6 kuukautisella varmaan mukavat olot karhunkierroksella,
mitä nyt ei tekisi somen ja oman itsekkyytensä eteen?
tuleeko joillekin mieleen the thriller ikkunassa joskus?
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella turvatonta. Jos jotain sattuu, äiti vaikka liukastuu ja murtaa nilkkansa, voi olla avun saavuttamattomissa kun ei ole kenttää puhelimessa.
Jos lähtee vaeltamaan yksin alueelle, jossa ei ole joka paikassa kännykkäkenttää, voi vuokrata mukaansa satelliittipuhelintekniikkaan perustuvan laitteen, jolla voi tarvittaessa lähettää hätäviestin (ja muutenkin lähettää päivittäin kotiväelle normiviestin, jossa on sijainti ja tieto siitä, että kaikki on kunnossa).
Omalla aikuisella lapsellani oli mukana sellainen, kun hän lähti yksin kahden viikon vaellukselle alueella, jossa ei ole paljon muita kulkijoita.
Mikään päivittäinen viesti ei auta mitään, jos ei ole yhteyksien päässä kun onnettomuus sattuu. Jutussa ei mainittu mitään muita viestijärjestelmiä. Ja jos jotain sattuisi, vauvan kannalta voi kestää liian kauan saada apua, varsinkin kun vuodenaika ei ole kesä.
Vähintä mitä voi tehdä on kaksi aikuista vaelluksella, jossa on mukana vauva. Yksin lähteminen on hyvin riskialtista.
Vauva näyttää muidenkin vegaaniäidin lasten tapaan kalvakalta, aneemiselta ja nuutuneelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva myös muille tuvissa yöpyjille. Yöseurana yllättäen haiseva ja itkevä vauva.
tÄMÄ!!! Vauvat on sika inhoja. Ne pitää pitää POISSA esim työmatkajunista ja busseista! Ällöttävät läskinaamat turvonneina vaan rääkyvät ja haisevat paskalle. PTHYI.
20 min junassa menee vieraiden vauvojen korviaraastavaa huutoa kuunnellessa, mutta kokonainen yö kun yrittää nukkua…
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää itsekkyyttä vaatia, että viereisessä tuvassa ei saa käyttää alkoholia, kun hormonihuuruista mammaa pelottaa humalaiset miehet. Ketähän varten ne majat on rakennettu - eräjormia vai pikkuvauvoja?
Voisivatko suomalaiset juoppomiehet olla juomatta viinaa edes muutaman vaelluspäivän ajan?
KAIKKI toimii paremmin ilman alkoholia, lerppikset.
nyt lapsen isä ja iso vanhemmat herätkää ja tehkää lasu lapsi huostaan. seuraavaksi minä minä some tyrkky on varmaan lähdössä kummi veneellä kiinaan lapsi mukanaan.
Eipä siinä, minä vaelsin 10 lapsen kanssa Alppien yli. Eivätkä olleet edes omiani. Ite kävelivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva myös muille tuvissa yöpyjille. Yöseurana yllättäen haiseva ja itkevä vauva.
tÄMÄ!!! Vauvat on sika inhoja. Ne pitää pitää POISSA esim työmatkajunista ja busseista! Ällöttävät läskinaamat turvonneina vaan rääkyvät ja haisevat paskalle. PTHYI.
20 min junassa menee vieraiden vauvojen korviaraastavaa huutoa kuunnellessa, mutta kokonainen yö kun yrittää nukkua…
Yleensä kyllä puolivuotiaat ei öisin turhaan itkeskele, omani ovat ainakin nukkuneet kuin tukki max parilla syötöllä. Eikä nälkääkään ole tarvinnut itkeä, vauva on alkanut liikehtimään kun alkaa nälkä tulla.
Vauvaraukka? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, mietin ihan samaa. Koska MINÄ halusin vaeltamaan, MINÄ raahasin mistään ymmärtämättömän mutta epämukavuudesta kärsivän pikkuvauvan sinne eräoloihin mukanani....
Miten mielestäsi vauva erityisesti kärsi reissulla? Jos on mukana riittävät tamineet, ruokaa, sopiva kantoväline ja isä/äiti siinä lähellä. Tuskin oli 24/7 kannettavana ja pääsi myös itse liikuskelemaan. Satunnaisesti suoritettu vaipanvaihtokaan ilman lavuaaria tuskin lasta rikkoo. Yöunet voi nukkua muutenkin kun sisällä pinnasängyssä.
Kasvaapa ihmiseksi joka osaa elää luonnossa ja toimia.
Kyse ei ole ainakaan minusta siitä, etteikö lapsi kestäisi tuollaista epämukavuutta. Mutta kokeneellekin vaeltajalle voi sattua kaikenlaista ennalta-arvaamatonta - onnettomuuksia tai sairauskohtauksia, joihin ei voi varautua. Omasta puolestaan jokainen voi ottaa yksin vaeltaessaan riskejä, jotka ovat kuitenkin pieniä, mutta minusta on kauhistuttava ajatus, että yksin jäänyt vauva ei pystyisi mitenkään hankkimaan apua itselleen, jos äidille jotain sattuisi tapahtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siellä oli mukamas vauvalle niin epämukavaa? Kantoliinassa oloko? Miten tämä poikkeaa siitä, että äiti kävelee vauva kantoliinassa kotinsa lähiympäristössä? Eikö sitäkään saisi tehdä?
Ja Karhunkierros ei ole mitään erämaata, johon apua ei saisi tarvittaessa. Lähin autolla ajettava tie on yleensä muutaman kilometrin päässä.
Jutussa hän kertoo vaeltaneensa aikaisemmin 8 päivää 4kk ikäisen vauvan kanssa Urho Kekkosen kansallispuistossa. Vaikka Karhunkierros on syrjäinen, niin tuo on jo oikeaa erämaata.
Niin. MItä sitten? Ei se vauva siitä rikki mene eikä kärsi mitenkään siitä vaeltamisesta. Ihan älytön kohu taas.
Itse en kyllä lähtisi jonnekin pusikkoon juoksentelemaan vauvan kanssa tai ilmankaan. En mitään hirveämpää keksi lomalleni kuin joku märässä pusikossa samoilu.
Eniten tässä kyllä inhotti kännäävät ukot erätuvassa. En vain ymmärrä, miksi tuollaisessa paikassa ja vielä äidin ja vauvan seurassa täytyy kännätä itsensä umpihumalaan. Tosi törkeää ja itsekästä käytöstä miehiltä. Eivätkö todella tajua, kuinka pelottavaa tuo on kanssaihmisille? Äiti jopa harkitsi että olisi lähtenyt vauvan kanssa kylmään ja sateeseen ennemmin kuin pelännyt näitä aggressiivisia miehiä 🙁
Vierailija kirjoitti:
Eipä siinä, minä vaelsin 10 lapsen kanssa Alppien yli. Eivätkä olleet edes omiani. Ite kävelivät.
Far, a long, long way to run!
Ohiksena eräs liikuntayrittäjä ekan raskauden aikana paasasi kui raskaus ei ole mikään tekosyy välttää liikuntaa. Ja tyyliin käsillään seiso ja veti kärrynpyöriä. Toinen raskaus olikin sitten erittäin hankala joten noi liikuntariekkumiset somessa oli nollassa. Varmasti tarkoitus ei ole syyllistää,mutta kyllä se kirpaisi ku ei ite päässyt postilaatikkoa kauemmas liitoskipujen ja muiden vaivojen takia.
En itsekään lähtisi, mutta vauvalla on kyllä parasta olla oman äitinsä viekussa koko ajan, missä äiti sitten onkin.
minua pidettiin kaikenlaisilla kierroksilla elämäni ensimmäiset kuusi kuukautta, koska kuulemani mukaan podin erityisen pahaa koliikkia. Isä ajelutti öisin minua autossa, mummo päivisin vaunuissa. Kyllä lapset liikkettä kestävät: koko raskausajanhan ovat tottuneet siihen, että välillä hytkytään milloin mihinkin suuntaan äidin liikkeiden mukana.
Täällä on jo viisikuiset nousseet seisomaan ja kävelleet. Varmaan suuri osa kuitenkaan ei. Minäkin kannoin myös lastani tuossa iässä. Oli lähellä ja turvassa ja viihtyi.
Miten toi on onnistunut niinkuin vaippojen osalta? Vauvathan on sinappitykkejä, niin vaippojahan tarvitsee ihan tolkuttoma määrän. Ja kuitekin muitakin varusteita tarvitsee vaellukselle. Eikä likasia vaippoja voi metsäänkään heittää, onko tuo vaeltanut ulostelastin kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vauvaraukka? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, mietin ihan samaa. Koska MINÄ halusin vaeltamaan, MINÄ raahasin mistään ymmärtämättömän mutta epämukavuudesta kärsivän pikkuvauvan sinne eräoloihin mukanani....
Miten mielestäsi vauva erityisesti kärsi reissulla? Jos on mukana riittävät tamineet, ruokaa, sopiva kantoväline ja isä/äiti siinä lähellä. Tuskin oli 24/7 kannettavana ja pääsi myös itse liikuskelemaan. Satunnaisesti suoritettu vaipanvaihtokaan ilman lavuaaria tuskin lasta rikkoo. Yöunet voi nukkua muutenkin kun sisällä pinnasängyssä.
Kasvaapa ihmiseksi joka osaa elää luonnossa ja toimia.Kyse ei ole ainakaan minusta siitä, etteikö lapsi kestäisi tuollaista epämukavuutta. Mutta kokeneellekin vaeltajalle voi sattua kaikenlaista ennalta-arvaamatonta - onnettomuuksia tai sairauskohtauksia, joihin ei voi varautua. Omasta puolestaan jokainen voi ottaa yksin vaeltaessaan riskejä, jotka ovat kuitenkin pieniä, mutta minusta on kauhistuttava ajatus, että yksin jäänyt vauva ei pystyisi mitenkään hankkimaan apua itselleen, jos äidille jotain sattuisi tapahtumaan.
Tuolla logiikalla vanhempi ei voisi koskaan olla vauvan kanssa kahden, kotonakin voi sattua tapaturma.
Tässä oli siis kyseessä todella kokenut vaeltaja, joka oli suunnitellut reitin todella tarkasti etukäteen, tehnyt varasuunnitelmia ja antanut reittinsä tietoon paikallistoimijoille. Kaikkeen oli varauduttu ja kuljettiin vain keskeisellä merkityllä reitillä.
Olen satavarma, että tuossa tapauksessa vauva oli varmastikin paljon turvallisemmissa käsissä, kuin monen nuoren äitylin rattaissa, joka työntää vilkkaalla kevyenliikenteenväylällä natiaistaan katse kännykkään nauliintuneena.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää itsekkyyttä vaatia, että viereisessä tuvassa ei saa käyttää alkoholia, kun hormonihuuruista mammaa pelottaa humalaiset miehet. Ketähän varten ne majat on rakennettu - eräjormia vai pikkuvauvoja?
Ymmärrän että meteli ärsyttää, mutta onko pientä liiottelua että ihan pelottaa?
Ei mitään kuljetusta? Oletko koskaan kuullut taksista? Tulee toki kalliiksi, mutta kyllä sitä nyt hätätilanteessa voi käyttää, jos joutuu pakottavasta syystä lopettamaan vaelluksen suunniteltua aikaisemmin.