Paras lahja on alkoholiton joulu
Kommentit (22)
Ryyppäminen aloitettu jo ja jatkuu joulupäivään asti.
Se on paras lahja vain, jos alkoholi on joku ongelma. Muutama viinilasi on hyväksi tunnelman keventäjäksi kaiken stressin päälle, jos ei ongelmia alkon kanssa.
Laskeeko ap "juopotteluksi" joulupöydän punaviinin ja oluen?
Ihme jeesustelua. Joulu on tasan samanlainen päivä kun muutkin, ja aivan varmasti aion juoda jos mieli tekee.
Ja lasten nähden taas en dokailisi muutenkaan (ja viinilasia ruoan kanssa ei lasketa).
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 20:32"]
Laskeeko ap "juopotteluksi" joulupöydän punaviinin ja oluen?
[/quote]
Jep.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 20:20"]
Joten pyydän, älä juopottele joulu(aatto)na.
[/quote]
ei kait taas tätä sama rallatus ala?!
Meillä juodaan ruokaviinit, ja sillä sipuli. siitä on 'juopottelu' kaukana. Ja lapset saavat 'selvän joulun' meidän aikuisten puolesta.
Minä osaan juoda juopumatta. On eri asia, jos ottaa ruuan kanssa hiukan punaviiniä kuin jos juo pari pulloa viinaa ja örveltää ja oksentaa ja sammuu. En ymmärrä tätä kaikkivaltaista absolutismivaatimusta.
Jos alkoholin käyttö ei ole ongelma, pari saunakaljaa / lasi viiniä aterian yhteydessä ei haittaa. Jos alkoholinkäyttö on ongelma, se yleensä tarkoittaa 3-5 päivän täyskänniä ja perheen pelossa elämistä.
Ja jos joku toivoo että ei ns. juopoteltaisi jouluaattona, voisin arvella että hän EHKÄ ei tarkoita sitä paria kaljaa / lasillista viiniä.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 20:25"]
Taasko tätä paskaa. Juon juuri niin paljon, kuin minua huvittaa. Lapsille annan alkoholittoman joulun, sillä aion juoda heidänkin viinat.
[/quote]
Tää on ihana! Jankutus mennyt hyvin perille, Hyvää Joulua.
Jee, pitää muistaa että ensi vuonna ei hankita lapsille mitään lahjoja. Kun ihmettelevät, niin sanon vaan "rakkaat lapset, saatte alkoholittoman joulun, siinä lahjanne". Mahtaa tulla ratkiriemukas joulu.
Mitä vikaa alkoholissa oikein sitten on? Jeesus oikein urakalla muutti vettä viiniksi, ja viimeisellä ehtoollisellakin ilmeisimmin nautittiin viiniä.
OK, tottakai alkoholia voi käyttää väärinkin, mutta ei se ole syy demonisoida itse ainetta. Samoin uskonnolla voi tehdä paljon pahaa väärinkäyttämällä sitä, esimerkiksi fanatismiin jossa saattaa olla jopa muita vahingoittavia ominaisuuksia. En silti sanoisi että uskonto sinänsä on paha asia.
APn viestin voisi ehkä muotoilla kauniimmin "Paras lahja on kännitön joulu", jos nimenomaan haluaa viitata alkoholin tuomiin ongelmiin eikä ottaa mukaan muita lapsille tai perheille juhlapyhinä korostuvia uhkia.
Ymmärrän APn hyvän tarkoituksen, mutta mielestäni muotoilu oli hiukan simppeli eikä ehkä perinpohjin ajateltu. Pelkkä suoraviivainen tuomitseminen saa usein aikaan reaktiivistä vastarintaa, kun taas avoimemmalla suhtautumisella voi saada enemmän ihmisiä pysähtymään hetkeksi ja miettimään arvojaan.
Hyvää joulua itse kullekin :)
Joulu ei ole näköjään aina ristiriidaton päivä.
https://huhtalajuha.wordpress.com/2014/12/23/ateistin-joulu/
Oletko alkoholisti kun et pysty parempaa?
Paras lahja kenelle? Itse ainakin vedän kunnon monen päivän putken, kun joulua yksin vietänkin.
Sulle on varmasti kuiva kaivo jossain. Tee hyvin.
Aijon vetää lärvit ja perhettä turpaan
-ap
Alkoholiton joulu. Check. Onko piri ok?
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 21:31"]
Jee, pitää muistaa että ensi vuonna ei hankita lapsille mitään lahjoja. Kun ihmettelevät, niin sanon vaan "rakkaat lapset, saatte alkoholittoman joulun, siinä lahjanne". Mahtaa tulla ratkiriemukas joulu.
[/quote]
Joo paljon on Suomessa kämppiä joissa lapsille todella se kännitön Joulu olis ratkiriemukas vaikka ilman yhtään hemmetin lahjaa.
Taasko tätä paskaa. Juon juuri niin paljon, kuin minua huvittaa. Lapsille annan alkoholittoman joulun, sillä aion juoda heidänkin viinat.