Miksei päiväkodin työntekijöiden palkkoja nosteta?
Miksei päiväkoteihin houkutella lisää työntekijöitä nostamalla palkkoja, kun tekijöistä on paikoin niin kovaa pulaa että osa lapsista joudutaan jättämään välillä kotiin? Lapsilla on subjektiivinen oikeus päivähoitoon ja kunnilla on velvollisuus sen järjestämiseen. Miten tällaisessa asiassa voidaan rikkoa lakia, jos/kun asia olisi ratkaistavissa rahalla?
Ymmärrän, että pelkkä palkkojen nostaminen ei välttämättä riitä ratkaisemaan kriisiä lopullisesti, mutta siitä olisi varmasti apua akuuttiin tilanteeseen.
Kommentit (97)
Olen hoitaja, mutta en voi tehdä työtäni kokoaikaisesti, koska täällä on ongelmia päiväkodin kanssa. Siellä ei ole koulutettua henkilöstöä tarpeeksi. Ojasta allikkoon siis mennään. Omassa työpaikassani myös paha työntekijäpula, mutta ei voi mitään. Tärkeämpää on että lapseni on turvassa ja saa tarvitsemansa hoidon. Todellakin pitäisi varhaiskasvatuksen resurssit saada kuntoon. Se vaikuttaa kyllä hyvin paljon myös moniin muihin aloihin. Koronan ollessa pahimmillaan pelkäsin, että mut määrätään töihin pakkolain nojalla tekemään ylitöitä tai jotain.. Hirveä stressi tuli silloinkin lapsen hoidosta ja irtisanoutuminen kävi mielessä. Välillä kaduttaa että valitsin koko alan. Etätöissä olis vaan mukava maata sohvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalan henkilöstöpulan ratkaisuksi ehdotetaan aina työttömien palkkaamista 😂
Suomessa koulutetaan isolla rahalla hoitajia (ammattikoulu ja AMK) ja tässä tapauksessa myös lastentarhanopettajia (yo). Tarjotaan heille paskat työolot jonka seurauksena he vaihtavat alaa. Ratkaisuksi ehdotetaan työttömien palkkaamista päiväkoteihin
Äly hoi, ihan hölmöläisten hommaa. Mitä jos pidettäisi huoli niistä työntekijöistä jotka on isolla rahalla koulutettu?
Se isolla rahalla kouluttaminen on selkeästi rahan ja ajan hukkaamista jos ihmiset eivät tee oman alansa töitä. Vähennetään koulutusta ja käytetään nekin rahat lisähenkilökunnan palkkaamiseen.
Jos työskentelyolosuhteita ei korjata, ei ne kotisohvilta revityt kouluttamattomat pitkäaikaistyöntekijätkään pysy siellä päiväkodissa. En näkisi myöskään hyvänä, että juuri ne vanhemmat, jotka nytkään eivät hoida omiakaan lapsiaan, vaikka ovat kotona, velvoitettaisiin päiväkoteihin hoitamaan toistekinkin lapsia. Itse en suon surmin ainakaan lastani veisi päiväkotiin, jossa ei ole koulutettua ja asiansa osaavaa henkilöstöä. En itse asiassa veisi edes koiraani tuollaiseen paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 2400e on kelpo palkka helposta työstä, mutta tällä hetkellä työ ei ole helppoa. Taukoja ei ole lainkaan, työntekijöitä ei ole tarpeeksi jne. Hoitajien ja lasten olosuhteet pitää saada kuntoon niin kyllä tuolla rahalla tekee töitä. Kun hoitajat voi hyvin, he jaksavat antaa energiansa lapsille.
Minun mielestäni palkan pitäisi olla isompi, vaikka työhön saataisiin riittävät resurssit. Minun mielestäni vastuu työssä on suuri ja koulutus todella tarpeellinen.
Olen viimeisen kuukauden sisällä kirjoittanut HOJKS paperit, lausunnon neurologiselle osastolle omalla nimellä allekirjoitettuna, vastaanottanut useammat raivarit niin, että olen saanut itse jälkiä, olen vastaanottanut paljon kuraa vanhemmilta, opettanut huomattavasti kehitysviiveistä lasta päivittäin ryhmässä ja suunnitellut toiminnan niin, että toiminnasta hyötyvät kaikki (eli eriyttänyt vahvasti), tämän lisäksi olen itse valmistanut kuvatuen sitä käyttävälle lapselle ja opastanut muut aikuiset sen käyttöön. Puhumattakaan S2 lasten vaatimasta työstä.
Mielestä 2400e ei ole riittävä korvaus minun työstä. Mutta onneksi on tarjolla parempipalkkaista ja helpompaa työtä myös.
T. Vakaope vaihtamassa alaa
Helsingin Sanomien uutiseen Mitä päiväkotien epätoivoiselle tilanteelle voisi tehdä? Tällaisia ratkaisuja kaupungit ehdottavat: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008346338.html
LOISTAVA kommentti: "Vastauksista käy ilmi että varhaiskasvatusjohtajat eivät keskustele alaistensa kanssa eivätkä kuuntele viestiä joka kentältä yritetään lähettää. Palkkaus on toki yksi tekijä mutta päiväkotien arjesta on tehty selviytymistaistelua jota kukaan ei jaksa loputtomiin. Koulutuksen lisääminen ei tule ongelmaa ratkaisemaan, eikä edes yksin palkkojen nostaminen." 🙏💪
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy voi olla myös se, että sitten myös luokan- ja aineenopettajien palkkoja pitäisi nostaa. Itse en aineenopettajana kyllä tykkäisi, jos lyhyemmällä koulutuksella vakaopettajat saisi kuitenkin yhtä paljon.
Okei. Muista tuo sitten kun seuraavan kerran harmittelet oppilaittesi vointia ja keskittymistä. Myöhäistä se on yläasteella yrittää jos on päiväkodissa jo menty metsään. Jatkat sitten sitä samaa karjalauman kaitsemista siellä hissan tai äikän tunnilla mikä on alkanut jo päiväkodissa kun ei ollut opea ollenkaan.
Aineenopettajalle maksetaan pidettyjen tuntien mukaan ja aloituspalkka alkaa kolmosella. Varhaiskasvatuksen open palkka on pari tonnia ja ylitunteja ei saa pitää (ei makseta). Kesäloma neljä viikkoa. Taukoja työpäivän aikana usein se nolla. Pari vuotta enemmän kaljoittelua - anteeksi siis yliopisto-opintoja ei mielestäni ole riittävä peruste täysin erilaiselle palkka- ja lomakertymälle.
Sama palkka kaikille opettajille lasten/oppilaiden/opiskelijoiden ikätasosta riippumatta niin eiköhän korjaannu epäsuhta. Työttömiä aineenopettajia on isommat kaupungit pullollaan, kun on liikaa koulutettu.
T. Toinen aineenope
Voisihan sen päivähoitomaksun nostaa vaikka niin, että se olisi 300€/lapsi kaikilta, eikö siellä nyt moni maksa paljon vähemmän? Saataisiin vähän enemmän rahaa henkilökunnan palkkoihin.
Nostetaan palkkoja ja laitetaan lapsiperheet maksamaan ne täysmääräisenä.
Paljonko laitetaan lisää liksaa?
Vierailija kirjoitti:
Naisvaltaisten alojen palkat ja eläkkeet ovat murto-osa miesten tienesteistä. Tähän on tultava muutos.
Katkaisin lainauksen tähän, koska en ole samaa mieltä korjaustoimenpiteistä. Naisten kannattaa lopettaa se matalapalkka-aloille kouluttautuminen ja mennä sinne miesten aloille, missä maksetaan hyvin. Mikä siinä on, että monet naiset karttavat kovapalkkaisia tekniikan aloja?
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalan henkilöstöpulan ratkaisuksi ehdotetaan aina työttömien palkkaamista 😂
Suomessa koulutetaan isolla rahalla hoitajia (ammattikoulu ja AMK) ja tässä tapauksessa myös lastentarhanopettajia (yo). Tarjotaan heille paskat työolot jonka seurauksena he vaihtavat alaa. Ratkaisuksi ehdotetaan työttömien palkkaamista päiväkoteihin
Äly hoi, ihan hölmöläisten hommaa. Mitä jos pidettäisi huoli niistä työntekijöistä jotka on isolla rahalla koulutettu?
Eikö se auttaisi sitä koulutettua henkilökuntaa, jos siellä olisi amatöörejä auttamassa syömisessä, pukemisessa, pyllynpesussa ja ulkoilussa? Ties vaikka joku itkevä lapsi saisi tätä kautta mahdollisuuden päästä lohduttavaan syliin.
Tai se työtön voisi vaikka hieroa hoitajan hartioita sillä aikaa kun hoitaja juo kahvia tauollaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen hoitaja, mutta en voi tehdä työtäni kokoaikaisesti, koska täällä on ongelmia päiväkodin kanssa. Siellä ei ole koulutettua henkilöstöä tarpeeksi. Ojasta allikkoon siis mennään. Omassa työpaikassani myös paha työntekijäpula, mutta ei voi mitään. Tärkeämpää on että lapseni on turvassa ja saa tarvitsemansa hoidon. Todellakin pitäisi varhaiskasvatuksen resurssit saada kuntoon. Se vaikuttaa kyllä hyvin paljon myös moniin muihin aloihin. Koronan ollessa pahimmillaan pelkäsin, että mut määrätään töihin pakkolain nojalla tekemään ylitöitä tai jotain.. Hirveä stressi tuli silloinkin lapsen hoidosta ja irtisanoutuminen kävi mielessä. Välillä kaduttaa että valitsin koko alan. Etätöissä olis vaan mukava maata sohvalla.
Sinulla lienee mahdollisuus ryhtyä perhepäivähoitajaksi, jos päiväkodissa meno on aivan mahdotonta? Tiedän, että palkka olisi vielä pienempi, mutta voisit maata omalla sohvallasi hoitolasten kanssa.
Lähihoitajat ansainneet palkankorotukset. Päiväkodin hoitajille ei tarvi korotuksia, tyhjää vaan lässyttävät ja säätävät.
Palkka ansaitaan , päiväkodin tytöt saa jo työhön nähden liikaakin palkkaa. Sairaanhoitajat ja lähihoitajat ovat ansainneet kovat korotukset!
Mihin päiväkotia tarvitaan? Ihmiset voisivat hankkia lapsia vain avioliitossa ja toinen käy töissä ja toinen hoitaa lapset.
Et ilmeisesti tiedä, että palkkojen korottamiseen tarvitaan aina rahaa. Kyllä niitä varmasti nostetaan, jos osoitat vaan sen, mistä rahat otetaan. Jos rahaa ei ole, ei palkkojakaan voi nostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ratkaisu ei ole palkankorotus. Yhteiskunnassa on aina niitä huonommin palkattuja töitä ja tulee jatkossakin olemaan. Mielestäni alaan pitäisi tulla muunlaisia muutoksia. Esimerkiksi päiväkodissa pitää aina olla vähintään kaksi työntekijää paikalla per ryhmä, ketään työntekijää ei saa jättää yksin. Jokaisella hoitajatiimillä pitäisi olla vakituinen assistentti, joka esim. tauottaa, kyllä päiväkodin hoitajat tarvitsevat ja ansaitsevat tauon. Painostus pitää osua johtoon ja tarvittaessa vaikka lain nojalla vahvistettava, että ei riitä, että lainmukainen määrä hoitajia täytyy suuremman osan päivästä. Tällä hetkellä yksityiset hoitolaitokset laskuttaa 1300e/per lapsi kunnalta ja yrittävät säästää ihan kaikessa maksimoidakseen voiton mikä näkyy työntekijöiden ja lapsen pahoinvointina.
Tätä samaa ehdotetaan aina kun puhutaan hoitoalan työntekijäpulasta. Ratkaisu on hyvä mutta 20 vuotta myöhässä, tämä juna meni jo!
Henkilökunnan lisääminen ei toimi koska sitä henkilökuntaa EI OLE! Sehän se ongelma juuri on! Mistä lisäät jos ei ole tulijoita?
Tämä olisi pitänyt ymmärtää silloin kun henkilökuntaa vielä oli, silloin olisi pitänyt ymmärtää panostaa työoloihin ja siihen, että hoitajat eivät jätä alaa.
Nyt kun tilanne on mikä on, ei hoitajia saada lisää ellei palkka nouse reilusti JA samaan aikaan paranneta myös työoloja.Suomessa on paljon työttömiä jotka selviävät lastenhoitotyöstä.
mutta edes he ei suostu ei vakkareiksi tai sijaistamaan koska lapsi aineisto on haastavaa
Esim. 4-vuotinen vakasosionomin koulutus maksaa helposti 100.000 euroa per vuosi koulutuskustannuksina, opintotukena ja menetettyinä palkkaverotuloina sen vuoden ajalta. Yhteensä 400.000 euroa, millä summalla palkkaisi vaka-avustajan johonkin ryhmään noin 13 vuoden ajaksi.