Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako nykyään enää opiskella?

Vierailija
23.12.2014 |

Olen 20-vuotias toisen välivuoden viettäjä ja pohdin... mitä jos jäisin ikuiselle välivuodelle? Minulla on tällä hetkellä vakituinen kokoaikatyö, jossa palkka tosin pieni (netto n.1300e) ja samoin poikaystävälläni (netto 1500e). Asutaan kaupungin keskustassa pienessä kaksiossa, jossa vuokra 600e, eli kulujenkin jälkeen jää kuitenkin hyvin elämiseen (meillä ei ole autoakaan).

Koulussa olen kuitenkin aina menestynyt hyvin (kirjoitin neljä ällää), joten olin aina varma, että jatkan vielä opiskeluja. Nykyään vaan tuntuu, että ainoat "varmat" alat on luokkaa hoitoala, joka ei valitettavasti minua kiinnosta ollenkaan. Haluaisin opiskella yhteiskuntatieteitä, mutta työnsaanti on niin tuhoontuomittua, että mielummin sitten kai näitä siivoushommia (nämä työt tuskin loppuu ja esimieshommiin pääsen jos haluan). Yhdessä ollaan oltu miehen kanssa jo 5 vuotta, joista kolme asuttu yhdessä. Lapsia halutaan max yksi, joten kai se tällä palkalla onnistuisi. 

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ei paikat hajoa, noissa hommissa suht yleistä!

Vierailija
2/68 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin en tiedä. Itsestä tuntuu että ois kannattanut aikoinaan mennä ammattikouluun, niin ois päässyt työputkeen ajoissa kiinni. Itse opiskelen toista yliopistotutkintoa ja oon jo kolmikymppinen, töitä ei tunnu saavan mistään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opiskelin yhteiskuntatieteitä, sosiaalipsykologiaa ja sivuaineena työoikeutta ja kauppatieteitä ja olen rekrytointipäällikkönä nyt 5v opiskelujen jälkeen. Palkka 3500 ja kiva työ. Eli kannattaa opiskella! Olen itse vasta 32:)

Vierailija
4/68 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pohdin yrittäjäksi ryhtymistä. Jotenkin minulla se opiskelu into lopahtaa kahdesta asiasta 1. koulutus on piiiiiiiiiitkä 2. työllistyminen riippuu useimmiten ulkopuolisista asioista. Tai siis yrittäjän pystyn vaikuttamaan työllistymiseeni, mutta en välttämättä koututtautuneena (riippuu tietenkin koulutuksesta). Psykologia on aiheena kiinnostava, mutta pääni ei muutenkaan kestä matematiikkaa ja liika teoriaa mitä siinä kuulemma on.

Vierailija
5/68 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mihin haluaa tyytyä.

Vierailija
6/68 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt kokkina töitä kohta 8 vuotta. Ei ole mitään tutkintoa. Aloitin tarjoilijan työstä pikku ravintolassa. Siitä sitten siirryin pikkuisen kerrallaan keittiön puolelle, kun kerran osaan ruokaakin laittaa. En kyllä pärjäisi missään hienossa raflassa. Tämä mun työpaikka on lounasravintola.

Vierailija
7/68 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 19:41"]

Olen tehnyt kokkina töitä kohta 8 vuotta. Ei ole mitään tutkintoa. Aloitin tarjoilijan työstä pikku ravintolassa. Siitä sitten siirryin pikkuisen kerrallaan keittiön puolelle, kun kerran osaan ruokaakin laittaa. En kyllä pärjäisi missään hienossa raflassa. Tämä mun työpaikka on lounasravintola.

[/quote]

Minä en tiennytkään että tuo onnistuu nykypäivänä. Olen ollut siinä uskossa että pienen pienikin työ vaatii jonkin tutkinnon.

Vierailija
8/68 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, jos valmistumisen jälkeen heruu duuni jossa brutto vaikka 2000 euroa niin eipä siinä montaa sataa parannusta heru. 

Vierailija
9/68 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla tuloilla ei todellakaan kannata, ei tällaisessa yhteiskunnassa. Sama kuin ottaisit töistäsi 1/5 nykyisestä palkastasi.

Vierailija
10/68 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on rikkaasta perheestä, opiskelu kannattaa (suhteilla heruu duunia). 

Vierailija
11/68 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi pienipalkkaista duunaria tulee kyllä ihan hyvin toimeen, jos ei lapsia tai autoa ole. Ap:lla ja miehelläkin jää laskujen jälkeen vielä pari tonnia hummailurahaa, jääkö noin paljoa monelle "hyväpalkkaisellekaan", kun on asunto- ja autolainat?

Vierailija
12/68 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu kannattaa aina

Vierailija
13/68 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ on vain työtä!

Vierailija
14/68 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 19:42"][quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 19:41"]

[/quote]

Minä en tiennytkään että tuo onnistuu nykypäivänä. Olen ollut siinä uskossa että pienen pienikin työ vaatii jonkin tutkinnon.
[/quote]

Ei niihin parempiin paikkoihin varmaan pääsekään. Tässä minun paikassa riittää kun on hygieniapassi.

Vierailija
15/68 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain näköalaton ihminen suostuu koiran hommaan, eli siivoukseen. Kauppakorkeaan noilla arvosanoilla?

Vierailija
16/68 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene opiskelemaan laitoshuoltajan tutkinto, pääset siivoamaan vaikka sairaalaan jossa yrityksiä rennompi meno ja palkkakin jotain 1800e/kk. 

Vierailija
17/68 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeesi tulee olemaan sitten tosi pieni!

Vierailija
18/68 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskella voi myöhemminkin, noin nuorena ei välttämättä tiedä mitä oikeasti haluaa tehdä.

Vierailija
19/68 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 19:49"]

Kaksi pienipalkkaista duunaria tulee kyllä ihan hyvin toimeen, jos ei lapsia tai autoa ole. Ap:lla ja miehelläkin jää laskujen jälkeen vielä pari tonnia hummailurahaa, jääkö noin paljoa monelle "hyväpalkkaisellekaan", kun on asunto- ja autolainat?

[/quote]Varmaan noilla tuloilla lainaakin saa esim. kaksion ostoon, ilmeisesti Ap ei Helsingissä ainakaan vuokran suuruudesta päätellen? 

Vierailija
20/68 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mjaa, jos haluat varmistaa, että pysytyt pitämään hanttihomasi silloin kun päteviä siivoajia on työttöminä ja epäpäteviä on vaan heitettävä pois niin voisit miettiä 1. Siivoaja oppisopimuksella tämänhetkiseen firmaasi, kaikki sama kun nyt, mutta käyt muutamana iltana kuussa koululla ja palautat muutaman kirjallisen tehtävän.
2. Jos haluat siivousta esimiesasemaan niin hae joku huuhaa AMK-tradenomijohtaja linjalle monimuotoon. Pari iltaa viikossa koulua, joka menee neljän ällän tytöltä varmasti ilman mitään vaivaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi