Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihanaa kun joulu on ohi

Vierailija
26.12.2014 |

Kärsin vakavasta masennuksesta ja ahdistuhäiriöstä, ja molemmat pahenee aina marraskuussa, kun jouluhössötys alkaa, ja kulminoituu jouluaattoiltana. Minulla jouluun liittyy vielä paljon menetyksiä, surua, yksinäisyyttä ja traumoja, joten se pahentaa tilannetta entisestään. Mutta en siis lapsenakaan tykännyt erityisemmin joulusta sitten kymmenvuotispäivän jälkeen, vaikka lapsuuden joulut oli ihan mukavia.

Joulussa pahinta on se, että siitä ei saisi olla tykkäämättä. Pitäisi olla sitä joulumieltä. Kun kerrot, että joulu ahdistaa tai et vaan pidä siitä, silti ihmiset toivottaa väkisin "HYVÄÄ JOULUA!" ja käskee syömään puuroa manteleilla ja menemään joulukirkkoon ja katsomaan jotain vitun Lumiukkoa telkkarista jne jne. "Kyllä se joulumieli sieltä löytyy!!!" Miksette voi ymmärtää, että osalle ihmisistä joulu on vuoden pahinta aikaa? Ei tarvi tyrkyttää sitä "jouluiloa" tai tunkea joulua kurkusta alas. 

Nyt on heti jo helpompi olo, kun ensi jouluun on kokonainen vuosi :) Ja tästäkin selvisin hengissä, tosin masennuslääkityksen avulla. Bentsoihin en sentään turvautunut, tällä kertaa, vaan valeriaanaan, meditaatioon ja kukkaterapiaan.

Ensi vuonna aion välttää kaikkea sosiaalista mediaa, ja se varmasti auttaa myös. Se jouluhehkutus on jotain niin hirveää, kun itse kärsii tästä juhlasta uskomattoman paljon. Ja paljon pahempiakin jouluja on ollut, monta todella synkkää, jolloin harkitsin itsemurhaa. Eli joulumieltä vaan kehiin! 

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se on jouluihmiselle niin vaikea asia ymmärtää, että kaikki ei vaan kestä sitä joulua? Miksei ole pääsiäisihmisiä? Sehän on oikeasti kristikunnan suurin juhla, ei tämä ent. saturnalia. 

Vierailija
22/51 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistelettko jouluihmiset vappua ja juhannustakin viikkokausia etukäteen? Mulle on ok että toisille joulu on tärkeää aikaa mutta miksi jouluihmiset tuntuvat ottavan henkilökohtaisena loukkauksena sen että ihmiset ovat erilaisia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 12:50"]

Miksi se on jouluihmiselle niin vaikea asia ymmärtää, että kaikki ei vaan kestä sitä joulua? Miksei ole pääsiäisihmisiä? Sehän on oikeasti kristikunnan suurin juhla, ei tämä ent. saturnalia. 

[/quote]

En ole uskonnollinen, mutta pääsiäinen on minusta oikeasti aika hieno juhla. Siihen liittyy kevään tulo, ylösnousemus, uusi alku. Eikä mitään painetta olla "pääsiäismielellä". :) Vaikka kai moni silloinkin koristelee talon ja värjää munia yms, kasvattaa rairuohoa.

ap

Vierailija
24/51 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi vuonna menen Prahan joulutoreille fiilistelemään, valitettavasti sairaus esti tänä vuonna. Sairaskin saa ja voi nauttia joulusta, sydänvaivat ei siis mentaalinen sairaus. 

Vierailija
25/51 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 12:51"]

Valmistelettko jouluihmiset vappua ja juhannustakin viikkokausia etukäteen? Mulle on ok että toisille joulu on tärkeää aikaa mutta miksi jouluihmiset tuntuvat ottavan henkilökohtaisena loukkauksena sen että ihmiset ovat erilaisia...

[/quote]

Suomessa tämä suhde jouluun on jotenkin tosi vääristynyt. Jouluihmiset on pelottavia, esim. yksi entinen työkaveri, joka aloitti jouluhössötyksen jo marraskuun alussa. Kuljimme (väkisin) yhdessä bussilla, ja joka päivä se oli jouluun asti sitä joulu joulu joulu! Ei voinut ymmärtää, että mä en vietä sitä. En edes kertonut siihen liittyvästä ahdistuksesta mitään.

nro 19

Vierailija
26/51 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kuule, ei se juhannuksen vietto suju ilman valmisteluja, tarjottavia, olen myös pääsiäis- ja juhannusihminen, rakastan vapaita ja juhlia.

Vierailija
27/51 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 12:53"]

Ensi vuonna menen Prahan joulutoreille fiilistelemään, valitettavasti sairaus esti tänä vuonna. Sairaskin saa ja voi nauttia joulusta, sydänvaivat ei siis mentaalinen sairaus. 

[/quote]

Tietenkin sairas saa nauttia siitä. Pointti oli, että monella masentuneella joulu on itsemurhalle altistavaa aikaa. Auttavat puhelimet on ihan tukossa. Mulla kaveri tappoi itsensä jouluna joten ei ole tuulesta temmattua. Itse en ole masentunut, mutta en vähättele sitä, että jollekin joulu voi olla yksi pitkä painajainen.

Vierailija
28/51 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 12:53"]

[/quote]

Toivottavasti onkin mukava joulu siellä. Hienoa, että sinä voit nauttia joulusta, mutta koeta ymmärtää, että toisille se voi olla todella ahdistava ja masentava "juhla".

ap

Vierailija
29/51 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 12:55"]

[/quote]

Kuule, ei se juhannuksen vietto suju ilman valmisteluja, tarjottavia, olen myös pääsiäis- ja juhannusihminen, rakastan vapaita ja juhlia.

[/quote]

Mutta tuskin ainakaan ääneen paheksut jos joku sanoo että hänelle pääsiäinen on vain päivämäärä kalenterissa? Miksi niitä, joilla ei ole henkilökohtaista paloa johonkin juhlaan, saa paheksua ja arvostella? En tarkoita tässä henkilökohtaisesti sinua vaan yleisesti, tuntuu että juhlaihmiset saavat sanoa mitä lystäävät.

Vierailija
30/51 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 12:55"]

[/quote]

[/quote]

Ei sitä toitoteta samalla tavalla tai tuutata kuin jo lokakuun puolivälistä joulua. Tai pakoteta kaikkia samaan muottiin. Aivan eri asia.

Vierailija
31/51 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 12:12"]

Ap, varaudu jouluihmisten aggressioon. Kaikkien on pakko tykätä Suomessa joulusta. 

[/quote]

Kuten sanoin... Jouluihminen ei kestä sitä että kaikki ei tykkääkään joulusta.

nro 4

Vierailija
32/51 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapset kasvaa tarpeeksi isoiksi, lopetan joulunvieton siihen. En aio tehdä mitään jouluun liittyvää. Joulu on lasten juhla, ja minusta aikuiset jouluihmiset on suoraan sanoen (kun nekin tässä ketjussa aika suoraan sanoo) jotenkin taantuneita tai jämähtäneet jollekin lapselliselle tasolle. Ei ihan normaalia aikuisen intoilla joulusta, kun se tulee joka v*tun vuosi. Siitä kaupallisuudesta en jaksa edes puhua.

Vierailija
33/51 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen saa mun puolesta tykätä joulusta, mutta pyydän ymmärrystä sille, että kaikille se ei ole kivaa aikaa. Joulu tuo kaikki ahdistukset, pelot ja traumat pintaan, ja sitten painostetaan olemaan iloinen ja joulumielellä.

En jaksa odottaa, että tulee tammikuu ja arki alkaa!

ap

Vierailija
34/51 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taidan sitten olla juhlaihminen, kun tosiaan meillä on pääsiäiskoristeita, vappukoristeita ja jopa halloween-koristeitakin. Ja jouluakin juhlitaan kyllä.

Tiedän että masentunut ihminen masentuu yleensä esim. kevään tullen eli silloin kun muut ihmiset alkavat kuoriutua talven jäljiltä luolistaan esiin ja ymmärrän, että sama juttu varmasti myös joulun suhteen eli se toisten ilakoiminen siinä harmittaa. Siksi en oikein tajua tuota pääsiäisvertaustakaan. Kun se tosiaan on joillekin iso juhla, jota juhlitaan perheiden kesken, niin takuulla se ahdistaa monia tällaisten ihmisten läheisyydessä eläviä masentuneita. Ei takuulla kyse ole vain joulusta vaan nimenomaan siitä, että ympärillä muut iloitsevat, juhlivat ja ovat onnellisia. Esim. Suomessa on iso määrä ihmisiä, jotka eivät vietä joulua (jehovat, muslimit, juutalaiset, ateistit jne.), mutta eivät he silti ahdistu joulusta. Tuntemani juutalaisperhe kokoaa suvun yhteen (aika usein jouluaattona mutta saattaa olla joulupäivä tai vaikkapa aatonaattokin), syövät hyvin, polttavat kynttilöitä ja viettävät aikaa yhdessä. Kotona ei ole joulukuusta eikä lahjojakaan vaihdeta mutta muuten kyllä vietetään leppoisaa aikaa yhdessä. Tämä perhe siis korostaa, että myös heille nämä vapaat ovat "juhla", vaikka ei suinkaan uskonnollinen juhla. Heilläkin on pihavaloja ja perheenäiti tekee ns.. "joulusiivouksen", kun sukua tulee kylään.

Veikkaan, että masentunut ei sietäisi myöskään näiden ryhmien tapaa juhlistaa vapaapäiviä. Ei siis kyse ole joulusta vaan siitä, että kun muut ovat onnellisia vaikka itse on masentunut, se harmittaa, ärsyttää ja ahdistaa. Siinä ei ole mitään tekemistä joulukorttien tai joululaulujen kanssa. Joulunpyhiä kun voi viettää monella tapaa. Esim. siskoni ei lähetä joulukortteja, ei koristele kotia eikä varsinaisesti vietä joulua, vaikka saapuukin vanhemmilleni jouluaterialle. Hän on stressaantumiseen taipuvainen ja välttää näin sen, että saisi stressiä vapaapäivistäkin. Aina silloin tällöin, usein joulun jälkeen, saattaa lähettää paketteja lapsillemme, kun sattui tulemaan sopivia vastaan eikä ahdistanut tai stressannut. Hänelle tärkeintä joulussa on se, kun voi aattoaterian jälkeen käpertyä nojatuoliin viltin alle glögilasi kädessä ja lukea jotain hyvää kirjaa.

Masentunut on jumissa omien odotustensa kanssa. Koska hän itse kokee, että joulun pitää olla tietynlainen, hän ahdistuu ja masentuu siitä. Miksi ei voi suhtautua jouluun niin kuin siskoni? Kiva vapaapäivä hyvän kirjan lukemiseen. Tietenkään masennusta tuo asenne ei paranna, mutta ei ehkä ahdistaisi niin kovasti, jos osaisi suhtautua päivään toisella tapaa. Jouluhössöttäjät kun ovat oikeasti vähän kuin hassusta komediasta, ja siskoni sanookin, että kun osaa katsella sieltä nojatuolin suojista sitä hössötystä, alkaa väkisinkin naurattaa ja tuntuu hyvältä, ettei siihen itse osallistu.

Vierailija
35/51 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 13:09"]

Minä taidan sitten olla juhlaihminen, kun tosiaan meillä on pääsiäiskoristeita, vappukoristeita ja jopa halloween-koristeitakin. Ja jouluakin juhlitaan kyllä.

Tiedän että masentunut ihminen masentuu yleensä esim. kevään tullen eli silloin kun muut ihmiset alkavat kuoriutua talven jäljiltä luolistaan esiin ja ymmärrän, että sama juttu varmasti myös joulun suhteen eli se toisten ilakoiminen siinä harmittaa. Siksi en oikein tajua tuota pääsiäisvertaustakaan. Kun se tosiaan on joillekin iso juhla, jota juhlitaan perheiden kesken, niin takuulla se ahdistaa monia tällaisten ihmisten läheisyydessä eläviä masentuneita. Ei takuulla kyse ole vain joulusta vaan nimenomaan siitä, että ympärillä muut iloitsevat, juhlivat ja ovat onnellisia. Esim. Suomessa on iso määrä ihmisiä, jotka eivät vietä joulua (jehovat, muslimit, juutalaiset, ateistit jne.), mutta eivät he silti ahdistu joulusta. Tuntemani juutalaisperhe kokoaa suvun yhteen (aika usein jouluaattona mutta saattaa olla joulupäivä tai vaikkapa aatonaattokin), syövät hyvin, polttavat kynttilöitä ja viettävät aikaa yhdessä. Kotona ei ole joulukuusta eikä lahjojakaan vaihdeta mutta muuten kyllä vietetään leppoisaa aikaa yhdessä. Tämä perhe siis korostaa, että myös heille nämä vapaat ovat "juhla", vaikka ei suinkaan uskonnollinen juhla. Heilläkin on pihavaloja ja perheenäiti tekee ns.. "joulusiivouksen", kun sukua tulee kylään.

Veikkaan, että masentunut ei sietäisi myöskään näiden ryhmien tapaa juhlistaa vapaapäiviä. Ei siis kyse ole joulusta vaan siitä, että kun muut ovat onnellisia vaikka itse on masentunut, se harmittaa, ärsyttää ja ahdistaa. Siinä ei ole mitään tekemistä joulukorttien tai joululaulujen kanssa. Joulunpyhiä kun voi viettää monella tapaa. Esim. siskoni ei lähetä joulukortteja, ei koristele kotia eikä varsinaisesti vietä joulua, vaikka saapuukin vanhemmilleni jouluaterialle. Hän on stressaantumiseen taipuvainen ja välttää näin sen, että saisi stressiä vapaapäivistäkin. Aina silloin tällöin, usein joulun jälkeen, saattaa lähettää paketteja lapsillemme, kun sattui tulemaan sopivia vastaan eikä ahdistanut tai stressannut. Hänelle tärkeintä joulussa on se, kun voi aattoaterian jälkeen käpertyä nojatuoliin viltin alle glögilasi kädessä ja lukea jotain hyvää kirjaa.

Masentunut on jumissa omien odotustensa kanssa. Koska hän itse kokee, että joulun pitää olla tietynlainen, hän ahdistuu ja masentuu siitä. Miksi ei voi suhtautua jouluun niin kuin siskoni? Kiva vapaapäivä hyvän kirjan lukemiseen. Tietenkään masennusta tuo asenne ei paranna, mutta ei ehkä ahdistaisi niin kovasti, jos osaisi suhtautua päivään toisella tapaa. Jouluhössöttäjät kun ovat oikeasti vähän kuin hassusta komediasta, ja siskoni sanookin, että kun osaa katsella sieltä nojatuolin suojista sitä hössötystä, alkaa väkisinkin naurattaa ja tuntuu hyvältä, ettei siihen itse osallistu.

[/quote]

Ei, vaan kyse on nimenomaan joulusta, kuten sanoin aloituksessani. Kaikki muut juhlat aivan ok. Eikä sillä ole mitään tekemistä muitten onnellisuuden kanssa, vaan sen, että jouluna ei saa olla ahdistunut. Ja olen sitä enemmän kuin koskaan muulloin. Miksi tätä on niin vaikea ymmärtää? 

Hieno juttu että monille joulu on ilon juhla, mutta minulle se on kauheaa aikaa. Pelkään aina etukäteen miten selviän yleensä hengissä, kirjaimellisesti. 

ap

Vierailija
36/51 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 13:09"]

[/quote]

Et selvästi ymmärrä masennuksesta mitään. Ei masentuneella ole mitään "odotuksia" joulun suhteen, paitsi pelottavia.

Syyllistäminen jatkuu. 

nro 31

Vierailija
37/51 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekään viettäisi joulua, ellei minulla olisi kaksi lasta.Lapsuuden joulut meni siinä, kun iskä hakkasi äitin.13v alkaen järjestin perheen joulut , kun äiti masentui ja jäi sängyn pohjalle.Joulut ovat masentavia lapsuudesta johtuen.

Vierailija
38/51 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 14:00"]

En itsekään viettäisi joulua, ellei minulla olisi kaksi lasta.Lapsuuden joulut meni siinä, kun iskä hakkasi äitin.13v alkaen järjestin perheen joulut , kun äiti masentui ja jäi sängyn pohjalle.Joulut ovat masentavia lapsuudesta johtuen.

[/quote]

Niinpä. Monella jouluun liittyy pahojakin traumoja. Mulla on joulun alla tullut ero, potkut, pakit, vakava sairastuminen. Joulu ei yhdisty mihinkään positiiviseen. 

Vierailija
39/51 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kanssa yksi jolle joulu aiheuttaa kauheaa ahdistusta. Hyvä tietää etten ole yksin, vaikka Facessa on pelkkää iloa ja onnea. 

Vierailija
40/51 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan joulua ja kaikkea siihen liittyvää. Pikkujouluihin en osallistu koskaan. Yhteisöllinen paine on kauhea, mutta en välitä. En ole masentunut, minusta vaan tämä ylikaupallinen ydinperhejuhla sulkee liian monta ihmistä ulkopuolelle kylmään ja pimeyteen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän