Kuka tekee siivoojan töitä 10e/h palkalla?
Eilen kävin työhaastattelussa siivoojan paikkaa. Muuten ihan hyvin meni koko haastattelu mutta palkkaus oli sitten mikä loksautti leukkani aki: 10,10e/h? Vaikka kyseessä olikin kokopäiväinen ja vakituinen työ niin nopsasti laskettuna palkka on vain reilu tonnikuussataa kuussa. Oma palkka pyyntöni oli niin kaukana tarjottu summasta, etten edes jäänyt vastatarjoilemaan mitään.
Varmasti tekijöitä olisi jonoksi asti mutta ne(ulkomaalaiset?) omaa oksaa sahaavat
Kommentit (242)
Kaikkien palkat Suomessa eivät ole 10 e tunti eli alemmillakin palkoilla tekee paljon porukkaa töitä. Suomessa kun ei ole minimipalkkaa joksi on ehdotettu juuri tuota 10 euroa.
eestiläiset tekee 10 e tuntihommia, ei muut
"Vuokran jälkeen tuista jää vain 2800€"
Katsoin juuri työpaikkoja ja haettiin koulusiivoojaa jonka työaika alkaa klo 4:30. Firmoilla ei ole mitään inhimillisyyttä. Yölisää saa klo 6 asti mutta ei se kyllä paljon lohduttaisi. Toki kahdella työntekijällä tuolla työajalla siivoaa isommankin koulun.
Minulle tarjottiin juuri myyjän tointa 7,20€/h palkalla. Minulla loksahti lauat myöskin..
Kuulun korkeimpaan myyjän palkkaluokkaan (täälläpäin n. 12€/h minimi)
Vierailija kirjoitti:
Katsoin juuri työpaikkoja ja haettiin koulusiivoojaa jonka työaika alkaa klo 4:30. Firmoilla ei ole mitään inhimillisyyttä. Yölisää saa klo 6 asti mutta ei se kyllä paljon lohduttaisi. Toki kahdella työntekijällä tuolla työajalla siivoaa isommankin koulun.
Siis... onko 4:30 alkava työ epäinhimillistä?
Itse olen tehnyt nyt viimeksi siivoustöitä 11e/h. Nelisen vuotta sitten palkka oli (eri firma, kotisiivousta) 9.6e/h, nollasopimuksella, matkat omalla ajalla ja ei täysiä päiviä.
Suhteessa mielestäni on. Siivoojan työt alkavat kumminkin melkein kaikki klo 6 tai jopa 7. Et jos on pieni palkka ja pitää vielä niin aikaisin siinä työpaikassa mennä niin se ei ole houkuttavaa. Toki jotkut työt ovat luonteeltaan kuten vaik leipuri, mutta..
Minä teen siivoustyötä sairaalassa, tuntipalkka noin 11 e. Siivousalan palkaksi sieltä paremmasta päästä. Mielestäni siivoustyössä kuin siivoustyössä palkan pitäisi olla aina minimissään 10 e ja terveydenhuollon kohteissa työn vastuullisuuden ja vaativuuden huomioonottaen hiukan nykyistäkin enemmän. Ilta ja yölisät ovat meillä huonoja joten vuorotöilläkään ei tällä alalla rutkasti rikastuta.
Itse teen työtäni siitä yksinkertaisesta syystä että pidän siitä, plus että töitä siivousalalla on tarjolla aivan varmasti. Puhtaanapitoala on nosteessa ja mahdollisuuksia on työskennellä hyvin erilaisissa paikoissa. Itse viihdyn tällä hetkellä sairaalamaailmassa missä kohteeni saattavat vaihdella jopa yhden päivän sisällä laidasta laitaan. Pidän vaihtuvuudesta ja tämän ympäristön tarjoamista haasteista. Toisin kuin valtaosa ihmisistä kuvittelee, siivous (etenkään terveydenhuollon kohteissa) ei ole "vain siivousta" ja fakta on se että ihminen ilman koulutusta EI todellisuudessa osaa siivota.
