Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Narsisti suuttuu jokaisesta menostani

Vierailija
21.10.2021 |

Minulla ei saa olla mitään elämää. Pitää istua kotona 24/7 ja keskittyä ainoastaan olemaan kuulolla narsistia varten. On huono homma jos poistuu koti-ovesta ulos. Pikainen lenkki jotenkuten vielä menettelee. Joskus sekin aiheuttaa närää jos esim. viestiin vastaaminen viivästyy sen vuoksi. Kaupassa käyminen on aika paha. Aiheuttaa jo suuttumusta ja mielenosoitusta. Mutta, pahin on mikä tahansa harrastus tai siihen verrattavissa oleva asia. Siitä seuraa suuttumus, katkeruus, mykkäkoulu, monen päivän yhteyden poikki laittaminen ja jonkinlainen rangaistus tai kosto. Miten ihmeessä voi ajatella, ettei toisella saa olla mitään elämää? Oletteko muut kokeneet tätä narsistin taholta? Aina uudestaan hämmästyn, kun toistuu, että suuttuu tällaisista ihan arkipäiväisistä menoista, mitkä on normaalia elämää. Mitkään tapahtumat, illanvietot tai esim. sukulaisten juhlat synttärit, matkat ei tietysti edes tule kyseeseenkään.

Kommentit (84)

Vierailija
81/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä revit narsismin? Mustasukkaisuutta, epävarmuutta, menettämisen pelkoa tuo on eikä se pelkästään ihmisestä mitään narsistia tee?

Oletko suhtautunut häneen myötätuntoisesti ja kysynyt mitä hän pelkää tapahtuvan? Mustasukkaisuudesta voi toipua ja siihen alkuun pääsee, kun tulee kohdatuksi toisen myötätunnolla ja halulla ymmärtää ja auttaa. Yleensä kuvaamasi tilanne on lapsuuden traumojen ilmiasu aikuisuudessa. Kumppanisi ei valitse tunteitaan. Todennäköisesti kärsii niistä enemmän kuin sinä ja häpeää myös. Kannattaa jutella avoimesti ja tehdä mielenterveystalon mustasukkaisuuden omahoito vähintään.

Tuossahan juuri AP kirjoitti mitä kaikkea tekee, vaikka se onkin ylikilttiä. Eli suhtautuu erittäin myötätunoisesti. Mutta sillekin on rajat. Ei kukaan jaksa yletöntä, yksipuolista myötätuntoisuutta, jos toinen vain haukkuu.  

Vierailija
82/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelu, väittely tai asioiden selittäminen on hankalaa. Tai edes kysyminen, miksi en saisi käydä paikassa x. Narsisti keksii aina tosi kummallisia ja epätodellisia näkökulmia ja selityksiä. Ei niitä jaksa. Ehkä pitää suhtautua, kuin juttelisi jonkun heikkolahjaisen kanssa, jonka kanssa ei oikein voi keskustella loogisesti. Antaa vaan olla ja tekee omia juttujaan. Ei selitä, tai varmista, onko ok. Tekee vaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies mm. soitteli perääni monta kertaa vaikka tiesi minun olevan tyttäreni kanssa kahvilla ja juttelemassa. Tytär asuu toisessa kaupungissa ja miehellä oli tiedossa, että tapaaminen todellakin kestää enemmänkin kuin tunnin pari. Muistutti minua soittaessaan meillä olevan päivä jolloin pitää käydä kaupassa. Yksin ei voinut mennä, koska kuuluu käydä yhdessä. Muutenkin kaikki menot pitää ilmoittaa hänelle viikkoa ennen, koska näin hänen mielestään parisuhteessa toimitaan. Tietenkään minulla ei myöskään voi olla miespuolisia ystäviä, koska minulla on suhde näiden miesten kanssa - ei vaikka olisin nämä tuntenut jo vuosien ajan ennen miestäni eikä ikinä ole ollut suhdetta näistä yhteenkään, osa näistä miehistä itsekin vuosia parisuhteessa olleita. Jos ehdotan eroa uhkaa tehdä elämästäni helvettiä, käskee kerätä kamat ja lähteä heti. Kerran jo laittoi kissan muovipussiin ja pussin ulos todeten että siinä lähti jo ensimmäinen.

Vierailija
84/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lista narsistin käytösmalleista:

Mahtailevuus

Huomiohakuisuus

Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä

Väkivaltainen

Empatian puute

Lapsellisuus

Suuruuskuvitelmat

Manipuloivuus

Epärehellisyys

Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä

Impulsiivisuus

Nöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)

Hovin kokoaminen

Mustamaalaaminen

Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat

Mitätöinti

Stalkkeroiminen

Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen

Valehteleminen

Vainoharhaisuus

Listan avulla on helppo tunnistaa narsistinen käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsisti.

Hyvä lista narsistien tunnistamiseen.

Käykää lukemassa muitakin persoonallisuushäiriöitä kuin tuo narsistinen persoonallisuushäiriö. Yllätytte, aloittakaa siitä epävakaasta....