Olisitko valmis kuolemaan sodassa?
HS:ssa on tänään mainio mielipidekirjoitus, jossa rinnastetaan koronarokotus ja yleinen asevelvollisuus. Kannattaa lukea ihan kokonaan loppuun asti, sillä lopussa on se pistävin pointti:
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000008351236.html
Sen voin sanoa, että itse en sotimaan suostuisi. Miksi minun pitäisi uhrautua kaikkien näiden ylipainoisten, rikkaiden ja hyväosaisten puolesta? Enhän olisi itse enää edes nauttimassa Suomesta, jos sodassa kuolisin tai jos vammautuisin, niin en saisi mitään riittäviä korvauksia. Edellisenkin sodan jälkeen veteraanit joutuivat kerjuulle.
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta itse kysymykseen, riippuisi siitä kuka on vihollinen. Mielestäni Suomelle paljon Venäjää suurempi uhka on punavihreät ja EU myönteiset. Jos Venäjä hyökkäisi, voisin jopa tukea Venäjää. Mutta punavihreitä vastaan mieleläni sotisin.
Maksetaanko sulle vai oletko vapaaehtoinen?
https://kioski.yle.fi/omat/venaja-trollit-suomessaEpäilen, että ihan riittää meillä Suomessa omasta takaa noita "isänmaallisia" itänaapurin ilmaisia nuoleskelijoita.
Hyödylliset idiootit, eli kristallihipit ja persut, jotka nielevät sen kaiken hutun yhtään pureksimatta ja levittävät sitä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta itse kysymykseen, riippuisi siitä kuka on vihollinen. Mielestäni Suomelle paljon Venäjää suurempi uhka on punavihreät ja EU myönteiset. Jos Venäjä hyökkäisi, voisin jopa tukea Venäjää. Mutta punavihreitä vastaan mieleläni sotisin.
Maksetaanko sulle vai oletko vapaaehtoinen?
https://kioski.yle.fi/omat/venaja-trollit-suomessaMaksetaanko sinulle tuosta cancel-vuohottamisesta kun leimaat tavallisia suomalaisia?
"Tavallinen suomalainen" tukee Venäjän hyökkäystä Suomeen? Mielenkiintoinen näkemys 😅
Sehän on selvä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukrainan sodan alettua aika moni erosi Suomessa reservistä. Muistatteko?
Tarkoitat venäläisiä erosi ja osa virolaisia turkkilaisia arabeja tunisialaisia . Tietysti kaksoiskansalaisia loikkii karkuun omiin maihinsa . Lähiöissä varastelee Ukrainan venäläisiä kuin elukat ryöstöllä . Ihan uskontolahkoissa varastamassa niille viedään avutusruokia Viroon.
Kyllä sieltä ihan kantasuomalaisia erosi.
Kysymys "olisitko valmis uhraamaan aikaasi ja kokemaan ehkä pienen piston käsivarressasi, jos sillä voitaisiin vähentää omaistesi, ystäviesi ja muiden suomalaisten riskiä kuolla tai sairastua?" testattiin käytännössä koronarokotusten yhteydessä. Yli miljoona suomalaista vastasi: "emmä viitti".
Ihan oikeastiko joku jaksaa uskoa, että tämä joukko lähtisi rintamalle?
Oletteko koskaan miettineet keitä nämä Venäjän trollit on? Moni kirjoittaa kohtuullista suomea.
Itse epäilen yhtä ex-työkaveria. Jutut oli kuin suoraan Pietarin päämajasta. Tullut ns. inkerinsuomalaisena Suomeen. Oikeasti täysin venäläinen. Ei ollut edes tavannut isoisäänsä jolla oli ollut kaksoiskansalaisuus.
Johan nää on tuhonnut kaikkien hampaat karkeilla arabit täällä . Päälle huono ruoka älkää nyt kaikkeen rahaa laittako ja syökö moskaa. Lisäksi veronkiertäjiä raha siirtyy muihin maihin pimeästi . Arabit juoksee karkuun sotapakolaisina miehet ,naisia ne pystyy raiskaa.....maan mutta juoksevat karkuun omista maistaan tänne saat....ryöstölle!!!! Pelkureita .
