Te joilla kummallakin oma tili mihin palkka tulee?!
Miten te jaatte ns yhteiset kulut eli asumisen, ruoan, laskut, lasten vaatteet jne? Entäpä silloin kun nettopalkoissa eroa tyyliin ~1500e vs 2500e?
Kommentit (133)
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 15:25"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 15:19"]
Meillä on tavallaan yksi yhteinen tili, johon laitetaan ruokarahat jne. Mutta vuokra maksetaan puoliksi omilta tileiltä ja laskut yleensä jaetaan kokonaisina toiset toiselle ja toiset toiselle koska ovat yleensä samaa hintaluokkaa. Laitan omasta palkasta säästöön vielä sitten erilliselle henk.koht tilille joka ei kuitenkaan ole säästötili.
[/quote]
Jatkan vielä, kuluthan voi laskea suhteutetuksi kunkin palkkaan, niin kumpikin antaa omastaan sen osuuden mikä tavallaan "kuuluu" antaa kun saa enemmän palkkaa. Voi laskea helpolla yhtälöllä tai esim. täällä:
http://www.countcalculate.com/private-and-home-economics/split-payment-according-to-income
[/quote]
Miksi enemmän tienaavan pitää maksaa enemmän esim. sähkölaskusta? Eihän sähkö "tiedä", että nyt sitä käyttää parempituloinen ja nyt se on kalliimpaa kuin toisen käyttämänä. Ihan sama, jos kaupassa takki maksaisi 1900 e/kk tienaavalle 190 e, mutta jos tienaa 2500 e/kk, onkin sama takki kalliimpi ja maksaa jo 250 e. Ihan outoa jakaa laskuja sen mukaan, kumpi tienaa enemmän, kun oikea tapa olisi jakaa käytön mukaan.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 15:18"]
Maksetaan kumpikin sekä omia kulujamme, toistemme kuluja ja lastemme kuluja. Vaikka onkin omat tilit niin rahoja kohdellaan aika lailla yhteisinä rahoina. Erimielisyyttä ei ole koskaan ollut rahan käytöstä.
Ihan ohimennen sanottuna, vähän ihmetyttää ne pariskunnat jotka pitävät rahansa ja kulunsa tiukasti erillään. Tulee väkisinkin mieleen että onko mahdollinen ero koko ajan alitajunnassa kun finanssit pidetään niin erillään.
[/quote]
Tai sitten ollaan yksinkertaisesti järkeviä ja osataa elää tulojen mukaan. Moni nainen itkee, miten erossa elintaso laski, koska siihen asti käytössä oli oma ja miehen tili. Jos käyttää vain omia rahojaan, ei ikinä joudu tilanteeseen, jossa rahat on loppu, koska saa itse määrätä niistä kokonaan. Avioliitossa puolisoiden omaisuus on omaa eikä yhteistä, miksi rahat pitäisi yhdistää?
On sekä yhteinen tili että omat säästötilit. Eli toimii niin, että kaikki rahat tulevat yhteiselle tilille, josta siirtyy automaattisesti 500 euroa/kk kummankin säästötilille, jotka voi sijoittaa haluammallaan tavalla. Itse laitan 200 osakerahastoon ja suurin piirtein saman verran suoraan osakkeisiin
Yhteisestä tilistä maksetaan kaikki menot; lainat, yv, ruuat, auto, vaatteet, matkat, huvit jne. Sinne ei yleensä jää hirveästi rahaa, mutta aina vähän kuitenkin. Tämä systeemi on helppoa kuin heinänteko.
Omat palkkatilit, yhteinen laskunmaksutili, jonne siirretään rahaa tarpeen mukaan. Tällä hetkellä mä maksan noin 2/3 - 3/4 talouden kuluista, joskus aiemmin suhde oli toisinpäin. Tavoitteena olis että maksettais puoliksi, mutta harvoin toteutuu.
