Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Narsisti suuttuu jokaisesta menostani

Vierailija
21.10.2021 |

Minulla ei saa olla mitään elämää. Pitää istua kotona 24/7 ja keskittyä ainoastaan olemaan kuulolla narsistia varten. On huono homma jos poistuu koti-ovesta ulos. Pikainen lenkki jotenkuten vielä menettelee. Joskus sekin aiheuttaa närää jos esim. viestiin vastaaminen viivästyy sen vuoksi. Kaupassa käyminen on aika paha. Aiheuttaa jo suuttumusta ja mielenosoitusta. Mutta, pahin on mikä tahansa harrastus tai siihen verrattavissa oleva asia. Siitä seuraa suuttumus, katkeruus, mykkäkoulu, monen päivän yhteyden poikki laittaminen ja jonkinlainen rangaistus tai kosto. Miten ihmeessä voi ajatella, ettei toisella saa olla mitään elämää? Oletteko muut kokeneet tätä narsistin taholta? Aina uudestaan hämmästyn, kun toistuu, että suuttuu tällaisista ihan arkipäiväisistä menoista, mitkä on normaalia elämää. Mitkään tapahtumat, illanvietot tai esim. sukulaisten juhlat synttärit, matkat ei tietysti edes tule kyseeseenkään.

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tyypillistä, kuten sekin, että jos narsisti on vaikka puhelimellaan jotain tekemässä (yleensä etsimässä pettämisseuraa), sinä et saa edes mainoslehteä vilkaista, kun et keskity 110% odottamaan jos vaikka narsisti keksii sinulle jotain sanottavaa.

Tyypillistä narsissistisen miehen käyttäytymistä. Kun hän löytää korvaajan, hän on julma kanssasi. Lakkaa olemasta ihminen. 

Vierailija
62/84 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tyypillistä, kuten sekin, että jos narsisti on vaikka puhelimellaan jotain tekemässä (yleensä etsimässä pettämisseuraa), sinä et saa edes mainoslehteä vilkaista, kun et keskity 110% odottamaan jos vaikka narsisti keksii sinulle jotain sanottavaa.

Tyypillistä narsissistisen miehen käyttäytymistä. Kun hän löytää korvaajan, hän on julma kanssasi. Lakkaa olemasta ihminen. 

Voi hyvänen aika sentään teidän juttujanne!  Vai miehen.  Myös naiset voivat olla narsisteja.    -    Mutta eivät ole lainkaan siinä määrin kummatkaan kuin te kuvittelette.  Jokainen joka ei taivu tahtoonne ja toimi kuten vaaditte, ei todellkaan ole narsisti.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän suuttuu, koska hän haluaa olla se, joka aiheuttaa sinulle kaikki reaktiot, niin hyvät kuin pahat. Jos siis saat jotain mielihyvää jostain muualta, on se ihan pätevä syy raivostua. 

No huh, huh! Kyllä on todella sairas tyyppi jos ajattelee noin. Vaikea mitenkään käsittää narsistisen ihmisen ajatuksenjuoksua.

Vierailija
64/84 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän vanhemmallekaan kiukuta sillä tapaa, että pitää olla koko ajan saatavilla (paitsi jos on ihan pieni lapsi kyseessä). Miksi parisuhteen pitäisi olla henkisesti äärimmäisen symbioottinen? Jos siis yritetään paikata jotain lapsuuden tunnevajetta, niin tuskin äiti oli koko ajan heijailemassa tai kanniskelemassa vatsapussissa kuin kenguru.

Vierailija
65/84 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista vastauksista tähän ketjuun. Hirveästi tuntuu herättävän vihaa se, että sanoo jotain ihmistä narsistiksi. En tietenkään voi tietää onko virallista diagnoosia olemassa, mutta vuosien kokemus hänestä. Sekä muista, diagnosoiduista narsisteista, joten aika varmasti on narsisti. Mutta sanotaan nyt, että hyvin narsistisesti käyttäytyvä henkilö ainakin. Ei sanota narsisti, ettei kukaan suutu.

Olin eilen niin väsynyt (muistakin syistä) enkä jaksanut kirjoittaa kovinkaan selkeästi. Kyseessä niin pitkä, vuosien suhde. Kiinteä, vaikka ei virallinen parisuhde. Välillä on ihanaa. Tietenkin valheellista. Silloin, kun itse jaksan tehdä kaiken täydellisesti miehen ”sääntöjen” mukaisesti, mikä tarkoittaa joskus ihan minuutin tarkkuudella oikeaan aikaan viestejä, niihin vastaamista, oikeiden sanamuotojen käyttämistä, viesteissä oikeiden hymiöiden käyttämistä. Silloin, kun elän joka tavalla oikein, enkä tee mitään, mistä mies ei pidä. Eli siis mahdollisimman paljon istun vain kotona, olen saatavilla, eikä minulla ole ”mitään” muuta elämää. Ja lisäksi pitää jaksaa ylistää ja palvella häntä joka hetki, eikä mitään muuta saa olla.

Silloin saa ”palkkioita” eli (valheellisia) hyviä asioita. Mies on ihana, romanttinen, kehuu ja on paljon kontaktissa. Mutta jos en jaksa tai jokin pienikin juttu menee ”väärin” niin siitä tulee heti rangaistus. Eli mies muuttuu, kuin seinään kylmäksi, etäiseksi, laittaa kontaktin minimiin tai katoaa muutamaksi päiväksi. Tietää, että kärsin siitä. Siksi tekee sen rangaistukseksi.

Liittyy muutakin, mitä en tänne halua kirjoittaa. Mutta sanotaan näin, että kiristämistä. Että saa mitä haluaa (seksiin liittyvää, sekä muuta palvelemista mistä hän itse hyötyy).

Vierailija
66/84 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos asiallisista vastauksista tähän ketjuun. Hirveästi tuntuu herättävän vihaa se, että sanoo jotain ihmistä narsistiksi. En tietenkään voi tietää onko virallista diagnoosia olemassa, mutta vuosien kokemus hänestä. Sekä muista, diagnosoiduista narsisteista, joten aika varmasti on narsisti. Mutta sanotaan nyt, että hyvin narsistisesti käyttäytyvä henkilö ainakin. Ei sanota narsisti, ettei kukaan suutu.

Olin eilen niin väsynyt (muistakin syistä) enkä jaksanut kirjoittaa kovinkaan selkeästi. Kyseessä niin pitkä, vuosien suhde. Kiinteä, vaikka ei virallinen parisuhde. Välillä on ihanaa. Tietenkin valheellista. Silloin, kun itse jaksan tehdä kaiken täydellisesti miehen ”sääntöjen” mukaisesti, mikä tarkoittaa joskus ihan minuutin tarkkuudella oikeaan aikaan viestejä, niihin vastaamista, oikeiden sanamuotojen käyttämistä, viesteissä oikeiden hymiöiden käyttämistä. Silloin, kun elän joka tavalla oikein, enkä tee mitään, mistä mies ei pidä. Eli siis mahdollisimman paljon istun vain kotona, olen saatavilla, eikä minulla ole ”mitään” muuta elämää. Ja lisäksi pitää jaksaa ylistää ja palvella häntä joka hetki, eikä mitään muuta saa olla.

Silloin saa ”palkkioita” eli (valheellisia) hyviä asioita. Mies on ihana, romanttinen, kehuu ja on paljon kontaktissa. Mutta jos en jaksa tai jokin pienikin juttu menee ”väärin” niin siitä tulee heti rangaistus. Eli mies muuttuu, kuin seinään kylmäksi, etäiseksi, laittaa kontaktin minimiin tai katoaa muutamaksi päiväksi. Tietää, että kärsin siitä. Siksi tekee sen rangaistukseksi.

Liittyy muutakin, mitä en tänne halua kirjoittaa. Mutta sanotaan näin, että kiristämistä. Että saa mitä haluaa (seksiin liittyvää, sekä muuta palvelemista mistä hän itse hyötyy).

Tunnistan tuon rankaisun eksästäni. Parasta mitä itse suhteessa tein oli se, kun lähdin kävelemään. Olen nyt ilman kumppania, mutta tunnen viimein pystyväni hengittämään vapaasti.

Vierailija
67/84 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti sul on housuissas

Vierailija
68/84 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä revit narsismin? Mustasukkaisuutta, epävarmuutta, menettämisen pelkoa tuo on eikä se pelkästään ihmisestä mitään narsistia tee?

Oletko suhtautunut häneen myötätuntoisesti ja kysynyt mitä hän pelkää tapahtuvan? Mustasukkaisuudesta voi toipua ja siihen alkuun pääsee, kun tulee kohdatuksi toisen myötätunnolla ja halulla ymmärtää ja auttaa. Yleensä kuvaamasi tilanne on lapsuuden traumojen ilmiasu aikuisuudessa. Kumppanisi ei valitse tunteitaan. Todennäköisesti kärsii niistä enemmän kuin sinä ja häpeää myös. Kannattaa jutella avoimesti ja tehdä mielenterveystalon mustasukkaisuuden omahoito vähintään.

Vierailija
69/84 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tunne yhä uudestaan on niin tyrmäävä, kun vaikka iloisena kerron käyneeni jossain kivassa (ihan ”viattomassa”) paikassa, kuten vaikka museossa tai vastaavassa niin hän suuttuu siitä ja alkaa mykkäkoulun, mielenosoittamisen ja heittäytyy kylmäksi etäiseksi. Aina uudestaan hämmästyn tuota käytöstä, kun ei tahdo tajuta, että hän ihan todella suuttuu tuollaisesta. Että todellakaan toisella ei saisi olla mitään normaalia elämää. Konkreettisesti ei mitään. Miten kukaan voi elää esim. käymättä kaupassa tai koskaan missään. Olen huomannut, että hermostuu myös jos joku hänen ystäväkseen tai tuttavakseen mieltämä henkilö lähtee lomalle jonnekin reissuun niin käyttäytyy tylysti tätä kohtaan. Siis kukaan ei saa mennä minnekään, eikä kellään saa olla mitään elämää. Saattaa olla hurmaava (tietysti valheellista) ja minuutissa muuttua täysin etäiseksi ja kylmäksi.

Vierailija
70/84 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä että miehen voimakas kontrollin tarve kertoo syvästä turvattomuudesta. Yritä siis suhtautua itse aikuisesti ja myötätuntoisesti ja tue häntä hakemaan apuakin.

Vierailija
71/84 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Protip: kun kutsut henkilöä kenen kanssa olet narsistiksi keskustelupalstalla, kannattaa käytöksen analysoinnin ja ihmettelyn sijaan lähteä suhteesta. Saattaa olla vaikeaa lähteä, mutta joidenkin ihmisten kohdalla et tule koskaan saamaan älyllistä tai tyydyttävää vastausta sille, miksi juuri he käyttäytyvät sinua kohtaan niin.

Vierailija
72/84 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyseessä normaali tai ”vain” mustasukkaisuus. En voi kaikkea ja koko elämää tänne kirjoittaa. Tai mitä kaikkea muuta hän tekee ympäriinsä. Kyllä tiedän itsekin sen verran asioista, että käytös on narsistista. En lähde todellakaan väittelemään tästä. Se ei ollut pointti vaan vertaistuki.

-Ap

Vierailija
73/84 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti kannattaa tai kannattaisi irtautua. Se on selvää, mutta tilanne on sellainen, ettei voi ihan nopeasti irtaantua. Etäisyyttä voi ottaa, mutta koettu on, ettei toimi kovinkaan kauan. Vähän pakkotilanne olla tekemisissä, jota en jaksa nyt enempää avata sen syitä.

-Ap

Vierailija
74/84 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti sul on housuissas

On se aina välillä.

-Ap

Vierailija
75/84 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Vierailija
76/84 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän vanhemmallekaan kiukuta sillä tapaa, että pitää olla koko ajan saatavilla (paitsi jos on ihan pieni lapsi kyseessä). Miksi parisuhteen pitäisi olla henkisesti äärimmäisen symbioottinen? Jos siis yritetään paikata jotain lapsuuden tunnevajetta, niin tuskin äiti oli koko ajan heijailemassa tai kanniskelemassa vatsapussissa kuin kenguru.

Narsisti on emotionaalisesti kaksivuotiaan taaperon tasolla , siksi käytös on samanlaista. Ja kyllä naispuolisia narsisteja on , mm. tätini ,dg perhesurmaaja (onneksi jo kuollut).

Vierailija
77/84 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi vaikea normaalisti ajattelevan ymmärtää narsistin ajatusmaailmaa. Se tuntuu niin kierolta ja vääristyneeltä.

Vierailija
78/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi vaikea normaalisti ajattelevan ymmärtää narsistin ajatusmaailmaa. Se tuntuu niin kierolta ja vääristyneeltä.

Se ajatusmaailma ON sairasta ja kieroutunutta. Ja ap.lle tässä vertaistukea , JUOKSE.  Selittelyn makua jos ei lähde pahuuden luota. Minä lähdin (oli vaikeaa) ja se oli elämäni paras päätös. Nyt olen vapaa ja onnellinen aikuinen ihminen jonka ei tarvi hyppiä "hullun" pillin mukaan. Se tunne on mahtava kun teet mitä haluat eikä kukaan morasiloi tai lyttää tai pilkkaa! Sitä sanotaan elämäksi , ap myös sinulle on elämää tarjolla , riippuu sinusta haluatko ottaa sen vastaan. Me kaikki jotka olemme irtautuneet narsistista tiedämme mitä se kokemus on , me kuitenkin teimme sen.

Vierailija
79/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyseessä normaali tai ”vain” mustasukkaisuus. En voi kaikkea ja koko elämää tänne kirjoittaa. Tai mitä kaikkea muuta hän tekee ympäriinsä. Kyllä tiedän itsekin sen verran asioista, että käytös on narsistista. En lähde todellakaan väittelemään tästä. Se ei ollut pointti vaan vertaistuki.

-Ap

Ainakaan minulta et saa tukea etkä varsinkaan vertaistukea tilanteeseen, jossa ihan itse valitset olla.

Vierailija
80/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on ihan jees kanava youtubessa