Kuka tekee siivoojan töitä 10e/h palkalla?
Eilen kävin työhaastattelussa siivoojan paikkaa. Muuten ihan hyvin meni koko haastattelu mutta palkkaus oli sitten mikä loksautti leukkani aki: 10,10e/h? Vaikka kyseessä olikin kokopäiväinen ja vakituinen työ niin nopsasti laskettuna palkka on vain reilu tonnikuussataa kuussa. Oma palkka pyyntöni oli niin kaukana tarjottu summasta, etten edes jäänyt vastatarjoilemaan mitään.
Varmasti tekijöitä olisi jonoksi asti mutta ne(ulkomaalaiset?) omaa oksaa sahaavat
Kommentit (242)
Jos joku sanoo, että siivoojan palkka voisi olla puenempikin... työn vaativuus on jotain, mitä alalla työskentelemättömät eivät aavistakkaan. Moni EI pärjää tällä alalla jos ei ole:
- erittäin oma-aloitteinen
- todella ripeä otteissaan
-hyvää siivous-silmää
- hyvä kunto
- hyvä stressinsietokyky
- erittäin joustava
- uuden oppimisen halua
Aikataulut ovat siivousliikkeillä todella tiukat. Moni tekee keikkatyötä, eli perusasiat pitää olla hyvin hallinnassa. Pitää osata koneet, menetelmät, välineet, materiaalit ja niiden hoitomenetelmät ja työturvallisuuskorttikin alkaa olemaan pakollinen monella.
Monen ammattitaidottoman olen nähnyt tulevan työhön intoa puhkuen, viikon jälkeen alkaa näkyä jäljessä häikkää ja reklamaatiot alkaa. Ammattitaitoiseltakin siivoojalta jää joskus jotain kun kiire on kova, mutta kyllä ammattitaidolla pärjää pitkälle.
Tässä työssä ei vain heiluteta moppia. Työn oppii tekemällä, mutta ei hetkessä. Varsinkaan jos työkohde vaihtelee. Jos siivoat yhtä toimistoa kokoajan, on se opittavissa nopeastikkin.
Siivoustyötä on montaa laatua. Jossain työssä et tarvitse kuin muutamia välineitä, koneita ja menetelmiä, joissain taas pitää osata kaikki mahdollinen. Siinä se vaativuus tuleekin ja palkka toki suhteutetaan siihen jos vain osaa aukaista suunsa.
Kaveri ei viitsi tehdä oman alan hommia kun siivoojan palkka on korkeampi kuin hänen aloituspalkka moneen vuoteen. Ja töitä todellakin on ja riittää.
Miksi kaikilla pitää olla 2700 palkka? Verot ne niistäkin menee, eikä käteen jääkkään huimemmin sen enempää kuin olettaisi.
Itse olen ollut varmaan 15 eri työpaikassa, enkä ole koskaan saanut yli 11€ palkkaa.
Ihan ok palkka. Olen tällä hetkellä omassa kodissani perhepäivähoitajana ja minun palkka on noin 900 e kuussa( 3 hoidettavaa ja yksi oma) kun vähennän kulukorvaukset. Lapsia hoidan rakkaudella viikossa noin 50 tuntia. Tuntipalkkani on vitosen luokkaa. Omalla ajallani kokkailen, siivoan,teen askartelu valmisteluja, teen ruokaostokset ym.
Jos tahdot toimitusjohtajan palkaa, niin hakeudu toimitusjohtajaksi. Miksi pyörit siivoamassa??
Vierailija kirjoitti:
Eilen kävin työhaastattelussa siivoojan paikkaa. Muuten ihan hyvin meni koko haastattelu mutta palkkaus oli sitten mikä loksautti leukkani aki: 10,10e/h? Vaikka kyseessä olikin kokopäiväinen ja vakituinen työ niin nopsasti laskettuna palkka on vain reilu tonnikuussataa kuussa. Oma palkka pyyntöni oli niin kaukana tarjottu summasta, etten edes jäänyt vastatarjoilemaan mitään.
Varmasti tekijöitä olisi jonoksi asti mutta ne(ulkomaalaiset?) omaa oksaa sahaavat
Jos sinä et suostu tekemään niin joku muu kyllä tekee, älä huoli.
Otetasan tukia pois niin kummasti alkaa työ kelpaamaan.
Voisin hyvin tehdä pari kuukautta tuota hommaa, mulla on pienet menot ja käteen jäisi tuosta vuokran jälkeen 1400e humputtelurahaa.
Vierailija kirjoitti:
No minä teen. Enkä saa tukia vaikka olen myös yh. Aloittaessani 8v sitten palkka oli 7,5e/h, ajatteles, ja silti aloitin työt.
Kenenkään ei pitäisi suostua töihin tuollaisella palkalla. Suomessa ajatellaan että on suoraselkäisyyttä ja ahkeruutta tehdä työtä pienellä palkalla vaikka oikeasti se on tyhmyyttä. Elinkustannukset ovat tässä maassa niin kovat että tuollainen palkka on vitsi ja suoranaista riistoa. Ja kyseinen riisto onnistuu niin kauan kun joku suostuu siihen. Eli en pidä sinua ahkerana vaan tyhmänä kapitalistin käsikassarana.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon just valmistunu maisteri toimisto töissä ja palkka 1700€kuussa
Mikä on maisteritoimisto?