Se maksaa, kenellä on enemmän milloinkin rahaa. Molemmilla omat tilit, mutta rahat käytännössä yhteiset ja niitä myös siirrellään toisillemme tarpeen tullen. Mies tienaa tuplaten minuun verrattuna (tällä hetkellä). Yhteistä elämää tässä pyöritetään, joten yhteiseen hyvään molempien rahat menee. Eipä tarvitse rahasta tapella, eikä toisen kadehtia toista. Paljon olen kuullut näitä kertomuksia, että on joku yhteinen ruokarahapurkki ja sitten kun purkista loppuu rahat, niin sitten se "köyhempi" joutuu syömään makaroonia loppukuun, kun toinen ostelee vain itselleen. Hieno parisuhde sellainen!
Omat tilit, yhteiset rahat. Mulle tulee palkka kuun puolivälissä ja miehellä kuun lopussa. Sen tilitä maksetaan kummalla on rahaa. Ollaa pienituloisia ja välillä pitää olla tosi kekseliäs jos liksojen väli kolme viikkoa.
Meillä on molemmilla omat pankkitilit sekä yhteinentili , johon siirämme joka kuukausi summan X. Esim 1500e. Loput jäävät omille tileillemme omaan käyttöön :) Tämä on toiminut. Yhteiseltä maksetaan ruoat, asuntolaina, muut talon menot jne. Ja omilta henkilökohtaiset asiat kuten puhelinlaskut jne :)
Omat tilit ja omat rahat. Kuukausittaiset menot jaetaan suunnilleen puoliksi, mutta ei mitenkään laskimen kanssa. Sen jälkeen molemmat saavat tehdä omilla rahoillaan mitä tykkäävät.
Kai nyt ainakin äitiys-/vanhempainvapaan ajan pienempi ansiotaso on peruste sille, että enemmän tienaava antaa tasoitusta alemman ansiotason puolisolle laskujen maksussa niidenkin mielestä jotka muutoin eivät "tasoitusta" ymmärrä. Asia ei ole itselle ajankohtainen koska lähestyn eläkeikää, mutta tulipahan vain mieleen. :)
Omat tilit, omat rahat. Asuntolaina ja laskut maksetaan puoliksi, kumpainenkin huolehtii oman autonsa kk-erän ja bensat. Minä maksan pääsääntöisesti lapsen vaatteet ja lelut, lapsilisä tulee minun tilille. Ruoat maksaa hän, joka käy kaupassa tai ensiksi ehtii. Tämä toimii meillä,, raha-asioista emme riitele. Tienaan muutaman satasen vähemmän kuin mieheni.
Maksetaan laskuja ja menoja siten, että kummallekin jää suunnilleen yhtä paljon "käyttörahaa" omalle tilille. Ruuat ostetaan yhteisellä tilillä olevilla rahoilla, jonne siirretään rahaa samalla kun maksetaan laskuja. Vaikka meillä on omat tilit, ajatus on "yhteinen talous, yhteiset rahat". Tienaamme suunnilleen yhtä paljon, joten helppoa ajatella näin.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 15:49"]
Mieheni tienaa nyt äitiyslomani aikana yli 2300€/kk enemmän kuin mä. Asuminen maksetaan puoliksi ja henkilökohtaiset laskut kumpikin maksaa tietty itse. Vakuutukset, vedet, sähköt tms. mies maksaa vähän useammin. Kaksi vanhinta lasta ovat edellisestä avioliitostani ja heidän menonsa maksan pääasiassa minä, mut yhteisen vauvan menoista toivoisin, että mies maksaisi ainakin puolet (vauva on just vasta syntynyt). Vielä koskaan rahasta ei ole ollut riitaa, siksi haluan pitää omat tilit jatkossakin.
[/quote]
miksi maksatte asumisen puoliksi jos miehen tulot kerran 2300 euroa paremmat!? Reilua olisi laskea molempien tulot yhteen ja jakaa kulut tasan siten, että molemmille jää yhtä paljon käteen. Näin meidän perheessä tehdään muutenkin, mutta erityisesti nyt kun olen pääosin kotihoidontuella, niin tuntuisi todella törkeältä, että maksaisimme 50-50 perheen kulut.
e jolla on peiempi palkka, hommaa parempipalkkaisen duunin. Yksinkertaista. Eihän sitä toisen elatuksessa voi olla.
90 % tämän sivuston eukoista on h..ria. Elättävät itsensä toisella.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 16:24"]
Omat tilit ja omat rahat. Kuukausittaiset menot jaetaan suunnilleen puoliksi, mutta ei mitenkään laskimen kanssa. Sen jälkeen molemmat saavat tehdä omilla rahoillaan mitä tykkäävät.
[/quote]
Meillä sama, toimii. En kestäisi jos pitäisi jotain parinkympin nettilaskuja ja ruokaostoksia jakaa säntillisesti tasan. Joskus toinen maksaa enemmän ja joskus vähemmän, big deal.
Me maksetaan ihan summanmutikassa laskut jommankumman tililtä, riippuen lähinnä siitä kummalla sattuu sillä hetkellä olemaan rahaa ja minkä verran. Mä tienaan varmaan joku 700e vähemmän kuin mieheni mutta hoidan vastineeksi lähes kaikki kotityöt jne. Toki mies auttaa, mutta musta se on vähän niinkuin mun hommaa kun mies tuo enemmän rahaa kotiin. Koskaan ei olla riidelty rahasta, yhdessä 5 vuotta, auto sekä omistusasunto ja meillä toimii tää järjestely hyvin :) jos halutaan ostaa itsellemme jotain esim mä useimmiten vaatteita tai sisustusjuttuja, mies urheilujuttuja, niin ostetaan sen tililtä kummalla rahaa sillä hetkellä. Aika tasan menee varmaan kuukaudessa meidän ylimääräiset kulut.
Meillä on molemmilla omat tilimme jonne palkat tulevat, yhteiselle "talotilille" tulevat vuokrat kolmesta asunnosta. Sieltä maksamme lainanlyhennyksen, auton, lasten hoitomaksut sekä asuntojen kulut; sähköt, vesi-ja jätehuollon, vakuutukset ja kiinteistöveron. Omilta tileiltä maksamme omat laskumme, kuten puhelinlaskut, lääkärilaskut ja lääkkeet.Mies maksaa vuokran työasunnosta. Minun tililleni tulee lapsilisät ja teen lasten hankinnat. Ruokakaupassa maksaa se, kenellä on aikaa sinne mennä. Satunnaiset kulut maksamme miten milloinkin.
meillä on omien tilien lisäksi yhteinen tili, jonne molemmilta menee rahaa palkkapäivänä. Tuolta tililtä menee laina ja maksetaan kaikki yhteiset kulut (sähkölaskut, netti, lomamatkat, lasten netistä ostetut vaateet, päivähoitomaksut jne.). Neljäs tili on S-pankissa, ja tälle tilille menee myös molemmilta tilipäivänä rahaa. Ruokaostokset ja esim. lasten tarvikkeet ostetaan sitten tuolla vihreällä kortilla. Mies laittaa tileille hieman enemmän rahaa, koska tienaakin enemmän. Loput palkkarahat voi kumpikin käyttää miten haluaa :).
Meillä mies tienaa enemmän. Maksaa lainanlyhennykset, veden ja sähkön. Minä maksan päivähoitomaksut, ja käyn useammin ruokakaupassa. Maksan myös yleensä lasten harrastusmaksuja ja vaatteita. Jos rahani ovat vähissä mies maksaa noita tai siirtää rahaa. Koskaan ei ole rahasta tapeltu, vaikka mies maksaa selvästi enemmän. Eikä kyllä muutenkaan rahasta juurikaan keskustella.
Mieheni tienaa nyt äitiyslomani aikana yli 2300€/kk enemmän kuin mä. Asuminen maksetaan puoliksi ja henkilökohtaiset laskut kumpikin maksaa tietty itse. Vakuutukset, vedet, sähköt tms. mies maksaa vähän useammin. Kaksi vanhinta lasta ovat edellisestä avioliitostani ja heidän menonsa maksan pääasiassa minä, mut yhteisen vauvan menoista toivoisin, että mies maksaisi ainakin puolet (vauva on just vasta syntynyt). Vielä koskaan rahasta ei ole ollut riitaa, siksi haluan pitää omat tilit jatkossakin.