Kiitos alan vähäisen arvostuksen, jatkuvan kilpailutuksen ja matalan palkkauksen sekä yleisen tietämättömyyden ja välinpitämättömyyden alalla riittää edelleen tekijöitä joilla ei alan koulutusta ole. On mielestäni suorastaan surkuhupaisaa ettei tästä maasta löydy edes lakia joka määrittelisi hygienian toteutumista ja sen valvontaa terveydenhuollossa. Sairaalassa olemme kuitenkin jatkuvasti tekemisissä riskiryhmiin kuuluvien henkilöiden kanssa, niiden kaikista haavoittuvimpien ja heikoimpien. Aseptiikka ei saa pettää, virhe väärässä paikassa voi pahimmillaan maksaa jonkun hengen. Silti työtämme usein vähätellään ja palkka on mitä on, ja jopa sairaalaan saatat päästä töihin ilman koulutusta Toisin on esimerkiksi elintarviketeollisuudessa jossa elintarvikelaki säätelee selvät sävelet…
Yhtään hälläväliä- ihmistä en työkaverikseni halua. Motivoituneille ja oppimiskykyisille ja -haluisille tekijöille alaa kovasti suosittelen - siitäkin huolimatta että palkka on sen kympin luokkaa!
Eipä minunkaan tuntipalkkani tuota parempi ole vaikka en siivooja olekaan. Jos ei paremmin palkattua työtä ole, niin eihän siinä muuta voi kuin tehdä tuolla palkalla. Työmarkkinoilla heikossa asemassa olevien ihmisten hyödyntämistähän tuo on, mutta minkäs teet. Itse työstä jota teen kyllä tykkään mutta rahatilanne ei tosiaan ole hyvä tällä palkalla.
Siivous on kyllä työtä jossa palkka ei useinkaan ole suhteessa työn raskauteen ja usein myös likaisuuteen. Jotkut siivouskohteet ovat todella kuvottavia (esim. asemat). Jatkuvasta eritteiden kuuraamisesta pitäisi saada reilusti lisää palkkaa. Ja siivoojan työtahti on nykyään erittäin kuluttava. Olen tehnyt kesätöitä siivoojana ja tuntui suorastaan mahdottomalta saada isot alueet siivottua siinä ajassa mikä siihen oli varattu.
Hei, mielestäni siivoojan työhön kouluttaudutaan ja työ vaatii monenlaista osaamista. Sosiaalista luonnetta, palvelualttiutta ja asiakkaiden huomioimista. Esimerkiksi nuo. Kun olet saanut laitoshuoltajan tutkinnon ja tehnyt parikymmentä vuotta työtä alalla, kyllä siitä pitääkin maksaa. Työnantajalle arvokas työntekijä kun tietää ja osaa kaikenlaista muutakin yrityksessä.
En ikinä tekisi. Palkka on 12,41/h. En ole töissä firmalla.
apostoliZztop kirjoitti:
eestiläiset tekee 10 e tuntihommia, ei muut
Meillä kaikki laitoshuoltajat saavat samaa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Harva saa edes 10e/h..
Ai harva? Älä nyt liioittele! Onhan 10€/h todella huono palkka eikä kyllä lähelläkään mitään keskitasoa! 15€/h pitäis olla minimi palkka, silläkään ei vielä leveästi elää. Sen alle on ihan orjuuttamista!
Saan vähän yli kympin osa-aikatyössä ja lähes täyden kelan päivärahan.Säästöön jää reilusti enkä muita tukia saa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, että suomalaiset lahnat makaavat kotona ja muualta tänne tulevat tekevät työt. Töihin kipin kapin! Voit samalla etsiä muuta hyväpalkkaista työtä. Opiskele vaikka lääkäriksi. Ei tarvitse täällä narsita.
Siivoustyötä kun tekee kokopäiväisenä niin siinä sivussahan sitä lääkäriksi opiskellaan 😂👍
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti älkää tehkö sitä työtä niin pienellä palkalla. En kyllä ymmärrä miksei liitto aja korkeampaa palkkaa.
Johan se ajoi 20-30% korotukset muutamassa vuodessa.Se vaan ei ole korkeakoulutushommaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä.
Minä myös !
Minulla on yli 2 vuoden kokemus hotellisiivouksesta ja tienaan nykyään 10,90€ hommia teen pääasiassa joulusesongin marraskuusta helmikuuhun, ja siinä ajassa tienaa helposti päälle 5000€ koska pyhiä ja ylityö tunteja kertyy niin paljon. Loppuvuosi meni koulussa. Nyt valmistuttua olisi tarkoitus päästä toivon mukaan parempiin töihin..
Mutta palkalla pitäisi myös pystyä elämään.
Niin pitäisi, niin...