Miten muistaa automaattivaihteiston kirjaimet?
Mies osti reilu vuosi sitten meille automaattivaihteisen auton, mutta en vieläkään muista automaattisesti mitä ne kirjaimet tarkoittaa siinä vaihdekepin vieressä. Aluksi minulla oli lappu vaihteiden vieressä kertomassa mikä kirjain vastaa mitäkin, mutta mieheni mielestä oli käsittämätöntä, että en osannut niitä vieläkään ulkoa parin kuukauden jälkeen ja hän heitti muistilapun pois. Nykyään pidän muistilappua aina laukussani ja ennen ajamaan lähtemistä käyn sen läpi. Mutta tätä en voi kuitenkaan tehdä, kun mies on kyydissä. Minulla on tästä kamala stressi etenkin, kun joudun ajamaan mieheni katsoessa vieressä ja menen entistä enemmän paniikkiin ja sekaisin. En ymmärrä miten en voi oppia niitä! Ärsyttää myös se, että mieheni mielestä tämä oli hauska kertomus joulupöydässä sukulaisille. Saivat sitten nauraa makoisasti minun kustannuksellani :(
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siis vielä sellaisia, jotka eivät ole opiskelleet englantia?
Ajaa = Drive
Pysäköidä = Park
Vaihde vapaalla = Neutral
Peruuttaa (eli käänteinen/vastakkainen suunta)= ReverseNäköjään ainakin on vielä sellaisia, jotka eivät tajua vastailevansa ikivanhoihin ketjuihin eivätkä sitä, että nuo on jo neuvottu ensimmäisellä sivulla.
Pointti oli noinkin helpon englannin kielen ummikkous, kun sanat ovat perussanastoa.
D = drag eli kiihdytys niin paljon kuin lähtee
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 01:41"]
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 01:40"]D = Drive = ajaa R = Reverse = peruuttaa N = Neutral = vapaa P = Park = pysäköidä
Ja nimenomaan tässä järjestyksessä vaihteet ovat! :-)
Ei muuten ole. Esim Volvoissa P on ylin (edessä).
Ja minulla oli korjaamolta vara-autona automaatti hybridi Auris jossa edestä taakse R-N-D ja B sivuhahlossa. Parkille oli vielä ihan oma nappula. Sekä perinteinen käsijarrukahva.
Oli aika jännä ajella kun eka automaatti sekä hybridikokemus. Valitettavasti ei pätäkkää moiseen.
http://images.cdn.autocar.co.uk/sites/autocar.co.uk/files/styles/galler…
Lol. No tarkottaako parking lot sitte puistoaluetta
Että ap on tunari! Ihän tuollaiseen voi suhtautua silleen ymmärtäväisesti, ettei pilkkaisi.
Vierailija kirjoitti:
Park, reverse, drive, no gear
Simppeliä!
"No gear" :D
"No gear, no fear"
Olen tosi kauan ihmetellyt, että miten ihmiset onnistuvat upittaa ikivanhoja ketjuja! :D
Minä tiedän, mutten kerro. Alkaisit vain turhaan penkoa vanhoja.
Tee oma muistisääntö.
Esim.
Parkkii sihe seis muute et saa avvaimii pois
Ruppees hillaa sitä peRsettä taakkepäi
No ei mää mihkään
Davai! Joha läks daami ajamaa
Spurttii, tätä ei tarvi mihkää ku ei ala kepil vispaa kummiskaa
Jotain hauskaa merkitystä kirjaimille, sitten muistaa. Tai sitten piirrä nuolet tms kuvasymbolit viereen, mies ehkä sallii lapun ettei konsoliin tuu jälkiä. Vaikka kaukosäätimen mukaan neliö on seis eli parkki, nuoli alas r peruuta, miinus on n vapaa ja nuoli ylös d aja.
Miten ei voi muistaa?:D
R=Reserve, D=Drive, P=Park. Nuo nyt on ainakin helppo muistaa.
Aloittaja ei osaa englantia ilmeisesti.
Pakko olla, eihän nyt kukaan voi oikeasti olla noin tyhmä!
Kai sulla on sitten vielä joku sportshift yms. että siellä on + ja -, sekä M ja S, mahdollisesti vielä W?
Ei se niin vaikeata ole, sillä valitaan mitä energianlähdettä halutaan käyttää. Tankkaus valinnan mukaan:
D = diesel
P = petrol
N = natural gas
R = Renewable energy
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 01:40"]D = Drive = ajaa
R = Reverse = peruuttaa
N = Neutral = vapaa
P = Park = pysäköidä
Ja nimenomaan tässä järjestyksessä vaihteet ovat! :-)
bemus kylläkin p r n d
P= Park (Pysäköintiasento)
R= Reverse (Peruutus)
N= Neutral (vapaa-asento)
D= Drive (ajo eteenpäin)
Lisäksi voi olla esim:
1= Vaihteisto ei vaihda ykköstä suuremmalle
2= Kakkosvaihdekin käytössä, ei vaihda kakkosta suuremmalle, esim. tilanteissa joissa tarvitaan suurempia kierroksia moottorista tehontarpeen tai vaikka lumessa kiinnijäämisen estämiseksi, tai moottorijarrutusta jyrkissä alamäissä.
Jos on muita asentoja, kannattaa lukea auton ohjekirjaa mitä niillä tarkoitetaan. Nuo numerot voivat olla korvattu esim. L -asennolla (Low).
Teippaa siihen uudet merkinnät.
D --> E eli eteenpäin
R --> T eli taaksepäin
N --> V eli vapaa
P eli pysäköinti