Saako työnantaja kysyä tietoja mun käynneistä työterveyslääkärillä?
Ja mitä tietoja työterveydenhuolto saa antaa työnantajalle?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Mitä toi dg-numero on?
ap
ICD-10 tautiluoksen numero, joka kertoo mistä sairaudesta on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Terveystiedot ovat salassapidettäviä.
eli ei saa.
Jos on työhöntulotarkastus, niin siitä lääkäri antaa lausunnon onko sopiva ko työhön.
Sairauslomatodistuksissa on dg-numerot.
Sitten jos on jotain työkykyselvityksiä, niin niistäkin lausunto.
Ja itse asiassa, se sairauslomatodistus annetaan työntekijälle, jonka vastuulla on antaa se työnantajalle.
Dg-numero kertoo sen sairauden minkä vuoksi olet sairauslomaa saanut.
ALOITTAJA, tässä linkatussa tekstissä on kerrottu mitä työterveyshuolto tarkoittaa ja mitä tietoja sieltä saa antaa työnantajaan tai työsuojeluun päin.
https://finla.fi/blogi/luottamuksellisuus-tyoterveyshuollossa-mita-tiet…
No kyllähän sen diagnoosin saa helposti selville vaikka olisikin vain dg-numero, sen kun googlettaa.
Esimerkiksi F41.1 yleistynyt ahdistuneisuushäriiö.
Työnantaja ilmoitti mulle että arvioi mun työkykyä ja kääntyy työterveyslääkärin puoleen mun työkyvyn arvioimiseksi ja työturvallisuuden kannalta. Lisäksi pyysi mun sairauspoissaoloista todistuksia ja sanoi et mulla olis velvollisuus toimittaa puuttuvat tai luvaton poissaolo töistä ja potkut.
Eikai noin saa siis tehdä?
ap
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän sen diagnoosin saa helposti selville vaikka olisikin vain dg-numero, sen kun googlettaa.
Niin, ja entäs sitten!
Mitäpä se työnantajaa liikuttaa mitä ihmiset sairastavat.
Mut ihmiset ovat mitä ovat. Kerronpa taas esimerkin. Tämä sattui - hahhahahhaaa - pienen aluesairaalan työpisteessä. Siellä yks toinen työntekijä oli saanut potilasasiakirjatekstiä tietoonsa toisen sen työpisteen työntekijän tapaturmasta... Ja siinä se tiedonsaanut sitten virnuili kaikkitietäväisen näköisenä...
Että sillain. Mutta, mitäpä tuosta. Jos se eukko siitä onnea elämäänsä sai, niin siinähän sai, etenkin kun se sairauskertomusteksti oli eräin osin epätosi... mm. tapahtumapaikan suhteen. Tapahtumapaikkaa ei asianosaiselta edes kysytty, vaan sen oli sanelija itse jollain konstilla miettinyt että tää se varmaan oli.
Mutta mitäpä tuosta, jos tuo eukko siitä onnelliseksi tuli.
Epäammattimainen toki hänkin.
Mitä enemmän noitten asioiden kanssa on tekemisissä, sitä enemmän alkaa niin kuin.. miten sanoisi... alkaa ymmärtää, että elämä on! Tai ehkä se ymmärrys on kiinni siitä, mikä on ymmärtäjän oma luonne, ja oma elämänkokemus, ja tietty sekin, että kuinka monipuolisesti sitä erilaista kirjoa on tietoonsa saanut.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja ilmoitti mulle että arvioi mun työkykyä ja kääntyy työterveyslääkärin puoleen mun työkyvyn arvioimiseksi ja työturvallisuuden kannalta. Lisäksi pyysi mun sairauspoissaoloista todistuksia ja sanoi et mulla olis velvollisuus toimittaa puuttuvat tai luvaton poissaolo töistä ja potkut.
ap
No, jos se kääntyy sen lääkärin puoleen, se lääkäri ei voi muuta kuin kutsua sut vastaanotolle ja ruveta selvittämään asiaa.
Et sunkas sä vaan keksinyt tuota tarinaa nyt kun sulle jotain jo vastattiin.
Ja yleensä kyllä jos meinaa palkkaa sairausajalta saada, pitää se sairauslomatodistus toimittaa sellaisena kuin työnantaja on sen toimitettavaksi säätänyt.
Yleensä sairaudesta pitää olla terveydenhuollon ammattilaisen antama todistus!
Voit keskustella työpaikkasi luottamusmiehen kanssa, jos sulla sellainen siellä on.
Käsitykseni on että EI SAA, mutta käsitykseni muuttui sen jälkeen kun henkilö oli sairauslomalla useasti kiristyneiden työilmapiirin ja suhteiden vuoksi toimitusjohtajan suuntaan, niin toimitusjohtaja otti puhelun työterveyteen ja kielsi lääkäriä enää antamasta ja jatkamasta kyseisen henkilön sairauslomaa. Eräs järkyttävin episodi minun työurallani, eli saako työnantaja urkkia tietojasi, tässä tapauksessa näköjään sai. Pöyristyttävää!
Saa tietysti. Mikäpä ei enää olisi salassapidettävää.
Vierailija kirjoitti:
Saa tietysti. Mikäpä ei enää olisi salassapidettävää.
Minä aina pyllistän johtajalle, saa ihan vapaasti tutkia myös p-aukon, etten kuljeta siellä mitään työnantajalle tarkoitettua materiaalia. Ei ainakaan voida varkaaksi syyttää.
Vierailija kirjoitti:
ap
Kyllä voi tehdä. Jos olet sairaslomalla niin sinulla on velvollisuus toimittaa sairaslomatodistus työnantajalle. Jos ei toimita niin ei tarvitse maksaa palkkaa ja varmaan tilanteesta riippuen voidaan katsoa luvattomaksi poissaoloksi. Työnantaja voi selvittää työntekijän työkykyä yhdessä työterveyden kanssa. Usein näin tehdäänkin jos työntekijällä on toistuvia sairaspoissaoloja. Monessa yrityksessä on käytössä varhaisen puuttumisen malli joka on juurikin yhteistyötä yrityksen ja työterveyden välillä.
Vierailija kirjoitti:
ap
Saa tehdä. Työantajalla ei ole palkanmaksuvelvollisuutta sairauslomista automaattisesti. Varsinkin, jos sinulta on noita todistuksia pyydetty. Ja työkykyarvion työnantaja saa työterveyshuoltoa tekemään.
Työnantaja maksaa työterveyden laskut.
En tosin tiedä, onko laskuissa tietoa työntekijästä. Toivottavasti ei.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Esimies tai ehkä HR joissakin firmoissa näkee kyllä, että mikä sairaus on kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Esimies tai ehkä HR joissakin firmoissa näkee kyllä, että mikä sairaus on kyseessä.
jo joo, Kuka tahansa voi hakea googlella numeroa vastaavan diagnoosinimen.
Mutta työnantaja on yhtä lailla vaitiolovelvollinen niistä diagnooseista kuin terveydenhuoltohenkilöstökin. Samoin se henkilö joka palkanlaskentatehtävissä saa niitä sairauslomatodistuksia käsiinsä.
VAITIOLOVELVOLLISUUS KOSKEE KOKO KETJUA!
Työnantajalla on oikeus saada lääkärintodistukset ja myös päättää, maksaako s-lomasta palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
ap
Kyllä saa.
Jos esim. olet erittäin usein sairaslomalla. Työsuorituksesi on huomattavasti heikentynyt. Sinulla on luvattomia / selittämättömiä poissaoloja paljon.
Tuollainenhan on jo työturvallisuus kysymys, itsesi ja muiden työntekijöiden suhteen.
Että pystytkö hoitamaan työtehtäväsi. Ja miten paljon sijaisten käyttö kohdallasi vaikuttaa työtehtäviin.
Työkyky selvitys tehdään aina, kun työntekijällä tietty määrä sairaslomia vuoden aikana.
Rutiini toimenpide.
Terveystiedot ovat salassapidettäviä.
eli ei saa.
Jos on työhöntulotarkastus, niin siitä lääkäri antaa lausunnon onko sopiva ko työhön.
Sairauslomatodistuksissa on dg-numerot.
Sitten jos on jotain työkykyselvityksiä, niin niistäkin lausunto.