Kasvatusalan VAKAVA-koe 2022
Pistetäänpäs ryhmää tulille, minnes porukka aikoo hakea tänä vuonna VAKAVA-kokeella?
Onko kellään tietoa millon pääsykoetiedot yleensä päivittyvät nettiin?
Onko valmennuskurssi suosituksia?
Kommentteja vaan tulemaan!
Kommentit (1080)
Kokeet on ohi jo kaikilla! Nyt vapaata keskustelua!
Mä sanoin että häpeä, syyllisyys ja halu oikaista vääryys.
Olis kyllä mielenkiintoista tietää, et miten nää arvioidaan.
Pysäkki A:
- Oletko suorittanut yliopistotutkinnon?
- Miksi haet kasvatusalalle?
- Mitkä tapahtumat ja kokemukset ovat erityisesti vaikuttaneet siihen, että haet alalle?
Nämä ekat kysymykset on ilmeisesti hieman vaihdelleet riipouen onko suorittanut aiemmin jonkin tutkinnon vai ei. Itse mainitsin avoimen yliopiston opinnot, mitä olen suorittanut, jonka jälkeen kysyi oletko suorittanut opettajan pedagogisia opintoja.
Pysäkki B:
- Aali tekee kasvattajan työssä virheen, joka rikkoo lakia ja josta jää tilapäinen vähäinen haitta kasvatettavalle. Aali ei kerro asiasta kenellekkään, koska pelkää oman työpaikan ja toimeentulon menetystä. Myöhemmin asia tulee ilmi, mutta siitä syytetään Aalin työkaveria ja häntä uhkaa työpaikan menettäminen.
1. tekikö Aali mielestäsi oikein vai väärin, kun jätti kertomatta virheellisestä teosta? Perustele.
2. Kuvittele olevasi Aali (et kertoisi teosta). Mitä tunteita se herättäisi?
3. Aali päätti olla tunnustamatta virheellistä tekoa sen tultua ilmi. Miten sinä olisit toiminut samassa tilanteessa?
Pysäkki C:
Tavoitteena on selvittää tuottaako matikan opiskelu digitaalisen tai perinteisen kirjan avulla eri tuloksia. Vertaile menetelmien heikkouksia ja vahvuuksia.
1. Kysytään oppilailta kummalla haluavat opiskella ja kummassa oppii paremmin
2. Kaksi eri opettajaa opettaa eri menetelmillä kahta eri luokkaa ja lopuksi mitataan kokeella tulos.
Toinen osa: miten kehittäisit kohtaa 2
Pysäkki D:
-Kaikilla on yhtäläinen oikeus oppia. Minkälainen kasvatusajattelu edistää tätä tavoitetta?
Mitä opiskelijan tulisi oppia koulutuksessa, voidakseen edistää oikeudenmukaisuutta kasvatustyössä? ( Tai mitä opettajankoulutuksessa pitäisi opettaa nykyistä enemmän) en ole varma kysymyksen asettelusta
Tulevaisuudessa toteutat varhaiskasvatuksen tai perusopetuksen tehtävää. Kerro ja perustele, mitä työhön kuuluu.
Onkohan näissä parempi vastata laveasti ja kertoa paljon vai tiivistää lyhyesti olennaisin. Kummasta saanee paremmin pisteitä?
Vierailija kirjoitti:
Saakohan tuohon mistään osviittaa?
Onko kukaan ollut tuolla arvioimassa? Ja ketä ne haastattelijat ylipäätään ovat? Ovatko yliopiston opettajia vai psykologeja vai ketä ne on?
Vierailija kirjoitti:
Pysäkki A:
- Mitkä tapahtumat ja kokemukset ovat erityisesti vaikuttaneet siihen, että haet alalle?Nämä ekat kysymykset on ilmeisesti hieman vaihdelleet riipouen onko suorittanut aiemmin jonkin tutkinnon vai ei. Itse mainitsin avoimen yliopiston opinnot, mitä olen suorittanut, jonka jälkeen kysyi oletko suorittanut opettajan pedagogisia opintoja.
Pysäkki B:
- Aali tekee kasvattajan työssä virheen, joka rikkoo lakia ja josta jää tilapäinen vähäinen haitta kasvatettavalle. Aali ei kerro asiasta kenellekkään, koska pelkää oman työpaikan ja toimeentulon menetystä. Myöhemmin asia tulee ilmi, mutta siitä syytetään Aalin työkaveria ja häntä uhkaa työpaikan menettäminen.1. tekikö Aali mielestäsi oikein vai väärin, kun jätti kertomatta virheellisestä teosta? Perustele.
3. Aali päätti olla tunnustamatta virheellistä tekoa sen tultua ilmi. Miten sinä olisit toiminut samassa tilanteessa?
Pysäkki C:
Tavoitteena on selvittää tuottaako matikan opiskelu digitaalisen tai perinteisen kirjan avulla eri tuloksia. Vertaile menetelmien heikkouksia ja vahvuuksia.
2. Kaksi eri opettajaa opettaa eri menetelmillä kahta eri luokkaa ja lopuksi mitataan kokeella tulos.
Pysäkki D:
-Kaikilla on yhtäläinen oikeus oppia. Minkälainen kasvatusajattelu edistää tätä tavoitetta?Mitä opiskelijan tulisi oppia koulutuksessa, voidakseen edistää oikeudenmukaisuutta kasvatustyössä? ( Tai mitä opettajankoulutuksessa pitäisi opettaa nykyistä enemmän) en ole varma kysymyksen asettelusta
Tulevaisuudessa toteutat varhaiskasvatuksen tai perusopetuksen tehtävää. Kerro ja perustele, mitä työhön kuuluu.
Muistatpa hyvin! Kiitos!
Mitä tuohon D-kohdan ekaan osioon olisi pitänyt vastata?
Tuleeko nämä oikeat vastaukset johonkin näkyviin ja minne?
eikai näihin oo oikeita vastauksia? ne haluaa tietää miten sä toimit ja vastaat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysäkki A:
- Mitkä tapahtumat ja kokemukset ovat erityisesti vaikuttaneet siihen, että haet alalle?Nämä ekat kysymykset on ilmeisesti hieman vaihdelleet riipouen onko suorittanut aiemmin jonkin tutkinnon vai ei. Itse mainitsin avoimen yliopiston opinnot, mitä olen suorittanut, jonka jälkeen kysyi oletko suorittanut opettajan pedagogisia opintoja.
Pysäkki B:
- Aali tekee kasvattajan työssä virheen, joka rikkoo lakia ja josta jää tilapäinen vähäinen haitta kasvatettavalle. Aali ei kerro asiasta kenellekkään, koska pelkää oman työpaikan ja toimeentulon menetystä. Myöhemmin asia tulee ilmi, mutta siitä syytetään Aalin työkaveria ja häntä uhkaa työpaikan menettäminen.1. tekikö Aali mielestäsi oikein vai väärin, kun jätti kertomatta virheellisestä teosta? Perustele.
Pysäkki C:
Pysäkki D:
-Kaikilla on yhtäläinen oikeus oppia. Minkälainen kasvatusajattelu edistää tätä tavoitetta?Mitä opiskelijan tulisi oppia koulutuksessa, voidakseen edistää oikeudenmukaisuutta kasvatustyössä? ( Tai mitä opettajankoulutuksessa pitäisi opettaa nykyistä enemmän) en ole varma kysymyksen asettelusta
Muistatpa hyvin! Kiitos!
No samaa ihmettelen!
Vastasiko kukaan tuohon B-kohtaan, että Aali tuntee mielihyvää, kun onnistui salaamaan virheensä ja vahingoniloa, kun työkaveri sai syyt niskoilleen?
Voitteko vielä vääntää mulle pysäkki C:n kaksi eri menetelmää rautalangasta!
Mitkä ne menetelmät siis oli, joita mun piti vertailla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saakohan tuohon mistään osviittaa?
Onko kukaan ollut tuolla arvioimassa? Ja ketä ne haastattelijat ylipäätään ovat? Ovatko yliopiston opettajia vai psykologeja vai ketä ne on?
Ite suoritin soveltuvuuskokeen Joensuussa ja eka haastattelija on pitäny mulle aikasemmi ainaki yhen kurssin. Hän siis pyörii kasvatustieteiden maailmassa, mutta tarkemmin hänen rooliaan en kyllä tiedä. Muista haastateltavista mulla ei ollut mitään hajua ketä olivat, joten ehkä kanssa hieman vaihtelee? Luulis että on yliopiston henkilökuntaa ja tekee myös opetustyötä mutta tiedä sitten
Vierailija kirjoitti:
eikai näihin oo oikeita vastauksia? ne haluaa tietää miten sä toimit ja vastaat
Osassa haastattelui tuntu et ne vaa haluu selvittää onko joku psykopaatti tai aivan väärä henkilö kasvatusalalle :D esim just siin B-osiossa
Vierailija kirjoitti:
Menetelmä 1. Kysytään oppilailta, kummasta tavasta pitävät enemmän.
Menetelmä 2. Verrataan naapuriluokan opiskelumenestystä omaan luokkaan kun naapuriluokka käyttää eri menetelmää kuin itse (eli toinen käyttää digitaalisia materiaalei ja toinen luokka perinteisii)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menetelmä 2. Verrataan naapuriluokan opiskelumenestystä omaan luokkaan kun naapuriluokka käyttää eri menetelmää kuin itse (eli toinen käyttää digitaalisia materiaalei ja toinen luokka perinteisii)
Voi ei. Mä sitten oon vastannu täysin väärin. Onneks en nyt voi nollille jäädä, mut mä jotenkaan en ymmärtänyt mitä mun piti vertailla. Puhuin puuta heinää siis. 😔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ei. Mä sitten oon vastannu täysin väärin. Onneks en nyt voi nollille jäädä, mut mä jotenkaan en ymmärtänyt mitä mun piti vertailla. Puhuin puuta heinää siis. 😔
Ääh, voi ei! 😫 Muistatko yhtään mitä vastasit? Jos pidteen tai pari oisit kuitenkin saanu kasaan? Lisäyksenä vielä että noita menetelmiä ei varsinaisesti kuulunu keskenään verrata vaan kertoo molemmista plussat ja miinukset. Meni itselläniki hetki tajuta et mitä tässä ny oikeesti pyydetään tekemään.
Mutta onneksi hätä ei ole tämän näköinen, nollille tässä nyt ei voinutkaan (onneksi) jäädä ;)
Vierailija kirjoitti:
Vastasiko kukaan tuohon B-kohtaan, että Aali tuntee mielihyvää, kun onnistui salaamaan virheensä ja vahingoniloa, kun työkaveri sai syyt niskoilleen?
Eihän siinä Aalista kysytty vaan siitä, miltä sinusta tuntuisi jos olisit Aalin tilanteessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ääh, voi ei! 😫 Muistatko yhtään mitä vastasit? Jos pidteen tai pari oisit kuitenkin saanu kasaan? Lisäyksenä vielä että noita menetelmiä ei varsinaisesti kuulunu keskenään verrata vaan kertoo molemmista plussat ja miinukset. Meni itselläniki hetki tajuta et mitä tässä ny oikeesti pyydetään tekemään.
Mutta onneksi hätä ei ole tämän näköinen, nollille tässä nyt ei voinutkaan (onneksi) jäädä ;)
Vertailin lähinnä menetelmää, että käytetään digikirjaa/perinteistä menetelmää. Et mitä hyvää/huonoa on käyttää näitä. 😭
Multa kysyttiin D:ssä, että mitä luokanopettaja/varhaiskasvatuksen opettaja tekee. Mä jotenkin hämmennyin siitä, ja taisin vastata myös opettajan piirteistä tms. Eli tavallaan ihan kysymyksen ohi😁 toki vastasin työtehtäviäkin, mutta kyllä tuli muutakin sanottua. Vastasin samassa pysäkissä, että inklusiivinen kasvatus/opetus olisi se, joka tukisi jokaisen lapsen oikeutta käydä koulua tai päiväkotia.