Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kontrolloiva, rajaton äiti

Vierailija
25.08.2026 |

Ei antaisi aikuisen lapsen seurustella, hankkia lemmikkiä tai yleensä päättää omista asioistaan. Holhoaa, sekoilee, ilmaantuu hakkaamaan ovea ja kurkkimaan ikkunoista. Kun rajoja vetää eikä päästä asuntoon, ottaa hän "avuksi" viranomaiset. Koettu ainakin perätön eläinsuojeluilmoitus, perätön huoli-ilmoitus ja aiheeton poliisin soitto paikalle (väitteenä itsetuhoisuus, perätön väite).

Viimeinen johti johonkin seuraamuksiin tälle äidille itseasiassa, koska poliisit ymmärsivät äkkiä mistä on kyse ja ettei kohteessa ollut kuin uupunut kolmikymppinen aikuinen lapsi joka yrittää vetää rajoja vanhemmalle. 

En itse ole tämä kohde, mutta olen hänen läheisensä ja yritän olla tukena. Aikuinen lapsi ei ole valmis katkaisemaan välejä, mitä muiden läheisten on hyvin vaikeaa käsittää, mutta emme tuomitse.

Onko tällaisessa tilanteessa mitään toivoa, että kiusantekijä itse muuttaisi toimintaansa ja hänen kanssaan voisi vielä olla hyvissä väleissä? Itse olen aika järkyttynyt mutta samalla on hirveän vaikeaa suositella toiselle ihmiselle että katkaisee kokonaan välit omaan äitiinsä. Toisaalta hän suunnittelee ilmeisesti muuttavansa niin kauas, että äiti ei voi ainakaan ilmaantua paikan päälle. Hirveän raskas kuvio. 

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi ei katkaise välejä. Ihan järkyttävää, jos Itselläni olisi tuollainen äiti. 

Muuttaminen ei auta, ku äiti muuttaa perässä. No jokainen kantaa itse ongelmansa. 

Vierailija
2/32 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä rakastaa ätiään kaikesta huolimatta ja ymmärtää, että äiti on sairas. Tai sitten on liian velvollosuudentuntoinen tai sitten heillä on joku sairas kiintymyssuhde-/läheisriippuvuusongelma. Tai pelko. Mitä näitä nyt on. 

Itsellä oli mt-ongelmainen / nepsypiirteitä omaava vanhempi, joka kyllä jo edesmennyt (luojan kiitos, jos saan suoraan sanoa) . 

Siis ei nyt sekoillut mitään tuossa mittakaavassa, mutta opin jo pienestä käyttäytymään tietyllä tavalla, puhumaan vain tietyistä asioista, tekemään asiat tietyllä tavalla. 

Lapsena kasvoin jatkuvassa pelon ilmapiirissä, onneksi vanhempani erpsivat ollessani lapsi. Mutta ihan hänen kuolemaansa saakka vedin tietyn roolihahmon itselleni päälle, kun häntä tapasin. Ja se hahmo en ollut minä itse. 

Silti pidin yhteyttä, hoidin häntä viimeiset puoli vuotta oman työni ohessa. Pitkään ajattelin, että tein niin, koska rakastin häntä. Mutta loppuviimeksi ei se sitä ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti äippä on onnistunut pilaamaan käytöksellään kaiken muun omassa lähipiirissään, ja jäljellä on enää oma lapsi ja hänen elämänsä. Muuttuuko tällainen ihminen? Ei muutu. Ei muutu sittenkään vaikka saisi kuinka omille näpeilleen, vaikka hankkisi itselleen rangaistuksia, koska se hänessä oleva uhma ja viha on loputon. 

Jos se lapsi aikoo koskaan elää itsenäistä ja omannäköistään onnellista ja tervettä elämää, ei todellakaan ole muita vaihtoehtoja kuin katkaista nuo sairaat välit. Tuo äiti on tuhoa kylvävä sairastuttaja.

Vierailija
4/32 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi ei katkaise välejä. Ihan järkyttävää, jos Itselläni olisi tuollainen äiti. 

Muuttaminen ei auta, ku äiti muuttaa perässä. No jokainen kantaa itse ongelmansa. 

Oletko itse tuollainen äiti?

Äläkä viitsi kirjoittaa sellaisia latteuksia kuin että jokainen kantaa itse ongelmansa. Ehkä sinäkin tarvitset joskus apua.

Vierailija
5/32 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti äippä on onnistunut pilaamaan käytöksellään kaiken muun omassa lähipiirissään, ja jäljellä on enää oma lapsi ja hänen elämänsä. Muuttuuko tällainen ihminen? Ei muutu. Ei muutu sittenkään vaikka saisi kuinka omille näpeilleen, vaikka hankkisi itselleen rangaistuksia, koska se hänessä oleva uhma ja viha on loputon. 

