Missä myydään saaristolaisleipää? Ja kuka sitä syö jouluna?
Miltä se maistuu?
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 09:04"]
Mitä on saaristolaisleipä? Ei ole täällä Oulun suunnalla mitenkään kovin tuttu asia.No joo, itse asiassa olen jossain kahviloissa joskus syönyt sitä, mutta tarkoitan, että miten tuo käsite määritellään. Siis mikä tekee saaristolaisleivästä saaristolaisleipää eli miten se poikkeaa muista leivistä?
[/quote]
Eiköhän se mallas ole määräävin tekijä.
Saaristolaisleivässä käytetään mallasta ja siirappia, siksi tiivis ja makea koostumus. Ei ole limppu, ihan eri leipä. Hämeessä syötävä Maalahden leipä on kevyempi mutta samantyylinen
Oih, itselleni ainoa oikea on joko isäni tekemä tai Rosalan saaristolaislimppu,jota taitaa saada vaan niiltä kulmilta.
Mutta ihan tavallisista kaupoista saa kyllä saaristolaisleipää, mm.Lidlistä sitä yhtä oikein hyvää(en muista valmistajaa).
Kalaruokien kanssa aivan ehdoton - just graavatut kalat ja mäti.Ja ihan sellaisenaankin,kunnollista voita päälle!
Meillä saaristolaisleipää leipoo itse puoliksi suomenruotsalainen isäni ja olen rakastanut sitä lapsesta saakka. Olen joskus ostanut joulutorilta saaristolaisleipää (tai Malaxin limppua), mutta ei ole yhtä hyvää kuin isäni leipoma. Mieheni suku (suomenruotsalaisia) leipoo myös saaristolaisleipää kesät talvet ja en nyt äkkiseltään keksi juhlaa, missä sitä ei olisi tarjolla. Joka suvulla on oma "salainen" reseptinsä ja se oma on tietysti parasta. Itse syön pelkän voin, graavi- tai kylmäsavukalan tai sillin kanssa.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 09:49"]
Isäni oli kotoisin Rymättylästä ja kalastajaperheestä.... ja minä turkulaisena törmäsin saaristolaisleipään vasta yli 30-vuotiaana :)
Enkä tykkää, liian makeaa ja tähmäistä.
[/quote]
Minä taas olen piikkiöläisen kalastajasuvun jälkeläinen ja samoin vasta reilusti aikuisena törmäsin saaristolaisleipään silakkamarkkinoilla. Monenmoista muuta makeaa leipää on toki syöty lapsesta asti, setsuuria, piimälimppua jne. Ehkä tuo varsinainen saaristolaisleipä on enemmän ruotsinkielisen saariston perinneleipä.
Osta kuule vaikka Lidlistä, maksaa vähän alle 4 euroa. Maistuu ihan hyvältä, makeaa tummaa limppuleipää.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 11:53"]
Ehkä tuo varsinainen saaristolaisleipä on enemmän ruotsinkielisen saariston perinneleipä.
[/quote]
Saattaa olla...ruotsalaiset muutenkin sokeroi kaiken.
Minun mielestäni on tosi hyvä, ettei joku oululainen tunne saaristolaisleipää. Ei tarvi perinteiden olla samat koko Suomessa, meillähän on maailman rikkain leipäkulttuuri, vielä!?
Joten oululainen, syö sinä sitä rieskaa ja rössypottua, minä syön saaristolaisleipää ja graavilohta.
Minä olen asunut koko elämäni Helsingissä tai Espoossa ja saaristolaisleipä on aina ehdottomasti kuulunut joulupöytään :D Isän sukukin on pitkään asunut vain täällä, mutta äiti on kotoisin Turun seudulta että ehkä se tulee sieltä sitten. Suomenruotsalaisuuteenkaan se ei meidän kohdalla liity, kun viimeksi sukuni on ollut suomenruotsalaisia joskus 1800-luvulla :D
Meillä syödään, helsinkiläisiä ollaan. Tosin on melko uusi tulokas joulupöydässä, kun itse tutustuin kyseiseen leipään vasta muutama vuosi sitten, ja sen jälkeen olen tehnyt sitä joka joulu. Aivan taivaallista mädin, graavilohen ja kylmäsavulohen kanssa. Levitteeksi käy voi, mutta itse tykkään käyttää tuorejuustoa.
Tulee oikein vesi kielelle, kun tätä kirjoittelee. Vielä pitäisi huomiseen asti malttaa odotella. Eilen tein neljä leipää - kaksi perheelle ja kaksi lahjaksi - ja leipä on parhaimmillaan parin päivän jääkaapissa olon jälkeen.
Ja tämä leipä on ihan naurettavan helppo tehdä. Onnistuu varmasti niiltäkin, joille ei ole jauhopeukaloa suotu. Ja säilyy hyvänä päivätolkulla. Pisimmillään olen tainnut syödä viiden päivän päästä leipomisesta ja oli edelleen erinomaista. Pidempään en ole vielä malttanut olla syömättä, on sen verran herkullista.
Ihan kuule kaupasta saa. Meillä tosin tehdään itse muulloinkin kuin jouluna. Kalaruokien kanssa erinomaista, sellaista makean rukiista, vähän tahmeaa
Ruokakaupasta saa ja meillä syödään alkupalan kalojen ja mädin kanssa Helsingissä. Kuka ei syö tai edes tunne saaristolaisleipää?
Täällä tehdään myös itse.Sairaan hyvää....graavisiikaa-tai lohta päälle..nami nami!Tein kolme leipää sunnuntaina ja puolet jo syöty.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 08:43"]
Savuporomoussen kera todella hyvää tai graavikalan
[/quote]
Saisko tähän reseptin? Mousseen siis
Mitä on saaristolaisleipä? Ei ole täällä Oulun suunnalla mitenkään kovin tuttu asia.No joo, itse asiassa olen jossain kahviloissa joskus syönyt sitä, mutta tarkoitan, että miten tuo käsite määritellään. Siis mikä tekee saaristolaisleivästä saaristolaisleipää eli miten se poikkeaa muista leivistä?
Meillä mummo tekee sen, en ole itse vielä kertaakaan maistanut, mutta huomenna maistan. Toinen mun lemppari on pienestä asti mummon tekemä mäskileipä, jonka hän tekee jostain rippeistä, joita jää kun hän tekee jouluoluen. Se on kanssa sellainen makea tummaleipä, aika paljon sen saaristolaisleivän näköinen.
Onko saaristolaisleipä yhtäkuin limppu?