Teen maisterina asiantuntijatyötä 1300 € brutto / kk.Helsingissä.Siinä perspektiiviä.
Laitoshuoltajana sairaalassa (siivoustyö), 12,53€/h, siisti päivätyö, ei raskasta. Riippuu osastosta. Töitä kikyloikan jälkeen 116 h 15 min/3 viikkoa, tähän saakka 114 h 45 min/3 viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
10 €/h on ihan hyvä palkka siivoustyöstä, voisi olla vähemmänkin eli vaikka 8€/h. Palkat pitää suhteuttaa työn vaativuuteen ja tuottavuuteen.
Vanha ketju, mutta sattui silmille...Todellakaan 8 e palkka ei ole oikein mistään työstä. On vaikea elää edes tuolla reilulla 10 eurolla/tunti. Kaikki maksut pois. Ja siivoustyön vaativuudesta on ihan turha puhua kenenkään joka ei ole sitä tehnyt. On vaativaa fyysisesti, jatkuvaa liikuntaa ja nostelua. Ja henkisesti, riippuen kohteesta, eniten ehkä laitoksissa kuten sairaaloissa. Minullakin eri alan koulutus (ei, siivoojiksi eivät todellakaan päädy peruskoulu-dropoutit ) kuten monella muullakin, muttei haittaa, vaikka olen korkeammin koulutettu. En ole ikinä tajunnut ajatusta että siivous on "vain" siivousta. Ilman sitä ei yhteiskunta pyörisi. Enemmän tarvitaan siivoojia kuin humanisteja, jolta alalta siis koulutukseni.
Moni luulee että siivous helppoa, mutta kun näkee totuuden, luovuttaa hyvin pian...
Hahhah. Eihän tuosta jää verojen jälkeen juurikaan enempää kuin työttömyystuki + asumistuki + jos tekee 300 eurolla duunia kuukaudessa, mikä ei vähennä tukia. Siitä jää sellainen 1200 käteen.
Käytkö töissä 40 tuntia viikossa, vai 30 tuntia kuukaudessa niin, että melkein sama raha jää käyttöön? Kyllä systeemi kusee ja pahasti.
M joo siivous on toki raskasta ja kuormittavat. Mutta vertailun vuoksi mä olen lähihoitaja ja meidän työpaikalla ei siis ole sairaanhoitajaa todellakaan joka vuorossa joten ihan saat työt (yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta) periaatteessa tehdään.
Mulle maksetaan 11,5e/h ja olen vastuussa ihmisten terveydestä ja hyvinvoinnista suoraan.
Hei
Kirjoituksesi on erittäin hyvä.Olet täysin oikeassa. SOL:n siivoustyö on orjatyötä palkan suhteen. Miksi ihmiset eivät ota kantaa tänän aivan työntekijän riistoon perustuvaan SOL:n toimintaan.Onko noin alhaisen palkan maksaminen edes laillista,entä viikonloput,iltatyöt,työnahtaja voi soittaa koska vain ja pyytää yllättäen tulemaan töihin!Ulkomaalaalaisia,jotka opiskelevat suomen kieltä,ei ole juuri muuta mahdollisuutta vaikka olisi akateemisesti koulutettu.Miksi suomalaiset ihmiset suostuvat tällaiseen riistoon.Työnantaja vie itselleen osasn työntekijän palkasta.Hallitus jopa tukee rahallisesti firmaa.Järjetöntä.Suomessa on Euroopan kallein ruoka ym.Asiaa olisi paremmin tutkittava.Selvää on,että SOL tekee rikollista bisnestä.Hyvät ihmiset puuttukaa asiaan.Asia haiskahtaa lisäksi mafia-tyyppiseltä.
Ite en liikuta persettåni alle 14e/h tämän hetkinen tuntipalkka 18.93e
1,125€/h paikallisen Setlementin keittiössä...
10€ palkka on peruspalkka kaikilta töiltä mihin ei tarvitse varsinaista koulutusta, vaan työpaikan koulutus riittää. Kaupankassat, ravintolatyöntekijät, kaikki myyjät, sihteerit, ja muut toimistoapulaiset, aulavirkailijat ym. Myös monella amiskoulutetulla palkat näin, kuten vartijoilla, rakennusmiehillä, lastenhoitajilla jne. Itsellä palkka 8€, nousee vuoden harjotteluajan jälkeen siihen 10€. Musta tuntuu et suurimman osan ympärillä olevan ihmisen (joka on alle 40) palkka on 10€ tunnilta, teki lähes mitä vain. Korkeakoulutettujen palkat siinä 12-13€ tunti. Tervetuloa nuorten aikuisten nykyaikaan, missä keski-ikäiset vievät hyvät palkat ja eläikäiset verojen muodossa loputkin siitä surkeasta palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Oletko vittu tosissasi? Minkäsuuruista palkkaa saat lastenhoidosta??
Minä tein sihteerin työtä tolla palkalla monta vuotta. Nyt noussut johonkin 13-14 e/h. Pakko se on jotain tehdä. Kukaan ei mun laskuja mun puolesta maksa. Voi kun maksaiskin :(
Yölisillä 12e tunti. Tahti on kova, työ raskasta ja paskaa sataa kirjaimellisesti niskaan. Maisterin papereillani olen saanut pyyhiä hanuria.
Siivooja