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen illuusio maanpuolustusinnostua perustuu täysin kyselytutkimuksiin ja mielikuviin. "Lähtisitkö rintamalle jos..." Totta kai "kova jätkä" vastaa kyllä. Yhtään miettimättä. Tietäen hyvin, että kysymys on todellisuudessa lähellä täysin hypoteettista. Käytännössä maanpuolustusintoa ei ole testattu yli 70 vuoteen.
Tässäpä se. Vasta tosipaikka kertoo minkälainen tyyppi on kyseessä. Olin aikanaan järjestyksenvalvojan kurssilla ja tein niitä hommia opiskeluni ohessa. Kurssilla oli pari kaljupäistä tyyppiä, joilla oli kova uho päällä. Kurssin jälkeen teimme hommia samassa pisteessä ja kuinka ollakaan nämä kaljupäät olivat ihan pelkureita. Siis oikeasti jättivät hommiaan tekemättä kun pelotti. Se olin sitten minä joka lähti kohtaamaan rautaputkella varustautunutta narkkaria kun nämä uhoajat jäivät tutisemaan taakse. Tämä nyt näin kevyenä esimerkkinä vaan ihmisluonteesta. Kaikki ulospäin esittävät eivät ole sitä miltä näyttävät. Mitä se on sitten sodassa kun sitä ruumista alkaa kunnolla tulla? En uskalla edes ajatella. En tiedä hajoaisiko oma pää. Voi olla. Ei kannata kuvitella etukäteen mitään, ennen kuin on astunut tosipaikkaan. Teoria ja käytäntö on usein kaksi aika erillistä asiaa.
"Puolustmamaan kotiaan ja perhettään?" Sodan tullen perhe ja läheiset lähtisivät pakoon naapurimaihin. Ja kodilla ei ole niin väliä, suurin osa ihmisistä asuu kuitenkin vuokralla. Ehkä jos koko maailma menisi nurin eikä pakopaikkaa olisi niin puolustustahtoa saattaisi löytyä, mutta ensisijaisesti jokaisella varmaan olisi mielessä kuitenkin paeta jonnekin turvalliseen maahan kuin jäädä taistelemaan.
Ukrainan Donetskissakin kävi niin. Valtaosa osa ukrainalaisista lähti maan länsiosiin, ja jäljelle jäi venäläismieliset sekä pieni joukko kansallismielisiä taistelijoita. Samoin toimittaisiin varmaan Suomessakin, eli suurin osa taviksista lähtisi lätkimään tai yrittäis elää miehittäjän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko koskaan miettineet keitä nämä Venäjän trollit on? Moni kirjoittaa kohtuullista suomea.
Itse epäilen yhtä ex-työkaveria. Jutut oli kuin suoraan Pietarin päämajasta. Tullut ns. inkerinsuomalaisena Suomeen. Oikeasti täysin venäläinen. Ei ollut edes tavannut isoisäänsä jolla oli ollut kaksoiskansalaisuus.
On joo niitä toimii uskontolahkoissa vapaissa suunnissa eniten siis hakkerit ...myös Virossa . Naiset pahempia kuin miehet .
Vierailija kirjoitti:
Eikä ne tarvitse edes trolleja, kun meillä on omasta takaa näitä "isänmaallisia tosimiehiä", jotka nuoleskelee itänaapuria ihan ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on selvä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukrainan sodan alettua aika moni erosi Suomessa reservistä. Muistatteko?
Tarkoitat venäläisiä erosi ja osa virolaisia turkkilaisia arabeja tunisialaisia . Tietysti kaksoiskansalaisia loikkii karkuun omiin maihinsa . Lähiöissä varastelee Ukrainan venäläisiä kuin elukat ryöstöllä . Ihan uskontolahkoissa varastamassa niille viedään avutusruokia Viroon.
Kyllä sieltä ihan kantasuomalaisia erosi.
Meillä on muumaalaisia kantasuomalaisina ja avioliittojen kautta tulleita jaltalaisia kantasuomalaisina .....
Vierailija kirjoitti:
"Puolustmamaan kotiaan ja perhettään?" Sodan tullen perhe ja läheiset lähtisivät pakoon naapurimaihin. Ja kodilla ei ole niin väliä, suurin osa ihmisistä asuu kuitenkin vuokralla. Ehkä jos koko maailma menisi nurin eikä pakopaikkaa olisi niin puolustustahtoa saattaisi löytyä, mutta ensisijaisesti jokaisella varmaan olisi mielessä kuitenkin paeta jonnekin turvalliseen maahan kuin jäädä taistelemaan.
Ukrainan Donetskissakin kävi niin. Valtaosa osa ukrainalaisista lähti maan länsiosiin, ja jäljelle jäi venäläismieliset sekä pieni joukko kansallismielisiä taistelijoita. Samoin toimittaisiin varmaan Suomessakin, eli suurin osa taviksista lähtisi lätkimään tai yrittäis elää miehittäjän kanssa.
Niinpä. Nykyisillä palkoilla ei ole varaa ostaa omaa kotia, jota voisi sodan tullen puolustaa. Koko elämä vaan vuokra-asunnossa kerrostalossa. Pitäisi olla syntynyt huippulahjakkaaksi ja rakastaa toimistossa istumista, että voisi saada sellaista palkkaa, jolla talon voisi ostaa.
Aika helposti nuo Putinin trollit pystyy tunnistamaan, aina samanlaista EU-vastaista retoriikkaa, vastakkainasettelua, epäluulon kylvämistä suomalaista yhteiskuntaa ja etenkin hallintoa kohtaa, hienovaraista Venäjän kehumista...
En, koska ei ole perhettä jota puolustaa. Kukaan nainen ei minua kelpuuta, koska en ole tarpeeksi rikas. Tykinruoaksi naiset kyllä minut kelpuuttaisivat...
Vierailija kirjoitti:
Rouva Huhtasaarihan sanoi aikoinaan, ettei Suomen armeija mitään itänaapurin asevoimille mahtaisi.
Huhta saari on varmaan hänen miehen nimi mutta mikä on hänen oikea nimi ollut . Slaavit ei ehkä olekaan niin suomea puolustavia kuin luulisi . Hekin osaa varastaa . On myös Puolan henkilöitä jotka ei olekaan oikeasti puolaa vaan itää. Joku siivoojapari oli jäänyt kiinni vakoilusta olisko joku Wikipedia juttu kun Wikipediassa on myös väärää tietoa. Wikipedia kiinni jääneet vakoojat .
En. Kyllä minä yrittäisin pysyä hengissä ja listiä vihollisia. Se on tehokkaampaa sodankäyntiä kuin kuoleminen.
Vierailija kirjoitti:
Aika helposti nuo Putinin trollit pystyy tunnistamaan, aina samanlaista EU-vastaista retoriikkaa, vastakkainasettelua, epäluulon kylvämistä suomalaista yhteiskuntaa ja etenkin hallintoa kohtaa, hienovaraista Venäjän kehumista...
Kuulostaa että vasemmistoliiton kansanedustajat ovat sitten kaikki noita mainitsemiasi trolleja. Jopa hallituksen ministeri Andersson on kritisoinut hallintoa jossa on itse mukana, kylvää jatkuvasti epäluuloa ja vastakkainasettelua.
Vierailija kirjoitti:
En. Kyllä minä yrittäisin pysyä hengissä ja listiä vihollisia. Se on tehokkaampaa sodankäyntiä kuin kuoleminen.
Moni yritti talvi- ja jatkosodassakin pysyä hengissä, mutta kuoli silti tai vammautui mitä moninaisimmin tavoin: sokeutui, menetti raajoja, jotkut menettivät kaikki raajansa.
Vierailija kirjoitti:
Kuolisin sellaisen maan puolesta, jonka kokisin omakseni, kuin perheekseni. Paikan, jonka olemme yhdessä sukupolvien myötärakentaneet ja johon meillä on etuoikeus siltä pohjalta.
Asuin sellaisessa maassa 80-90 luvulla vielä. En enää.
Ihan samaa mieltä!
Maa joka häpäisee itsensä ei ome puolustamisen arvoinen.
Sotakarkurit on perinteisesti teloitettu