Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako nykyään enää opiskella?

Vierailija
23.12.2014 |

Olen 20-vuotias toisen välivuoden viettäjä ja pohdin... mitä jos jäisin ikuiselle välivuodelle? Minulla on tällä hetkellä vakituinen kokoaikatyö, jossa palkka tosin pieni (netto n.1300e) ja samoin poikaystävälläni (netto 1500e). Asutaan kaupungin keskustassa pienessä kaksiossa, jossa vuokra 600e, eli kulujenkin jälkeen jää kuitenkin hyvin elämiseen (meillä ei ole autoakaan).

Koulussa olen kuitenkin aina menestynyt hyvin (kirjoitin neljä ällää), joten olin aina varma, että jatkan vielä opiskeluja. Nykyään vaan tuntuu, että ainoat "varmat" alat on luokkaa hoitoala, joka ei valitettavasti minua kiinnosta ollenkaan. Haluaisin opiskella yhteiskuntatieteitä, mutta työnsaanti on niin tuhoontuomittua, että mielummin sitten kai näitä siivoushommia (nämä työt tuskin loppuu ja esimieshommiin pääsen jos haluan). Yhdessä ollaan oltu miehen kanssa jo 5 vuotta, joista kolme asuttu yhdessä. Lapsia halutaan max yksi, joten kai se tällä palkalla onnistuisi. 

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
62/68 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 20:00"]

Eläkkeesi tulee olemaan sitten tosi pieni!

[/quote]

Ei kai elämää sen mukaan eletä, että eläkkeellä on paljon rahaa? Kukaan ei tiedä millä mallilla asiat on maailmassa 40 vuoden päästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllistyminen vaikeaa? Valmistuvien diplomi insinöörien työllisyysprosentti on 95% ja vakkariduunissa keskipalkka 5200e. Opiskelu kannattaa

Vierailija
64/68 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 20:11"]

Amiskaa suosittelen mieluummin kuin "hienoa korkeaa tutkintoa". Voin kertoa monen eri yrityksen rekrystä vastaavana että arvostan todella paljon enemmän ns. duunareita ja heistä tulee enemmän positiivistä palautetta. Tiedän myös monta jotka ovat käyneet vain peruskoulun ja ovat myyntipäälliköitä, toimitusjohtajia tms. Heidän alaisensa ovat insinöörejä :) Vilkaiseppas esim. Bill Gates:in koulutusta ;)

[/quote]

No jos sinä rekrytoit ihmisiä tiskareiksi tai varastomiehiksi niin ihan ymmärrettävää mutta aika pösilö täytyy olla jos ei muuten ymmärrä korkeakoulutuksen tuomaa lisäarvoa :D

Vierailija
65/68 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on alla pelkkä peruskoulu ja tämän hetken palkka on 1900€ brutto + provikat (ei kuitenkaan myyntityö). Avomiehellänikään ei ole muita kouluja peruskoulun lisäksi käyty loppuun ja hän tienaa 2400€ bruttona varastoalalla.
Vuokra meillä 800€ Helsingin kantakaupungissa, ei autoa, ei lapsia, eikä ehkä tulekaan kuin todella maksimissaan yksi joskus.
Mieheni on tyytyväinen nykyiseen. Hän on onnellinen kun on vakipaikka, suht mukava työ sekä ok liksa.
Itsestäni en voi sanoa samaa, mutta se ei koulutuksen puutteesta johdu. En meinaa vieläkään näin 26-vuotiaana keksisi mitä lähtisin opiskelemaan - koulun penkit kun ei vaan ole minua varten. Sivistän itseäni muilla tavoin.
Tyytymättömyys johtuu myös ihan siitä, että en voi henkisesti hyvin normi rivityöntekijänä. Suurin haaveeni ja elämänsaavutukseni pienestä pitäen on ollut perustaa yritys ja sen vielä joku päivä teenkin. Siinä välissä toteutan itseäni toiseksi luontevilla tavalla: tekemällä kaikkea luovaa. Olen innostunut maalailusta ja romaanikäsikirjoituksen kirjoittaminen on työn alla.
Tiivistys: Itse olen vakaasti sitä mieltä, että niin kauan kuin ei satuta muita, saa elää juuri niin kuin tahtoo. Ei ole mitään tarvetta noudattaa elämässään yhteiskunnan asettamia tavotteita.

Vierailija
66/68 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologeille ja muille mielenterveyden ammattilaisille on töitä, siihen tutkintoon yhdistää helposti yhteiskuntatieteitä. Kyllä niitä töitä saa kun on itsessä ainesta ja sinnikkyyttä hakea. Myös logopedeille, lääkäreille ja vastaaville korkeammin koulutetuille olisi töitä. Maantiedettä opiskelevat voivat mennä aluevirastoihin töihin, mikä on yhteiskunnallista vaikuttamista. Ei kannata uskoa yleistä hysteriaa koskien työttömyyttä. Itse ainakin olen ollut jo monessa työharjoittelussa ja töitäkin on tiedossa valmistuttua, opiskelen yhteiskuntatieteitä ja viestintää. Olin välivuoden töissä mutta kyllästyin huonoon palkkaan ja asiakaspalveluun.

Vierailija
67/68 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 08:54"]Työllistyminen vaikeaa? Valmistuvien diplomi insinöörien työllisyysprosentti on 95% ja vakkariduunissa keskipalkka 5200e. Opiskelu kannattaa
[/quote]
Ilmeisesti sinä et kuulu noihin korkeakoulutettuihin ;)

Vierailija
68/68 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 10:43"][quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 08:54"]Työllistyminen vaikeaa? Valmistuvien diplomi insinöörien työllisyysprosentti on 95% ja vakkariduunissa keskipalkka 5200e. Opiskelu kannattaa
[/quote]
Ilmeisesti sinä et kuulu noihin korkeakoulutettuihin ;)
[/quote]

Kaikki "teekkari" alaa opiskelevat työllistyvät, ihan oikeasti. Prosessi- ja ympäristötekniikka, tuotantotalous, konetekniikka, sähkötekniikka... Kyllä sieltä löytyy jokaselle jotakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan