Olisitko valmis kuolemaan sodassa?
HS:ssa on tänään mainio mielipidekirjoitus, jossa rinnastetaan koronarokotus ja yleinen asevelvollisuus. Kannattaa lukea ihan kokonaan loppuun asti, sillä lopussa on se pistävin pointti:
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000008351236.html
Sen voin sanoa, että itse en sotimaan suostuisi. Miksi minun pitäisi uhrautua kaikkien näiden ylipainoisten, rikkaiden ja hyväosaisten puolesta? Enhän olisi itse enää edes nauttimassa Suomesta, jos sodassa kuolisin tai jos vammautuisin, niin en saisi mitään riittäviä korvauksia. Edellisenkin sodan jälkeen veteraanit joutuivat kerjuulle.
Kommentit (136)
Lainaus HS:n mielipidekirjoituksesta: "(1930- ja 1940-luvuilla) Ei ollut puhelimia, ei televisiota, ei internetiä eikä sosiaalista mediaa. Kansakunta oli yhtenäinen ja viranomaisilla oli monopoli viestinnässä."
Nykyään on tehokas disinformaatio ja lisäksi Suomen "isänmaallisin" puolue on vahvasti itänaapurimielinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta itse kysymykseen, riippuisi siitä kuka on vihollinen. Mielestäni Suomelle paljon Venäjää suurempi uhka on punavihreät ja EU myönteiset. Jos Venäjä hyökkäisi, voisin jopa tukea Venäjää. Mutta punavihreitä vastaan mieleläni sotisin.
Maksetaanko sulle vai oletko vapaaehtoinen?
https://kioski.yle.fi/omat/venaja-trollit-suomessa
Maksetaanko sinulle tuosta cancel-vuohottamisesta kun leimaat tavallisia suomalaisia?
Hah! Joo, en todellakaan. Olen myös reservistä eronnut kun aikuistuttuani tajusin että armeijan käyminen oli virhe. Tai, no sotilasvala oli virhe. Eurostoliiton puolesta en taistele enkä eliitin. Minulla oma ainutkertainen elämäni joka on minun ja lähiomaisteni.
Vierailija kirjoitti:
Kuolisin sellaisen maan puolesta, jonka kokisin omakseni, kuin perheekseni. Paikan, jonka olemme yhdessä sukupolvien myötärakentaneet ja johon meillä on etuoikeus siltä pohjalta.
Asuin sellaisessa maassa 80-90 luvulla vielä. En enää.
Älä sössötä paskaa. Sinä olit pelkuri jo kasarilla, olet sitä edelleenkin. Se, että sinä et ole pärjännyt elämässäsi ja olet ilman naista, ei ole yhteiskunnan vika. Joten älä yritä selitellä pelkuruuttasi.
Itärajalla on nykyään vastaanottokeskukset ja huumeet varastetun tavaran kauppa että kai ne puolustaa näitä sosiaalietuja mitä saavat ilmainen asunto ruoka vaate rahaa ???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta itse kysymykseen, riippuisi siitä kuka on vihollinen. Mielestäni Suomelle paljon Venäjää suurempi uhka on punavihreät ja EU myönteiset. Jos Venäjä hyökkäisi, voisin jopa tukea Venäjää. Mutta punavihreitä vastaan mieleläni sotisin.
Epäilen, että ihan riittää meillä Suomessa omasta takaa noita "isänmaallisia" itänaapurin ilmaisia nuoleskelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Lainaus HS:n mielipidekirjoituksesta: "(1930- ja 1940-luvuilla) Ei ollut puhelimia, ei televisiota, ei internetiä eikä sosiaalista mediaa. Kansakunta oli yhtenäinen ja viranomaisilla oli monopoli viestinnässä."
Nykyään on tehokas disinformaatio ja lisäksi Suomen "isänmaallisin" puolue on vahvasti itänaapurimielinen.
Oma henkinen isänmaattomuuteni johtuu kyllä ihan muista syistä kuin idän porukasta tai persuista.
Ukrainan sodan alettua aika moni erosi Suomessa reservistä. Muistatteko?
Minkä asian puolesta sotisin? Sotilasvalani on mitätön.
Aivan typerä vertaus.
En olisi valmis kuolemaan sodassa, mutta siitä ei varmasti voi neuvotella tilanteen tullen. Olen nainen eli rintamalle en joutuisi, mutta kyllähän sairaaloita pommitetaan ja siviilejä teloitetaan sodissa surutta.
Koronarokotteen otin, koska mieluummin olen terve ja elossa kuin sairas. Mitään isänmaata tässä ei ole tarvinnut miettiä.
Suomi Venäjä seurat Suomessa varmaan puolustaa kun suomea varastaa .
Minua ei varmaan sotimaan edes otettaisi, kun nainen ja armeijaa en ole käynyt.
Mutta jos unohdetaan ja ajatellaan hypoteettisesti. Näin ajatusleikkinä sanoisin, että riippuu minkä vuoksi soditaan. Esim. nämä jenkkien sodat on sellaisia, että jos Suomi lähtisi samaan touhuun, niin en sotisi.
Vierailija kirjoitti:
En, mutta tosipaikan tullessa pakotetaan rintamalle ankaran rangaistuksen uhalla.
Tosi järkevä idea. Se joka pakottaa mua ottamaan aseen saa itse kuulan kalloonsa ekana.
Vierailija kirjoitti:
Hah! Joo, en todellakaan. Olen myös reservistä eronnut kun aikuistuttuani tajusin että armeijan käyminen oli virhe. Tai, no sotilasvala oli virhe. Eurostoliiton puolesta en taistele enkä eliitin. Minulla oma ainutkertainen elämäni joka on minun ja lähiomaisteni.
Itsekään en lähtisi minnekään EU:n alueelle tai muuhunkaan EU johtoiseen operaatioon mukaan vaikka yritettäisiin pakottaa. En omaa EU-identiteettiä vaan koen olevani suomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Sota-aikana alkaa tapahtua ikäviä asioita. Joku hullu voi vaikka ampua sinut petturina. Sen ei tarvitse olla edes valtio, vaan joku jota ärsyttää se että sinä pidät omaa henkeäsi hänen henkeään arvokkaampana..
Pitäisi jotenkin saada se sotakin.
Sekin on tosi vaikeeta kun ihmiset niin pelkureita kermap*rseitä.
Tuntuu mahdottomalta.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitat venäläisiä erosi ja osa virolaisia turkkilaisia arabeja tunisialaisia . Tietysti kaksoiskansalaisia loikkii karkuun omiin maihinsa . Lähiöissä varastelee Ukrainan venäläisiä kuin elukat ryöstöllä . Ihan uskontolahkoissa varastamassa niille viedään avutusruokia Viroon.
Vierailija kirjoitti:
Muistan. Ja muistan sen, miten monella hajosi pää jonkun koronan kanssa kun se alkoi. Ei varsinaisesti lisännyt luottamustani suomalaisiin kansana. Valitettavasti. Miten kävisi tilanteessa, jossa on todellakin kyse elämästä ja kuolemasta? Pelkään pahoin, että periksi annettaisiin. Osa alkaisi luistaa ja sitten homma leviäisi käsiin.
Talvisota meni jo. Sitä kansaa ei enää ole.
Nykyinen illuusio maanpuolustusinnostua perustuu täysin kyselytutkimuksiin ja mielikuviin. "Lähtisitkö rintamalle jos..." Totta kai "kova jätkä" vastaa kyllä. Yhtään miettimättä. Tietäen hyvin, että kysymys on todellisuudessa lähellä täysin hypoteettista. Käytännössä maanpuolustusintoa ei ole testattu yli 70 vuoteen.