikana yli 2300€/kk enemmän kuin mä. Asuminen maksetaan puoliksi ja henkilökohtaiset laskut kumpikin maksaa tietty itse. Vakuutukset, vedet, sähköt tms. mies maksaa vähän useammin. Kaksi vanhinta lasta ovat edellisestä avioliitostani ja heidän menonsa maksan pääasiassa minä, mut yhteisen vauvan menoista toivoisin, että mies maksaisi ainakin puolet (vauva on just vasta syntynyt). Vielä koskaan rahasta ei ole ollut riitaa, siksi haluan pitää omat tilit jatkossakin.
[/quote]
miksi maksatte asumisen puoliksi jos miehen tulot kerran 2300 euroa paremmat!? Reilua olisi laskea molempien tulot yhteen ja jakaa kulut tasan siten, että molemmille jää yhtä paljon käteen. Näin meidän perheessä tehdään muutenkin, mutta erityisesti nyt kun olen pääosin kotihoidontuella, niin tuntuisi todella törkeältä, että maksaisimme 50-50 perheen kulut.
[/quote]
Jos mies maksaa asunnosta enemmän, niin eikö olisi reilua, että hän myös omistaisi kämpästä enemmän, vaikka 80%. Miksi perheessä raha pitää sosialisoida niin, että molemmilla on yhtä paljon käyttörahaa, jos vain toinen tienaa?
Meillä ei ole mitään yhteisiä menoja. Koti on miehen, mies vastaa kaikista sen kuluista. Vastaavasti minä maksan kaiken sijoitusasuntoihin liittyvän.
Mies antaa aina tilipäivänä minulle sen verran kuin pyydän ja minä maksan lähes kaikki laskut ja ruokaostokset. Miehelle jää vain se, mitä itse tarvitsee. Hän ostaa useimmiten myös bensat ja hoitaa autoon liittyvät kulut. Molemmilla bruttotulot noin 4000€.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 15:03"]
Miten te jaatte ns yhteiset kulut eli asumisen, ruoan, laskut, lasten vaatteet jne? Entäpä silloin kun nettopalkoissa eroa tyyliin ~1500e vs 2500e?
[/quote]
Kumpikin saa oman palkkansa. Kulut jaetaan puoliksi. Ainoa oikeudenmukainen tapa
Mieheni tienaa nyt äitiyslomani aikana yli 2300€/kk enemmän kuin mä. Asuminen maksetaan puoliksi ja henkilökohtaiset laskut kumpikin maksaa tietty itse. Vakuutukset, vedet, sähköt tms. mies maksaa vähän useammin. Kaksi vanhinta lasta ovat edellisestä avioliitostani ja heidän menonsa maksan pääasiassa minä, mut yhteisen vauvan menoista toivoisin, että mies maksaisi ainakin puolet (vauva on just vasta syntynyt). Vielä koskaan rahasta ei ole ollut riitaa, siksi haluan pitää omat tilit jatkossakin.
[/quote]
miksi maksatte asumisen puoliksi jos miehen tulot kerran 2300 euroa paremmat!? Reilua olisi laskea molempien tulot yhteen ja jakaa kulut tasan siten, että molemmille jää yhtä paljon käteen. Näin meidän perheessä tehdään muutenkin, mutta erityisesti nyt kun olen pääosin kotihoidontuella, niin tuntuisi todella törkeältä, että maksaisimme 50-50 perheen kulut.
[/quote]
Miksi hemmetin takia miehesi pitäisi elättää sinua kuin lasta?
Palkka tulee omalle tilille, kulut menee noin puoliksi, euroja ei lasketa. Se joka tienaa enemmän, maksaa kuluista enemmän. Rahat on yhteisiä.
Kuinkas sitten kun lapsia tulee ja toinen jää vanhempainvapaalle ja pienemmille tuloille. Puoletko silloinkin?
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 15:19"]
Maksetaan miten sattuu. Rahat on kaikki yhteisiä, vaikka ne eri tileille tuleekin.
[/quote]
Sama. Se maksaa jonka tilillä on rahaa. Säästöön ei tällä hetkellä juurikaan jää. Kumpikin ollaan aika säästäväisiä eikä turhuuksiin laiteta rahaa, joten ei ole ikinä tarvinnut rahasta riidellä. Toisaalta ollaan aikayhtä mieltä siitä, mihin rahaa saakin kulua, kuten hyvä ja laadukas ruoka. Ollaankin naurettu miehen kanssa, että raha on niitä harvoja asioita, joista ei ole tarvinnut ikinä kinata :D ollaan mietitty yhteistä tiliä, koska se olisi meidän tilanteessa varmaan toimivin ratkaisu, mutta eipä olla saatu aikaiseksi. Mutta jokainen tyylillään; esim kaveri aina valittaa, että miehensä laittelee rahaa kaikkeen turhaan. Heillä onkin visusti omat rahat ja yhteiset kulut laittavat puoliksi, mikä lienee paras ratkaisu heille.
Meillä on/oli omat asuntolainat, asunnon omistus 50/50. Mies maksaa vielä omaansa, minä olen omani jo hoitanut. Kaikki päivittäistavarat, ruoat, ravintolaillat ja yhteiset matkat ostetaan luottokortilla, jonka lasku laitetaan joka kuukausi puoliksi. Netti, sähkö ja muut asumiskulut niin ikään maksetaan tasan. Käytännössä tämä tapahtuu niin, että minä maksan kaiken kerran kuussa ja laitan miehelleni sähköpostilla summan, jonka hän sitten maksaa tililleni. Toimii loistavasti, eikä ole koskaan tarvinnut rahasta tapella. Olen tällä hetkellä ansiosidonnaisella ja mieheni tienaa noin kaksi kertaa enemmän, mutta en silti halua, että hän elättää minua. Lapsia meillä ei ole, joka tietenkin helpottaa tilannetta.
rahat on yhteiset,laskut ym maksetaan tililtä mis on rahaa.Kumpikin pääsee oman nettipankin kautta toisen tiliin.ollaan oltu yhessä 18v ja naimisissa 15v,näin ollu melkein suhteen alusta asti ku yhteen ollaan muutettu.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:19"]
[/quote]
[/quote]
Miksi hemmetin takia miehesi pitäisi elättää sinua kuin lasta?
[/quote]Avioliitossa on elatusvelvollisuus puolisoon.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:22"]Kuinkas sitten kun lapsia tulee ja toinen jää vanhempainvapaalle ja pienemmille tuloille. Puoletko silloinkin?
[/quote]
Mulla oli ainakin vanhempainvapaalla mielestäni ihan riittävät tulot joten en muista että tässä olisi ollut mitään ongelmaa.
Yhteinen taloustili, jonne liksat tulee ja mistä maksetaan kaikki laskut/kaupassakäynnit/yhteiset menot. Kumpikin siirtää omille tileilleen "omaa rahaa" siten, että palkkojen suhteessa yhteiseen kassaan jää rahaa. Minä maksan siis tuplaten mitä isäntä, koska tienaan tuplaten.
Mies tienaa reilusti enemmän kuin minä, ja hän maksaakin reilusti enemmän laskuja ja muita menoja kuin minä.
Jonkun mielestä tietty minulla ei olisi oikeutta elää paremmalla elintasolla kuin itse tienaan, mutta pitäisikö meidän sitten vaihtaa osia niin, että muuttaisimme MINUN elintason mukaiseen asuntoon että voisimme maksaa kristillisesti 50-50.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:27"]
rahat on yhteiset,laskut ym maksetaan tililtä mis on rahaa.Kumpikin pääsee oman nettipankin kautta toisen tiliin.ollaan oltu yhessä 18v ja naimisissa 15v,näin ollu melkein suhteen alusta asti ku yhteen ollaan muutettu.
[/quote]
Tää mua aina kiinnostaa. Mun miehellä taitaa olla tilillä nyt noin 14 000,- ja mulla 10 000,-. Eli mieskö maksaisi?
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:30"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:22"]Kuinkas sitten kun lapsia tulee ja toinen jää vanhempainvapaalle ja pienemmille tuloille. Puoletko silloinkin? [/quote] Mulla oli ainakin vanhempainvapaalla mielestäni ihan riittävät tulot joten en muista että tässä olisi ollut mitään ongelmaa.
[/quote]hoitovapaalla vasta tulot tippuu 272e/kk sillä kyl ei eletä jollei toinen elätä nää on tietty parien omia valintoja jos halutaan hoitaa lasta kotona 3v asti.
Omat tilit, mutta yhteiset rahat. Molempien tileiltä menee saman verran lainanlyhennystä kuussa. Asumiskuluja maksetaan vuoronperään (mutta jos esimerkiksi miehelle sattuvat kaikki halvat kesän sähkölaskut ja minulle kalliit talvilaskut niin sitten saattaa mies maksaa). Kaupassa käydään yhdessä ja erikseen. Se maksaa kaupassa, jolla on enemmän rahaa ja yksin käydessä ostetaan sen verran kun tarvitaan/on varaa. Mies tienaa 3x enemmän kuin minä joten hän sitten sijoittaa rahojaan enemmän televisioihin ja kodin elektroniikkaan, koska haluaa. Yleensä myös maksaa jos käydään ulkona syömässä. Se mitä jää yhteisistä kuluista niin ollaan ihan vapaita käyttämään mihin halutaan, mutta itse kyllä jotain kalliimpaa hankkiessa kysyn miehenkin mielipidettä. Ikinä ei ole ollut niin euron tarkkaa kumpi maksaa ja eipä ole riitojakaan asiasta ollut.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:31"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:27"]
[/quote]
Tää mua aina kiinnostaa. Mun miehellä taitaa olla tilillä nyt noin 14 000,- ja mulla 10 000,-. Eli mieskö maksaisi?
[/quote]meillä ei oo säästöjä kummallakaan,jos olis niin varmaan säästöt olis eri tilillä.
Ei jaeta mitään varsinaisesti. Se maksaa joka ehtii. Miehellä paremmat tulot joten maksaa esim auton kulut kokonaan. Lainaa ei ole ja kummallakin on aina tilillä rahaa riittävästi.