Päätin, että seuraava jouluaatto vietetään kotona
Ollaan tämä ja edellisjoulu vietetty miehen vanhempien luona. En oikeastaan edes tiedä miksi, he ovat aina pyytäneet ja ollaan menty. Omat vanhempani ovat joulun aina ulkomailla.
Nyt alkaa pikkuhiljaa riittämään. Hirveä hälinä koko ajan kun kylässä on myös miehen veli ja sisko ja heidän lapset. Lapset ovat aamukahdeksasta riidelleet ja kyselleet, koska saa aukaista lahjat. Miehen isä on vetänyt jo varmaan puolet kinkusta, kun aina välissä käynyt sitä napsimassa. Yritin auttaa anoppia keittiössä, mutta hän haluaa tehdä kaiken itse. Pöydästä löytyy kinkku ja laatikot, ei mitään "modernimpia" jouluruokia, vaan vain ne perinteiset. Itse en tykkää jouluruuista yhtään. Tuotiin miehen kanssa juustoja tuliaiseksi, miehen sisko toi juustokakun ja ajateltiin että voidaan laittaa nämä joulupöytään. Mutta ei. Anoppi tuumasi, että syödään ne sitten vaikka huomenna, kun eihän juustot nyt joulupöytään kuulu.
En malta odottaa ensijoulua kotona. Vain minä, mies ja meidän tuleva lapsi. Saan tehdä herkulliset ruuat, kattaa pöydän kauniisti ja koristella talon ja täyttää kuusen ympäryksen kauniisti paketoiduilla lahjoilla. Täällä lahjat on viskottu vähän sinnepäin kuusen ympärille.
Tottakai joulu voisi olla paljon hirveämpikin, mutta ei ollut tämä kovin hyvä idea.
Kommentit (4)
Niin vietämme mekin. En tajua, että miksi anoppi kohkaa, että hänen luonaan pitää olla jouluna. Täällä ei ole joulua! Ei kuusta, ei pukkia, ei koristeita. Huomenna lähdemme heti aamulla ajamaan kotiin ja järjestämme lapselle kotona kunnon joulun. Pukkia en saanut tilata. Kun anoppi ottaa asian ensi vuonna puheeksi, kerromme käyvämme ennen joulua. Ihan sama koska käy, kun joulu ei ole muuta kuin telkun katsomista ja kinkkuvoileipiä.
Voi laps´parka, kyllä sulla on vielä paljon opittavaa elämästä. Anopillasi on omat hyväksi havaitut perinteensä, sinulla on mielessä ehkä omien vanhempiesi tekemät joulut silloin lapsena. Sinä alat rakennella omia perinteitä. Ota kuitenkin rennosti, unohda ne kuvakirjojen ihannejoulut, sellaisia on vani - aivan niin - kuvakirjoissa. Kasaat vain paineita itsellesi, kun yrität tavoitella täydellisyyttä. Onnellista Joulua joka tapauksessa!
Siis hyi helvetti.Miehesi siskolla ja veljellä on yhteisiä lapsia.
Harmi, ettei otsikkosi ollut :Päätimme, että seuraava jouluaatto vietetään kotona.