Miten lukea yliopiston kurssikirjoja oikein?
Tuntuu, etten osaa lukea kirjoja oikein ja niihin menevä aika ja aikaansaadut muistiinpanot eivät tuota hyviä numeroita. Hahmotan kyllä, mitkä ovat tärkeitä asioita, mutta yliopistossa on se hankala puoli, että kokeessa voidaan kysyä miten pientä asiaa tahansa. Pelkkien pääasioiden ymmärtäminen ei siis auta. Mutta koko kirjaakaan on vaikea oppia ulkoa. En itse muista kirjasta mitään pelkästään lukemalla. Siksi teen muistiinpanoja ja niistä kertaan sitten kokeeseen. Eli muistiinpanojeni tulee olla sen verran kattavat, että niissä oleva tieto riittää pärjäämään kokeessa hyvin.
Kirjoja on niin monta per periodi, että aika ei millään riitä perehtymään aiheeseen kunnolla. Täytyy vaan nopeasti saada kirja luettua. Tällä hetkellä saamani kurssinumerot eivät miellytä minua vaan haluaisin ehdottomasti parantaa. Mutta miten... Eli vinkkejä kaipailisin. Miten jaksottaa lukeminen, miten tehdä muistiinpanot jne.
Kommentit (24)
Sori mutta asia on näin: jos ei osaa opiskella luontaisesti, sitä on hyvin vaikea lähteä harjoittelemaan myöhemmin. Kouluissa annettava opiskelun opetus painottuu lähinnä tekniikoihin joilla asioita voi hahmottaa, mutta ei niihin jotka auttavat muistamaan. Treenaa muistia ja aivoja ylipäänsä. Koeta etsiä tapa, jolla tiedot jäävät päähän.
Voisiko kyse olla siitä, ettet lue tarpeeksi? Aika harva muistaa tekstin yksityiskohtia yhden läpiluvun jälkeen. Toki on lohduttavaa ajatella, että olisi olemassa taianomainen opiskelumenetelmä, jolla saisi viisinkertaiset tulokset samassa ajassa, mutta se ei vain yksinkertaisesti ole realismia.
Nuku perusväsymys pois esim. vkl-aikana . Sitten reipas liikunta?
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 01:07"]
Minulle ongelmana on myös se, että olen kovin väsynyt juuri silloin, kun pitäisi lukea. Esimerkiksi koulun jälkeen minuun iskee kauhea väsymys ja se kestää koko illan. Päiväunet eivät sovi minulle, koska sitten olen koko illan jotenkin väsynyt (aivan kuin olisin herännyt kesken yöunien keskellä yötä). En käytä kahvia enkä mitään energiajuomia. En sitten tiedä, pitäisikö. Auttaisiko tee kenties?
[/quote]
Väsyttävätkö hiilihydraatit sinua? Syö ne vasta ennen nukkumaanmenoa.