Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla kummallakin oma tili mihin palkka tulee?!

Vierailija
27.12.2014 |

Miten te jaatte ns yhteiset kulut eli asumisen, ruoan, laskut, lasten vaatteet jne? Entäpä silloin kun nettopalkoissa eroa tyyliin ~1500e vs 2500e?

Kommentit (133)

Vierailija
121/133 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on hyvin selvä järjestys siinä, mihin rahat käytetään. Ensin maksetaan kaikki pakolliset laskut ja sen jälkeen niitä, joihin raha riittää. Ei mitään väliä sillä, kenen rahoilla mitäkin maksetaan, kunhan kumpikin saa kaiken tarpeellisen. Rahat ovat yhteiset, vaikka tilit ovatkin erilliset ja käyttöoikeus on toisenkin tilille.

Minulle on täysin vieras ajatus, että minulla ei olisi omaa tiliä. Onhan minun oma tili ollut olemassa pian syntymäni jälkeen, jo 1950-luvulta. Miksi minä siitä olisin luopunut? Ja kun tähän ikään on ehtinyt olla useampi pitempiaikainen poikaystävä, missä vaiheessa olisi pitänyt ottaa se yhteinen tili ja milloin taas jakaa siltä rahat eri tileille?

Vierailija
122/133 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko itsekkäämpää kommenttia enää olla. Tyypillinen miehen sellainen. Mikä logiikka tuossa ylipäätään on. Nainen joka ilman omaa syytään tienaa vähemmän pitäisi maksaa siis suhteessa palkkaansa nähden enemmän kuin mies. Sitten kun naisen rahat loppuu niin ilmeisesti kommentin kirjoittajan mielestä nainen ja lapset saa sitten nähdä nälkää kun ei rahat sillä naisella riitä enää loppukuun ruokiinkaan. Pääasia että miehellä riittää rahaa törsäämiseen.

Onko se naisten vika että saavat pienempää palkkaa kuin miehet. Otetaan vaikka hoitoala, nainen yliopistokoulutus palkka 2500 e, mies yliopistokoulutus esimiesasema palkka 6000 e. Tehtäiskö niin että lasketaan ne miesten palkat naisten tasolle niin katellaan sitten sitä 50/50 maksamista. Tai nostetaan ne naisten palkat miesten tasolle ja sama juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/133 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksan ne laskut, jotka tulevat minun nimellä ja mies ne, jotka hänen nimellään tulee. Pääsääntöisesti nyt niin, että minä maksan asumiseen liittyvät kulut, mies makselee menneitä toilailujaan vielä hetken. Mutta olen siis "vapauttanut" miehen näistä kiinteistä kuluista. Laskujen jälkeen molemmille jää käyttörahaa suunnilleen saman verran, niitä sitten käytetään tasaiseen tahtiin.

Ja on mun lapset ja sun lapset, mun menot ja sun menot, mutta niitä kustannuksia ei mitenkään eritellä, että kumpi maksaa. Se maksaa, joka sattuu kassan vieressä ensimmäisenä olemaan.

Vierailija
124/133 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 14:12"]

Minä maksan ne laskut, jotka tulevat minun nimellä ja mies ne, jotka hänen nimellään tulee. Pääsääntöisesti nyt niin, että minä maksan asumiseen liittyvät kulut, mies makselee menneitä toilailujaan vielä hetken. Mutta olen siis "vapauttanut" miehen näistä kiinteistä kuluista. Laskujen jälkeen molemmille jää käyttörahaa suunnilleen saman verran, niitä sitten käytetään tasaiseen tahtiin.

Ja on mun lapset ja sun lapset, mun menot ja sun menot, mutta niitä kustannuksia ei mitenkään eritellä, että kumpi maksaa. Se maksaa, joka sattuu kassan vieressä ensimmäisenä olemaan.

[/quote]

Sen verran vielä tarkennusta, että mies muutti minun luokseni (vuokra-asunto on kyseessä). Asumiskustannukset ovat pysyneet samoina ja niistä olen ennenkin ihan itsekseni huolehtinut. No sähkölasku on ehkä noussut nyt noin 10 euroa/3 kuukautta, mutta eipä tuo niin rasita.

Vierailija
125/133 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli mieheni kanssa sopimus, että minä maksan talot, autot ja lainat ja hän maksaa juoksevat menot.

Kun menimme avioon, niin mieheni tahtoi, että olen kotiäiti, mutta menin kuitenkin työhön ja silloin sanoin: "Jos sinä elätät vaimon ja perheen, niin minä maksan muut menot".  Kun asumme omakotitaloa ja meillä on sähkölämmitys niin aikoinaan sähköt laskutettiin neljä kertaa reaaliajan kulutuksen mukaan. Kerran mieheni sanoi, ettei hänelle jää tupakka ja kaljarahaa, kun on niin paljon maksettavaa. Tuolloin laskin, paljonko kaikki maksaa lainanlyhennyksineen ja jaoin kaiken kahtia; miehelleni olisi jäänyt vähemmän em. menoihin rahaa ja asia jäi silleen. Tiesin kuitenkin sen, että on parempi olla omat tilit. Joskus mieheni ei maksanut laskuja ajallaan ja tuli myöhästymishuomautusmaksu, niin aloin laittamaan laskut hyvissä ajoin pankkiin maksuun sille päivälle, kun tiesin mieheni saavan tuloja. Asia lutviutui kohtalaisesti, vaikka välillä mieheni heitteli tyhjää lompuukkiaan. Hän ei ollut hyvä hoitelemaan taloutta ja katsoi, että loppu rahat olivat juomiin ja tupakkaan, vaikka uusia laskuja oli tulossa. Nyt olen erittäin tyytyväinen, kun menettelin sillä tavalla. Otimme myös terveinä henkivakuutukset ja siitäkin oli suuri hyöty, kun mieheni menehtyi totaaliseen sydämen hajoamiseen jo nuorela iällään.....

Vierailija
126/133 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla pitäis olla omat tilit ja omat rahat! Voi olla sitten yhteinen tili minne molemmat laittaa saman summan kuukaudessa ja sieltä maksetaan laskut.

Vierailija
127/133 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkani tulee miehen tilille ja hän laittaa minulle viikottain ruokarahaa.

Vierailija
128/133 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies tienaa noin 5000€ kuussa käteen ja minä noin 2500€. Meillä on ollut selvä jako viimeiset 16 vuotta että mieheni maksaa kaiken. Minä voin joskus maksaa esim. lentoliput.

Vierailija
129/133 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme olleet yhdessä 23v eikä meillä ole koskaan ollut yhteistä tiliä. Mies on maksanut asumisen ja auton, minä ruoan ja lapset. Jako on ollut hyvä ja toimiva. Nykyään mieheni palkka on reilusti isompi kuin omani ja hän on ottanut kuopuksen jääkiekkoharrastuksen maksut itselleen. Lisäksi lomailemme hänen rahoillaan. Olen tyytyväinen ja niin on käsittääkseni hänkin.

Vierailija
130/133 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkani tulee miehen tilille ja hän laittaa minulle viikottain ruokarahaa.

No tuohan on tosi kätevää!

Vierailija
131/133 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla pitäis olla omat tilit ja omat rahat! Voi olla sitten yhteinen tili minne molemmat laittaa saman summan kuukaudessa ja sieltä maksetaan laskut.

Juuri näin. Me avasimme yhteisen tilin jo seurusteluaikana, silloin sitä käytettiin yhteisten viikonloppujen ja matkojen kuluihin. Molemmat laittoivat saman summan sovitusti eli satasen silloin tällöin ja enemmän, jos oli reissuja. Nykyisin tililtä maksetaan asumiskulut, ruoka ja yhteisen auton kulut, mutta käytäntö on edelleen sama eli talletetaan sama summa sovitusti. Jos on isoja laskuja (lämmitysöljy tms) niin laitetaan enemmän, jos ei niin vähemmän. Tilille ei ole tarkoituskaan säästää rahaa vaan se on puhtaasti käyttötili.

Mieheni tuloja en edes tiedä, ne ovat yrittäjällä joka tapauksessa epäsäännölliset.

Vierailija
132/133 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä niitä kuluja olla koskaan sen kummemmin jaettu. Se maksaa joka jaksaa. 20 vuotta pärjätty hyvin, ikinä ei ole ollut rahasta riitaa.

Vierailija
133/133 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä niitä kuluja olla koskaan sen kummemmin jaettu. Se maksaa joka jaksaa. 20 vuotta pärjätty hyvin, ikinä ei ole ollut rahasta riitaa.

Ps. Kai siis ymmärsitte että meillä todellakin ON rahaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän