Narsisti suuttuu jokaisesta menostani
Minulla ei saa olla mitään elämää. Pitää istua kotona 24/7 ja keskittyä ainoastaan olemaan kuulolla narsistia varten. On huono homma jos poistuu koti-ovesta ulos. Pikainen lenkki jotenkuten vielä menettelee. Joskus sekin aiheuttaa närää jos esim. viestiin vastaaminen viivästyy sen vuoksi. Kaupassa käyminen on aika paha. Aiheuttaa jo suuttumusta ja mielenosoitusta. Mutta, pahin on mikä tahansa harrastus tai siihen verrattavissa oleva asia. Siitä seuraa suuttumus, katkeruus, mykkäkoulu, monen päivän yhteyden poikki laittaminen ja jonkinlainen rangaistus tai kosto. Miten ihmeessä voi ajatella, ettei toisella saa olla mitään elämää? Oletteko muut kokeneet tätä narsistin taholta? Aina uudestaan hämmästyn, kun toistuu, että suuttuu tällaisista ihan arkipäiväisistä menoista, mitkä on normaalia elämää. Mitkään tapahtumat, illanvietot tai esim. sukulaisten juhlat synttärit, matkat ei tietysti edes tule kyseeseenkään.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
En kaipaa nyt mitään vinoiluja tai pilkkaa tähän tai kyselyjä miksi olen narsistin kanssa. Olisi kiva kuulla niiltä, joilla kokemusta samanlaisesta, että onko tyypillistä narsistille tuollainen suuttuminen toisen menoista?
-Ap
Suo anteeksi, mutta tyypillisempää on se, että sinun kaltaiset alta vastaajat esittävät tällaisia kysymyksiä (koskien omaa parisuhdettaan) vauvapistefi- keskustelupalstalla.
Vierailija kirjoitti:
En kaipaa nyt mitään vinoiluja tai pilkkaa tähän tai kyselyjä miksi olen narsistin kanssa. Olisi kiva kuulla niiltä, joilla kokemusta samanlaisesta, että onko tyypillistä narsistille tuollainen suuttuminen toisen menoista?
-Ap
Erittäin tyypillistähän tuo on. Näin menetteli ex-mieheni koko avioliiton ajan, viimeisinä vuosina se vaan paheni. Sitä alkaa huomaamatta itse rajoittaa menojaan ettei ärsyttäisi toista.
Vierailija kirjoitti:
Minun entisessä suhteessa oli myös tuollaista. En osaa sanoa, onko ex narsisti vai ei, joten en osaa sanoa, onko tuo tyypillistä narsismia.
Jos elät kamalassa suhteessa, miksi sinulle on tärkeää tietää, onko se tyypillistä vai epätyypillistä narsismia vai tyypillistä tai epätyypillistä jotain muuta sairautta? Kamala on kamalaa vaikka voissa paistaisi.
Ei tuolla ole mitään tekemistä narsismin kanssa, ap on vaan jäänyt jumiin vuosituhannen alun narsisimi-jankutukseen ja uskoo olevansa jotenkin ylevä ihminen, kun tuhlaa elämänsä "narsistin" kanssa. Ap ei ole kertonut puolisostaan yhtään ainutta sellaista asiaa, mikä viittaisi narsistiseen persoonallisuushäiriöön. Tuskin edes tietää, mitä sillä tarkoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme edes ole parisuhteessa, emmekä asu saman katon alla. Muuten vaan monta vuotta jatkunut suhde. En edes ole hänen puoliso vaan jokin ”säätö”. Eli meillä ei edes ole virallista sitoutumista ja silti en saisi käydä missään.
Ja miksi alistut etkä naura sille päin naamaa että mitä ihmeen skeidaa sä jätkä selität? Ja mene menojasi? t. narsun exä
Koska ap = F60.7 diagnoosilla
"Riippuvainen persoonallisuus ilmenee korostuneena hoivatuksi tulemisen tarpeena, joka johtaa mukautuvaan – jopa alistuvaan ja takertuvaan käyttäytymiseen sekä voimakkaaseen eroon joutumisen pelkoon. Yksin ollessaan riippuvainen tuntee itsensä voimakkaan avuttomaksi ja läheisen suhteen päättyessä hän pyrkii etsimään nopeasti uuden hoivaa ja tukea antavan suhteen. Riippuvainen persoonallisuus kokee, ettei hän kykene itse päättämään edes tavallisista arkielämän asioista, eikä varsinkaan suurista elämää koskevista päätöksistä.
Riippuvaisessa persoonallisuushäiriössä ominainen piirre on kyvyttömyys luottaa omaan pärjäämiseen ja usko siihen, että muilta on saatavissa tukea joka on välttämätöntä omalle pärjäämiselle. Joissain olosuhteissa, esimerkiksi sopivassa parisuhteessa henkilö voi olla käytännössä oireeton, tai oireita esiintyy vähän.
Riippuvaisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivät hakeutuvat usein hoitoon ahdistus- tai masennusoireiden takia. Heillä on myös taipumusta erilaisiin riippuvuuksien kehittymiselle. Häiriön syitä ei tiedetä."
Ap ei pysty eroamaan, koska hän ei pärjää yksin oman sairautensa takia.
Hyvin kirjoitettu. Googleta myös "ohutnahkainen narsisti" , voi osua.
Mikähän dg-numero tuollaisella on? Epäilen, ettei lääketiede tunne.
1) muistatko ilmoittaa menoistasi ajoistta vai oletko sellainen huithapeli, joka huikkaa vasta mennessään?
2) miten olet itse auttanut epäluottamuksen syntyä suhteessanne? Käyttäydytkö jotenkin epäilyttävästi?
Jos ette edes asu yhdessä, niin mistä se tietää minuutilleen missä kuljet ? Sanot heippa ja estät numeron. Voit myös opetella pois kynnysmattomoodista ja sanoa suoraan, että hänelle ei kuulu sinun kaverit tai kaupassakäymiset pätkän vertaa piste.
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Erittäin tyypillistä narsisteille. Ex- mieheni oln 100% narsisti, eikä vain minun vaan myös sukulaisten ja tuttavien mielestä.
Hän suuttui jos menin omalle pihallemme puutarhatöihin ilman että ilmoitin mihin menen. Joskus vain satuin kesällä lähtemään pihallemme kitkemään kukkapenkkiä, mies jäi sisälle ja perästäpäin tuli huutoa, kun en ilmoita mihin menen ja poistun noin vaan.
Joskus menin käymään ruokakaupassa ja hain tyyliin maitoa ja mies ehti sillä välin tulla töistä kotiin. Sain huutoa, kun en ollut ilmoittanut mihin olin lähtenyt ja mies ei tiennyt missä olin. Kauppareissuni kesti ehkä 15 minuuttia.
Jos menin ystävien kanssa ruokaravintolaan niin mies halusi kuljettaa minut autolla. Lisäksi kuulusteli kenen kanssa olin ja piti sitten luetella esimerkiksi työkavereiden nimet, jotka oli seuranani, vaikka mies ei ole koskaan edes nähnyt työkavereitani eikä tunne heitä.
Olin itse narsistin kanssa vuosia, enkä edes huomannut tilannetta, miten pikkuhiljaa luopuu itselle tärkeistä asioista, kun niistä luopuu, niin seuraavaksi saa kuulla olevansa jotenkin huono, eikö sinulla ole ystäviä, harrastuksia, etkö osaa pukeutua oikein, et osaa puhua oikein ym. ym??? Hänellä sai toki olla harrastuksia , ystäviä ja naisystäviä, mutta minulla ei saanut olla miesystäviä. Pilkallista suhtautumista vaikeuksiin, mutta hänellä sai olla, piti olla hauska ja miellyttää hänen ystäviään. Piti nauraa, mutta ei toki liikaa. Ei saanut itkeä ja olla surullinen. Sai siitä haukut ja haukkui ja mollasi minua ystäviensä seurassa. Lopulta huomasin tämän jatkuttua, että elämä onkin ihan tyhjää, ettei minulla enää ole omaa elämää. Joten kyllä hänet jätin, kun onneksi ymmärsin tilanteen. Mutta oli kyllä vaikea lähteä aluksi, mutta kyllä helpotti suunnattomasti. Nyt olen lähes onnellinen ja teen sitä mistä itse pidän, ja olen oppinut jälleen rakastamaan itseäni sellaisena kuin olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme edes ole parisuhteessa, emmekä asu saman katon alla. Muuten vaan monta vuotta jatkunut suhde. En edes ole hänen puoliso vaan jokin ”säätö”. Eli meillä ei edes ole virallista sitoutumista ja silti en saisi käydä missään.
Ja miksi alistut etkä naura sille päin naamaa että mitä ihmeen skeidaa sä jätkä selität? Ja mene menojasi? t. narsun exä
Koska ap = F60.7 diagnoosilla
"Riippuvainen persoonallisuus ilmenee korostuneena hoivatuksi tulemisen tarpeena, joka johtaa mukautuvaan – jopa alistuvaan ja takertuvaan käyttäytymiseen sekä voimakkaaseen eroon joutumisen pelkoon. Yksin ollessaan riippuvainen tuntee itsensä voimakkaan avuttomaksi ja läheisen suhteen päättyessä hän pyrkii etsimään nopeasti uuden hoivaa ja tukea antavan suhteen. Riippuvainen persoonallisuus kokee, ettei hän kykene itse päättämään edes tavallisista arkielämän asioista, eikä varsinkaan suurista elämää koskevista päätöksistä.
Riippuvaisessa persoonallisuushäiriössä ominainen piirre on kyvyttömyys luottaa omaan pärjäämiseen ja usko siihen, että muilta on saatavissa tukea joka on välttämätöntä omalle pärjäämiselle. Joissain olosuhteissa, esimerkiksi sopivassa parisuhteessa henkilö voi olla käytännössä oireeton, tai oireita esiintyy vähän.
Riippuvaisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivät hakeutuvat usein hoitoon ahdistus- tai masennusoireiden takia. Heillä on myös taipumusta erilaisiin riippuvuuksien kehittymiselle. Häiriön syitä ei tiedetä."
Ap ei pysty eroamaan, koska hän ei pärjää yksin oman sairautensa takia.
Hyvin kirjoitettu. Googleta myös "ohutnahkainen narsisti" , voi osua.
Mikähän dg-numero tuollaisella on? Epäilen, ettei lääketiede tunne.
Olisko Sekamuotoinen persoonallisuushäiriö , riippuvainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun se ei ole jätkä, minä olen ja hän on nainen!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olin itse narsistin kanssa vuosia, enkä edes huomannut tilannetta, miten pikkuhiljaa luopuu itselle tärkeistä asioista, kun niistä luopuu, niin seuraavaksi saa kuulla olevansa jotenkin huono, eikö sinulla ole ystäviä, harrastuksia, etkö osaa pukeutua oikein, et osaa puhua oikein ym. ym??? Hänellä sai toki olla harrastuksia , ystäviä ja naisystäviä, mutta minulla ei saanut olla miesystäviä. Pilkallista suhtautumista vaikeuksiin, mutta hänellä sai olla, piti olla hauska ja miellyttää hänen ystäviään. Piti nauraa, mutta ei toki liikaa. Ei saanut itkeä ja olla surullinen. Sai siitä haukut ja haukkui ja mollasi minua ystäviensä seurassa. Lopulta huomasin tämän jatkuttua, että elämä onkin ihan tyhjää, ettei minulla enää ole omaa elämää. Joten kyllä hänet jätin, kun onneksi ymmärsin tilanteen. Mutta oli kyllä vaikea lähteä aluksi, mutta kyllä helpotti suunnattomasti. Nyt olen lähes onnellinen ja teen sitä mistä itse pidän, ja olen oppinut jälleen rakastamaan itseäni sellaisena kuin olen.
Lämmin halaus Sinulle , olet päässyt pois pahuudesta! Olet rohkea!
Hän suuttuu, koska hän haluaa olla se, joka aiheuttaa sinulle kaikki reaktiot, niin hyvät kuin pahat. Jos siis saat jotain mielihyvää jostain muualta, on se ihan pätevä syy raivostua.
Enemmän hämmennyin siitä, että olet tuollaisen ihmisen kanssa! Jätä taaksesi ja hanki elämä. Et saa myötätuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Suo anteeksi, mutta tyypillisempää on se, että sinun kaltaiset alta vastaajat esittävät tällaisia kysymyksiä (koskien omaa parisuhdettaan) vauvapistefi- keskustelupalstalla.
👏👏👏
Vierailija kirjoitti:
Jos hän ajattelee, että sinun elämäsi on hänen elämänsä. Ei siihen kuulu sinun omat menot. Ei sitä voikaan terve henkilö ymmärtää.
Terve ihminen ei edes kysy neuvoja vaan ymmärtää lopettaa tuollaisen suhteen.
Lista narsistin käytösmalleista:
Mahtailevuus
Huomiohakuisuus
Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä
Väkivaltainen
Empatian puute
Lapsellisuus
Suuruuskuvitelmat
Manipuloivuus
Epärehellisyys
Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä
Impulsiivisuus
Nöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)
Hovin kokoaminen
Mustamaalaaminen
Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat
Mitätöinti
Stalkkeroiminen
Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen
Valehteleminen
Vainoharhaisuus
Listan avulla on helppo tunnistaa narsistinen käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
En usko, että puolisollasi on diagnoosia. Tuo narsistin jankuttaminen oli 2000-luvun alun juttu, sen jälkeen ihmiset tajusivat, että kyseinen persoonallisuushäiriö on todella harvinainen ja se oma puoliso on ihan vain vttumainen eikä narsisti. Mutta sinä ilmeisesti haluaisit tulla säälityksi sairaan ihmisen omaishoitajana ja puolisona, kun jankutat tuota narsistiasi.
Luulen, että saisit itse jonkin diagnoosin, jos menisit kertomaan psykiatrille, millaiseen elämään alistut voidaksesi miellyttää ja sitten uhriutua. Ehkä F60.7 eli riippuvainen persoonallisuus.
https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/Tietopankki/Diagnoosi-tietoha…
Olen niin kanssasi samaa mieltä. Täällä vatvotaan narsismista ku syötäis pottua, uskomatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
En usko, että puolisollasi on diagnoosia. Tuo narsistin jankuttaminen oli 2000-luvun alun juttu, sen jälkeen ihmiset tajusivat, että kyseinen persoonallisuushäiriö on todella harvinainen ja se oma puoliso on ihan vain vttumainen eikä narsisti.
Narsismi on yksi yleisimpiä pään vakavia vikoja maailmassa, ja se on parantumaton seinähulluus.
Vierailija kirjoitti:
Lista narsistin käytösmalleista:
Mahtailevuus
Huomiohakuisuus
Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä
Väkivaltainen
Empatian puuteLapsellisuus
Suuruuskuvitelmat
Manipuloivuus
Epärehellisyys
Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä
ImpulsiivisuusNöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)
Hovin kokoaminen
Mustamaalaaminen
Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat
Mitätöinti
Stalkkeroiminen
Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen
ValehteleminenVainoharhaisuus
Listan avulla on helppo tunnistaa narsistinen käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsisti.
Hyvä lista narsistien tunnistamiseen.
Minun entisessä suhteessa oli myös tuollaista. En osaa sanoa, onko ex narsisti vai ei, joten en osaa sanoa, onko tuo tyypillistä narsismia.
Jos elät kamalassa suhteessa, miksi sinulle on tärkeää tietää, onko se tyypillistä vai epätyypillistä narsismia vai tyypillistä tai epätyypillistä jotain muuta sairautta? Kamala on kamalaa vaikka voissa paistaisi.