Onko 3500e hyvä palkka?
Työ on vaativaa mutta aika rento tahti. Olisiko sinulle ok?
Kommentit (29)
Tämän pitäisi olla minimipalkka kokopäivätyöstä.
Jotenkin aina naurattaa nämä palkkakeskustelut, jossa ihmisille ei riitä perus 3500-4000 palkat. Tilastojen mukaan suomalaisten mediaanipalkka on about 2800-2900 eli puolet palkansaajista saa alle 3000 euroa bruttona.
Itse tulen esim. suvusta, jossa 3000 euron palkka olisi jo juhlan paikka. Kaikki on niin suhteellista.
Vierailija kirjoitti:
On. Saan juuri tuon verran bruttona ja menee yli tonni säästöön kuussa.
Minä saan n. 3600€ nettona, 2000€/kk menee säästöön.
Mies tienaa paljon vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo nyt mitenkään loistava palkka ole, keskipalkka.
Nämä, jotka saavat 1000 säästöön, elätte siis reilulla tonnilla kuukauden?
Vaa jospa siinä on kumppani, jonka kans menot jakaa.
Tienaan n. 2800e nettona ja ei todellakaan mene mitään tonnia kuussa säästöön 😄Pelkästään bensaan menee n. 400e/kk (ajan työmatkoja reilu 100km päivässä), lapsella on kallis harrastus ja minä nautin siitä, että saan ostaa laadukkaita vaatteita ja ruokaa. Eli siis mahdollista olisi varmasti säästää enemmänkin kuin nykyään (tililtä menee tietty summa rahastoon aina tilipäivänä), mutta en säästä.
Aloittajan kysymykseen siis: 3500e bruttona lienee ihan ok, nettona jo tosi kivasti.
Kuten jo monesti todettu, suhteellista koulutus- ja elintasoa vasten. Itselleni olisi reilu pudotus nykyiseen hektiseen hommaan, josta kyllä maksetaan hyvin. Tällä hetkellä harkitsen vakavasti siirtymistä ihan muihin kuin oman alan hommiin ja alistuvani siihen että palkka putoaa 50% nykyisestä. Ja tarjous on 5600€/kk.
Kahden palkansaajan perheessä meillä on nettokk-tulot tällä hetkellä noin 7500€/kk vähän myyntibonusten vaihtelun mukaan ja jos minä enemmän ansaitsevana nyt putoan luokkaan 2000€/kk käteen, koko perheen elintasoa on vedettävä alaspäin.
Äskeiseen lisäys: asun ja maksan menoni yksin, alakouluikäinen lapsi asuu luonani joka toinen viikko.
Lastentarhanopettajana 2600e/kk bruttona. Jos 3500e on keskitasoa, niin kyllä vituttaa taas entisestään.
Jep tonni tai vähän yli menee elämiseen kuussa