Jos se lapsi aikoo koskaan elää itsenäistä ja omannäköistään onnellista ja tervettä elämää, ei todellakaan ole muita vaihtoehtoja kuin katkaista nuo sairaat välit. Tuo äiti on tuhoa kylvävä sairastuttaja.

Niin, normaalisti lapset tekevät sen noin 20 -vuotiaana. Olin perhejuhlilla ja 20 v tyttö teki siellä  äidilleen selväksi ettei asia kuulu sinulle. Asuu jo opiskelukaupungissa.

Vierailija
6/32 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään toivoa muutoksesta, jatkaa siihen asti kun pystyy ja yrittää vielä sen jälkeenkin.

Vierailija
7/32 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tää vaihtelua kun äippä vahtii 30-vuotiasta. Tavallisesti joku 50 v valittaa hallitsevasta äidistä, määrää perheemme lomamatkat, lasten opinnot, kotimme sisustuksen, kaappien järjestyksen jne 

Vierailija
8/32 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on nyt 70v ja ihan samaa. En kerro asioitani, en ole tekemisissä. Lasten (jo aikuisia) kautta yrittää udella kuulumisia.

Lasten ja isovanhemman välejä en ole katkonut, mutta olen lasteni tukeni jatkuvasti ja yritän neuvoa, kuinka heidän tulee suojella omaa jaksamistaan.

Vierailija
9/32 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan usko, että noin pahasti häiriintynyt muuttuu. Lapsensa joko kestää tai muuttaa salaa niin kauas, ettei tyyppi löydä enää.

Vierailija
10/32 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan voi jättää osoitteensa ilmoittamatta sille äidille, johon on välit katkaissut.....

Vierailija
11/32 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti on nyt 70v ja ihan samaa. En kerro asioitani, en ole tekemisissä. Lasten (jo aikuisia) kautta yrittää udella kuulumisia.

Lasten ja isovanhemman välejä en ole katkonut, mutta olen lasteni tukeni jatkuvasti ja yritän neuvoa, kuinka heidän tulee suojella omaa jaksamistaan.

Sama täällä. Sitten tämä on jostain saanut päähänsä että itse en tietäisi enää mitään / kenenkään asioita vaan raportoi minulle vaikka sukulaisten uusista työpaikoista tms jotka olen jo itsekin lukenut somesta. Että miksi hänen täytyisi olla siinä välissä ollenkaan?

Vierailija
12/32 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, kun ette tuomitse, vaan mahdollistatte tuon ruljanssin.

Vierailija
13/32 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli hallitset lapsiasi, et uskalla päästää irti ja antaa heidän itse hoitaa esim suhdettaan mummoon?  Ihan sama asiahan tässä.

Vierailija
14/32 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaan että yritän ohjailla aikuisia lapsia tyyliin oletteko kummitätiinne ollut yhteydessä tai keskenänne tms.

Tehdäänpä kaikki niin että annetaan lasten olla aikuisia. Hoidamme oman suhteemme heihin, emme päsmäröi koko suvun puolesta.

Vierailija
15/32 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko itse tuollainen äiti?

Äläkä viitsi kirjoittaa sellaisia latteuksia kuin että jokainen kantaa itse ongelmansa. Ehkä sinäkin tarvitset joskus apua.

Itsehän hän kantaa ongelmansa, kun roikottaa äitiään mukana elämässä. Minulle tuollainen rajattomuus vaan olisi ehdoton ei. 

Vierailija
16/32 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa narsisti vanhemmalta. Minä katkasin välit ja tuli poliisi juttu.

Vierailija
17/32 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, normaalisti lapset tekevät sen noin 20 -vuotiaana. Olin perhejuhlilla ja 20 v tyttö teki siellä  äidilleen selväksi ettei asia kuulu sinulle. Asuu jo opiskelukaupungissa.

terveessä suhteessa ei tarvii tuollaisia tehdä selväksi.

Vierailija
18/32 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se normaaliin  aikuistumiseen kuuluu. Epänormaamia on jos äiti vielä 30-vuotiaana pitää lapsena.

Vierailija
19/32 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tilanteessa olisi syytä hakea lähestymiskielto. 

Ulkopuolisena tosiaan ei voi asialle juuri mitään tehdä, ellei itse asianomainen muutosta halua.

Vierailija
20/32 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun mielestä lastesi pitää antaa sun ohjailla heitä eivätkä he saa vastustaa ja tehdä omia päätöksiä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä